Daarom altijd een CO meter ophangen, die meters werken goed en hebben een duidelijk alarm.
Je kan geen risico lopen, bij mij reageerde de C0 meter heel goed op de origo aan boord, moest echt het luik op een kier zetten anders ging vrij snel het alarm, ook in de sluizen met veel dieselmotoren aan gaat het alarm, dan moet echt de kajuit cover er in geklikt worden, zodat het afgesloten is in de sluis.
Voor de rest staat de meter altijd op 000, als de dieselkachel aanstaat...
Een brandmelder is ook erg prettig erbij, zeker in een houten scheepje.
CO METER VERPLICHT bij verbrandingstoestellen
groom schreef :
Knar schreef :
Ik neem aan dat ze met die waarschuwing willen voorkomen dat bij een eventueel lek in de uitlaatkoppeling een deel van de de vuile lucht door de inlaat van de omgevingslucht kan worden binnengezogen. Ik meen me te herinneren dat hier laatst een dodelijk ongeval in Engeland voorbij kwam waarbij iets dergelijks gebeurd was.
Precies. En in een standaard boot oplossing waar de kachel met vrije aanzuig voor zowel verbrandingslucht als te verwarmen lucht staat opgesteld krijg je deze niet middels een extra luchtdicht compartiment afgesloten.
De uitlaat en verbrandingslucht inlaat moeten gewoon gegarandeerd lucht dicht zijn. Kennelijk denkt planar/autotherm dat dat bij hun niet gegarandeerd is en dus potentieel gevaarlijk.
Op een boot draait de dieselkachel eigenlijk altijd als open verbrandingstoestel terwijl planar/autitherm er een opstelling van wil maken gelijk aan een gesloten toestel.