Alfa Ursae Minoris schreef :
Volgens mij is de zeemijl 1 minuut op de evenaar en heeft dat niet zo veel uit te staan met plankjes en containers. Bovendien is 1 NM 6076,12 voet, en hoe handig is dat rekenen?
Ook zit je met een scheepslengte in meters helemaal niet in het 'vaarwater' van NM qua duidelijkheid in mijn ogen. Ook worden dieptes in meters gegeven (op een enkele kaart in Fathoms) Dus ik begrijp het nu nog steeds niet zo goed waarom er hier over voeten word gesproken.
Om het toch on-topic te houden...
vimeo.com/32574938
Oehoehoeh, en deze!
vimeo.com/47291225 Heeeeel gaaf!
:-P
Om even terug tr komren op het off-topic:
De eenheden in gebruik op het water zijn zo gekozen omdat ze handig zijn. Iedereen heeft voeten of duimen en als het niet erg accuraat hoeft te zijn dan is het wel zo handig dat je niet altijd een centimeter hoeft te pakken. Daarbij was het belangrijk om alles zo simpel mogelijk te houden. Als je log overboord gaat kun je met touw en het gooien van een bal toch je snelheid in knopen schatten. De zeemijl is ook veel handiger voor navigatie dan kilometers. En vergeet niet dat SI eenheden relatief nieuw zijn. De Engelsen waren erg machtig en trots op hun zeehistorie, plus vaak in oorlog met Frankrijk, dus de weerstand om Franse eenehden over te nemen was erg groot. En zelfs in Frankrijk was het normaliseren naar SI eenheden in de zeevaart geen succes.
Het heeft geen zin om een NM in voeten op te delen. In het traditionele stelsel heb je twee lengtestelsels: 1 voor korte afstanden (el, voet, duim vergelijkbaar met yard, foot, inch, behalve dat een yard niet dezelfde maat is als een el) en 1 voor langere afstanden (zeemijl, kabel, vadem = nautical mile, cable, fathom). De twee worden nooit door elkaar gebruikt, en als je er praktisch over nadenkt is dat ook nooit nodig. Vandaar dat het een probleem is dat er geen heel aantal voeten in een mijl kunnen. Overigens is een fathom 6 voet, oftwel 2 yards, en komt kennelijk van de Friese definite van vadem, voor 2 uitgestrekte armen.
Het heeft heel erg lang geduurd voordat de mens accuraat lange afstanden kon meten en positie kon bepalen. Een zonnetje schieten was 40 jaar geleden nog essentieel. Als je een positie bepaald in graden en minute is een zeemijl de handigste eenheid om te rekenen.
Overigens is de definitie van een zeemijl als precies 1852 meter vrij nieuw (1929). Oorspronkelijk was de definitie als 1 minuut noorderbreedte, en ook als 1 minuut westerlengte op de evenaar. Tegenwoordig weten we dat de aarde niet rond is (dus die definite kan niet werken), en dat een precieze lengte van een minuut noorderbreedte een onhandig cijfer oplevert. Vandaar de afronding naar 1852 meter, en de NM is niet langer precies een minuut.
Kortom, het heeft allemaal van doen met de geschiedenis van de zeevaart, de geschiedenis van de wetenschap en het belang van simpele middelen die vervangbaar waren op lange reizen zonder aanwezige hulp. Inmiddels zouden we dat kunnen veranderen, maar waarom zou je? Er is veel te leren als je zee opgaat, even met voeten en mijlen leren omgaan stelt niks voor.
Onno