Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: kachel (diesel of gas) voor dehler 34

Re:waarom geen gas aan boord (sigdock) 14 apr 2010 23:22 #123981

Onze kachel zit in de bakskist met een harde constructie eromheen van een gaas achtig materiaal. Dit om te voorkomen dat visnetten, stootwillen, schoten en vallen ergens omheen kunnen geraken en de boel kapot kunnen trekken.

Hmm goede tip. Ik moet hier op mijn boot ook eens naar kijken. Ik heb ook een webasto op diesel. Het geluidsniveau hiervan is echter niet storend. Ik heb overigens wel een luchtslang naar de punt lopen.
Ik heb de kachel getest toen ik mijn boot overvoer van Medemblik naar Noordschans (in de herfst, met temperaturen rond het vriespunt), en ook in de punt was het goed leefbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:waarom geen gas aan boord (sigdock) 15 apr 2010 06:10 #123996

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
joostp schrijft:
Gas is zwaarder dan lucht. Een boot is een bak en bij gaslekkage blijft de gasbel liefst onder de vloerplanken liggen wachten op het grote moment. Dat moment komt als er een vonk is: Startmotor, pomp, statische ontlading enz. Dan grote klap. Gebeurt meerdere malen per jaar op boten. Ook benzine is in dit verband link aan boord. Probleem is alleen te tackelen door een zeer veilige en regelmatig gekeurde gasinstallatie samen met een gasdetector en dan nog: Die detector heeft stroom nodig. Ben je lang niet aan boord geweest, is er lekkage en zou je de stroom inschakelen zonder eerst onraad te ruiken.... Kortom: Koken op diesel of spiritus heeft voordelen.

Simpele oplossing: zorg ervoor dat je geen lekkage hebt. Ben je langer van boord dan zit de fles uiteraard dicht, sterker nog de fles gaat al dicht als deze niet wordt gebruikt. Daarnaast zijn er prima lekdetectors te krijgen die geen stroom gebruiken maar werken op het afpersprincipe. Gas is alleen gevaarlijk als het gebruikt wordt door domme mensen maar dat is de straat oversteken ook he... ;)
Grootste voordelen van gas: het is eenvoudig, vrijwel storingsvrij, makkelijk te krijgen en niet duur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:waarom geen gas aan boord (sigdock) 15 apr 2010 17:30 #124079

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Grootste nadeel: Het kan van die enorme knallen geven en zeg niet dat het niet gebeurd ! ;)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:kachel (diesel of gas) voor dehler 34 15 apr 2010 17:52 #124085

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
vanpupi schrijft:
Zonsnel schrijft:
Elke bocht geeft verlies.

Weet iets geleerd.
vandaar dat bepaalde blaasmonden bij mij (veel) minder geven.
Ok, op het todo-lijstje dus. Thanks Zonsnel

Vooraf heb ik goed gekeken hoe de slangen kunnen lopen. Nu zit de kachel zo dat de slangen recht de boot in lopen. Slechts 1 bochtje linksaf naar het blaasmondje.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:kachel (diesel of gas) voor dehler 34 15 apr 2010 17:58 #124087

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Proost schrijft:
Wat wel vreemd is dat de ene kachel van hetzelfde merk meer lawaai kan maken dan de andere. We lagen met een paar boten bij elkaar waaronder een paar met Webasto's. Kennissen zeiden tegen me dat ze even bij ons aan boord kwamen om even van de herrie vam de verwarming van hun voorliggers (kont aan kont) bij te komen. Ze hadden al gevraagd wat voor verwarming het was en dat bleek een Webasto te zijn. Bij ons aan boord natuurlijk afgegeven op die herrie en toen ik zei dat onze verwarming ook van dat merk was bleef het even stil. Nauwelijks te horen bij ons...

Een nieuw kacheltje maakt weinig geluid. Een ruisfilter op de luchtinlaat dempt nog meer. Je brandstofpompje zover mogelijk weg op rubber op een zwaar scheepsonderdeel (geen dun paneeltje wat als trommel gaat werken)
Ouder kacheltjes raken versleten. De ventilator kan dan een geluid gaan maken als een oude straaljager: tijd voor revisie. Bij een Eberspacher is dat dan makkelijker en goedkoper.
Kacheltjes gaan ongeveer 2500 draai uren mee. Dat is in een vrachtwagen elke werkdag een uurtje of wat 10 jaar lang. Daar zijn die kacheltjes voor ontworpen. Zet ze een hele winter continu aan en ze zijn toe aan revisie.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:waarom geen gas aan boord (sigdock) 19 apr 2010 09:37 #124512

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
svalk schrijft:
Grootste nadeel: Het kan van die enorme knallen geven en zeg niet dat het niet gebeurd ! ;)

Ja, dat kan. En als je met de auto rondrjdt dan kan je een dodelijk ongeluk krijgen (en die kans is aanzienlijk groter) maar rijd jij daarom ook maar een kilometer minder??? Als je alles moet gaan laten waar een risico aan verbonden is dan kan je helemaal niets meer doen. Dus gebruiken we, als mens zijnde, ons gezonde verstand, we schatten de risico's in en zorgen ervoor dat de kans op ongelukken zo klein mogelijk wordt. Maat iets uitbannen domweg omdat het mis kan gaan..... dan moet je stoppen met leven... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:waarom geen gas aan boord (sigdock) 19 apr 2010 16:38 #124589

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6648
Toch zijn er wat redenen waarom moderne auto's volgepropt zitten met luchtzakken, waarom moderne schepen met een gasinstallatie ook voorzien zijn van gaslek-indicatoren, en waarom sommigen kiezen voor koken op spiritus of diesel.
Risico laten bepalen wat je niet kunt doen, daar zijn we namelijk met z'n allen niet zo'n liefhebber van, maar de risico's op een verstandige manier verminderen wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:waarom geen gas aan boord (sigdock) 19 apr 2010 17:49 #124610

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1405
Gas is,mits goed aangelegd en regelmatig gecontroleerd ,goed en veilig .
Wat verwarming betreft ,ben ik helemaal afgestapt van de dieselkacheltjes als webasto .wallas en al hun soortgenoten .

Als vergelijk ;Een c.v. ketel voor een woning kost zo rond de €2000,-.
Daarvoor heb je een high tech apparaat met garantie ,die zo'n15 a 20 jaar meegaat .Wel regelmatig laten servicen ,maar daar kun je een abonnement opnemen.

Een simpel dieselkacheltje voor een boot kost € 1400,-.
Dat moet je elke 3 jaar laten servicen (€350,-).
Mijn ervaring ( en vele anderen )dat het zeer storingsgevoelige apparaten zijn.
No value for money.Ik wil ze niet meer aanboord .
Alternatief ;
Optie 1.
Ik heb bij Kniest een mooi oliekacheltje gekocht voor nog geen € 40,'-.
Ik weet het ,goed ventileren.Doe ik ook.Als het kacheltje brand,staan er 2 luiken open.Desondanks krijg ik het behaaglijk aan boord.En ik kan er ook nog op koken .

Optie 2.
Bij Hornbach kocht ik voor €20,- een elektrisch ventilatorkachel.Met thermosstaat .
Werkt perfekt.
Snel warm .Veilig etc.
Tijdens het varen kan ik de boot niet verwarmen,hoewel het oliekacheltje omval beveiligd is ,maar daar ga ik liever niet mee experimenteren.
Kortom;weg met de dure bootverwarmingen .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:waarom geen gas aan boord (sigdock) 20 apr 2010 06:51 #124724

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Apae schrijft:
Toch zijn er wat redenen waarom moderne auto's volgepropt zitten met luchtzakken, waarom moderne schepen met een gasinstallatie ook voorzien zijn van gaslek-indicatoren, en waarom sommigen kiezen voor koken op spiritus of diesel.
Risico laten bepalen wat je niet kunt doen, daar zijn we namelijk met z'n allen niet zo'n liefhebber van, maar de risico's op een verstandige manier verminderen wel.

En dat laatste is nou eigenlijk ook precies datgene wat ik bedoel. Als je een installatie normaal aanlegt is er niets aan de hand maar als je de Grote Anti-gas lobby moet geloven dan is gas aan boord per definitie levensgevaarlijk want _als_ er ook maar ergens een lekje zit _dan_ meteen een grote ontploffing en dan keert de verzekering niet uit etc. etc. En daar heb ik af en toe een beetje moeite mee want angst laten bepalen wat ik wel of niet doe ben ik al helemaal geen liefhebber van... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:waarom geen gas aan boord (sigdock) 20 apr 2010 17:45 #124799

  • hadego
  • hadego's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 141
tieman schrijft:
Optie 1.
Ik heb bij Kniest een mooi oliekacheltje gekocht voor nog geen € 40,'-.
Ik weet het ,goed ventileren.Doe ik ook.Als het kacheltje brand,staan er 2 luiken open.Desondanks krijg ik het behaaglijk aan boord.En ik kan er ook nog op koken .

Welke brandstof gebruik je ? Ik heb begrepen dat de brandstof die Kniest verkoopt behoorlijk aan de prijs is
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:waarom geen gas aan boord (sigdock) 20 apr 2010 18:14 #124807

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Ik ben het er geheel mee eens dat gas veilig kan zijn mits goed behandeld, aangelegd en onderhouden. Heb nota bene twee auto's op LPG.

Maar aan boord heb je het helemaal niet nodig, de toegevoegde waarde t.o.v. alternatieven is minimaal. Om het dan links te laten liggen heeft niets met angst te maken: sommige risico's (en extra onderhoud gedoe) zijn gewoon nergens voor nodig.
Laatst bewerkt: 20 apr 2010 18:15 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:waarom geen gas aan boord (sigdock) 20 apr 2010 19:43 #124852

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
@ tieman, hoezo om de drie jaar service voor €350,--. Nog niet 1 € besteedt aan onderhoud over al die jaren dus ik kan nog zeker 4 Webasto's voor dat geld halen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:waarom geen gas aan boord (sigdock) 20 apr 2010 20:45 #124868

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Servicebeurt voor mijn Wallas 30D is om de 500 uur. Daar kun je m.i. zelf mee omgaan.
Voordeel van een bootkachel is dat je goedkope brandstof hebt.(diesel, èn ruim op voorraad en overal verkrijgbaar) Veilige warmte, onderweg alvast stoken en je zeilkleding snel drogen in de natte kast.
Ik heb al diesel, gas en benzine aan boord (voor de bbm) En dat lijkt mij genoeg, dacht ik zo. Dan ga ik niet meer klooien met paraffine en/of petroleum erbij. :silly:
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:waarom geen gas aan boord (sigdock) 21 apr 2010 06:48 #124890

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Hmm... geen alcohol aan boord..? :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:waarom geen gas aan boord (sigdock) 21 apr 2010 08:19 #124913

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Dat stookt hij onderweg, zegt hij net :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:waarom geen gas aan boord (sigdock) 03 mei 2010 16:15 #126442

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1405
Ik haal geurvrije peut hier in het dorp a € 1.60 per liter .
Bij kniest kost een kannetje van 5 liter €15,-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:kachel (diesel of gas) voor dehler 34 16 jan 2013 12:19 #357935

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8145
Zonsnel schreef :
Proost schrijft:
...
Ouder kacheltjes raken versleten. De ventilator kan dan een geluid gaan maken als een oude straaljager: tijd voor revisie. Bij een Eberspacher is dat dan makkelijker en goedkoper....

Even een verlate bijdrage...

Ik had dus een dergelijke straaljager (Eberspächer D2L). Maar eens gedemonteerd en daarbij bleek (zoals verwacht) dat het ligt aan de fan en wel de lagering van de as.

Demontage van de fan is eenvoudig; als je de fan in de hand hebt, kun je de interieurfan demonteren door een imbussleutje door de bladen heen. De waaier voor de verbrandingslucht is gekrompen / verlijmd op de as en moet er ook af. Gericht warmstoken helpt hierbij.

Met 2 nieuwe lagertjes (626-2RS) via Marktplaats voor 1 euro per stuk, loopt de kachel met veel minder herrie.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:kachel (diesel of gas) voor dehler 34 16 jan 2013 13:56 #357975

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Dat is mooi, 2 euro aan onderhoud, dat is heel wat minder dan de 350 euro die ik eerder las :) . Waren die lagertjes snel versleten, of is dat een regelmatig terugkerend iets, die lagertjes vervangen?
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:kachel (diesel of gas) voor dehler 34 16 jan 2013 14:19 #357980

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8145
Ik heb de kachel (en boot) zo gekocht. Laatste onderhoud is al even geleden...
Vond reeds dat de kachel een hoop herrie maakte en dit kon lekker warm thuis :whistle:
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:kachel (diesel of gas) voor dehler 34 16 jan 2013 15:05 #357987

  • Ardea
  • Ardea's Profielfoto
wij hebben een ringsysteem met convectoren, dus met koelvloeistof
er zat een AGA gas waterverwarmer in
tijdens opstarten voei hij wel eens uit en dan weer piézo en toen een hele grote BOEM in de uitlaatpijp
hij was over een lengte van 30 cm opengescheurd
direct eruit gesloopt, NOOOOOIT meer zo'n kachel
toen een Webasto Thermotop C diesel op het systeem aangesloten en dit werkt naar volle tevredenheid
het stroomverbruik is relatief laag, omdat hier geen blower op zit
ook het voordeel van constantere warmte, omdat bij luchtverwarming temperatuur meer "schommelt"
in de retour zit de boiler, dus gratis warmwater
Laatst bewerkt: 16 jan 2013 15:08 door Ardea.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl