Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Patrijspoorten ijsvrij (binnen)

Patrijspoorten ijsvrij (binnen) 30 jan 2019 13:17 #1017601

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 722
Baasklusje schreef :
Zeehaen schreef :
De teller staat inmiddels op 10 liter... :laugh:

Dat schiet op.
Verbazend, nietwaar, die liters.
In de lucht in de boot (12 m lang, 2 hoog, gemiddeld 2 m breed, maakt incl bakskisten etc zo'n 48 m3 lucht.
Zal zonder de bakskisten etc zo'n 40 m3 zijn.
In 1 m3 lucht kan bij 5 graden Celsius maximaal 7 cm3 water.
40 maal 7 cm3 is 280 cm3. Een kwart liter...….
Als de boot goed dicht zit en er geen buitenlucht wordt gedroogd komt de overige 9,7 liter uit de vaste materialen in het interieur.
Nemen we even aan dat er aan hout ca 400 liter volume in zit (alle schotten etc etc etc,mijn 36 voeter is 300 liter hout) dan is het hout, met 10 water eruit, 1/40 deel, dus 2,5% droger.
Het hout zal wel zo'n 10% gaan drogen, dus misschien kom je toch wel op die 40 liter ;-)


snel rekenend kom ik op mijn boot aan de ca. 600 liter hout en een veelvoud daarvan aan isolatiemateriaal, dus ik heb kennelijk nog even te gaan! :laugh:
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Patrijspoorten ijsvrij (binnen) 30 jan 2019 13:47 #1017608

Komende zomer ga je vast een stuk sneller zonder al dat gewicht :laugh:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Patrijspoorten ijsvrij (binnen) 30 jan 2019 15:30 #1017645

Zeehaen schreef :
snel rekenend kom ik op mijn boot aan de ca. 600 liter hout en een veelvoud daarvan aan isolatiemateriaal, dus ik heb kennelijk nog even te gaan! :laugh:

Dat isolatiemateriaal kan wellicht niet veel vocht opnemen (laten we het hopen....)
Zo'n boot is een soort pomp, hij haalt luchtvocht naar binnen, en dat gaat vervolgens overal in zitten.
Hout is erg goed in water vasthouden (dat is de bestaansreden van hout, water transporteren...).
En het duurt even voor het eruit is, de RV van hout loopt tot 4% achter op die van de lucht eromheen. Hysteresis…… Bij het drogen van de lucht zal het hout dus natter zijn.
Het evenwicht zonder die hysteresis erbij:



Tabel uit de houtindustrie (houtinfo.nl) met gewenste RV-percentages (gewichtspercentages) voor diverse toepassingen:



Om de ongeveer gewenste vochtigheid van het hout binnen te krijgen (zeg 12 a 13%) moet de lucht-RV dus pakweg 65% zijn. Na een paar weken die waarde van de lucht is het hout ook ok.

Die 600 liter hout weegt iets van 400 kg.
Als je daarvan de RV terugbrengt van 25 naar 15% (heel realistisch) dan moet er dus 10% van 400 kg uit: 40 liter water...…
Vergeten we nog even alle schuimrubber, katoen, papier, etc.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 30 jan 2019 15:35 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Patrijspoorten ijsvrij (binnen) 31 jan 2019 10:55 #1017821

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 722
Wat de uitkomst ook gaat zijn qua liters is de aanschaf van die luchtontvochtiger wat mij betreft sowieso al een succes... Niet alleen voor wat betreft de effectiviteit, maar bovenal voor mijn gemoedsrust! Ik heb 14 jaar gedaan over de bouw van mijn boot en dan voelt het niet lekker om ijs en vocht binnen in je boot aan te treffen met de kans op schimmel, muffe luchtjes, etc.

(Ik begrijp ook niet waarom ik niet eerder aan de aanschaf van zo'n ding gedacht heb, maar de suggesties op dit forum hebben me in ieder geval op de goede weg gezet, dus het nut van dit forum ten aanzien van praktische oplossingen is voor mij (weer) bewezen... B) )

Overigens zie ik al dat het binnen snel droger wordt want in de laatste drie dagen is er nog maar twee liter water uitgekomen. Die 40 liter wordt dus nog wel een uitdaging :P



ps. ik ben een reis naar Noorwegen aan het voorbereiden en heb ook op dat vlak in oude 'draadjes' heel veel nuttige informatie/sites e.d. gevonden. Ook blij mee!!
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Laatst bewerkt: 31 jan 2019 13:02 door Zeehaen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Patrijspoorten ijsvrij (binnen) 31 jan 2019 10:58 #1017823

De droger is ook lekker om mee te nemen met de boot op reis.
Na een natte dag met allemaal natte zeilkleding binnen is de volgende ochtend alles (ook de kleding) weer droog en fris. Wel walstroom natuurlijk....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Patrijspoorten ijsvrij (binnen) 31 jan 2019 16:03 #1017897

Baasklusje schreef :
Als je daarvan de RV terugbrengt van 25 naar 15% (heel realistisch) dan moet er dus 10% van 400 kg uit: 40 liter water...…
Als de vochtigheid van je interieur hout de 25% haalt heb je toch wel een probleem en is je boot toch wel heel erg slecht gebouwd. Zo hoog mag het echt niet komen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Patrijspoorten ijsvrij (binnen) 31 jan 2019 17:52 #1017926

Wikipedia:
Water in hout kan zich zowel in celwanden bevinden als in holtes. Het houtvochtgehalte is de verhouding tussen het gewicht van het vocht in het hout en het gewicht van dat hout als het volledig droog is (het kan dus meer dan 100% zijn).

Versgekapt hout zit tegen de 60%.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Patrijspoorten ijsvrij (binnen) 31 jan 2019 19:38 #1017957

Een serieuze timmerman zal geen hout gebruiken met meer dan 12% vochtigheid. Eenmaal in de lak/epoxy komt de vochtigheid ook niet meer omhoog. Dus al het gelakte hout blijft behoorlijk stabiel in vochtigheidsgehalte. Als je aan de 25% komt in je interieur dan heb je toch echt een probleem en moet je daar wat aan gaan doen. Kaal hout zoals teakhouten handgrepen ed. is een iets ander verhaal, maar ook daarvan betwijfel ik of het aan de 25% komt, dat is alleen "groen" hout wat nog niet klaar is voor verwerking.

Kussens en boeken natuurlijk wel.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Patrijspoorten ijsvrij (binnen) 31 jan 2019 20:04 #1017967

Heel veel hout in heel veel bootjes heeft 'open' kopse kanten: geen lak of epoxy.
En laat dat nu net de kant zijn waar de vaatjes open zijn....

Misschien kan iemand met een vochtmeter eens binnen in wat verschillende bootjes meten? koko?

Ik heb mijn boot ooit gemeten aan het beging van de winter, zonder drogen.
Daar zaten zeker stukken hout van boven de 20% bij. Na paar weken drogen ca 5% lager.
Gemeten met koko's meter die instelbaar is voor houtsoort en dikte.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 31 jan 2019 20:10 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Patrijspoorten ijsvrij (binnen) 01 feb 2019 09:46 #1018122

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 722
Erikdejong schreef :
Een serieuze timmerman zal geen hout gebruiken met meer dan 12% vochtigheid. Eenmaal in de lak/epoxy komt de vochtigheid ook niet meer omhoog. Dus al het gelakte hout blijft behoorlijk stabiel in vochtigheidsgehalte. Als je aan de 25% komt in je interieur dan heb je toch echt een probleem en moet je daar wat aan gaan doen. Kaal hout zoals teakhouten handgrepen ed. is een iets ander verhaal, maar ook daarvan betwijfel ik of het aan de 25% komt, dat is alleen "groen" hout wat nog niet klaar is voor verwerking.

Kussens en boeken natuurlijk wel.


Blank hout komt in mijn boot alleen maar voor in de vorm van de mahonie wegeringlatten die over de isolatie heen zijn gezet, met het idee dat een boot zo hier en daar moet kunnen 'ademen' om verspochten van het constructiehout te voorkomen. Alle interieurdelen zijn rondom behandeld en nemen inderdaad niet of nauwelijks vocht op en dat blijkt ook wel nu ik zie dat de hoeveelheid 'vrij water' -dat door de luchtontvochtiger wordt verzameld- hard afneemt. De boot is kennelijk al zo goed als 'droog'... (gelukkig!)

Alle openingen naar de buitenlucht zijn goed afgesloten, maar alle kasten en deuren (ook die naar bakskisten en technische ruimtes staan open waardoor de boot in zijn geheel en gelijkmatig van droge lucht wordt voorzien. Bijkomend voordeel is ook dat het aan boord nu sneller behaaglijk is als ik voor een klusje de CV aansteek!
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Patrijspoorten ijsvrij (binnen) 01 feb 2019 11:18 #1018152

Toch moet dat water (inmiddels meer dan 15 liter?) ergens vandaan gekomen zijn.
In de lucht in de boot kan max 0,250 l, en als je de lucht gedroogd hebt van 100% naar 60% rv (bij5 graden Celsius) dan heb je 40% van 0,250l, maakt 0,1 liter.

Dat er nu minder water tevoorschijn komt kan ook nog aan de lage temp liggen. Een condensdroger stopt ermee bij 5 a 7 graden, een adsorbtiedroger gaat door tot 0 graden, maar er kan niet veel vocht in de lucht bij die lage temp. Het transport van water (van hout via lucht naar droger) zal dan langzamer gaan.

Ben benieuwd of er weer meer water tevoorschijn komt als de temp weer oploopt (of als je even lekker de kachel een dagje aan doet).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Patrijspoorten ijsvrij (binnen) 01 feb 2019 11:31 #1018160

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
De boot zal ook niet lucht dicht zijn...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Patrijspoorten ijsvrij (binnen) 01 feb 2019 11:41 #1018163

groom schreef :
De boot zal ook niet lucht dicht zijn...

TS schreef "Sinds de luchtdroger in de boot staat zit alles echter potdicht" ….
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Patrijspoorten ijsvrij (binnen) 01 feb 2019 14:31 #1018201

andere quote TS:
Tja, ik heb een doorgestoken mast, dus er staat altijd wel wat water in de bilgeput in regenachtige tijden...

een boot is nooit potdicht natuurlijk...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 01 feb 2019 14:32 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Patrijspoorten ijsvrij (binnen) 01 feb 2019 15:57 #1018225

roozeboos schreef :
andere quote TS:
Tja, ik heb een doorgestoken mast, dus er staat altijd wel wat water in de bilgeput in regenachtige tijden...

een boot is nooit potdicht natuurlijk...

Doorgestoken mast valt wel mee, meestal.
Op mijn boot ook eentje. Als je zorgt dat de afdichting in het dek niet lekt (goede manchet, goede kit) dan komt er bij mijn boot 1 kopje water per jaar door de mast naar binnen (ingeregend in de doorvoeren van de vallen, en dan langs het schotje in de mast gelekt).
Geen hoeveelheden die opvallen in de luchtdroger....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Patrijspoorten ijsvrij (binnen) 01 feb 2019 16:31 #1018248

ilCigno schreef :
Het beste werkt door de luchtvochtigheid in de boot zo laag mogelijk te houden. Dat wil zeggen dat je alle luchttoevoer afsluit (anders ben je haven aan het drogen) en een luchtdroger plaatst die ook werkt bij lage temperaturen, dus een absorptiedroger. De Meaco DD8L ion is al veel geroemd voor deze toepassing. Let er op dat de luchtdroger zelf weer opstart na een spanningsuitval en dat je zorgt voor voldoende wateropvang- of afvoer. Het interne bakje zit zo vol, dus beter een slangetje naar een jerrycan (met een doekprop om de opening af te sluiten) of naar buiten via een afsluiter die je open laat staan.

Als een elektrische luchtdroger niet mogelijk is kan je ook met korreldrogers gaan werken, maar die doen maar een heel klein beetje iets. Echt het laatste redmiddel en bewerkelijk in het gebruik. Je kunt ook proberen de boot ijsvrij te houden door een dektent te gebruiken, maar dat zal onder lagere temperaturen ook niet echt het probleem oplossen.

Helmaal juist, behalve het onderstreepte ;)

Het is een ADsorptiedroger, die Maeco. Absorptiedrogers werken juist niet met lage temperaturen, omdat de verdamper dan bevriest. Adsorptiedrogers werken met een schijf van zeoliet en volgens het adsorptieproces. Dat proces kent alleen een warme kant en geen koude kant, dus bevriest minder snel.
Laatst bewerkt: 01 feb 2019 16:33 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Patrijspoorten ijsvrij (binnen) 01 feb 2019 16:58 #1018258

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Was meer een antwoord voor AD ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Patrijspoorten ijsvrij (binnen) 01 feb 2019 17:53 #1018269

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6439
Nog even terug naar het begin. Voor wie toch low tech wenst, een stukje vershoudfolie voor je patrijspoort 'plakken' werkt ook al uitstekend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Patrijspoorten ijsvrij (binnen) 01 feb 2019 19:01 #1018291

Het plexiglas op de patrijspoort ook, blijkt
Raampjes blijven condensvrij (het koper niet, uiteraard)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Patrijspoorten ijsvrij (binnen) 01 feb 2019 21:51 #1018340

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
boarderbas schreef :
Helmaal juist, behalve het onderstreepte ;)
Grrrrr, ik weet toch zeker dat ik het juist intypte, het is juist zo belangrijk. Gevalletje autocorrectie ben ik bang. Misschien dat iemand het nog even kan corrigeren voordat het de eeuwige internet analen bereikt.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.333 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl