Bert65 schreef :
De boot is afgespoten met een (zeer sterkte) hogedruk spuit en daarna door met groene scotsbrite (van de Karwei) gedaan, met een rode voor de hardnekkige delen. Aan het afspoelen zijn we niet toegekomen.
Dat afspuiten zal wel in de standaardlevering hebben gezeten van de werf waar de boot nu op de wal staat, maar waarom je er nog eens met een Scotchbrite sponsje overheen gaat, als het de bedoeling is dat de boel eraf gaat, snap ik niet.
Zo'n behandeling is op z'n plaats als je er een nieuwe laag zelfslijpende AF op wilt zetten. Als uiteindelijk alle AF eraf moet, is het vrij zinloos.
Wat kan ik het beste doen: schuren of krabben? Mijn gevoel zegt mij dat ik met krabben te veel weg haal
Ondanks je gevoel: krabben.
Waarvan denk je teveel weg te halen? Alle zelfslijpende AF moet eraf. De gelcoat blijft bij niet al the roekeloos schappen vrijwel onaangetast, op een enkel krasje na.
Bij het schuren; welke mondbescherming moet ik gebruiken?
Vooropgesteld: schuren doe je alleen om de laatste restjes AF te verwijderen. Dus zo min mogelijk. Qua masker: een vol-gelaatsmasker met verwisselbare filters is het veiligst. Ik heb zelf altijd 3M maskertjes met zo'n ventieltje gebruikt. Als je regel 1: zo min mogelijk schuren en mèt stofafzuiging in acht neemt, leek me dat destijds voldoende. Inmiddels schuur of krab ik nooit meer (Coppercoat!).
Ik gebruikte op mijn vorige boot Primocon primer, maar heeft dat zin / is het nodig?
Voor meningen over Primocon: zie deze en volgende potsen
zeilersforum.nl/index.php/foru...vy-duty-coat#1337327
Ik deel die meningen volledig.
Ik vraag me wel eens af waar het idee dat je voor AF een primer nodig hebt, vandaan komt.
Op nieuwe schepen wordt volgens mij ook niet eerst Primocon gesmeerd? Op een schone, licht opgeschuurde gelcoat moet iedere AF gewoon kunnen hechten volgens mij.
Als het je te doen is om osmose-wering, dan zou ik er atijd een 2-componenten primer, zoals Pantsercoat of een andere epoxyprimer opzetten.