Hallo zeilers,
Ik heb inmiddels, april 2008, het onderwaterschip van mijn boot in de Coppercoat gezet. Eerst moest echt ALLE oude antifouling er af. We hebben alles geprobeerd, maar daar is maar één manier voor: met de hand krabben. Heel goed werkten de professionele krabbers die aan de stofzuiger kunnen worden aangesloten (vragen bij Van Veen Jachtservice in Scheveningen). Het kaalhalen was gelijk een goede gelegenheid om de romp eens goed te bekijken. Gelukkig geen spatje osmose, dus na het opschuren, kleine reparaties van het krabben met epoxyplamuur wegwerken, weer schuren tot een spiegelglad onderwaterschip was bereikt. De gietijzeren kiel is met een schijf met hardstalen tanden op de boormachine volledig kaal geslepen en daarna 6 x in de Interprotect van International gezet. Voor de laatste laag zijn nog de grootste oneffenheden weggewerkt met epoxy plamuur.
Toen de GROTE dag: de Coppercoat smeren. Ik heb 12 units gekocht (bij Gideon Goudsmit van
www.africancats.com voor mijn boot van 13,4 m lengte en dat bleek ook nodig.
Wat we verder nodig hadden was het volgende: 4 schilders; 1 menger; ca. 4 mengemmers (zoek ze met een platte bodem); een verfmengstaaf voor de boormachine (niet die van de Gamma, maar een echte van bijvoorbeeld Bierens); een stuk of 10 grote verfrollers met kort mohair; dus géén schuimrollers; een stuk of 4 kleine verfrollers met kort mohair; 6 grote verfrollerbakken; een aantal grote roerhoutjes; voor iedereen genoeg rubber chirurgenhandschoentjes; een dag de tijd en Jeroen van Veen om een strakke waterlijn af te plakken.
Vanwege de verwerkingstijd van de Coppercoat maakten we één unit per keer aan. Een unit bestaat uit 1 pot epoxyhars, 1 fles harder en een zak van 2200 gram 99% koperkorrels. De eerste 2 mengen makkelijk met de hand, maar het bijmengen van de koperkorrels ging het beste met de mengstaaf op de boormachine: 1 man mengen en de tweede giet de korrels langzaam in het draaiende mengsel, even goed doorroeren (het lijkt wel een beetje op een pannenkoekbeslag, maar dan met een chocoladekleur) en daarna met kleine beetjes in de klaargezette rollerbakjes. 1 bakje per 2 schilders, die per paar aan een kant van het schip van voor naar achter werkten.
De eerste laag lijkt erg doorzichtig. Je hebt de neiging om dekkend te gaan rollen, maar dat moet niet. Nadat de eerste laag er op zat, gelijk weer door naar voren voor de tweede laag. Per laag gebruikten we 2 units.
In totaal hebben we 5 lagen opgebracht. Nat op nat dus, maar let wel op de temperatuur: de verwerkingstijd is tussen de 40 en 70 minuten. Ideaal is een temperatuur van ca 20 graden, maar bij ons was het niet meer dan 15 graden. We moesten af en toe even stoppen om de vorigelaag de tijd te geven iets meer uit te harden, zodat de nieuwe laag goed kan hechten en niet de oude weer mee er af neemt. Na de vijfde laag onstaat een gladde glanzend bruinrood onderwaterschip. Er is in het totaal dan 12 x 2200 = 24,4 kilo koper op het onderwaterschip aangebracht! (niet iets voor de kritische wedstrijdzeiler dus, maar wel superglad!). Het direct weghalen van de onderwaterlijntape verliep perfect. Géén opgedroogde verf en géén verf onder de tape.
Al met al zijn we ongeveer 6 uur bezig geweest om het hele onderwaterschip (exclusief kiel) 5 keer te verven.
De Coppercoat spatte vrijwel niet en bleek heel soepel te verwerken.
Af en toe een schone mengemmer en schone rollerbakjes en rollers was misschien niet eens nodig geweest.
Het mengen met de boormachine blijkt super en ook noodzakelijk. Met de hand krijg je nooit zo'n mooi mengsel.
Na drie dagen drogen moet de Coppercoat licht opgeschuurd worden met korrel 180 om de koper naar de oppervlakte te schuren en vervolgens moet de Coppercoat liefst op zoutwater verder uitharden.
Daarna onstaat een koperen huid die minstens 10 jaar lang alle andere antifouling overbodig moet maken.
Op mijn website staat binnenkort een filmpje van het verwerken.
Adviezen zijn verkrijgbaar bij Van Veen Jachtservice in Scheveningen.