Bekend principe, in de jaren 70 al een grote propellor op een ordinaire kajuitzeiler gezet in Nieuw-Zeeland, dingetje deed 6 knopen tegen de wind in 10 knopen wind.
Tsjee, ben verbaasd.
Wat is het dan dat hier niet meer mee gedaan is?
Kwam 't boek weer tegen, de Nieuw-Zeelandse boot heette 'Te Waka', even googlen levert
een 11 pagina's lange thread op boatdesign.net op met daarin 2 voor mij bekende (heb ze hier ook naast me liggen) plaatjes, zie hieronder:
Verder citeer ik nog even het volgende uit dit draadje, wat grotendeels verklaart waarom 't nog niet veel rondvaart:
The reason I know is that I have done the calculations. The system quickly runs into mechanical power limits. If you beef up the mechanicals to handle more power then you add more weight and you need more power and so it goes on.
Kan wel interessant worden voor vrachtschepen, als extra'tje in plaats van die vliegers die ze nu hebben. Kan altijd op alle koersen de motor een beetje helpen. Ze gaan toch al steeds meer naar elektrische aandrijving, dan is 't makkelijk toevoegen.
Hier een linkje naar een site met redelijk wat info en filmpjes:
klik
Als je google't op "downwind faster than the wind" vind je nog VEEL meer.