Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Satelliet foto toepassingen in navigatie> Topic.

Satelliet foto toepassingen in navigatie> Topic. 27 mrt 2021 08:40 #1266864

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Tip: Ik gebruik de 3D functie in satelliet kaarten soms waardoor je een net wat beter beeld krijgt van de omgeving. Deze functie zit ondermeer in : Kaarten op de ipad/phone.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Satelliet foto toepassingen in navigatie> Topic. 27 mrt 2021 09:36 #1266884

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2034
Mijn telefoon heeft binnen geen gps ontvangst. In ieder geval geen goede. Daarom is het ankeralarm van de telefoon ook niet echt goed. Signaal valt steeds weg, zal wel zijn omdat ons dek/dak 4 cm hardhout is. De gps muis werkt goed, bij open cpn perfect, ik kan in GE zien dat GE het signaal ontvangt maar kan de blauwe dot niet meer te voorschijn krijgen.
Vroeger moest ik de schuiver van de history een keer helemaal naar rechtsschuiven en dan verscheen de dot. Dus je actuele stek.
Die keer tijdens de nachtvaart van Nafplion naar Hydra was ik daar best blij mee, je passeert enkele eilanden echt dicht en in het donker lijkt alles dichterbij te zijn. Dat is omdat je geen bomen/struiken ziet met de nachtkijker en je dus geen diepte kunt schatten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Satelliet foto toepassingen in navigatie> Topic. 27 mrt 2021 10:18 #1266891

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2744
Nog een van de vele wegen die naar Rome leiden: de android wandelapp AlpineQuest kan OpenSeamap als layer afbeelden bovenop willekeurig welke andere kaart (en dat zijn er onnoemelijk veel in deze app), dus ook over het satellietbeeld. Dat ziet er zo uit

privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Satelliet foto toepassingen in navigatie> Topic. 27 mrt 2021 10:55 #1266902

WaltB schreef :
Ook naar mijn ervaring zijn op satelliet foto's gebaseerde kaarten vooral nuttig voor gebieden waar bestaande raster kaarten te oud en onnauwkeurig zijn omdat ten tijde van de survey plaatsbepaling (pre-GPS) niet accuraat genoeg was. Hieronder een voorbeeld van een gedeeltelijk gesurveyde baai met hoogtekaart overlayed op de GE image die ik nog vond. Deze is dus nog niet naar kap geconverteerd voor naviagatie.

Groet, Walt
Interessant verhaal. Ik ben regelmatig kapitein op een medisch hulpschip in Papoea Nieuw Guinea waar we in grote lijnen dezelfde procedure hebben om 'unsureyed' gebieden in te kunnen varen om locals via het water te kunnen bereiken (vaak de enige optie om hen te bereiken). Dus rubberboten met echolood vooruit sturen, flink wat data verzamelen. Alle hun tracks met dieptes evalueren en een route destilleren.

Er zijn daar grofweg twee types gebieden: getijden gebieden met veelal zandbodem waar de gevonden doorgangen ook zomaar verdwenen kunnen zijn. En koraalrif gebieden. Die vind ik het engst want de diepte kan maar zo van 50 naar 1-2 meter gaan en dat op een paar vierkante meter. Die 'puntjes' onder water moet je maar net meepakken met die rubberboten. En ook daarvoor zijn satellietbeelden heel behulpzaam.

Het blijft voor mij spannend om een un-surveyed koraalrif in te varen hoe goed we ook gesurveyed hebben. En dat allemaal echt in de middle of nowhere met meer dan 100 passagiers aan boord :unsure: Als je zo'n onderwater ritje meepakt dan lig de romp ook gelijk een heel eind open.

Bijgevoegd een plaatje van een baaitje met ankerplek. In de ingang (bij DANGERRR!) ligt een punt van 1-2 mtr onder het wateroppervlak. De data van de rubberboot surveys staat niet op dit plaatje.

Bijlagen:
Laatst bewerkt: 27 mrt 2021 10:59 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Satelliet foto toepassingen in navigatie> Topic. 27 mrt 2021 11:03 #1266905

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1241
Noorderzon schreef :
Op earthexplorer.usgs.gov kun je ook satellietplaatjes downloaden waarvan de datum en tijd bekend is. Er wordt ongeveer iedere twee weken een nieuw plaatje geschoten. Nadat je een account hebt aangemaakt zocht ik bijvoorbeeld een plaatje met een lage waterstand en zo weet je iedere geul te vinden. Bijgevoegd een route die ik heb gevaren over het Duitse Wad bij Neuwerk.

Zou je in het kort aan kunnen geven welke van de vele data sets je daarvoor selecteert en hoe je de resultaten geo-referenced? Ik heb een account aangemaakt; het lijkt op een betaalde service.
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Satelliet foto toepassingen in navigatie> Topic. 27 mrt 2021 11:49 #1266916

  • awb3
  • awb3's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 215
Bedankt voor de bijdragen. Hieronder in chronologische volgorde mijn reactie

@Erikdejong: Die link van forum lid Noorderzon (Earthexplorer) is misschien een andere goede bron, het lijkt in opencpn te werken. Daarnaast heb ik SASplanet eindelijk aan de praat. Dit programma werkt in opencpn met GE plugin (die niet meer werkt voor GE zelf.. link opencpn met lijst satelliet bronnen) Als je me coördinaten geeft van het gebied dat je interesse heeft wil ik wel wat screenshots maken voor een idee.

@OldBawley: Dat GE nu online is en de recente versies cache / offline niet meer hebben baseer ik op wat internet berichten die ik vond toen mijn eigen Google Earth versie (de laatste) niet meer offline werkte. Misschien klopt het niet wat ik vond, bij mij werkt het in ieder geval niet meer. Misschien dat je telefoon app een oudere versie is of dat daar andere logica is. In ieder geval zou ik aanraden niet je Google Earth app te updaten voordat je e.e.a. uitgevogeld hebt.

@Blauwwinde: Dat klinkt interessant. Zou je een praktisch screenshot willen delen en vooral hoe je een en ander gedaan hebt zodat anderen dit ook kunnen proberen ?

@AndreAzuree: Zie mijn antwoord aan Erikdejong, dit kan ik ook voor jouw locatie proberen als je wilt. Wat betreft gebruik op een plotter zijn er opties denk ik (openseamap kan ook in AT5/Simrad bv, zie mijn link hierboven naar yellowboat) maar ik heb me er nog niet in verdiept. Een snelle zoekactie gaf me dit maar misschien kan het ook anders/beter. . Zelf ga ik dit niet doen want in mijn geval met mijn 10 jaar oude plotter waarschijnlijk overengineering omdat ik sowieso een windows tablet erbij het met opencpn maar aan de andere kant ben ik benieuwd wat kan dus als je er zelf meer over te weten komt laat het dan weten in dit draadje, kan interessant zijn.

@EelskeM: Goede tip ! Helaas kan ik het niet meer toevoegen aan de openingspost. Zou je kunnen delen hoe je het precies gebruikt en of het ook werkt buiten Apple en offline?

@WaltB: Bedankt voor de uitgebreide toelichting. Dat datalogging ivm dieptes is interessant zeker als je het als overlay kunt gebruiken als aanvulling. Ik ben er niet bekend mee maar zag op de OpenSeaMap website dat ook zij hier mee bezig zijn.

@Nardus: Heb je voorbeelden en kun je je positie dan ook zien ? Ik heb geen Apple en met GE lukt me dit niet. Het is wel een creatief idee zeker als het helpt objecten of bv kustlijnen beter te herkennen. Zelf ben ik er nog niet mee bezig maar screenshots zijn altijd welkom !

@Arcadia: Bedankt, wel grappig om te zien dat er wel veel toepassingen zijn. Werkt dit ook offline? Ik kan het helaas niet in het overzicht zetten van de openingspost maar klinkt als een kandidaat als het ook offline werkt.

@Noorderzon: Mooi voorbeeld uit de praktijk. Zou je ook kunnen delen hoe je het aan de praat hebt gekregen in opencpn met earthexplorer, klinkt als een prima optie.
"Average White Boat"
lidmaatschap opgezegd i.v.m. overstap op eigenaarsvereniging van eigen boot merk. Succes met het ZF en bedankt voor de hulp.
Laatst bewerkt: 27 mrt 2021 11:57 door awb3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Satelliet foto toepassingen in navigatie> Topic. 27 mrt 2021 11:53 #1266917

rooiedirk schreef :
Blauwwinde schreef :
Ik heb toevallig vorige week een setje gemaakt op basis van open data.
Luchtfoto maar ook Open streetmaps, aanmeerplekken en de dieptelijnen van de friese meren op basis van de metingen van de provincie.
Alles voor offline gebruik.
Mogen we mee kijken/gebruiken???

Ik heb een evaluatieversie van mapinfo gebruikt, daarmee kun je diverse wms en wfs services openen en weergeven. Oa. De luchtfoto van de overheid maar ook de boeien van rws en de provincie friesland etc. Vervolgens kunje opslaan als bitmap met een calibratiebestandje. Dat kun je gebruiken om de uitlijnig in je viewer software goed te krijgen.
Laatst bewerkt: 27 mrt 2021 21:07 door Zoetwaterkapitein.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Satelliet foto toepassingen in navigatie> Topic. 27 mrt 2021 12:04 #1266919

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2744
awb3 schreef :
@Arcadia: Bedankt, wel grappig om te zien dat er wel veel toepassingen zijn. Werkt dit ook offline? Ik kan het helaas niet in het overzicht zetten van de openingspost maar klinkt als een kandidaat als het ook offline werkt.

Ja, op 2 manieren kan dit in AlpineQuest:
1. Als je een gebied hebt bekeken worden de gebruikte tiles van kaarten opgeslagen in de cache van de applicatie.
2. Je kunt een gebied 'registreren', waarbij je kunt aangeven tot welk zoomniveau je de tiles wilt opslaan.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Satelliet foto toepassingen in navigatie> Topic. 27 mrt 2021 13:28 #1266942

  • EelskeM
  • EelskeM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
awb3 schreef :


@EelskeM: Goede tip ! Helaas kan ik het niet meer toevoegen aan de openingspost. Zou je kunnen delen hoe je het precies gebruikt en of het ook werkt buiten Apple en offline?
.
SeaIq is een uitgebreide niet kaartgebonden navigatie app voor IOS en Windows en kun je verder ontdekken ook (het gebruik van )VentureFarther GE beelden door in de handleiding doc.seaiq.com/ te snuffelen . Let op dat VF sinds kort werkt met te verdienen of te kopen “credits”
De Pilot regels kun je overslaan .Dat is voor de later ontwikkelde SeaIQPilot versie voor loodsen.
Laatst bewerkt: 27 mrt 2021 13:48 door EelskeM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Satelliet foto toepassingen in navigatie> Topic. 27 mrt 2021 15:17 #1266976

ironman schreef :
Noorderzon schreef :
Op earthexplorer.usgs.gov kun je ook satellietplaatjes downloaden waarvan de datum en tijd bekend is. Er wordt ongeveer iedere twee weken een nieuw plaatje geschoten. Nadat je een account hebt aangemaakt zocht ik bijvoorbeeld een plaatje met een lage waterstand en zo weet je iedere geul te vinden. Bijgevoegd een route die ik heb gevaren over het Duitse Wad bij Neuwerk.

Zou je in het kort aan kunnen geven welke van de vele data sets je daarvoor selecteert en hoe je de resultaten geo-referenced? Ik heb een account aangemaakt; het lijkt op een betaalde service.

Hierbij een instructie video voor het downloaden:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Satelliet foto toepassingen in navigatie> Topic. 27 mrt 2021 16:56 #1267008

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1241
Perfecte instructievideo - zeer gewaardeeerd! Thx.
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Satelliet foto toepassingen in navigatie> Topic. 27 mrt 2021 20:18 #1267082

EelskeM schreef :
AndreAzuree schreef :
interessant! Net als OldBawley kijk ik voor de Turkse baaitjes ook wel eens op google maps/Gooogle earth om te kijken naar wat meer detail (diepte, rotsen). Nou kun je op de Axiom allemaal leuke appjes downloaden met mooie overlays (bijv. wind). Zou ideaal zijn als er een app zou zijn die een google earth overlay zou kunnen maken op je navionics (of andere) kaart, op je plotter. Bestaat zo iets?

Kijk eens naar de app “ SeaIQ”. Die heeft de mogelijkheid om dmv VentureFarther een satellietbeeld over je positie te leggen.

dank je voor de tip!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Satelliet foto toepassingen in navigatie> Topic. 27 mrt 2021 20:23 #1267085

@AWB3: dank je voor de tip, ik ga eens kijken wat ik kan vinden, dat werkt voor een MFD als de Axiom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Satelliet foto toepassingen in navigatie> Topic. 27 mrt 2021 20:24 #1267086

potverdorie... dat was makkelijker dan ik dacht: het zit gewoon in de luxe versie van Navionics:


It's not Google maps data, but you can enable the satellite photo overlay in Navionics Platinum charts, if that's what you have, in Menu > Settings (gearbox icon) > Layers > Aerial. If you turn that on and still don't see a photo overlay, you probably don't have a Platinum chart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Satelliet foto toepassingen in navigatie> Topic. 27 mrt 2021 23:16 #1267134

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Noorderzon schreef :

Interessant verhaal. Ik ben regelmatig kapitein op een medisch hulpschip in Papoea Nieuw Guinea waar we in grote lijnen dezelfde procedure hebben om 'unsureyed' gebieden in te kunnen varen om locals via het water te kunnen bereiken (vaak de enige optie om hen te bereiken). Dus rubberboten met echolood vooruit sturen, flink wat data verzamelen. Alle hun tracks met dieptes evalueren en een route destilleren.

Er zijn daar grofweg twee types gebieden: getijden gebieden met veelal zandbodem waar de gevonden doorgangen ook zomaar verdwenen kunnen zijn. En koraalrif gebieden. Die vind ik het engst want de diepte kan maar zo van 50 naar 1-2 meter gaan en dat op een paar vierkante meter. Die 'puntjes' onder water moet je maar net meepakken met die rubberboten. En ook daarvoor zijn satellietbeelden heel behulpzaam.

Het blijft voor mij spannend om een un-surveyed koraalrif in te varen hoe goed we ook gesurveyed hebben. En dat allemaal echt in de middle of nowhere met meer dan 100 passagiers aan boord :unsure: Als je zo'n onderwater ritje meepakt dan lig de romp ook gelijk een heel eind open.

Bijgevoegd een plaatje van een baaitje met ankerplek. In de ingang (bij DANGERRR!) ligt een punt van 1-2 mtr onder het wateroppervlak. De data van de rubberboot surveys staat niet op dit plaatje.

Bewonderenswaardig en alle respect hiervoor! Dit is precies het soort toepassingen waar ik op doelde. De datalogger "depthpoints" (WPL NMEA waypoints met diepte) kunnen door vrijwel ieder navigatieprogramma worden weergegeven. Door die via long-range wifi real-time naar het moederschip te sturen en in de GE image te plotten kan de rib het moederschip langs een veilige route leiden.
Forward scanning en 3D structure scanning (o.a. Lowrance) zijn ook goede hulpmiddelen om een rif te passeren.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Satelliet foto toepassingen in navigatie> Topic. 28 mrt 2021 08:26 #1267176

Ik begrijp de toepassing van long range wifi verbinding tussen RIB en moederschip. Persoonlijk vind ik het wel risicovol als je in onbekende gebieden met het moederschip in principe gewoon de RIB volgt. De veronderstelling is dat er dan sowieso een 'veilige' doorgang is.

Het komt weleens voor dat je in getijden gebieden gewoon een dag aan het surveyen bent met een RIB voordat je een geultje hebt gevonden. En vooral in koraal gebieden wil ik ook echt zitten broeden op satelliet beelden i.c.m. logs van RIB's. Het komt bijvoorbeeld voor dat ik een RIB er opnieuw op uit stuur om bijvoorbeeld de diepte van een bepaalde rots die ik op satellietfoto's zag te controleren: misschien is die diep genoeg om te negeren. Zo'n route uitstippelen is op dat schip dus echt een proces waar op een gegeven moment iets uitrolt waar je voldoende vertrouwen in hebt (vooral in koraal gebieden duurt dat voor mij wel even). Ook i.v.m. the middle of nowhere met veel mensen.

Daarnaast is het met meer dan 100 mensen die nautisch noob zijn ook belangrijk om gepland te varen. Onverwachte wijzigingen in een schema zijn moeilijk. Dat blijft voor mij als kapitein een beetje schipperen.
Laatst bewerkt: 28 mrt 2021 14:47 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Satelliet foto toepassingen in navigatie> Topic. 28 mrt 2021 09:11 #1267222

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2034
Vóór ik post 1266672 schreef heb ik GE op mijn telefoon getest. De blauwe dot van mijn positie was te zien. Vandaag 2 dagen later lukt dat niet meer. Er verschijnt een grote rode X.
Uit het net begrijp ik dat Google problemen heeft.
Ik heb meerdere apps waarmee je kaarten kunt downloaden en bewaren voor offline gebruik bij navigatie aan land bij hikes of fietsritten. Ik gebruik het liefst Polaris navigation.
Ik vraag me af, als GE niet meer werkt, is Google maps dan ook buiten werking? Of ligt het aan mijn spul?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Satelliet foto toepassingen in navigatie> Topic. 28 mrt 2021 11:04 #1267281

JvR schreef :
Leuk zeg!
Ik heb weinig ervaring met OpenCPN, kan dat programma (nog?) niet zelfstandig georeferenced images (in bv geo-tiff) inladen? Dan zou dat wel een _hele_ nuttige uitbreiding zijn voor de open source community.

Best veel satelietplaatjes is aan de bron gratis verkrijgbaar als geoTIFF. Steeds vaker ook via een mooi online opzoek-tooltje in plaats van met ingewikkelde downloadscripts. WorldView van NASA is zo'n portal waar eea makkelijk te downloaden is.

Denk behalve luchtfoto's (die wellicht makkelijker te vinden zijn via de hierboven genoemde alternatieven) bv aan weer (optisch, infrarood) en wind (scatterometer) op de oceaan, ijs in de poolgebieden (bv. optisch en radar), zeewatertemperatuur (stromingen) of allerlei minder nuttige maar wel leuke indicatoren (zoals fotosynthetische activiteit).

Geotiff's zijn heel mooi te bewerken met QGIS, en dan te converteren naar mbtiles zodat OpenCPN ze kan gebruiken. Wel is het zo dat GeoTiff's wat kleur nodig hebben, in essentie zijn ze alleen maar zwart-wit. Dus heb ik een standaard legenda-file waarmee ik ze heel snel van de juiste kleuren kan voorzien.
Dat gebruik ik dus bijvoorbeeld om de laseraltimetriekaarten voor Nautin te maken. (Te downloaden met de chart downloader, lekker makkelijk updaten dus) www.nautin.nl/wb/pages/navigat...n--voor--opencpn.php
In QGIS kan je ook WMS, WFS, GPX-files, shape files etc inladen, en dan weer exporteren naar mbtiles voor OpenCPN. Een fantastisch tool dus!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Satelliet foto toepassingen in navigatie> Topic. 29 mrt 2021 00:17 #1267580

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Noorderzon schreef :
Ik begrijp de toepassing van long range wifi verbinding tussen RIB en moederschip. Persoonlijk vind ik het wel risicovol als je in onbekende gebieden met het moederschip in principe gewoon de RIB volgt. De veronderstelling is dat er dan sowieso een 'veilige' doorgang is.

Het komt weleens voor dat je in getijden gebieden gewoon een dag aan het surveyen bent met een RIB voordat je een geultje hebt gevonden. En vooral in koraal gebieden wil ik ook echt zitten broeden op satelliet beelden i.c.m. logs van RIB's. Het komt bijvoorbeeld voor dat ik een RIB er opnieuw op uit stuur om bijvoorbeeld de diepte van een bepaalde rots die ik op satellietfoto's zag te controleren: misschien is die diep genoeg om te negeren. Zo'n route uitstippelen is op dat schip dus echt een proces waar op een gegeven moment iets uitrolt waar je voldoende vertrouwen in hebt (vooral in koraal gebieden duurt dat voor mij wel even). Ook i.v.m. the middle of nowhere met veel mensen.

Daarnaast is het met meer dan 100 mensen die nautisch noob zijn ook belangrijk om gepland te varen. Onverwachte wijzigingen in een schema zijn moeilijk. Dat blijft voor mij als kapitein een beetje schipperen.

Duidelijk dat de verantwoordelijkheid voor schip en 100 opvarenden de nodige voorzichtigheid vereist. Het is niet mijn bedoeling om een "betere" manier aan te geven, maar misschien dat het volgende wat ideeen geeft ter aanvulling op je huidige werkwijze en mogelijk wat tijdsbesparing.

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat het moederschip domweg de rib volgt.

Uitgangspunt is een als kap kaart gecalibreerde GE-image (van baai, lagune met rif enz.) zonder enige navigatie details. De kale kaart is zonder verdere gegevens onbruikbaar voor navigatie.
Er zijn maar een paar manieren om in zo'n kaart externe data te plotten:
1. Door overlay van bathymetric map (voor calibratie plaatsvindt).
2. M.b.v. standard NMEA WPL zinnen. De aldus gecreeerde waypoints behoeven niet waypoints te zijn om naartoe te navigeren, maar kunnen ook als markers gebruikt worden voor points of interest of gevaren zoals rotsen of andere onderwater obstakels.

De werkmethode voor gebieden met een hoge risico graad is meestal als volgt: De rib met datalogger volgt een zigzag vaarpatroon voor het verzamelen van xyz data (lat,long,depth). Bij elke GPS fix (1x/sec) wordt een record aangemaakt. De operator kan "stamps" toevoegen door indrukken van een datalogger toets. Stamps kunnen points of interest aangeven of om waypoints te genereren. De rib heeft vaak ook een plotter of tablet met nav app aan boord om het eigen track te controleren.
Wanneer een redelijke hoeveelheid random data is verzameld, keert de rib terug naar het moederschip. De random data wordt als csv file overgezet naar een computer. Uit de random data wordt op de computer met Surfer of equivalent een regelmatig grid gecreeerd en vervolgens op basis hiervan een bathymetric map (contourlijnen van de zeebodem). Deze wordt als overlay gebruikt op de GE-image en gecalibreerd. Door downloaden van de points of interest en waypoints (als WPLs) kan door observatie verkregen informatie worden toegevoegd. De afhankelijk van het stamp type automatisch aangemaakte beschrijvingsveld in de WPL wordt als tekst in de kaart weergegeven. Deze bestaat bijv. uit: UTC, diepte, type. Op dat moment is er al een redelijk bruikbare detail kaart voor navigatie ontstaan, maar natuurlijk niet 100% safe. Er wordt op basis hiervan een route bepaald, die eerst door de rib wordt gevaren (tegenwoordig soms met een plotter met side scan als extra controlemiddel). De rib kan via wifi real-time waypoints versturen die het moederschip kan volgen, of eerst terugkeren en de waypoints van datalogger downloaden om in de kaart te plotten. Pas dan gaat het moederschip de route volgen.
Sommige klanten maakten gebruik van USV's (Unmanned Surface Vehicles) met de datalogger uitgerust en sturen alle xyz data real-time via wifi.

Soms wordt bij gebieden met laag risico van vastlopen de bathymetric map fase overgeslagen. De rib met sidescanner vaart een proefroute. Als alles OK is vaart deze de route nogmaals over het eigen track en stuurt via wifi navigatie waypoints naar het moederschip om te plotten in de GE-image kaart.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 29 mrt 2021 01:02 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Satelliet foto toepassingen in navigatie> Topic. 29 mrt 2021 10:49 #1267703

  • awb3
  • awb3's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 215
Bedankt voor de bijdragen. Hieronder mijn reactie

@Blauwwinde / Arcadia / EelskeM : Bedankt, interessante opties / apps. Zelf ga ik me nu meer verdiepen in opencpn en de mogelijkheden met venture farther / sas planet / nautin / earthexplorer etc maar voor anderen zijn de genoemde apps wel interessant.

@ AndreAzuree; Dat was snel ! Weet je ook wat de bron is voor navionics ? Google Earth is vrij beperkt lijkt het wat detail op water betreft.

@WaltB: Dat datalogging van dieptes is erg interessant denk ik. Weet je ook of data in situaties die je noemt geüpload worden voor algemeen gebruik (bv OSM) of is het specifiek voor het operationele gebruik op dat moment (ik neem aan het laatste). OpenSeaMaps is ook serieus bezig met datalogging (nog niet gemapped). Hierbij een link als je interesse hebt, ze zoeken data feeds volgens mij.

@It Paradyske: Dat QGIS is voor mij persoonlijk de kandidaat tool waar ik me in ga verdiepen, volgens mij precies wat ik zoek. Ik vroeg me af of het mogelijk is e.e.a. te automatiseren vooral bij satellietbeelden die dagelijks ververst worden (bv Earthexplorer van Noorderzon). Dit zou voor grotere vaargebieden in combinatie met grib files interessant kunnen zijn om depressies en dergelijke te visualiseren dacht ik ? Ik heb totaal geen verstand van meteo overigens, misschien nutteloos of bestaat het al in opencpn.

@Noorderzon:
Bedankt voor de video, super duidelijk. Ik heb de coördinaten van die baai ingevoerd in SASplanet en wat screenshots gemaakt van de verschillende satelliet bronnen (zie hieronder). Wat opvalt is dat er veel verschil is in kwaliteit en dat jouw bron prima lijkt (en GE veel minder). Dit varieert per gebied en is o.a. afhankelijk van tijdstip foto, zon/wolk en focus bron. De bron kun je zien naast die wereldbol in het menu.









"Average White Boat"
lidmaatschap opgezegd i.v.m. overstap op eigenaarsvereniging van eigen boot merk. Succes met het ZF en bedankt voor de hulp.
Laatst bewerkt: 29 mrt 2021 11:05 door awb3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Satelliet foto toepassingen in navigatie> Topic. 29 mrt 2021 12:03 #1267737

@awb3: ik weet niet precies wat de bron bij Navionics is, heb zelf niet de platinum editie van de kaarten. Ik zal nog eens googlen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Satelliet foto toepassingen in navigatie> Topic. 11 apr 2021 08:46 #1272301

rooiedirk schreef :
Blauwwinde schreef :
Ik heb toevallig vorige week een setje gemaakt op basis van open data.
Luchtfoto maar ook Open streetmaps, aanmeerplekken en de dieptelijnen van de friese meren op basis van de metingen van de provincie.
Alles voor offline gebruik.
Mogen we mee kijken/gebruiken???

Nog even mijn kaart die ik eens ga proberen.


Laatst bewerkt: 11 apr 2021 09:27 door Zoetwaterkapitein.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.332 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl