Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: aansteken taylors dieselkachel

Re: aansteken taylors dieselkachel 16 jan 2008 14:09 #25531

jongens help me nou????????????? :lol: :lol:
wat voor boot maakt niet uit, we varen toch allemaal in het zelfde water
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aansteken taylors dieselkachel 16 jan 2008 14:24 #25533

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Hoi Danny,

Zou je graag helpen, maar ik heb helaas geen ervaring met een Taylor. Maar misschien kan Van Meer in Harlingen je verder helpen. ZIj zijn verkooppunt voor Toplicht en hebben Taylor in het assortiment.
Tel: 0517-417190

www.toplicht.de

Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aansteken taylors dieselkachel 16 jan 2008 14:53 #25536

Ik ken de kachel zelf niet maar heb vroeger wel jaren oliekachels gestookt om mijn huis warm te houden...
De kachel is van onder een dichte kom waar hoger gaatjes in ziiten en lucht aan gezogen wordt.
Onderin komt een kleine leiding uit waar de brandstof langzaam in loopt. Sturing van de hoeveelheid in een soort vlotterkamer van een carburateur (alleen wordt hier dus geen mengsel gemaakt.

De kunst is dat de kom zo heet is dat de olie op de bodem vergast en dan mengt met de lucht en verbrand

Aan de voorzijde van de kom een opening met een dop er op.. Dat is bedoelt om het proces te starten. (wat ik deed was een wc papiertje op de bodem gooienlat olie opzuigen en steek dat aan (Laag zetten eerst warm laten worden voor ie hoog gezet kan worden) Dat paiertje verdwijnt als roet via de schoorsteen...
Je kan ook een beetje spiritus in de opening laten lopen (klein scheutje denk ik (anders ontploft de zaak) Daar gooi je een lucifer bij... gaat onmiddelijk fikken en dat moet de olie verwarmen dat via de leiding binnen loopt.
De kunst is om de kachel zodanig te laten branden dat deze niet roet en zichzelf schoon brandt... (Langzaam starten en niet maximaal stoken)
Een goed trekkende schoorsteen (liefst met een soort trekontlasting voor als het stormt)) is cruciaal....
Jou kachel zal ongeveer het zelfde werken denk ik...

succes
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aansteken taylors dieselkachel 16 jan 2008 18:13 #25539

  • Artemis
  • Artemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 522
Hoi, ik heb ook een taylor 079D. De kachel doet het op verschillende brandstoffen, diesel en paraffine.

Om te kunnen aansteken moet je de kachel voorverwarmen. Dit doe je met spiritus. Je moet 20 cc doseren in de ketel, dit doe je door een met een spuitje de brandstof te doseren in de voorste aansteek opening. Dan steek je het aan met een lange gasfornuisaansteker.

Als de spiritus opgebrand is dan is de ketel warm genoeg om de diesel aan het branden te krijgen.

Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aansteken taylors dieselkachel 16 jan 2008 20:23 #25545

dank aan jack en hans.

ik heb de kachel via marktplaats gekocht en wil hem even met als proef opstellig in mij schuur eerst is even testen voordat ik een gat in mijn dak gaat zagen :lol:

die schuur mag van mij vol lopen,
afbranden is natuurlijk minder :lol: :lol:
wat voor boot maakt niet uit, we varen toch allemaal in het zelfde water
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aansteken taylors dieselkachel 17 jan 2008 21:29 #25617

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Hoi Danny,

Misschien is het goed om te weten dat parafin in het Engels meestal petroleum betekent. Ik heb dat net even in het woordenboek opgezocht.

Het nadeel van lampolie (parafine) is dat het in aanraking met lucht gaat stollen op den duur. Het wordt dan een soort kaarsvet. Je hebt dan denk ik kans dat het systeem gaat vervuilen en verstopt raakt.

Ik heb dat van van der List in Schiedam die olielampen verkoopt. Voor olielampen raadde hij me gezuiverde petroleum aan. Dat stinkt niet zo.

Ik ben wel een beetje jaloers op je mooie kacheltje. Zelf heb ik een verrotte Eberspacher. Ook al volg je de Duitse handleiding hij verdomt het om te branden :twisted:

succes, Zeehond
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aansteken taylors dieselkachel 18 jan 2008 15:04 #25630

@ zeehond

daarom mijn vraag of het wat uitmaakt als ie altijd op parefine ? petroleum gestookt dan overschakeld naar diesel

je moet je ogen goed de kost geven op marktplaats.
ik heb er echt op zitten jagen en heb verschilende voorbij zien komen ook wat andere modellen.
meestal rond de 200 / 250 euro
de mijne was ik dit keer heel snel bij en heeft 125 gekost.

die webasto' en andere merken zie je ook heel veel voorbij komen, maar vooral de vraag nar onderdelen.
als je begrijpt wat ik bedoel. :lol: :lol:
wat voor boot maakt niet uit, we varen toch allemaal in het zelfde water
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aansteken taylors dieselkachel 18 jan 2008 22:08 #25644

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
hoi danny,

Ik heb mijn eberspacher nu naar de dealer gebracht. Ik hoop er het beste van :lol:

Ik denk niet dat het verschil tussen petroleum en diesel erg groot is. Ik heb als klein jongetje verschillende brandstoffen in een stormlantaarn geprobeerd.

Spiritus: geeft geen licht Blauw vlammmetje :lol:
slaolie: doet helemaal niks
petroleum: stinkt
diesel: :( Mijn vaders auto deed het alleen op benzine
water :?
na weken drogen->
benzine: boem :!:

groeten,

Zeehond
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aansteken taylors dieselkachel 18 jan 2008 22:35 #25648

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Topic is beter op z'n plek in interieur, dus ik voer even een Move uit ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aansteken taylors dieselkachel 19 jan 2008 08:15 #25659

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
@ zeehond

daarom mijn vraag of het wat uitmaakt als ie altijd op parefine ? petroleum gestookt dan overschakeld naar diesel
petroleum is iets dunner en makkelijker ontvlambaar dan diesel. Als de toevoerleidingen niet te dun zijn en de temperatuur van de branderpot heet genoeg wordt zal hij ook wel op diesel willen branden. Ik geloof niet dat de kachel 'verslaaft' zou raken aan petroleum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aansteken taylors dieselkachel 19 jan 2008 17:22 #25685

nee maar in het stukje wat ik las dat door petroleum de leidingen kunnen dichtslippen daarom de vraag.

maar misschioen is het handiger om toch gewoon op petroleum te stoken
ivm met geur en dergelijke

alhoewel je dan wel weeer een aparte jerrykan moet hebben met petroleum.
nu heb ik standaard mijn tank ( diesel ) nagenoeg vol + dat ik een extra jerrykan heb met 50 liter reserve diesel.
als daar nu weer een extra kan bij komt kan ik net zo goed een bunkerschip aanschaffen :lol: :lol:
wat voor boot maakt niet uit, we varen toch allemaal in het zelfde water
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aansteken taylors dieselkachel 26 mei 2008 07:36 #33159

nieuw vraagje omtrent dit onderwerp.

ik hoop dat jack bijster het ook leest met zijn zelfde kachel :lol:

ik ga dus nu mijn kachel inbouwen, maar zit met de minimale hoogteverschil voor de grafetitank, deze moet 60 cm zijn

als ik de tank dan in mijn achter bun of motor ruimte wil plaatsen kom ik nooit aan dat hoogteverschil.

de enige oplossingen die ik kan verzinnen zijn, tank net naast de kajuit ingang tegen plafond aan en kachel op het tussenschot
met nadeel dat je dan buiten de geur van de petroleum of diesel ook nog eens een leiding moet gaan trekken door je halve schip

of kachel op het tussenschot en tank op de mastkoker, maar dan moet ik naats rookafvoer ook nog eens een gat boren om leiding door te laten lopen. ( en ik hou nie van gaten boren in mijn schip :lol: )

wat vinden jullie hier van????????
beter gezegd waar zouden jullie voor kiezen??????????
wat voor boot maakt niet uit, we varen toch allemaal in het zelfde water
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aansteken taylors dieselkachel 26 mei 2008 09:17 #33167

  • Artemis
  • Artemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 522
Dat is de luxe van dit forum: je krijgt een berichtje als er een nieuwe posting is! Dus ik kan snel reageren.

Bij mij is er idd een verschil van ca 60 cm. De kachel zit tegen het tussenschot, helemaal laag op de vloer en de tank zit tegen het kajuitdak aan van het slaapgedeelte voor.

Het verschil is nodig voor voldoende vulling van de kachel.

Maar, wie zegt dat de kachel het niet doet bij 40 cm verschil en dikkere aanvoerleidingen? Het gaat om de weerstand van de brandstof. Ik denk dat ik het eerst in een proefopstelling gewoon zou proberen alvorens gaten in het scheepje te maken. Vorige eigenaren deden dat (in mijn schip) genoeg!

De tank buiten lijkt me niet ideaal.

succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aansteken taylors dieselkachel 26 mei 2008 10:42 #33174

hey jack!
bedankt voor je snelle reactie

bij mij zou d kachel dus iets boven de bank moeten komen op tussenschot.
plus minus 40 cm boven kussen. ( tussen kachel en kussen zit een plankje )

maar dan kan ik niet mijn tank er boven hangen het veschil in verloop zou dan uitkomen op 30 cm, ook ziti k dan met bijvuldop waar ik niet meer bij kan.

als ik de tank bij de kajuit ingang hang kan ik er een trechter inzetten en gieten maar.
( het is trouwens een plat tankje van 20 liter 45 cm breed 35 hoog en 15 dik zeg maar dus ook minder bijvullen )

ik moet dan wel een leiding gaan trekken van heb ik jouw daar ( qua lengte )

heb een proefopstelling in schuur gemaakt en dan brand hij goed maar toen was max verschil 60 cm, heb niet lager geprobeer
wat voor boot maakt niet uit, we varen toch allemaal in het zelfde water
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aansteken taylors dieselkachel 26 mei 2008 18:07 #33218

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2505
[

Om te kunnen aansteken moet je de kachel voorverwarmen. Dit doe je met spiritus. Je moet 20 cc doseren in de ketel, dit doe je door een met een spuitje de brandstof te doseren in de voorste aansteek opening. Dan steek je het aan met een lange gasfornuisaansteker.

Als de spiritus opgebrand is dan is de ketel warm genoeg om de diesel aan het branden te krijgen.

Hey Danny, wat Jack zegt klopt als een bus. Met een piezo-onsteking steek je de kachel dan aan. Mijn kachel zit op zo'n 50 cm lager dan de tank, met daartussen hele dunne leiding, ik denk ongeveer 3 meter. Op de leiding zit een regelkraantje. Ontluchting doe je door de vuldop van de tank een paar slagen open te draaien. Vlak na de tank zit een afsluitkraantje. Als je dat open draait loopt het reservoirtje in de leiding vol, en door de capillaire werking van de dunne leiding loopt de diesel vanzelf naar het kacheltje. Via een druppelaar wordt de kachel vervolgens bevoorraad.

Bij mij werkt hij perfect en stinkt niet. Uiteraard wel even een afvoerpijp door het kajuitdak maken. Nadeel is dat de pijp loeiheet wordt en ''vreemden'' aan boord de neiging hebben de pijp als handgreep te gebruiken...

groet,
Maarten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aansteken taylors dieselkachel 26 mei 2008 18:17 #33221

kijk nieuwe ervaringen :lol:

hoe de kachel aan moet was me al duidelijk geworden
het gaat mij meer om de hoogte van de tank.

jij zegt dus dat je tank 50 cm hoger als je kachel hangt.

hoe is het bij jouw gemonteerd dan ????

bij mij zou de leiding ook zo'n 3 meter moeten gaan worden.

maar weer ff nieuwe vraag
stel dat je zo'n druktank van taylors heb, zou je die dan ook aan kunnen sluiten op de druppelaar?????
ik bedoel als ik de tank dan lager kan plaatsen zou ik hem bv onder de bank kunnen monteren en hoef ik ook geen leiding van 3 meter door mijn kajuit heen te leggen
wat voor boot maakt niet uit, we varen toch allemaal in het zelfde water
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aansteken taylors dieselkachel 26 mei 2008 18:22 #33222

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2505
Danny,

De vorige eigenaar heeft de kachel gemonteerd op een houten schot achter mijn keuken, met een metalen plaat er tussen voor de hitte.

Ik ben niet supertechnisch, maar hoe dikker de leiding die je gebruikt, hoe groter het hoogteverschil moet zijn tussen de tank en de kachel.

Tenminste dat denk ik, ik weet het niet zeker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aansteken taylors dieselkachel 26 mei 2008 18:23 #33224

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2505
O ja, de tank hangt in de voorpiek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aansteken taylors dieselkachel 26 mei 2008 18:27 #33225

je bent snel mick :lol: :lol:

dus jij weet ook niet hoe het zit met de druktank dan?????
wat voor boot maakt niet uit, we varen toch allemaal in het zelfde water
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aansteken taylors dieselkachel 26 mei 2008 20:05 #33241

  • Artemis
  • Artemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 522
Druktankje zou ik niet weten, lijkt me ook een beetje ingewikkeld. Ik heb overigens niet het gevoel dat de diesel door de capillaire werking naar de kachel gaat maar gewoon door de zwaartekracht. Eeen dikke leiding zou dan juist minder weerstand geven.

Ik denk dat hoe hoger je de tank plaatst, hoe feller je de kachel kunt laten branden. Nog even over de inbouw bij mijn Vega: waardoor lukt het om zo'n hoogteverschil te krijgen?

Welnu, de kachelpot zelf zit helemaal op de vloer. In een kastje dat met metaal is geisoleerd. Dit is dus onder banknivo. Uit de kachel komt de schoorsteenpijp omhoog. Deze loopt door een kast met sleuven. Een ventilatortje zuigt de cabine lucht aan deze kast in. De lucht wordt door de hete schoorteenpijp verhit en door de ventilator in het interieur geblazen. Het geheel werkt probleemloos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aansteken taylors dieselkachel 26 mei 2008 21:15 #33249

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Heeft zo'n kachel geen caburateur? Daar regel je de aanvoer toch mee?

De stroomsnelheid van de diesel door de leiding is ook afhankelijk van de temperatuur van de diesel. Koude diesel is dikker en stroperiger dan warme diesel.
In de tijd dat ik olie stookte was een 8x6 mm olieleiding (6 meter lang) voor diesel te dun, ik kreeg bijna geen olie naar de kachel (petroleum ging wel prima).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aansteken taylors dieselkachel 26 mei 2008 21:43 #33251

ok heren dank je

dat van die hoogte is me duidelijk.
dat druk tankje laat ik dan maar schieten die zag ik namelijk vandaag voorbij schieten op marktplaats en ik dacht heyyyyy :idea: :idea: :idea:

maar dat van die dikte van leiding snap ik ff nie,
je kan je leiding toch niet dikker of dunner hebben dan je aansluitpunt??
of gaan we dan met verloopnippels en dergelijke aan de slag???


ik wil wel sowieso twee extra kraantjes plaatsen
1 op de tank en 1 net boven aansluiting op de kachel zelf.
als ik dan een wat moet weghalen loopt er niet eers een leiding diesel door je kajuit.
weet er trouwens iemand waar je die aansluitfittingn of hoe ze dan ook heten (je weet wel waar je de leiding mee op de kachel vast zet) kan kopen want wil wel een reserve.

en dat van die petroleum geloof ik.
maar zoals eerder gezegd wil ik nie met verchillende brandstoffen op mijn schip zitten
als ik dan al ruimte heb om brandstof op te slaan dan liever diesel
wat voor boot maakt niet uit, we varen toch allemaal in het zelfde water
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aansteken taylors dieselkachel 26 mei 2008 21:45 #33252

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Een dikkere leiding geeft inderdaad minder weerstand, maar stel nou dat je de leiding oneindig dikker maakt, dan is het ineens geen leiding meer maar een cilindervormige tank :P.
Het gaat volgens mij om de hoogte van de vloeistof kolom, dit genereerd een bepaalde druk die de kachel nodig heeft om goed te fuctioneren, ook met een bijna lege tank.
Meestal zit er wel wat marge in dit soort systemen, zodat je iets lager kan, maar dan moet je de tank voller houden om de druk te handhaven.
Je kan met een druktank gaan werken maar dan zit je weer met een pompsysteem en kans op lekage, en eenvoud is juist de kracht van deze systemen.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aansteken taylors dieselkachel 26 mei 2008 22:01 #33255

en eenvoud is juist de kracht van deze systemen.

mooi gesproken ron

normaal zit er een tankje op van anderhavle galen, ik heb een tank van 20 liter
heb ik dan ook meer druk door de hoeveelheid in je tank?

nog wat als ik mijn leiding mooi wil laten lopen moeten er wel wat bochtjes in komen heeft dat nog enige invloed??
wat voor boot maakt niet uit, we varen toch allemaal in het zelfde water
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aansteken taylors dieselkachel 26 mei 2008 22:20 #33257

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
heb ik dan ook meer druk door de hoeveelheid in je tank?

Nee niet direct, het gaat om de hoogte van de vloeistof, dit heet de vloeistof kolom.
Een hele grote tank met 1 liter diesel geeft een natte bodem en 0 druk.
Een kleine tank, zeg maar een colafles met 1 liter diesel, prik maar een gaatje in de bodem, dan heb je al aardig wat druk.
Dus een kleine tank met een hoog vloeistofpeil is beter dan een grote met laag peil, ook al zit daar meer liter in :wink: .
nog wat als ik mijn leiding mooi wil laten lopen moeten er wel wat bochtjes in komen heeft dat nog enige invloed??

Niet voor de druk, wel voor de doorstroomsnelheid maar dat is in dit geval niet zo belangrijk.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.152 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl