Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Coppercoat onderwaterverf

Re: Coppercoat onderwaterverf 18 feb 2008 20:09 #27706

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
@Dunca,

Waar heb jij die algemene voorwaarden van de jachthavens gevonden?

Ik kan niets vinden over antifouling in de algemene voorwaarden van de HISWA. Dit zijn toch veelgebruikte voorwaarden.

Succes,

Zeehond
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Coppercoat onderwaterverf 18 feb 2008 20:15 #27709

  • Duncan
  • Duncan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 569
Zeehond,

het ging om een paar havens in Zeeland die hun voorwaarden online hadden staan. (Bijna) dezelfde tekst.

Heb nu de vraag bij de Waterkampioen gelegd, hoe zij dit verschil in uitleg van de regels verklaren.

Duncan

Waarschip 725 \"Violetteje\"

Een gek kan meer vragen dan.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Coppercoat onderwaterverf 18 feb 2008 21:18 #27725

Mooie discussie,
voorlopig ben ik dik tevreden en kan ik 10 tot 15 jaar vooruit met mijn "dampdichte koperhoudende epoxy" laag onder mijn schip die "toevallig" ook nog eens prima aangroei werende eigenschappen heeft.

Het adddertje zit niet in of je het nu wel- of niet mag smeren, want het is GEEN antifouling (bestrijdingsmiddel!) maar een PROTECTIE SYSTEEM, maar in het feit dat het in de buitenlucht en zeker in het voorjaar haast niet te verwerken is.

Op een ander moment wil ik mijn ervaring met het verwerken en tips over de werkwijze en het te gebruiken gereedschap wel eens publiceren.
Zeilen moet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Coppercoat onderwaterverf 18 feb 2008 21:23 #27727

Wat je op de youtube filmpjes kan zien wordt het gewoon in de buitenlucht gesmeerd en geeft men aan dat temp van een graad of 15 prima is... richting 20 droogt het sneller...
Wat is het probleem met verwerken?? Ik denk dat wij toch wel in het voorjaar willen gaan smeren (en coppercoat scoort daarin redelijk hoog...)

Het is volgens mij geen antifouling omdat het niet oplost meer de koper vast in de epoxy heeft zitten... tip van de site was om eens per 1-3 jaar licht op te schuren zodat er weer ongeoxydeerd koper aan de opp. zit...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Coppercoat onderwaterverf 18 feb 2008 22:11 #27737

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Een probleem waar ik mee zit is de stoelendans met die steunen.
Misschien is dat zo op te lossen:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Coppercoat onderwaterverf 18 feb 2008 22:18 #27739

Coppercoat is aangemengd taai/stroperig en bij een (te) lage temperatuur niet te verwerken. Coppercoat is tot dat het uitgehard is oplosbaar in water!
Een paar druppeljes water of condensvocht doen het zo van je romp af lopen. Op een vochtig oppervlak hecht het niet. Zowel de temperatuur als een droge omgeving zijn in het voorjaar buiten lastig te realiseren, maar niets is onmogelijk.
Zeilen moet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Coppercoat onderwaterverf 18 feb 2008 23:01 #27751

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Simpel trucje om te controleren of het droog genoeg is om te schilderen: een vloeitje tegen de romp houden. Valt ie eraf -> pak de kwast, blijft ie zitten -> pak de boel maar weer in.
Werkt uitstekend bij stalen schepen, ik weet niet hoe de performance van het vloeitje op polyester rompen is. Maar dan is er vast wel wat anders metaalachtigs omhanden (scepters bv).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Coppercoat onderwaterverf 19 feb 2008 20:42 #27799

Er zijn prima electronische vochtmeters. Laten meten of het gebruik van een vochtmeter is vaak gratis als je epoxy bij de betreffende leverancier koop, en anders is er wel ergens een te leen of te huur.
Op een beetje boot smeer je aan Coppercoat incl. onderlaag/protectiesysteem en hulpmaterialen zo maar 1000 euro. (reken maar op 150 tot 200 euro per meter lengte)
Een vloeitje, dat wel of niet nat wordt, is dan wel erg simpel.
Een winter buiten drogen en op de romp boven de waterlijn stroken plastic plakken zodat het regenwater niet via het onderwaterschip loopt ls in het algemeen, als het laminaat niet echt ingewaterd is, wel voldoende.
Toch zie je bij bedrijven die dit werk doen toch geregeld schepen staan die te vochtig zijn en langer moeten drogen of geforceerd gedroogd worden.
Maar "meten is weten" en bedenk wat je op je hals haalt als halverwegen het seizoen je "protectiesysteem" in je kielzog wapperd!
Zeilen moet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Coppercoat onderwaterverf 19 feb 2008 20:46 #27800

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Een oude schilder heeft mij eens uitgelegd; als het voor mij niet lekker is buiten, is het voor de verf ook niet lekker!
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Coppercoat onderwaterverf 20 feb 2008 20:14 #27891

  • Duncan
  • Duncan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 569
Gisteren teruggebeld door de redacteur van de WK die het stuk over de AF had geschreven. Hij vertelde inderdaad dat Coppercoat niet claimt een aangroeiwerende verf te zijn en dat ze daarom (zelf denken) geen toelatingsnummer te hoeven hebben. Hij benadrukte ook dat hij mij geen garantie kon geven dat ik geen problemen zou krijgen met het opbrengen van Coppercoat.

Kennelijk is het gewoon niet mogelijk dit boven water te krijgen.
Econautic heeft het hele goedkeuringstraject doorlopen en ze zouden in de WK daarover nog publiceren.


Duncan

Waarschip 725 \"Violetteje\"

Een gek kan meer vragen dan.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Coppercoat onderwaterverf 23 feb 2008 22:25 #27995

  • Speedjo
  • Speedjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 210
Leuke discussies maar als die belangrijke heren er niet uit zijn doe ik waarschijnlijk gewoon dat protectiesysteem erop en ga 10 a 15 jaar heerlijk genieten van mijn bootje zonder al teveel werk eraan. :lol:
Is hetzelfde als mijn eigengebouwd huis: Allemaal kunststof kozijnen. De buren hebben al 4x het hele huis laten schilderen en ik heb 1x alles met de hogedrukspuit gedaan. :wink:
Ik heb trouwens uit betrouwbare bronnen vernomen dat de politie niet eens weet wat een AF laat staan of het coppercoat is.Hi! :P
gr
Speedjo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Coppercoat onderwaterverf 01 mrt 2008 14:02 #28377

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5162
haha, hier is de (water)politie wel slimmer :wink: maar die kijken meestal niet onder je boot als die in het water ligt ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Coppercoat aangebracht 14 apr 2008 07:43 #30889

  • SYLinea
  • SYLinea's Profielfoto
Hallo zeilers,

Ik heb inmiddels, april 2008, het onderwaterschip van mijn boot in de Coppercoat gezet. Eerst moest echt ALLE oude antifouling er af. We hebben alles geprobeerd, maar daar is maar één manier voor: met de hand krabben. Heel goed werkten de professionele krabbers die aan de stofzuiger kunnen worden aangesloten (vragen bij Van Veen Jachtservice in Scheveningen). Het kaalhalen was gelijk een goede gelegenheid om de romp eens goed te bekijken. Gelukkig geen spatje osmose, dus na het opschuren, kleine reparaties van het krabben met epoxyplamuur wegwerken, weer schuren tot een spiegelglad onderwaterschip was bereikt. De gietijzeren kiel is met een schijf met hardstalen tanden op de boormachine volledig kaal geslepen en daarna 6 x in de Interprotect van International gezet. Voor de laatste laag zijn nog de grootste oneffenheden weggewerkt met epoxy plamuur.
Toen de GROTE dag: de Coppercoat smeren. Ik heb 12 units gekocht (bij Gideon Goudsmit van www.africancats.com voor mijn boot van 13,4 m lengte en dat bleek ook nodig.
Wat we verder nodig hadden was het volgende: 4 schilders; 1 menger; ca. 4 mengemmers (zoek ze met een platte bodem); een verfmengstaaf voor de boormachine (niet die van de Gamma, maar een echte van bijvoorbeeld Bierens); een stuk of 10 grote verfrollers met kort mohair; dus géén schuimrollers; een stuk of 4 kleine verfrollers met kort mohair; 6 grote verfrollerbakken; een aantal grote roerhoutjes; voor iedereen genoeg rubber chirurgenhandschoentjes; een dag de tijd en Jeroen van Veen om een strakke waterlijn af te plakken.

Vanwege de verwerkingstijd van de Coppercoat maakten we één unit per keer aan. Een unit bestaat uit 1 pot epoxyhars, 1 fles harder en een zak van 2200 gram 99% koperkorrels. De eerste 2 mengen makkelijk met de hand, maar het bijmengen van de koperkorrels ging het beste met de mengstaaf op de boormachine: 1 man mengen en de tweede giet de korrels langzaam in het draaiende mengsel, even goed doorroeren (het lijkt wel een beetje op een pannenkoekbeslag, maar dan met een chocoladekleur) en daarna met kleine beetjes in de klaargezette rollerbakjes. 1 bakje per 2 schilders, die per paar aan een kant van het schip van voor naar achter werkten.
De eerste laag lijkt erg doorzichtig. Je hebt de neiging om dekkend te gaan rollen, maar dat moet niet. Nadat de eerste laag er op zat, gelijk weer door naar voren voor de tweede laag. Per laag gebruikten we 2 units.
In totaal hebben we 5 lagen opgebracht. Nat op nat dus, maar let wel op de temperatuur: de verwerkingstijd is tussen de 40 en 70 minuten. Ideaal is een temperatuur van ca 20 graden, maar bij ons was het niet meer dan 15 graden. We moesten af en toe even stoppen om de vorigelaag de tijd te geven iets meer uit te harden, zodat de nieuwe laag goed kan hechten en niet de oude weer mee er af neemt. Na de vijfde laag onstaat een gladde glanzend bruinrood onderwaterschip. Er is in het totaal dan 12 x 2200 = 24,4 kilo koper op het onderwaterschip aangebracht! (niet iets voor de kritische wedstrijdzeiler dus, maar wel superglad!). Het direct weghalen van de onderwaterlijntape verliep perfect. Géén opgedroogde verf en géén verf onder de tape.

Al met al zijn we ongeveer 6 uur bezig geweest om het hele onderwaterschip (exclusief kiel) 5 keer te verven.
De Coppercoat spatte vrijwel niet en bleek heel soepel te verwerken.
Af en toe een schone mengemmer en schone rollerbakjes en rollers was misschien niet eens nodig geweest.
Het mengen met de boormachine blijkt super en ook noodzakelijk. Met de hand krijg je nooit zo'n mooi mengsel.

Na drie dagen drogen moet de Coppercoat licht opgeschuurd worden met korrel 180 om de koper naar de oppervlakte te schuren en vervolgens moet de Coppercoat liefst op zoutwater verder uitharden.
Daarna onstaat een koperen huid die minstens 10 jaar lang alle andere antifouling overbodig moet maken.

Op mijn website staat binnenkort een filmpje van het verwerken.
Adviezen zijn verkrijgbaar bij Van Veen Jachtservice in Scheveningen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Coppercoat onderwaterverf 14 apr 2008 11:10 #30898

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Dank voor deze uitgebreide reportage. Ik blijf de eerste jaren nog gewoon zelfslijpende AF smeren maar ik ben er ook in een middagje mee klaar incl. schuren een dag... Toch een voordeel een kleinere boot :wink: Maar ik heb ook mensen gezien met een 13 mtr boot welke drie tot vierdagen bezig waren om de boot weer klaar te maken.. Dus dan scheelt het toch 3x10 = dertig dagen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Coppercoat onderwaterverf 15 apr 2008 20:10 #30979

  • Speedjo
  • Speedjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 210
Vandaag een andere tactiek toegepast. Dus toch geen coppercoat. Het bleek nl dat er tussen de lagen AF ook TAR zat. Dus dan moet alles met een verfstripper eraf gehaald worden. Neem daarbij de te lage temperatuur en dan moet ik nog heel lang wachten om eindelijk met mijn boot te gaan varen. De nieuwe tactiek is geweest: schuren en high speed AF fouling van Hempel erop voor 60 euro totaal.
Nog even over de prijs van Coppercoat. Alles compleet kost het 150 euro per eenheid. Dat is zeg maar genoeg voor een laag van mijn Etappe 22.
Dus 4 lagen waren nodig. Ik had een kennis die de coppercoat via een handelaar/bedrijf kon kopen en dan is het nog maar 100 euro per eenheid. Dus goed te doen. Ik hoop nu vrijdag al de boot in het water te kunnen leggen.

gr
Speedjo


Werken is een nutteloze onderbreking van het zeilen.
Het is alleen nodig om het nodige geld te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Coppercoat onderwaterverf 15 apr 2008 21:25 #30981

ff wat minder online geweest....
Onze kiviet had een osmose behandeling ondergaan... toch bobbeltjes (Echter nauwelijks vocht in de blaasjes. We hebben de AF erafgekrabt en schuren het gehele onderwaterschip terup op het polyester met bandschuurmachines... pittig werkje en we zijn nu halverwege... 3X 3 uur schuren met 2 personen. Langer hou je het nite vol op een dag en dat is ook mooi na je werk te fixen.
op 3 plaatseneen echte osmose blaasgevonden met delaminatie van de buitenste mat... kaal gestoken en uitgespoeld... nu nog 3 beurtjes en dan is ie helemaal kaal... met zeep spoelen,
Polyester voelt droog aan.. toch maar ff laten drogen en dan op een warme dag in mei 5 lagen epoxy erop en de laatse 2 lagen coppercoat..
Advies wat wij kregen: nat op nat met de kwast opzetten (= dikker) en uitrollen met een roller....
onze kiviest 8.20 = ca 25 m2 = 500 euro epoxy met coppercompound
Het verhaal hiervoor is mooi om te lezen.. iik begreep dat het aan te bevelen was om gelcoat te verwijderen (was bij ons al weg) ivm betere hechting...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Coppercoat onderwaterverf 16 apr 2008 05:09 #30984

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Ik begrijp dat je je kiviet een eigen osmose behaqndeling hebt gegeven. Je hebt dus niet een complete laag verwijderd. Ondanks dat je erg actief bent geweest en ook de gevonden plekken naar beste mogelijkheden hebt behandeld is het niet uit te sluiten dat er nog meer onderhuidse osmose druk bezig is blaasjes te worden. Je schip zal inderdaad met kopercoat een betere bescherming bieden tegen vocht van buitenaf. Ik ben eigenlijk benieuwd of iemand kan bevestiggen dat de sluimerende osmose ontwikkeling welke ongetwijfeld nog op een paar plaatsen onderhuids aanwezig is voldoende wordt afgestopt. Ik begreep altijd dat het binnentredende water met de hars een gas vormt welke de osmose bobbels veroorzaakt. Als dit proces nog gaande is is het niet uitgesloten dat er ook osmose bobbels op je kopercoat zichtbaar worden toch? Of heeft iemand een ander inzicht?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Coppercoat onderwaterverf 16 apr 2008 08:48 #30993

Nee,
Het onderwaterschip helemaal kaal...
geen spatje AF, verf, grondverf er op...
dat als basis gebruiken voor de nieuwe opbouw van het epoxy systeem met coppercoat.
De discussie gaat er over of de boot een jaar kaal op de kant moet blijven alvorens er een laag op te zetten (is wel erg jammer van het komende zeilseizoen, en de verhalen hierover zijn wisselend), om de zaak in een verwarmde ruimte te plaatsen (heb ik niet) om met verwarmde matten de huid aanvullend te drogen...
Ik wil wel met een vocht meter een indicatie hebben hoe droog de huid van binnen is....
In diverse artikelen is aangegeven dat ook bij schepen die blijkens een vocht meting te vochtig zijn (soms na ene jaar drogen) er toch geen osmose optreedt...
Wat wel heel belangrijk is , is dat de hechtlaag goed droog is (minimale eis) en de temperatuur gedurende het gehele droog proces boven de 15 graden blijft...
Kijken of we in mei zo'n weekend kunnen vinden
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Coppercoat onderwaterverf 04 juli 2008 09:07 #35846

We zitten inmiddels in Juli.
Onze Kiviet staat nog op de kant...
We meten geregeld met een vochtmeter maar er zitten nog echt vochtige delen in het onderwaterschip, al zakt het percentage wel langzaam.
We hebben erg veel werk gehad met het kaal alen van de romp tot op het p;olyester en willen dit liever niet nog een keer doen... wachten is het devies en dat doen we dan maar... We gaan nog steeds voor die 10-15 jaar onderhoudsvrij....
Gelukkig hebben we wel onze ISO race boot (met nieuwe Hyde race zeilen) zodat we in ieder geval het water op kunnen.
Met de familie huren we deze zomer een kajuitbootje denk ik... zijn we toch op het water...
Het voorbeeld van Marfamke om een boot vrij van bokken te houden met spankabels lijkt me prima idee
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Coppercoat onderwaterverf 08 aug 2008 23:42 #38857

  • hth
  • hth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Spoel je het onderwaterschip regelmatig af met zoet water ? Het klikt misschien raar, maar het drogen zal sneller gaan als het schip regelmatig afspoelt. Bij Osmose ontstaan zouten en zuren in het laminaat die vocht aantrekken. Na het verwijderen van de gelcoat moet zeker in het begin het onderwaterschip regelmatig met zoet water worden afgespoeld. Wassen met zeep helpt ook.

Er zijn ook bedrijven die het eerste laagje glasmat ook wegschillen. Het zou het drogingsproces bevorderen. Na droging wordt een nieuwe mat aanbracht met met epoyx.

Hendrik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Coppercoat onderwaterverf 19 sept 2008 21:09 #43796

Na 6 maanden drogen...
Het mooie nieuws..Onze kiviet 820 is droog.. Vandaag weer vocht gemeten (15 vast meetpunten, standaard meetprocedure en apparaat) De waarden schommelen nu tussen de 2,5 en 4,5 %. De kiel (staal.. staat op 6% maar ik heb begrepen dat dat ligt aan de aanwezigheid van het staal.. daar is geen goede meting mogelijk...)
We konden nu ook van buitenaf exact de plaats van de waterzak bepalen... 6% waarde.. til je de zak op... is de waarde normaal...
Met andere woorden.. we schuiven de boot volgend weekend een hal in (naast onze haven) en gaan aan de coppercoat... Ze hopen we dit jaar nog het water in te gaan voor een mooi najaar en een vroeg voorjaar.
Afgelopen weken hadden we al het gevoel dat het droogproces vorderde (het hout van het interieur was aan het werken en trok zich op enekel plaatsen los van de polyestermatjes (Nee niet als gevolg van indrukkende stempels oid...) Het ruikt ook droger (hoewel het eerder niet onaangenaam rook..)
De opbouw kan weer beginnen...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Coppercoat onderwaterverf 19 sept 2008 21:12 #43797

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Dat zijn goede berichten! :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Coppercoat onderwaterverf 29 sept 2008 13:31 #44687

Het zit ber op...
Ik zal zien dat ik wat plaatjes upload...
oa van de opstelling om de boot zonder bokken toch goed rechtop te laten staan.. (balken over het dek en opspannen met spanbanden en tuien tegen draaien op de kiel...)

Onze kiviet 820 (met hak en scheg en een diepgang van ca 1,50) heft 6 lagen epoxy gebregen op onderwaterschip:
West epoxy in Kg verpakking met maatpompjes. 30keer drukken van harder en resin is voldoende voor 1 kant 1 keer.
In totaal ca 11 kg verbruikt.
In de laatste 2 lagen 80% gewicht koper toegevoegd (in totaal ca 2 kg)
Met 2 personen opgebracht: mixen met een verfmenger op een boormachine in een open verfmeng bak.
1 persoon met een blokkwast de ander rolt na met een 2 comp. rollertje.

onze ervaring: de goedkoopste blokkwasten breken snel, laten de haren los en lekken nogal wat epoxy (op je armen wanneer je niet oppast) De duurdere kwasten (houten steel ca 5 euro pst) werken veel fijner (maar gaan ook maar een half uur mee...)

kosten: 450 euro voor epoxy coppercoat
50 euro aan kwasten en rollertjes
50 euro aan schuurbanden om de oude lak te verwijderen...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl