@sneaker: super toffe boat trouwens.
Ik heb een 21 voeter op de trailer staan die er behoorlijk op lijkt. Met carbon 140 cm roer en carbon 160 cm keelfin met gennaker en carbon boegspriet. In 2000 gebouwd als eenheidsklasse voor de zeilclub in Hamble (22 stuks gebouwd) .. De romp van de boot die je laat zien lijkt ook veel op de razendsnelle 25 voeter die rond 2002 in Nederland in de markt werd gezet (ben de naam even kwijt) en waarvan de mallen in de duinen bij IJmuiden werden gedumpt.
Zonder kritisch te willen zijn, ben ik wel van mening dat een goed zeilende +/- 25 voets boot (waarvan regelmatig ontwerp ideeën worden gepresenteerd) alleen kans heeft als je een OD klasse kan creëren waarin de kopers laagdrempelig en zonder veel frustratie kunnen participeren. Iedereen kent de Melges en de Maxfun bijvoorbeeld, geweldig varende boten maar een te kleine markt om ze te verkopen als bouwer en voor een ambitieuze sterveling te spartaans om te kopen.
Om je een voorbeeld te geven van "omdenken" op dat vlak:
De windsurf industrie is redelijk vergelijkbaar met de zeilindustrie, in zak en as dus. Te weinig aanwas van de jeugd (geen aantrekkelijke laagdrempelige jeugdoplossing) en de doelgroepen in het windsurfen versplinteren waar je bij staat, rs:x, foilen, wingfoilen, kitesurfen, you name it. Tot de grootste surfplankfabriek ter wereld besloot om het over een andere boeg te gooien. Zij zijn een super eenvoudig (maar volledig gemoderniseerd) concept van de eerste windsurfplank gaan produceren en hebben tegen al hun klanten (merken) gezegd: je mag je eigen merk erop plakken maar wij bouwen ze volgens een strikte OD klasse.
Vergruisd werden ze om die actie. Totdat de marketingjongens van de grote merken zagen dat er binnen no-time duizenden boards werden verkocht en elk land een eigen klasse organisatie ging vormen waaraan vanuit het niets per land honderden mensen zich gingen aansluiten.
Dat vind ik een perfect voorbeeld van duurzaam denken. 1 bouwer en tientallen marketingmachines die de bouwer steunen.
Je kan dus vandaag een Starboard, Naish, Exocet, Mistral of I-99 Windsurfer kopen en die kosten allemaal precies hetzelfde, zitten alleen andere stickers op. Bij duizenden gaan ze de deur uit en je hoort de consument opgelucht ademen. Leuk, eindelijk een betaalbaar board dat voor iedereen bereikbaar is. Zelfs voor de beginner met een krantenwijk, die het met zijn zuurverdiende board op elk moment kan opnemen tegen de wereldtoppers van nu, want die varen allemaal mee.
Als de zeilindustrie dat idee nu zou kunnen omarmen.. er is immers niets leukers dan een strikte OD klasse. Zoals een moderne uitvoering van de Laser bijvoorbeeld. Gek genoeg had Cobra het concept van de Laser juist als voorbeeld genomen in de overweging om de Windsurfer weer nieuw leven in te blazen.
Ik zal je zeggen, ik heb met de kinderen gepraat en die vinden het allemaal leuk dat ik zeil en windsurf maar de drempel is voor hun te hoog, de grooste klacht was dat ik het gebroed niet om mijn carbon spulletjes laat varen. Dus heb ik ook een Windsurfer Lt gekocht en daarmee ga ik lekker basic met de kinderen cruisen en lesgeven maar vooral ook wedstrijden varen tegen Kiran Badloe en Stephan van de Berg. Kan niet wachten!
gr mb