Bas van Dijk schreef :
Je moet ook onderscheid maken tussen longkanker door asbest of asbestose, een longziekte door asbest.
Voor longkanker is er geen 'veilige'dosis, elke vezel kan in principe teveel zijn maar het risico neemt natuurlijk toe met langere en zwaardere blootstelling.
Asbestose is een ander verhaal, dat ontstaat door jaren lange blootstelling.
Ik heb nog een handboek carroserrie liggen uit 1966, toen ze nog geen MIG lassers hadden. Om te voorkomen dat een plaat (bv motorkap) krom trekt tijdens lassen met een vlam wordt er (met foto's en al) een berg asbeststof om de plek heen gelegd en natgesproeid, dit voorkomt warmte in de rest van de plaat.
Er staat nog bij dat je de asbest goed moet laten drogen voordat je het weer terug in de zak schept zodat je het nog eens kan gebruiken...
Dat is andere koek.
En ik heb vroeger ook veel aan oldtimers gesleutelt en met perslucht remtrommels schoongeblazen zonder enige bescherming...
Tja.
Dikwijls genoeg in de machinekamer rondgelopen, nog zelfs geholpen bij het vervangen van een cilinderkop. Dan moest de uitlaat een stuk aan de kant, en die zat ingepakt in asbest.
Toen wisten we niet beter.
Als ze nu nog maar vermoeden dat er asbest aan boord zou kunnen zijn, sluiten ze het hele schip af. Overdreven paniekvoetbal !
Voorzichtig zijn, geen stof maken, en je niet laten gek maken.