Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
Forumlid Fer verzamelt handleidingen van allerlei technische componenten (motor, keerkoppeling, kachel) en maakt hier bekend welke hij allemaal in zijn bibliotheek beschikbaar heeft.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Radar reflectors test pdf

Re: Radar reflectors test pdf 20 juli 2014 21:00 #534098

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8637
3Noreen schreef :
Het onderscheid tussen beroepsvaart en pleziervaart is een Nederlandse mis conceptie. Het heeft ook internatonaal geen enkele rechtsgrond. Het komt voort uit een culturele achtergrond.

Is geregeld in de Europese wetgeving, CEVNI, bij ons BPR enz., dus maar een beetje Nederlands.

Dat gejank van de grote vaart over teveel AIS-targets moet ook maar eens ophouden. Tenslotte kun je filteren of alles uitzetten, zolang je je transponder maar aan laat staan.

Als stuurman op de grote zeilvaart vertrouw ik liever op de AIS van jachten dan op die minireflectors. Graag aan laten staan dus als ik in de buurt ben :P
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar reflectors test pdf 20 juli 2014 21:58 #534106

  • Oliver77
  • Oliver77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 499
Noorderzon schreef :
Als kapitein in de koopvaardij en als pleziervaarder (vaak solo) heb ik een mening die door mijn mede-watersporters wel niet gedeeld zal worden: het interesseert mij niks of een beroeps mij nu ziet of niet, ik kijk namelijk zelf wel uit en voorkom ten allen tijde dat beroeps- voor mij als pleziervaarder rekening moet houden. Zo zet ik ook met een gerust hart mijn AIS transponder uit tussen de beroepsvaart wanneer mij dat beter uitkomt. Onverantwoord? Nee, want ik laat duidelijk en tijdig blijken aan de beroepsvaart wat ik van plan ben voor het geval ze mij onverhoopt toch zouden opmerken op de radar.

Volledig mee eens en ik denk dat iedere watersporter er zo in zou moeten staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar reflectors test pdf 21 juli 2014 07:05 #534136

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13452
La Mavare schreef :
3Noreen schreef :
Het onderscheid tussen beroepsvaart en pleziervaart is een Nederlandse mis conceptie. Het heeft ook internatonaal geen enkele rechtsgrond. Het komt voort uit een culturele achtergrond.

Is geregeld in de Europese wetgeving, CEVNI, bij ons BPR enz., dus maar een beetje Nederlands.

In het CEVNI wordt er geen woord gerept over beroepsvaart. Of die aan het werk is of voor zijn plezier vaart doet geheel niet ter zaken. Fundamenteel is het onderscheid in mate waarin een schip in staat is om uit te wijken. En jawel, een groot schip in een nauw vaarwater kan niet uitwijken.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar reflectors test pdf 23 juli 2014 09:27 #534714

Noorderzon schreef :
Als kapitein in de koopvaardij en als pleziervaarder (vaak solo) heb ik een mening die door mijn mede-watersporters wel niet gedeeld zal worden: het interesseert mij niks of een beroeps mij nu ziet of niet, ik kijk namelijk zelf wel uit en voorkom ten allen tijde dat beroeps- voor mij als pleziervaarder rekening moet houden. Zo zet ik ook met een gerust hart mijn AIS transponder uit tussen de beroepsvaart wanneer mij dat beter uitkomt. Onverantwoord? Nee, want ik laat duidelijk en tijdig blijken aan de beroepsvaart wat ik van plan ben voor het geval ze mij onverhoopt toch zouden opmerken op de radar.

Veel voorspelbare reacties op mijn opmerkingen over het gebruik van radar en AIS, zelfs van beroepsschippers helaas. 'Noorderzon' is een van de weinigen die begrijpt hoe je je als watersporter moet gedragen ten opzichte van de beroepsvaart. Je loopt een olifant maar beter niet voor de voeten want anders kan het slecht met je aflopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar reflectors test pdf 23 juli 2014 10:46 #534729

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Je loopt een olifant maar beter niet voor de voeten want anders kan het slecht met je aflopen.

Waar heb ik dit soort uitspraken toch al eens eerder gehoord ?
Zeer recent nog :angry: :sick:
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar reflectors test pdf 23 juli 2014 17:44 #534784

zomergast schreef :

'Noorderzon' is een van de weinigen die begrijpt hoe je je als watersporter moet gedragen ten opzichte van de beroepsvaart.

Noorderzon is een van de weinigen die het met je eens is..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar reflectors test pdf 23 juli 2014 17:47 #534785

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Ja je kan altijd maar op beroepsvaart wachten en hun soort van voorrang geven en onzichtbaar blijven, maar je weet daarentegen hun intenties niet en die kunnen wel eens heel anders zijn dan je denkt, zeker bij vissers.

Gisteren moest ik de geul op Markermeer richting Amsterdam oversteken, zag een flink vrachtschip aankomen maar leek niet echt hard aan te komen. Op AIS gekeken en bleek 4.4 knopen te gaan, hem op naam opgeroepen op kanaal 10 en verzocht om gezien zijn snelheid voorlangs te gaan (wat makkelijk moest gaan ).
Schipper vond dit prima en was heel hartelijk, zei langzaam te varen omdat hij nog niet langszij het baggerschip kon verderop omdat er nog een ander schip tegen lag. Zei ook de " jachtjes" goed in de gaten te houden.

Zonder AIS was ik zeker achterlangs gegaan omdat ik zijn snelheid niet wist, schipper weet gelijk ook wat de intemties zijn en had bij twijfel van zijn kant kunnen aangeven dat het wijs zou zijn om achterlangs te gaan. Iets later bleek dat hij terwijl ik voorlangs ging al snel bakboord uit ging omdat daar dus het baggerschip lag, was ik achterlangs gegaan was ik juist in conflict gekomen.
Heb natuurlijk alle tijd, maar voer vlinderend met groot op de bulltalie en genua op de boom met op en neerhouder, dus was een heel gedoe geweest (soort van solo).
Weten wat anderen doen en laten weten wat je doet draagt absoluut bij aan een veilige vaart, roep wel vaker een beroepsschipper op en dit word altijd positief ontvangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar reflectors test pdf 23 juli 2014 20:31 #534821

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
La Mavare schreef :

Dat gejank van de grote vaart over teveel AIS-targets moet ook maar eens ophouden. Tenslotte kun je filteren of alles uitzetten, zolang je je transponder maar aan laat staan.

Als stuurman op de grote zeilvaart vertrouw ik liever op de AIS van jachten dan op die minireflectors. Graag aan laten staan dus als ik in de buurt ben :P

Zo is dat!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar reflectors test pdf 23 juli 2014 20:33 #534823

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
zomergast schreef :

Transponders, radars, we hebben het hier toch over de watersport?

Levensgevaarlijk al die electronische hulpmiddelen waardoor je met steeds minder kennis het water op kunt. Transponders voor jachten onder de 20 m. zouden verboden moeten worden, een AIS ontvanger is prima dan moet je ten minste zelf opletten.

Leer navigeren met kompas en log, gegist bestek en leer uitkijk houden en leer hoe je moet uitwijken. Varen gaat echt prima zonder al die electronische hulpmiddelen.

Uit welke prehistorische grot kom jij?

prima dat iedereen alles op de hand moet kunnen, maar niet realistisch meer om maar te schoppen tegen moderne techniek. Er is wel wat veranderd in de laatste 40 jaar.
De aller goedkoopste en twijfelachtige jacht apparatuur nu is al 50x beter dan de duurste apparatuur 40 jaar terug.

Stop met dat antieke moralistische gemopper, de wereld draait door.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 23 juli 2014 20:38 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar reflectors test pdf 23 juli 2014 20:45 #534827

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
3Noreen schreef :
zomergast schreef :

Ik voorspel wetgeving op dit gebied binnen enkele jaren.

Dat verwacht ik ook. Echter op een heel andere manier dan jij denkt. Het zal in mijn idee meer gaan naar een soort gelijke verhouding op het water als op het land de verhouding tussen langsaam verkeer en het snel verkeer. Snel en groot mag, maar is verantwoordelijk voor de ontstane gevaren voor de mede weggebruikers die hierbij ontstaan. Een scherm vol met ais blibjes van watersporters is niet het probleem van de watersporter. Het is het probleem van de snel varende beroepsvaart. Als de laatste, bij een hoge snelheid, niet voor een veilige navigatie kan zorgen dient de snelheid aangepast te worden. Dan is er tijd genoeg om met alle blibjes rekening te houden. Het wensen dat mede gebruikers van het vaarwater maar “opzouten” is zeker geen goede insteek. Gezien de internationale verdragen betreft gebruik van de zee geen haalbare optie.

Voorlopig komt er de komende jaren nog geen beperkende wetgeving. Het moet meer gezocht worden in het maken van de juiste software op kaartplotters. Tijdelijke Filters, presentatie mogelijkheden op het scherm. Dáár ligt het echte probleem, niet bij de jacht AISsen.
De heren plotter software makers blijven gruwelijk achter en snappen de problemen niet. Een techneut wil alles kunnen zien, zonder te begrijpen dat je dan dus niks meer kan onderscheiden en zien op het scherm.
De evolutie loopt altijd decennia achter.

Ook de wetgever heeft voorlopig geen idee waar het over gaat met AIS, laat staan dat de wetgever adequate wetten kan verzinnen aangaande het gebruik.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 23 juli 2014 20:47 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar reflectors test pdf 24 juli 2014 04:21 #534857

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13452
Rechters zullen ongetwijfeld uitspraken gaan doen. Daar vloeit jurisprudentie uit voort die doorgaans ook tot “wetgeving” word gerekend.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar reflectors test pdf 24 juli 2014 18:34 #534981

WADnWIND schreef :
3Noreen schreef :
zomergast schreef :

<knip>

Ook de wetgever heeft voorlopig geen idee waar het over gaat met AIS, laat staan dat de wetgever adequate wetten kan verzinnen aangaande het gebruik.
Ach, daar zijn toch die bijeenkomsten voor met het AT? :sick: :laugh: .
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar reflectors test pdf 24 juli 2014 20:39 #535003

  • nepal
  • nepal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 338
Even on topic.

Bedankt TS voor de PDF. Wat de waarde is van de verschillende passieve modellen is al meer dan 30 jaar gemeten en gepubliceerd. Dat er heel wat waardeloos en andere middelmatig zijn weten we dus al lang maar geen overheid die reageert. Maar niet alleen de overheid schiet tekort. Dat de actieve reflectoren (radar enhancers) de beste zijn (vanuit alle hoeken zichtbaar en krachtig)indien geschikt voor de X en S band (bijv. Echomax Active XS) weten we ook al lang maar ik zie ze nergens hangen. Waarschijnlijk te duur? Of hoeveel mag veiligheid kosten en hoeveel polish?

In bijlage een zeer uitgebreide test naar aanleiding van het overvaren van het zeiljacht OUZO in 2006
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 24 juli 2014 20:42 door nepal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar reflectors test pdf 24 juli 2014 22:49 #535019

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Nou lekker dan!
Ik trots op m'n goedkope oplossing en redelijk onopvallende buisreflector, kan ik dat ding gewoon net zo goed weggooien!

Word het toch zo'n spuuglelijk goedkoop geval!
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar reflectors test pdf 25 juli 2014 12:38 #535102

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Biesenbeek schreef :
Nou lekker dan!
Ik trots op m'n goedkope oplossing en redelijk onopvallende buis reflector, kan ik dat ding gewoon net zo goed weggooien!

Word het toch zo'n spuuglelijk goedkoop geval!

Over goedkoop gesproken;
Uit een test van Zeilen 15-20 jaar gelden bleek de best zichtbare reflector een grijze vuilniszak volgepropt met een pak ALU folie!!!! :laugh:


Maar inderdaad zijn de target enhanchers aan de prijs en het verbruikt stroom.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar reflectors test pdf 25 juli 2014 14:23 #535123

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7839
WADnWind,

Is aan te geven hoeveel stroom een aktieve reflector gebruikt, en dan vooral op een.drukke Noordzee? En zijn de huidige aktieve reflectoren werkzaam op beide radarbanden?

Anders een middenmaat tri lens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar reflectors test pdf 25 juli 2014 15:51 #535134

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Joop66 schreef :
WADnWind,

Is aan te geven hoeveel stroom een aktieve reflector gebruikt, en dan vooral op een.drukke Noordzee? En zijn de huidige aktieve reflectoren werkzaam op beide radarbanden?

Anders een middenmaat tri lens.

Type XS
In standby 23ma (0.023A)
Tijdens zenden 155 resp 190 ma, S en X band.
1 Watt ERP.

De Swat catamarans van het loodswezen gebruikt ze ook om deze polyster schepen beter op de radar te laten komen met ruiger weer.Alle passieve oplossingen voldeden niet na uitgebreide testen op de Westerschelde.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 25 juli 2014 15:56 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar reflectors test pdf 25 juli 2014 16:14 #535139

  • nepal
  • nepal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 338
Verbruik valt mee vind ik.

Je kunt het apparaat ook instellen dat een alarm afgaat wanneer het een radarsignaal ontvangt. Handig wanneer je geen radar aan boord hebt - maar uiteraard niet ideaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar reflectors test pdf 07 aug 2014 12:20 #538358

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12507
Je kunt natuurlijk, heel nostalgisch, blijven hangen in het jaar kruik maar jammer genoeg heeft de rest van het nautische verkeer daar geen boodschap aan.

Mijn RADAR en AIS staan, bij goed zicht, op binnenwater zo goed als nooit aan maar op zee daarentegen staat, ook bij goed zicht, mijn AIS altijd aan.
Natuurlijk kan ik een koerskruiser uitpeilen op het handpeilkompas maar de AIS geeft me meteen alle informatie die ik hebben wil.
En ook van de grote jongens zelf heb ik positieve reacties gehad op het hebben van AIS.

Een voorbeeld van het gemak van AIS.

's Nachts op de oversteek naar Engeland, niet zo ver meer van de kust.
Aan SB komt er een supertanker aanzetten.
Hij gaat niet al te hard en ik kan er ruim voor langs zonder dat het krap zal worden.
Opeens wordt ik, met naam én callsign opgeroepen door dat petroleumblik.
Het blijkt dat hij onderweg is naar de ankerplaats ter hoogte van Southwold en zo de bocht gaat inzetten, waardoor we een CPA van nul gaan krijgen.
Natuurlijk ga ik in op zijn verzoek om achter hem langs te gaan.
Zonder AIS had hij me nooit zo makkelijk "aan de lijn" kunnen krijgen en was er misschien een situatie ontstaan die voor allebei niet zo prettig was geweest.

Dan, nogmaals, een screenshot van mijn AIS tijdens een ander reisje, waaruit blijkt dat ook de grote snelle jongens blij zijn wanneer zo'n "klote jachie" wel een AIS voert.


Bijlage DSC00080_2014-08-07.JPG niet gevonden

Laatst bewerkt: 07 aug 2014 12:22 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar reflectors test pdf 07 aug 2014 13:05 #538363

en zo is dat, heldere techniek :)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar reflectors test pdf 07 aug 2014 16:22 #538421

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Nooit geweten dat je met AIS ook berichten kan uitwisselen.

Dacht dat de communicatie volledig via de marifoon verloopt.

Niet dus.........weer wat geleerd.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar reflectors test pdf 07 aug 2014 16:45 #538428

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12507
Vinni schreef :
Nooit geweten dat je met AIS ook berichten kan uitwisselen.

Dacht dat de communicatie volledig via de marifoon verloopt.

Niet dus.........weer wat geleerd.

Vinni
Vinni, die grote ferryboot heeft een iets geavanceerdere AIS (a)dan wij jachtjes (met een AIS b) .
Hij kon wel mij een tekstbericht sturen maar ik kon hem niet beantwoorden.
Laatst bewerkt: 07 aug 2014 16:48 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar reflectors test pdf 07 aug 2014 17:15 #538435

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Ah ok.....ook weer duidelijk.

Bedankt.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Moderators: Fer
Tijd voor maken pagina: 0.324 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl