Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Reparatie ARDIC MINIMAX scheepskachel

Re: Reparatie ARDIC MINIMAX scheepskachel 10 okt 2012 20:03 #328555

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Eerste vraag bij startproblemen van kachels is altijd: is de accu in goede staat? Treedt het probleem ook op als je aan de walstroom ligt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie ARDIC MINIMAX scheepskachel 10 okt 2012 20:05 #328556

En wie geinteresseerd is, ik heb de originele assembly instruction en ook de service manual in mijn scheepsadministratie zitten
Ik ben er even niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie ARDIC MINIMAX scheepskachel 10 okt 2012 20:16 #328560

Het antwoord is ja, ik lig op het moment op walstroom en de accu's geven een kleine 14 volt
Ik ben er even niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie ARDIC MINIMAX scheepskachel 10 okt 2012 20:19 #328563

ik vergeet nog iets te vertellen. Als de kachel warm is, moet hij volgens mij gaan blazen. Maar hij stopt er dan mee. Zou dat aan de re-cooling thermostaat kunnen liggen?
Ik ben er even niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie ARDIC MINIMAX scheepskachel 10 okt 2012 21:32 #328567

Bij een eerste keer starten wil er nog al eens lucht in de toevoer leiding zitten, dat kan wel tot een keer of tien starten last geven.

Kun je de leiding goed door laten spoelen met een handpompje?
Tot je zeker bent dat alle lucht er uit is.

Het is een gokje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie ARDIC MINIMAX scheepskachel 11 okt 2012 03:32 #328573

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8145
Heb je een vlambewakingssensor in de je kachel zitten?
Mogelijk zit daar een fout.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie ARDIC MINIMAX scheepskachel 11 okt 2012 04:24 #328581

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7202
Windbuddy schreef :
Heb je een vlambewakingssensor in de je kachel zitten?
Mogelijk zit daar een fout.

goeie opmerking, slechts een kleine vervuiling kan er voor zorgen dat de kachel nooit zal werken.
kachel start wel op maar sluit automatisch af als ie geen verbranding "ziet"
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie ARDIC MINIMAX scheepskachel 11 okt 2012 04:38 #328584

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7202
je kunt ook hier eens kijken,
www.zeilersforum.nl/index.php/...minimax-dieselkachel

ik las ook ergens dat dit merk overgenomen is door eberspacher.
voor elke oplossing is er een probleem
Laatst bewerkt: 11 okt 2012 04:39 door b100.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie ARDIC MINIMAX scheepskachel 11 okt 2012 07:32 #328639

allen, dank voor de reakties,

De brandstofleiding is schoon , doorgeblazen, en zit nu volledig vol met brandstof. de brandstofpomp verpompt ook diesel. Er loopt soms zelfs diesel uit de drain, de kachel start normaal, er komt rook uit de schoorsteen en dientengevolge denk ik dat er geen brandstofprobleem is.

Ik heb gisterenavond geprobeerd opnieuw te starten, maar toen deed hij helemaal niets. Vervolgens heb ik de overheat thermostaat resetknop ingedrukt (deze zit in de warme lucht uitlaat) , en toen startte hij weer wel.

Bij het starten gaan volgens mij eerst beide fans draaien (combustion- en fresh air fan) Na 2 minuten lijkt het of 1 van de fans sneller gaat draaien, even later komt er rook uit de schoorsteen en nog iets later komt er warme lucht in de kajuit. Na 10 minuten stoppen alle fans en op de control panel gaat dan het groene lampje uit en een gele lamp gaat branden. Daarna gebeurt er niets meer.
Wanner ik de schakelaar op het control panel vervolgens op "off" zet, gebeurt er ook niets. volgens mij zou dan de ventilator moeten gaan draaien om de boel af te koelen.
Als ik vervolgens de schakelaar op "vent" zet, dan gaan op het control panel zowel de groene als de gele lamp branden. Na 5 minuten gaat de gele lamp uit.
Meestal, behalve gisterenavond (zie boven), kan ik dan weer opnieuw starten.
Deze procedure heb ik al mistens 10 maal herhaald.

Ik heb het artikel over het brandermatje gelezen, bij mij lijkt het brandermatje echter in goede staat.

Het kan ook zijn dat ik iets niet goed doe, ik heb deze kachel nog nooit eerder gebruikt.
Ik ben er even niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie ARDIC MINIMAX scheepskachel 11 okt 2012 07:36 #328640

Overigens staat de regelknop voor de temperatuur steeds in het midden.

Marco
Ik ben er even niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie ARDIC MINIMAX scheepskachel 11 okt 2012 07:48 #328642

vraagje, waar zit die voeler van de temperatuur regelaar. als die te dicht bij de uitlaat van de kachel zit kan dat ook een probleem opleveren

ook kun je proberen om de "frisse lucht" ventilator los van de regelaar te halen en direct aan te sluiten, zodat die altijd draait.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie ARDIC MINIMAX scheepskachel 11 okt 2012 07:49 #328643

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Het gele lampje zal op een storing duiden. Staat er in je documentatie daar niets over?
Krijgt de kachel wel genoeg frisse lucht?

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie ARDIC MINIMAX scheepskachel 11 okt 2012 08:03 #328651

Ik ken dit merk kachel niet, maar zie overeenkomst met Walllas. Ergens zal de diesel in de brander terecht moeten komen.
Dit gebeurt waarschijnlijk met een soort injectienaald achtig pijpje.
Bij de Wallas diesel kachels zet zich hier in het laatste stukje kool af.
Dit hindert de toevoer.
Het zal de bedoeling geweest zijn om nieuwe naaldjes te plaatsen.

Met een boortje (1mm) maakte ik dat weer open en dan werkte het weer perfect voor ongeveer 2000 uren.

Die 2000 uur betekende in NL midden in de winter een keer schoonmaken, vervelend.
Wallas 30D kon ook op petraoleum, dan duurde dat dicht groeien 10.000 uur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie ARDIC MINIMAX scheepskachel 11 okt 2012 09:20 #328668

Ok, dank voor de reaktie. Ik heb de fresh air fan nu doorverbonden, dit heeft als effect dat de kachel start, warm wordt, op geel springt op de control unit, en vervolgens weer koud wordt. Op een of andere manier vertikt hij het proces door te zetten.
sietse-ten schreef :
vraagje, waar zit die voeler van de temperatuur regelaar. als die te dicht bij de uitlaat van de kachel zit kan dat ook een probleem opleverend

ook kun je proberen om de "frisse lucht" ventilator los van de regelaar te halen en direct aan te sluiten, zodat die altijd draait.
Ik ben er even niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie ARDIC MINIMAX scheepskachel 11 okt 2012 09:48 #328676

Dank voor alle reakties! We komen er wel :-)

De kachel krijgt voldoende lucht, ik heb een gecombineerde huiddoorvoer met een uitlaat en een inlaat. Ik heb de kachel getest met zowel de slang vast als de slang los, er is dan geen verandering te zien. Eerder was ook nog de combustion fan stuk, toen rookte de kachel als een waanzinnige. Dat is nu opgelost.

Het gele lampje duidt het volgende aan (uit instrukttie vertaald)

1. Zet de schakelaar op "start heat". Het groene lampje gaat nu branden.
2. Wanneer de gele lamp aan gaat( na 5-10 min) dan gaat de verwarming naar de instel positie van de temperastuurcontrole. (de output van de heater kan dus tot dat de gele lamp brandt nog niet worden geregeld)

NB: bij de eerste start, of wanneer de toevoerpomp leeg is, zijn mogelijk twee startpogingen nodig. De branstofpomp zuigt een colom aan van 0,5 meter/ min., gemeten op de transparante leiding.

(bij mij is de leiding iets minder dan 1 meter lang).

Het doorprikken van de nozzle zal ik aankomend weekend proberen, ik haal dan de boel weer uit elkaar.
Ik wil dan meteen eens testen of de beide sensoren wel werken. (re-cooling thermostat and Overheating thermostat) Iemand een idee wat een re-cooling thermostat precies doet ? Ik probeer het wel maar heb niet zoveel verstand van elektronika.
Ik heb ook een storingstabel, die overigens niet veel geheimen prijsgeeft, maar het volgende kan iets opleveren:

Brander start en ontsteekt, maar valt uit op safety circuit:

1' te weinig brandstoftoevoer
2' Re-cooling thermostat onderbreekt niet (does not break)

Maar even verder staat dat wanneer de re-cooling thermostat niet onderbreekt, dan blijven de fans draaien en de gele lamp gaat niet uit.

het wordt er niet eenvoudiger op, misschien is er iemand die zo'n kachel heeft en weet hoe hij normaliter zou moeten werken ?

Nog iets, de kachel heeft maar twee sensoren (de twee thermostaten als hierboven) verder zit er een temperatuurregelaar op de control unit die verbonden is met een printplaat in de kachel. Daar zit ook een stelschroefje op de printplaat waarmee je het vermogen kan instellen. ik heb daar nog maar niet aan gedraaid, anders raak ik helemaal de weg kwijt.


Het grappige is dat de vorige eigenaar vertelde dat de kachel een service beurt heeft gehad en daarom nog niet gemonteerd was. :unsure:



Dank
Marco
Ik ben er even niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie ARDIC MINIMAX scheepskachel 11 okt 2012 18:09 #328804

Ik heb vandaag nog even de service manual voor de Ardic Minimax op een PDF bestand gezet:

Marco

Bijlage:

Bestandsnaam: ArdicMinim...M201.pdf
Bestandsgrootte:664 KB
Ik ben er even niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie ARDIC MINIMAX scheepskachel 11 okt 2012 18:30 #328810

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Als ik manual even snel lees, gaat de gele lamp na 5-10 minuten branden, en daarna gaat de kachel reageren op de thermostaat. Zolang het gele lampje niet brand, doet de thermostaat niets.

Nu gaat bij jou het gele lampje branden, en vervolgens gaat de kachel uit. Dit betekent volgens mij dat de kachel goed is, maar dat de thermostaat niet goed meer werkt.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie ARDIC MINIMAX scheepskachel 12 okt 2012 04:56 #328859

Stan, ja daar zit ik ook aan te denken. Nu moet ik een vervanger voor die thermostaat zoeken. Ik heb inmiddels contact gehad met iemand in zweden die hier zo te zien verstand en onderdelen van heeft. Ik ben benieuwd.
Ik ben er even niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie ARDIC MINIMAX scheepskachel 12 okt 2012 05:11 #328863

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13693
Kun je de thermostaat niet nameten. goed aangesloten?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie ARDIC MINIMAX scheepskachel 12 okt 2012 21:19 #329116

Inderdaad, ik ga zaterdag even de thermostaat bekijken. Ik laat nog even horen of dit het probleem was.
Bedankt allen voor de hulp zover!
Ik ben er even niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie ARDIC MINIMAX scheepskachel 13 okt 2012 14:59 #329266

Allen,
Ik heb de re-cooling thermostaat er uit gehaald. Deze zou volgens omschrijving van de thermostaat zelf, moeten openen op 45 graden en sluiten op 65 graden. Ik heb de thermostaat met wat draadjes verbonden op een lampje. Maar hoe heet ik de thermostaat ook stook, hij gaat niet open. Het lijkt er dus op dat hier de pijn zit.
De thermostaat die er uit komt is een Elmwood 2455R T177
verder staat er op de rand: 10/6/A - 250V R100-79

Ik vraag me af of de thermostaat zowiezo wel de juiste is. (ik heb de kachel nog nooit goed zien branden). Is het een probleem wanneer de thermostaat een 250V uitvoering is, op een 12v systeem?

Technische data van Elmwood:
Breaking capacity: 10 A 250 Vac (cos φ=1)
6 A 250 Vac (cos φ=0.6)

Temp. class: T=177 °C
Dimensions: Æ17.6×12.5 mm

Total length: 32.5 mm (incl. connectors)
Mounting holes, c-c distance: 24 mm

www.elfaelectronics.com.ua/cgi...6&lng=eng#!37-914-56

Hoor graag van jullie
Marco
Ik ben er even niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie ARDIC MINIMAX scheepskachel 13 okt 2012 15:22 #329278

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Gaan wel vaker defect, het is wel het juiste type.

Sluit bij 60 graden en opent bij 45 graden.
Dat is dus het probleem, het contact is al gesloten.

De schakeling spanning maakt niet uit, zolang je er maar onder blijft, dat is hier dus geen probleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie ARDIC MINIMAX scheepskachel 13 okt 2012 15:35 #329285

ok, dan gaan we er maar eens eentje bestellen :-)
Thanks !!
Ik ben er even niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie ARDIC MINIMAX scheepskachel 14 okt 2012 08:37 #329401

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13693
en als je de thermostaat nu even vervangt door een schakelaar en handmatig de kachel fopt; doet hij dan wat?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie ARDIC MINIMAX scheepskachel 14 okt 2012 08:44 #329403

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
sy helios schreef :
en als je de thermostaat nu even vervangt door een schakelaar en handmatig de kachel fopt; doet hij dan wat?

Ik denk het niet, volgens mij is er nog een probleem, de gewone thermostaat heeft geen warmte vraag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl