Mss leuk om erbij te vermelden:
Ik heb in principe alles zelf gedaan.......
Schoonmaken schip;
Vetvrij maken;
Schuren;
Plamuren;
Weer stofvrij maken;
En weer vetvrij maken.
De eerste laklaag aangebracht in ongeveer 3,5 uur tijd en hebben dat gedaan op een zondagmiddag, dus de werkplaats was al een hele dag niet open geweest. En een heerlijke temperatuur.
Dat betekent één man (in dit geval mijn zoon) rollen en doorgaan, dus niet stoppen.
Ik maakte de verf klaar en verreed de steiger.
Voor de eerste laag heb ik 1,5 blik lak gebruikt. Een heel klein beetje over.
En eenmaal aangemaakt kan je het weg mikken.
Werkplaats afgesloten en naar huis.
24 Uur later met de bekende kleefdoekjes alle stof er af gehaald en de 2e laag aangebracht.
Ook weer bijna 1,5 blik. Daar deden we ongeveer 2,5 uur over.
Dus dat viel niet tegen.
Toen heeft de lak een week uitgehard.
Na die week uitharden alles nagelopen en de laatste oneffenheidjes weggewerkt.
Daarna weer stofvrij maken en weer helemaal ontvetten.
Toen op de volgende zondagmorgen om 07.30 u begonnen met het aanbrengen van de 3e laklaag.
Eerst weer met de bekende kleefdoekjes in de weer.
Het ging heel erg goed en om 11.15 u was ik weer thuis.
En wederom 1,5 blik lak.
Dus heb ik 5 blikken verf gebruikt,
1 Ltr ontvetter van De IJssel;
1/2/ Ltr kwastverdunner van De IJssel;
1 klein blikje Epifanes waterlijnverf;
12 Rollertjes van de IJssel (waarvan 4 over);
2 kleine rollertjes (tbv. waterlijnverf)
3 Goede kleine verfkwastjes;
1 Verfblijk;
6 Verzetblikken;
6 Roosters om uit te rollen;
25 Kleefdoekjes;
1 Pak pluisvrije doekjes (Karwei)
6 Rollen afplaktape z.g. waxtape
Ook nog 2 nieuwe stootwillen aangeschaft;
En dit alles heef mij, tot nu toe, nog geen € 500,- gekost.
De factuur van het op de kant en stalling moet nog komen.
Ik vind dit voor mijn doen een alleszins redelijk prijsje.
Heel mooi resultaat! Geeft inspiratie om onze boot ook van een nieuw/ander kleurtje te voorzien. Van onze vorige naar huidige boot zijn we van oranje naar wit gegaan en dat is een beetje saai (en verkrijt).
Hoewel een familie-filmpje, hoort dit moment er wel een beetje bij (voor mij althans). Na bijna vier jaar klussen (vrijdag 20 oktober 2017), ging maandag 5 oktober 2021 onze boot weer te water.
Vier jaar… restauratie kiel, revisie motor (incl. de motorruimte), idem teakdek (aantal latten vervangen, nieuwe schroeven en doppen, alles opnieuw rubberen en schuren), ows schillen, plamuren ect. en in (originele) CopperCoat, romp schuren en lakken, stuurkolom revisie, alle huiddoorvoeren en kogelkranen met TruDesign-spul vervangen, nieuwe lager roer gemonteerd (Jefa), mast voorzien van nieuwe lijnen en kabels en 101 andere grotere & kleinere reparaties.
Geen moment spijt gehad van deze lange periode van klussen en opknappen. Ik ga het nog missen . Buiten is nu grotendeels gedaan, binnen liggen er nog "mooi maak klussen", die zijn voor de volgende ronde.
Wat een geweldig moment na zoveel jaren harde arbeid! De blijdschap straalt er vanaf in het filmpje. Voelt gek zeker nu, een boot die beweegt en water om je heen in plaats van een stoffige loods!?
Heel mooi geworden trouwens!
Veel plezier ermee!
Is ie helemaal af nu, of zijn er nog binnenklussen?
Ja, het was zeker een emo-momentje. Dat klotsende geluid tegen de romp aan, dat had ik heel erg gemist .
Er blijft genoeg te doen: tzt de opbouw, nieuwe buiskap + kuiptent, zeilen? En, ja, ook binnen pakken stukje bij beetje aan. De entree hebben we al gedaan. Een deel was verrot, dus dat vervangen en tegelijkertijd een oud, maar goed stuk hout opnieuw in de lak. Daarbij wat testjes gedaan: schuren, (verschillende) afbijt. Nu dat er goed uit ziet, willen we de rest ook graag doen.
Maar ik wil eerst de elektra gaan vervangen (mooie winterklus).