Mijn broer in Nieuw Zeeland stuurt elk jaar een "nautische" verjaardagskaart.
Dit jaar was het de "Brittannia", genomen door Beken of Cowes in 1894.
De Brittannia was het toenmalige koninklijke jacht, een zusterschip van de 1893 uitdager voor de America's Cup 1893 de Valkyrie II. Ontwerp George Lennox Watson, en gebouwd voor de toenmalige Prince of Wales, de latere koning Edward VII.
Een prachtige foto, vooral als je bedenkt hoe hij gemaakt is: vanuit een hopsend roeibootje, met een glasplaatcamera, twee handen aan de camera en de rubberen sluiterbal in de mond.
Je had 1 kans om een goede foto te maken, en blijkbaar gelukte hem dat toch meestal.
Het waren wilde zeiltijden: ik heb eens wat gegevens opgezocht van de Reliance, de grootste Amerikaanse verdediger van de Cup, in 1903 tegen Thomas Liptons Shamrock III:
LOA (van boegspriet tot eind giek): 61 m
LWL 27,43 m (extreme overhang voor en achter voor langere WL onder helling)
Diepgang 6,10 m, zeiloppervlak 1501 m2, displacement 191 ton.
Masttop 61 m boven water, gieklengte 33 m, en een spinnakerpaal van 26 m , uiteraard niet van carbon, en zeilen van katoen.
Racebemanning 64 man, geschipperd door de beroemde Charlie Barr.
De romp was gebouwd van een combinatie van staal, aluminium en mangaanbrons, het was een soort varende zeewateraccu, enorme electrolyse, het schip heeft ook niet lang bestaan:
"Call the boat a freak, anything you like, but we cannot handicap ourselves, even if the boat is fit for the junk heap the day after the race." Cornelius Vanderbilt.
Sorry, op de een of andere manier lukt het niet om de foto erbij te krijgen
Toch gelukt, zie volgende