Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Logfiles vanuit NavMonPC verwerken

Logfiles vanuit NavMonPC verwerken 07 okt 2017 07:47 #880190

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Indrukwekkend Joost! Diepe buiging.

De makro werkt nu supersnel. Heel blij mee :woohoo: Zondag mooi eens een middag mee aan de gang.


Bij de bovenste rij zijn er een paar kolommen die geen naam hebben. Welke data wordt daar getoond?



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Logfiles vanuit NavMonPC verwerken 07 okt 2017 12:00 #880219

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Toon eens een plaatje van blad rapportage?
Daar zouden de kopen wel goed moeten staan als ik per abuis niet een foutje heb gemaakt

Kun je voor de aardigheid hier eens wat graphs plaatsen en aangeven wat jij daar uit leert?
Dat helpt mij bij verdere ontwikkeling
Laatst bewerkt: 07 okt 2017 12:02 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Logfiles vanuit NavMonPC verwerken 07 okt 2017 13:43 #880232

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
doe ik :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Logfiles vanuit NavMonPC verwerken 07 okt 2017 16:00 #880252

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Print van het blad Rapportage. Zelfde verhaal ;)


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Logfiles vanuit NavMonPC verwerken 07 okt 2017 17:30 #880272

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Hier een plaatje dat de macro direct produceert. ons 2e rak 24 uurs 2017 LC1->WV19 Spi rak.
.


Een tijdje geleden hadden we het over TWS=SOG. Dat fenomeen zie je hier mooi terug, (Blauwe TWS en Paarse SOG lijn) maar ook ineens stoppen. Als de wind boven de 4kts tws uitkomt halen we dat (bij lange na) niet meer en zakken we zelfs in speed. Ergens is er nog een oplevinkje, maar dan verlaten we TWS=SOG helemaal.
Hoe kan het nou dat we boven de 4kts zelf speed inleveren? Ja, helder. Er gaat iets mis qua trim.
Laatst bewerkt: 07 okt 2017 17:36 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Logfiles vanuit NavMonPC verwerken 07 okt 2017 17:56 #880285

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Qua performance doen we het dan weer niet gek: Vanaf half acht is de wind 6kts+ en de TBS betrouwbaar. Performance consequent tussen 100% en 120% :woohoo:





ps: Als iemand het leuk vind zelf te experimenteren met de macro stuur me dan even een pm met je mail adres. Stuur ik je een logfile, zodat je data hebt.

@Sunday:

zal straks even een log uit de woensdag-avond competitie pakken. Andere omstandigheden (minder golven) en andere bemanning.
In de vorige macro stond de COG nog in het rijtje. Leuk voor de stuurman :woohoo:
Laatst bewerkt: 07 okt 2017 18:03 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Logfiles vanuit NavMonPC verwerken 08 okt 2017 09:54 #880390

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
nog een plaatje. Ook weer 24uurs 2017, LC1 -->WV19
Deze is gemaakt met de eerste versie van de makro, want daar zit COG ook nog in.



Bedenk net: cog en hdg onder elkaar: mooie deviatietabel ;)
Laatst bewerkt: 08 okt 2017 10:06 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Logfiles vanuit NavMonPC verwerken 08 okt 2017 15:39 #880462

koko schreef :
Qua performance doen we het dan weer niet gek: Vanaf half acht is de wind 6kts+ en de TBS betrouwbaar. Performance consequent tussen 100% en 120% :woohoo:





ps: Als iemand het leuk vind zelf te experimenteren met de macro stuur me dan even een pm met je mail adres. Stuur ik je een logfile, zodat je data hebt.

@Sunday:

zal straks even een log uit de woensdag-avond competitie pakken. Andere omstandigheden (minder golven) en andere bemanning.
In de vorige macro stond de COG nog in het rijtje. Leuk voor de stuurman :woohoo:

Mooi gemaakt!
Waarschijnlijk heb je bij dit soort TWA's temaken met een soort "downwind acceleration" of juist afdek-effect, waardoor je windset een te hoge of te lage AWS meet. Daar kun je (real-time als je apparatuur dat kan, of achteraf in deze macro) voor corrigeren. Een performance die consequent tussen 100 en 120% ligt, is wat bedenkelijk natuurlijk.

Had daar vanmiddag bij mijn verhoogde windset ook nog wat last van: aan-de-wind zat ik met de fabrieks VPP van een first 310S tussen 90 en 95% (meer nat oppervlak en kleine genua); ruime wind met spi opeens tussen 98 en 110%. We liepen iets over rompsnelheid maar zonder echte surfs. Dan verwacht je niet opeens 10% harder te varen dan volgens het VPP.

Je zou eens 3 of 4 rondjes kunnen varen, spi erop wanneer dat kan; de geschatte TWD en TWS mogen daarbij niet afhankelijk zijn van de koers. Als de TWS opeens toe- of afneemt als je lagere koersen vaart, weet je hoe je dient te corrigeren. De TWA (en daarmee TWD) schatting worden ook beinvloed door fouten in de gemeten AWS.

Dit soort tools maakt dit soort analyses relatief eenvoudig!
Laatst bewerkt: 08 okt 2017 15:42 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Logfiles vanuit NavMonPC verwerken 08 okt 2017 16:23 #880485

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Ik ben nu nog vooral bezig met de tool en graphs maken. Nu de makro echt lekker werkt en ik zelf wat handiger aan het worden ben met excell dus vooral aan het freaken. Analyses maken is een vak heb ik al ontdekt, dus daar is nog veel te leren. Ik sta aan het beginners begin :)

Het zal toch aankomen op een goed plan voordat we het water op gaan, zodat we analyseerbare data verzamelen. Met name de TWD zal ook iets zeggen over de calibratie en invloed van zeilen op de windset? Mijn gever zit op de standaard beugel, maar ik ben bezig met een ontwerpje die omhoog te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Logfiles vanuit NavMonPC verwerken 08 okt 2017 17:06 #880513

Ja je kunt hier heel veel tijd en moeite in stoppen; perfect wordt het nooit. Hoeft ook niet natuurlijk: als je de volgende keer 'maar' 100% vaart op zo'n koers dan weet je ook dat je harder moet kunnen ;)

Voor analyses, vergelijking naar anderen of hier op ZF, is het wel handig natuurlijk om representatieve, juiste data te gebruiken.

Mooie tool dit om dit soort data toegankelijk te maken in ieder geval!
Laatst bewerkt: 08 okt 2017 17:07 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Logfiles vanuit NavMonPC verwerken 08 okt 2017 20:36 #880650

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Vooralsnog hoop ik anderen ook een beetje te laten zien wat kan met Navmonpc en de macro van Sunday.

Representatieve data......das nog listig genoeg. Net een paar keer de TWD voor en na een gijp in een grafiekje gezet. Flinke schommeling, ondanks dat het tijdsbestek slecht 6 minuten was. Helaas was het geen afkruisen wat we deden, maar van TWA 130stb naar TWA65bb. Dus van Spi naar G1, met alle invloed op upwash van dien.

Ik denk dat ik eerst een opzet moet maken van te verzamelen data en dan pas moet gaan varen met vooropgezet plan ;)

Omdat het kan: grafiekje van de COG tijdens een woe avond wedstrijd.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Logfiles vanuit NavMonPC verwerken 13 okt 2017 19:51 #882033

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Sunday heeft een nieuwe functie toegevoegd: Leeway.

De makro rekent nu uit hoeveel je verlijerde tijdens een rak op basis van een gemiddelde COG/Heading.

Hier een plaatje zoals de makro dat meteen voor je maakt



en een plaatje wat ik maakte op basis van TWA, TWS en het resultaat op verlijeren.




Je ziet dat het verlijeren licht afneemt naarmate de wind ruimer inkomt. Logisch imo, maar interessant natuurlijk of je met betere trim dat zou kunnen verminderen? Opvallend vind ik dat de windsnelheid (van 3kts naar 10kts) niet lijkt te leiden tot veel meer verlijeren. Ik vermoedt dat de trim beter (effectiever) was met meer wind dan met weinig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Logfiles vanuit NavMonPC verwerken 13 okt 2017 19:58 #882035

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Oh pas op! Het is nog een beta versie hoor Koko! :laugh:
Moet nog enkele dingen ermee doen, oa de simpele opgave van heading =5 en cog=355; dat zit nog niet goed.
Waar ik eigenlijk naar toe wil is dat ik de TWS en TWA kan berekenen uit enerzijds de berekende leeway en anderzijds uit de leeway tabel die al op tabblad staat.
Laatst bewerkt: 13 okt 2017 19:59 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Logfiles vanuit NavMonPC verwerken 13 okt 2017 20:06 #882039

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Sunday schreef :
Oh pas op! Het is nog een beta versie hoor Koko! :laugh:
Moet nog enkele dingen ermee doen, oa de simpele opgave van heading =5 en cog=355; dat zit nog niet goed.
Waar ik eigenlijk naar toe wil is dat ik de TWS en TWA kan berekenen uit enerzijds de berekende leeway en anderzijds uit de leeway tabel die al op tabblad staat.

:blush: Zie het als een teaser voor de anderen ;)

Ben heel benieuwd waar dit allemaal heen gaat. Hoe die berekeningen gemaakt moeten worden gaan mij boven de pet. Ik blijf data verzamelen in de hoop op een dag dat allemaal te snappen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Logfiles vanuit NavMonPC verwerken 13 okt 2017 20:36 #882043

@koko: Meer TWS is hogere STW is meer lift van de kiel is minder drift.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Logfiles vanuit NavMonPC verwerken 13 okt 2017 20:56 #882050

Leuk! Ik doe dit real-time en heb de volgende ervaringen:

-leeway is een langzame variabele die je gebruikt om de AWA (niet TWA) te corrigeren. Mijn gevoel zegt dat leeway over een paar minuten uitgemiddeld mag worden. De invloed van golven mag je niet kunnen zien.

-kompas moet goed gecalibreerd zijn en moet gecorrigeerd worden voor variatie (nu verwaarloosbaar, 0.5 gr oostelijk). Rechtuit op de motor moet de fout echt < 2 graden kunnen zijn.

-op stromend water (mss wel altijd!) de formule Leeway = 12 * HEEL/BSP^2 gebruiken. Daar ook minuut of langer gemiddelden van deze metingen gebruiken.

-in de plot komt de TWA van SB. Leeway zou dan een negatief getal moeten zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Logfiles vanuit NavMonPC verwerken 13 okt 2017 22:46 #882066

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1124
Nachtvlinder schreef;

-kompas moet goed gecalibreerd zijn en moet gecorrigeerd worden voor variatie (nu verwaarloosbaar, 0.5 gr oostelijk). Rechtuit op de motor moet de fout echt < 2 graden kunnen zijn.

;) Eigenlijk zou je dat met motor uit het werk moeten controleren, want door de schroefwerking krabt de boot door t water. Ik heb sinds kort een schroef met kleinere spoed>>hoger toerental, daar is dat goed bij te zien. Zeker meer dan 2gr!
Laatst bewerkt: 13 okt 2017 22:46 door 666.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Logfiles vanuit NavMonPC verwerken 14 okt 2017 04:30 #882071

Niet bij stil gestaan dit: is ook méér dan ik zou verwachtten, door schroefwerking alléén. Ook omdat, zonder veel verzet door golvenen "normale" helling, bovenstaand tussen 3 en 7 graden drift uitkomt. 2 Graden door schroefwerking is meer dan ik verwacht had:

Bij 10 graden helling, diepe kiel en 5 knopen bootsnelheid komt bovenstaande schatting op plm 10*10/25 = 4 graden.

Mijn fabrieks-VPP zit overal toch onder 5.2 graden drift (maar dat ik op vlak water zonder golven).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Logfiles vanuit NavMonPC verwerken 14 okt 2017 04:31 #882072

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Baasklusje schreef :
@koko: Meer TWS is hogere STW is meer lift van de kiel is minder drift.

Thanx!
Dat had ik zelf kunnen bedenken natuurlijk :blush:

@NV en 666

3Noreen heeft daar ook al eens iets over gezegd. Als ik het goed herinner noemde hij geen graden, maar wel het effect. Ik zou niet durven zeggen hoeveel het zou kunnen zijn.
Zou dat te testen zijn door rondjes te draaien op de motor die langer duren dan 6 minuten (= 360 seconden=iedere seconden een graadje erbij bij log per seconde) en nog eens maar dan met motor steeds uit zijn werk zetten en de nieuwe koers een tijdje vast te houden?
Laatst bewerkt: 14 okt 2017 04:44 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Logfiles vanuit NavMonPC verwerken 14 okt 2017 05:12 #882073

koko schreef :
Baasklusje schreef :
@koko: Meer TWS is hogere STW is meer lift van de kiel is minder drift.

Thanx!
Dat had ik zelf kunnen bedenken natuurlijk :blush:

Ik vind het een beetje "eng" om correlaties proberen te zien in het ruisige plotje, temeer omdat de drift daar tussen 5 en 20 graden ligt. Dat is méér dan je verwacht, zeker voor jouw boot met diepe kiel. Los daarvan: de effectiviteit van een hydrofoil (de lift) neemt toe met het kwadraat van de snelheid. De zijdelinkse kracht die het probeert te compenseren, leidt tot helling (zonder kiel zou je boot gewoon opzij drijven en geen helling maken - de romp even verwaarlozend). Vandaar onderstaande, veel gebruikte vuistregel:

LEEWAY = K * HEEL / BSP^2

Leeway in graden,
Heel in graden,
BSP in knopen.

"K" is dan een fudgefactor die je voor jouw type boot af kunt schatten (of door meting proberen te bevestigen). 8 geldt voor een raceboot met zeer diepe kiel; 16 voor een langkieler met een keiel die nauwelijks lift genereert. Voor jouw boot tussen 10 en 12 denk ik (vlak water!)
Laatst bewerkt: 14 okt 2017 05:13 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Logfiles vanuit NavMonPC verwerken 12 mei 2020 14:33 #1159055

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Trap omhoog nav PM vraag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.281 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl