Erikdejong schreef :
Het aloude argument: zij doen het wel dus ik mag het ook. Ken je de slogan "Een beter milieu begint bij jezelf" ook nog?
Mijn argument onzin? Ik geef aan dat er voor de beroepsvaart miljoenen liters brandstof per boot per jaar doorheen gaan. 10 tot 15% meer omdat je een vies onderwaterschip hebt zijn honderdduizenden liters extra brandstof wat per boot verstookt moet worden. Dat is een milieu probleem van een andere orde, wat telt zwaarder, vervuiling van het oppervlakte water of vervuiling van de lucht?
Kun jij mij uitleggen wat hier onzin aan is? En kun jij mij uitleggen waarom dit bovenstaande een vrijbrief is voor zeilers om nog steeds mee te doen aan de vergiftiging van de oceanen waar we zogenaamd zoveel om geven?
Ik zeg helemaal niet dat het een vrijbrief is maar ik probeer alleen aan te geven waarom het verhaal over de vervuiling
mijns inziens ( en een eigen mening hebben mag toch nog wel ?) schromelijk overdreven is vergeleken met andere vervuilingsproblemen door lozingen ( olie , plastic en dergelijke). Die mening ondersteun ik door een berekening die stoelt op echt juiste getallen , niet op mijn fantasie hoor.Daarbij komt dat het overgrote deel van de vervuiling niet aan de watersport te wijten is maar aan de groet vaart die net zo goed wacht op betaalbare en duurzame alternatieven.
En nog een keer: ik zal de eerste zijn die van de antifouling af gaat als er werkzame en ook betaalbare alternatieven op de markt komen.Maar tot het zover is ben ik niet van plan om elke paar maanden onder water te gaan schrobben of een kraan te huren of met een baard van een halve meter et gaan varen.
En een bedrag et betalen voor een beter alternatief wat duurder is dan de waarde van mijn hele boot gaat me toch echt te ver.
En ik denk dat ik daarin hetzelfde denk als de meerderheid van de ZF leden.
En och , ik heb dit soort discussies meer meegemaakt tijdens gesprekken met milieu activisten en daar kom je toch niet uit . Dus ik wilde het hier maar bij laten.
Ad
Ik vind ook dat ik mijn 5 liter afgedraaide olie in de rivier op weg naar zee mag lozen. Zeker als je vergelijkt hoeveel duizenden en duizenden en duizenden liters olie er via de beroepsscheepvaart in zee terecht komt.