Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Update Navionics card Gold

Update Navionics card Gold 17 mei 2015 09:57 #625807

mystudio schreef :
Zo oud is de C70 nou ook weer niet. Deze is van 2007, dat is nu net 8 jaar.

Ik vind 8 jaar behoorlijk oud voor een plotter: het is een waterdichte computer eigenlijk. CPU, geheugen, scherm en ergonomie valt niet te vergelijken met wat nu op de markt is. Mee leren leven of vervangen zou ik denken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Update Navionics card Gold 17 mei 2015 10:48 #625820

Nachtvlinder schreef :
mystudio schreef :
Zo oud is de C70 nou ook weer niet. Deze is van 2007, dat is nu net 8 jaar.

Ik vind 8 jaar behoorlijk oud voor een plotter: het is een waterdichte computer eigenlijk. CPU, geheugen, scherm en ergonomie valt niet te vergelijken met wat nu op de markt is. Mee leren leven of vervangen zou ik denken...

Navionics Community werkt alleen op de nieuwste plotters.
Komt nl. van de Navionics apps en die waren er toen nog niet.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Update Navionics card Gold 18 mei 2015 08:54 #626106

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1556
Ik kan het niet met je eens zijn Nachtvlinder, en wel om de volgende redenen: :)

1. Plotter staat als compatible aangegeven op de site van Navionics.
2. Het gaat om de kaart, niet om het OS (of de firmware) van de plotter. Daar kun je geen support meer op verwachten. Maar, we hebben het over de kaart. De plotter an sich voldoet nog steeds prima en er zullen veel gebruikers van deze serie zijn die nog niet de behoefte hebben om een nieuwe te kopen met de nieuwste snufjes zoals een touchscreen.
3. Het gaat niet om community edits en dat soort zaken. Het gaat om een basisfunctionaliteit in de kaart, namelijk het weergeven van mooring boeien. Dat Navionics nieuwe zaken introduceert in haar kaarten die eventueel niet zouden werken op oudere plotters, fair enough. Maar, dat is er hier niet aan de hand. Sterker nog, zelfs nieuwe zaken als geavanceerde waterdieptes doen het gewoon op de wat oudere plotter.

Ergo; de plotter functioneert prima, kan prima met Navionics omgaan, op 1 dingetje na wat volgens mij gewoon even over het hoofd is gezien door Navionics bij de laatste update. En niet alleen Raymarine heeft er last van, ook Lowrance hoor ik al in deze thread. En het gaat me niet verbazen dat er veel meer meldingen komen de komende tijd van gebtruikers die hun kaart updaten en hier tegenaan lopen.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Laatst bewerkt: 18 mei 2015 08:56 door mystudio.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Update Navionics card Gold 18 mei 2015 09:05 #626111

Toch kan het eigenlijk niet aan de kaarten zelf liggen.
Ik kan in ieder geval nog geen rare zaken ( en zeker niet met die mooring boeien) ontdekken op de twee weken geleden geupdate kaart.En mijn plotter is ook al van 2008 (oude Raymarine A50 die kort daarna uit productie ging).
Jammer eigenlijk want ik vind dat uitzoeken van zulke probleempjes ( want echt ernstig kan ik ze niet noemen) eigenlijk best interessant.
Maar ik heb uiteraard nog niet het hele gebied nauwkeurig bekeken .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Update Navionics card Gold 18 mei 2015 09:14 #626114

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Voor mijn Geonav 4c heb ik gepoogd de Navionics 28XG card bij te werken o.b.v. een update card van vorig jaar en dat mislukte schromelijk. Kniest gebeld en die vertelde dat zij vorig jaar 1fte kwijt zijn geweest aan het leveren van support voor het bijwerken van Navionics kaarten. Uiteindelijk mijn kaart naar TechNautic gestuurd die 'm nu gaan bijwerken.

Het lijkt voor Navionics heel ingewikkeld te zijn een fatsoenlijk werkend update programma te bouwen dat ook over langere termijn werkt.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Update Navionics card Gold 18 mei 2015 09:26 #626119

Gregor schreef :
Het lijkt voor Navionics heel ingewikkeld te zijn een fatsoenlijk werkend update programma te bouwen dat ook over langere termijn werkt.

Dat lijkt mij wel aannemelijk: het wordt steeds ingewikkelder om plotters inmiddels niet meer geproduceerd worden te blijven ondersteunen: het kaartmateriaal zou dus met steeds meer plotters getest moeten worden voordat het gereleased mag worden. Of Navionics bewust een keuze heeft gemaakt om bepaalde plotter types niet meer mee te nemen in een compatibiliteitstest weet ik niet, echter dan zou dat wel vermeld moeten worden lijkt mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Update Navionics card Gold 18 mei 2015 11:22 #626160

Gregor schreef :
Voor mijn Geonav 4c heb ik gepoogd de Navionics 28XG card bij te werken o.b.v. een update card van vorig jaar en dat mislukte schromelijk. Kniest gebeld en die vertelde dat zij vorig jaar 1fte kwijt zijn geweest aan het leveren van support voor het bijwerken van Navionics kaarten. Uiteindelijk mijn kaart naar TechNautic gestuurd die 'm nu gaan bijwerken.

Het lijkt voor Navionics heel ingewikkeld te zijn een fatsoenlijk werkend update programma te bouwen dat ook over langere termijn werkt.

Oh , ik heb ook nog een Geonav 4C .
Ik zal eens proberen wat die doet met mijn update kaart van vorig jaar juni (onlangs nog geupdate).
Zal het tzt laten weten.
Ik hoop dat ik de 12 Volt aansluiting nog kan vinden want de 4C vrat batterijen en oplaadbare gaan ook slecht omdat er een fout in de regeling van de batterijspanning zat. Ze waren effe vergeten dat oplaadbare batterijen geen 1,5 Volt zijn zoals de normale maar slechts 1,2 Volt....En als dat apparaat dan denkt dat de oplaadbare batterijen leeg zijn bij 1,2 Volt snap je wel wat er gebeurt :ohmy:
Schijnen ze later bij de Gipsy opgelost te hebben :unsure:
Ad
Laatst bewerkt: 18 mei 2015 11:23 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Update Navionics card Gold 18 mei 2015 11:58 #626179

Gregor schreef :
Voor mijn Geonav 4c heb ik gepoogd de Navionics 28XG card bij te werken o.b.v. een update card van vorig jaar en dat mislukte schromelijk. Kniest gebeld en die vertelde dat zij vorig jaar 1fte kwijt zijn geweest aan het leveren van support voor het bijwerken van Navionics kaarten. Uiteindelijk mijn kaart naar TechNautic gestuurd die 'm nu gaan bijwerken.

Het lijkt voor Navionics heel ingewikkeld te zijn een fatsoenlijk werkend update programma te bouwen dat ook over langere termijn werkt.

Ik heb e.e.a. even getest met mijn oude Geonav 4C van ergens begin deze eeuw.(lag aan boord maar als je op loopafstand van je ligplaats woont is dat geen probleem :P )
Geen enkel probleem met mijn vorig jaar gekochte en recent geupdate kaart (skagerak en kattegat).
Wel moet je beseffen dat je op de Geonav eerst een deel van je nieuwe kaart moet inladen. Een deel , want het geheugen van de Geonav is te klein voor een hele kaart.
Zo simpel als bij bijv. een Raymarine Plotter waar de plotter vanzelf de kaart inlaadt gaat dat bij een Geonav niet.

Of is er bij het updaten zelf met dat Navionics programma wat misgegaan? Dan kun je in hetzelfde programma ook de kaarten weer deleten en opnieuw laden.
En let op; niet ook de sonar charts laden(kun je kiezen) want die passen merkwaardig genoeg niet op de update kaart,alleen als je ook maar een beperkt kaartdeel download.
Ad
Laatst bewerkt: 18 mei 2015 12:00 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Update Navionics card Gold 18 mei 2015 12:39 #626200

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Dank je Ad. Tezamen met Kniest verschillende mogelijkheden voor upgrade geprobeerd en alle faalden. Foutmeldingen waren ook niet bekend. Laat mij software testen.....

Je weet dat er een schakelaartje in het batterijvak zit om het type batterij in te stellen?
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Update Navionics card Gold 18 mei 2015 12:51 #626203

Gregor schreef :

Je weet dat er een schakelaartje in het batterijvak zit om het type batterij in te stellen?

Het zou me niet verwonderen dat e.e.a aan je oude kaart ligt.
Heb je die soms een keer gebruikt om waypoints over te zetten?
Als je een keer "vreemde"data in de kaarten map hebt gezt gaat het vaak ook mis.
Of stiekem een keer geprobeert te copieëren? :huh: :lol:

En dat schakelaartje werkt ook wel (ik heb een jaar of 8 met die Geonav genavigeerd). Alleen zijn ze vergeten dat oplaadbare batterijen bij en lagere spanning pas leeg zijn.Vandaar dat het apparaat met oplaadbare batterijen veel te vroeg op lage batterijspanning uitschakeld.Dat doet hij nl. zowel bij de normale als bij de oplaadbare batterijen bij iets onder de 12 Volt.
Daardoor gaan de oplaadbare maar erg kort mee(nog korter dan de normale).
Maar och , ik heb sowieso ook voor andere doeleinden altijd en IKEA pak batterijen aan boord. ;)
Ad
Laatst bewerkt: 18 mei 2015 12:52 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Update Navionics card Gold 19 mei 2015 09:10 #626457

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1556
Yellow Boat schreef :
Toch kan het eigenlijk niet aan de kaarten zelf liggen.

Nou Ad, dan moet je toch een paar postings terug lezen :) Navionics geeft het namelijk zelf aan na onderzoek dat het euvel hier ligt. "The first one, the display of mooring facilities.
A change on our system has modified how older plotter models, like your C70, display mooring facilities.
This issue does not affect newer units, and it could be resolved with a firmware update from Raymarine, but for older units this is unlikely."

Men heeft dus de codering van de kaart aangepast, waar oudere plotters moeite mee hebben. Dus, de oorzaak is nu wel bekend.

Kijk maar eens ingezoomd bij de sluizen van IJmuiden. Daar zie je ze levensgroot staan bij de nieuwste update en een oudere plotter. Zie je dat niet, dan heb je of niet de nieuwste update of een plotter die er geen problemen mee heeft.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Update Navionics card Gold 19 mei 2015 09:21 #626460

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Is het compleet uitzetten van de weergave van moorings en of meerpalen geen bruikbare workaround? Bij de meeste plotters kan je vrij nauwkeurig instellen wat ze wel en niet moeten weergeven, wordt het zoomen ook sneller van :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Update Navionics card Gold 19 mei 2015 09:57 #626473

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
Yellow Boat schreef :

Overigens (off topic) . Ik heb op de kaaart ( Skagerak en Kattegat nr.45" waar Nederland in principe niet bij zit gewoon o.a. Nederland ook gedownload bij het updaten.( zie bijlage , groene gebied is ongeveer het extra)
Gaat prima , uiteraard zolang je card nog niet vol is. Je bent dus helemaal niet gebonden aan het gespecificeerde gebied.
Dat gaat uiteraard alleen als je geen sonar download ;)
Ik heb dat geprobeerd omdat Navionics immers zegt dat je op een update card elke kaart kunt downloaden ook als was de oude card een andere.
Leuk als je een stukje mist , scheelt €235!
Ad


Geinig, heb net ook mijn CF(2Gb) XG28 kaart ge-update en inderdaad kon ik daarna zuid Scandinavie erbij zetten, dat scheelt inderdaad euries. Overigens sonar niet ge-update/gedownload.
ik zie trouwens ook die enorme zwarte afmeerboeien op de kaart, na de update. (Raymarine C80)
Beneteau Oceanis 40
Laatst bewerkt: 19 mei 2015 09:59 door Solution.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Update Navionics card Gold 19 mei 2015 10:12 #626479

mystudio schreef :

Kijk maar eens ingezoomd bij de sluizen van IJmuiden. Daar zie je ze levensgroot staan bij de nieuwste update en een oudere plotter. Zie je dat niet, dan heb je of niet de nieuwste update of een plotter die er geen problemen mee heeft.

Ik denk dus dat laatste en dan ligt het dus toch aan het type plotter . Natuurlijk in combinatie met de kaart.
Want op mijn plotter (Raymarine A50) zie ik dat probleem niet en de update is van twee weken geleden.
Het is wel zo dat ik mijn Plotter zelf nooit geupdate heb met de beschikbare Raymarine updates. Waarom zou ik ook , hij doet het prima.
Wat zegt Raymarine dan van dit probleem? Die geeft waarschijnlijk ook weer Navionics de schuld.
Wat ook typisch is is dat de Apps van Navionics ( althans de Android apps en de Windows app) geen problemen geven .Die geven die dingen met punten aan , net als mijn plotter.
Die dingen noemt Navionics altijd "bollards" en het zou dus kunnen dat sommige plotters dat verkeerd interpreteren.
Een meerboei is namelijk een "mooring buoy"in het Engels en geen bollard.
Vergeet niet dat de Navionics kaarten vector kaarten zijn en geen ingescande plaatjes en boeien dus met een of andere code worden aangegeven.
Ad
Laatst bewerkt: 19 mei 2015 10:14 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Update Navionics card Gold 19 mei 2015 15:28 #626546

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1556
you nailed it :) Maar, we blijven nu in rondjes draaien in deze thread, want dat was al bekend.
Samenvatting: Navionics erkent iets aangepast te hebben in de nieuwste update en o.a. oudere Raymarine plotters (maar ook andere) kunnen niet met die andere codering omgaan, waardoor dit bv. fout gaat. Raymarine zou dit weer kunnen oplossen met een firmware update, echter, da's niet waarschijnlijk voor deze serie vanwege leeftijd. Vlgs mij kunnen we deze thread sluiten.

Ik ga wel nog navragen bij Navionics of die codering voor hen echt noodzakelijk is voor hun kaarten, omdat oudere plotters er dus moeite mee hebben. Wie weet. Als er genoeg issues zijn zullen ze het wellicht ook op een andere manier kunnen oplossen. Ergo: heb je hier ook last van, of ga je hier last van krijgen als je straks een keer gaat updaten, laat het weten!
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Update Navionics card Gold 25 mei 2015 22:50 #628398

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Heeft waarschijnlijk niks met raymarine te maken, want ook in de INavX app (heel recent) heeft dit probleem...


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Update Navionics card Gold 12 juni 2020 06:50 #1172649

  • BvdA
  • BvdA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 233
Weet iemand al hoe je deze mega bolders kan verwijderen?
Ik heb een Raymarine C120W, na laatste update “loop” Ik ook nogal traag door mijn scherm heen met mijn “crosshair”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl