Zeehaen schreef :
Airgead schreef :
O.K. I stand corrected, Mea Culpa en excuus!
Begreep uit sommige eerdere posts dat de AIS implementatie van Navionics met gegevens van het internet zou zijn. (nu ik erover nadenkt lijkt dat eigenlijk ook erg onlogisch)
Autorouting zie ik echt helemaal niets in. Misschien nog wat voor een motorboot, maar voor zeilen?? Op een knop drukken en dan die route maar volgen gaan doen? Bizar!!!
Ik stel voor dat je eens wat gaat spelen met QtVLM, gewoon voor de lol. Het programma is gratis, behoorlijk sophisticated en rekent voor langere oversteken aan de hand van gribfiles en stroming de meest ideale koerslijnen uit. Het kan rekening houden met verkeersscheidingsstelsels, rekent met de polar van je eigen schip, etc. Natuurlijk zit er een zekere romantiek in het allemaal zelf uitrekenen van de meest optimale koersen, maar gemakkelijk is zo'n koerssuggestie wel degelijk! Je berekent je positie toch ook niet meer dagelijks met een sextant?
Voor een snelle indicatie voor de duur van een tocht lijkt inderdaad de enige goede toepassing van een autorouting programma.
QtVLM nooit van gehoord, maar het klinkt goed op zich.
Misschien ben ik ouderwets, maar met of de IPAD snel ff wat metingen doen qua afstanden is handig om even te kijken hoeveel mijl een toch is, maar het echte plannen doe ik op de papieren kaart. De overwegingen die een auto routing programma zou moeten maken is meteen waar je als schipper in ieder geval ook bewust van moet zijn. Het zelf bestuderen van de kaart en het uitzetten van de route geeft je het bewustzijn wat je nodig hebt voor de keuzes die je maakt.
Je vult dus je eigen "werk geheugen" met de goede informatie. Parate kennis die je nodig hebt om in te spelen op veranderde omstandigheden. Je moet sowieso de skills hebben om in te spelen op van alles en nog wat. Als je bijvoorbeeld tijdens de tocht merkt dat een gekozen koers niet "goed voelt" omdat vanwege de golven het verleggen van 5 graden de boot pas echt lekker gaat lopen en snelheid maakt moet je de keuze van koerswijziging en hoe dit doorwerkt in de rest van de tocht kunnen overzien. Hoe kan een programma uitmaken hoe ik het aanlopen bij schemer of donker inschat van het aanlopen van een haven als ik voor een gemakkelijkere koers kies? Hoe weet het programma hoe beroerd een bemanningslid zich voelt als ie zeeziek is? Hoe beoordeeld het programma de slijtage aan tuig en zeilen omdat ik op een koers zit waar wegens de golven om de 2 minuten de druk uit de zeilen gaat en zich daarna weer vullen met een klap? Hoe maakt het programma de overweging voor de ene route versus de andere, waarbij de ene route de snelste is, maar de andere route meer opties bied in geval van zeeziekte of van opkomend onweer? Vraag het programma naar de samenstelling van de bemanning, de conditie van de bemanning, de ervaring van de bemanning, hun uitrusting qua zeilpak en dergelijke? Misschien houd het rekening met een inschatting van een vermoeden dat de motor 95% betrouwbaar is maar niet 100%. Hoeveel risico wil ik lopen? Bijvoorbeeld in verband met diepte van het water? Hoe is de inschatting bij wind tegen stroming gekoppeld aan de geografie, diepterverloop?
Enzovoorts, enzovoorts, enzovoorts.
Ik hoop dat ik duidelijk heb gemaakt dat het plannen van een tocht het afwegen van zeer veel parameters is wat een programma nooit kan overnemen. Dit natuurlijk allemaal uit het perspectief van een eenvoudige toerzeiler.