Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Praktijktest Coelan op het kerkhof

Praktijktest Coelan op het kerkhof 24 sept 2024 10:27 #1586898

@zeehaen
Algemene tips voor lakken, zeker bij sneldrogende soorten:
-Open het blik met beleid, niet met een schroevedraaier. Zorg ervoor dat de sluitrand en het deksel niet beschadigen.
-Giet een werkhoeveelheid lak in een blikje of bakje, reinig de rand van het blik en sluit het blik direct goed af. Zet het op de kop.
-Als je klaar bent met de klus, berg het blik op de kop op in een kurkdroge omgeving. Dat kan al heel simpel in een goed afsluitbare plastic bak. Ik doe ze in mijn elektrodenkast.

Zo ga ik ook om met Coelanblikken. Ze blijven dan echt lang bruikbaar.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Praktijktest Coelan op het kerkhof 24 sept 2024 10:38 #1586900

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
Berghout-2 schreef :
Er zijn ook slechte ervaringen met Coelan, maar die zijn bijna allemaal terug te brengen op te weinig aangebrachte primer (waar de UV-filter voor het hout in zit).

De eerste promotor van Coelan op ZF was Baasklusje, als ik me niet vergis. Of misschien was hij dat al in nl.sport.varen; daar wil ik vanaf zijn.
Maar wat ik me nog heel goed herinner was dat hij gebruik van primer afraadde.
Blijkbaar was het bij hem toch nodig om deze afwerking van tijd tot tijd opnieuw aan te brengen en als je geen primer gebruikte kon je de Coelan er zó, als een film af trekken, zonder een krabber of iets dergelijks te gebruiken.
Ik ben benieuwd hoe hij in het licht van bovenstaande nu anders tegen deze verwerkingswijze aankijkt.

Bij mij zit er Coelan op de helmstok en op de kajuitdeurtjes.
Ik heb wel primer gebruikt. Het blijft inderdaad goed zitten, maar met name de helmstok is vreemde grijze vlekken gaan vertonen, die in of onder de Coelan zitten. Ook op de kajuitdeurtjes is dit te zien, maar in iets mindere mate.
Het hout van de kajuitdeurtjes beweegt te veel kennelijk, want er is vocht onder Coelan gekomen en in de buurt van de verbindingen (hoeken) is het hout onder de Coelan verkleurd door dat vocht. Maar inderdaad: het blijft desondanks zitten.

Het verwerken van het spul is inderdaad, zoals elders al is geschreven, niet het prettigste aspect van het product.
Het droogt te snel en het gegeven dat het snel op moet maakt het minder geschikt voor kleine klussen. Het werkt sowieso het prettigst op grote oppervlakken, waar je lekker door kan kwasten.
De houdbaarheid in de bus kan na iedere kwastbeurt (zowel helmstok als deurtjes hebben een flink aantal lagen) wat opgerekt worden door de lucht in de bus te verdrijven met Co2 uit een spuitbus, maar het blijft behelpen.
De Nederlandse website (coelan.nl) geeft geen enkele informatie over de beste manier van verwerken, maar verwijst in dat kader slechts naar een professioneel bedrijf.

Al met al erken ik zeker de kwaliteiten van het spul, maar over het algemeen raak ik niet direct in een hosanna-stemming als ik de naam Coelan hoor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Praktijktest Coelan op het kerkhof 24 sept 2024 10:39 #1586901

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 733
Berghout-2 schreef :
@zeehaen
Algemene tips voor lakken, zeker bij sneldrogende soorten:
-Open het blik met beleid, niet met een schroevedraaier. Zorg ervoor dat de sluitrand en het deksel niet beschadigen.
-Giet een werkhoeveelheid lak in een blikje of bakje, reinig de rand van het blik en sluit het blik direct goed af. Zet het op de kop.
-Als je klaar bent met de klus, berg het blik op de kop op in een kurkdroge omgeving. Dat kan al heel simpel in een goed afsluitbare plastic bak. Ik doe ze in mijn elektrodenkast.

Zo ga ik ook om met Coelanblikken. Ze blijven dan echt lang bruikbaar.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Laat ik dit nu vrijwel allemaal zo gedaan hebben! (Sikkens blikopener, omgekeerd weggezet, kleine hoeveelheid voor gebruik in yoghurtbeker) Desondanks was het restant onbruikbaar en kon ik een vrijwel volle pot weggooien. Oké, het was ontzettend warm in die periode, maar blij was ik allerminst! Het resultaat maakt echter veel goed. ;)
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Praktijktest Coelan op het kerkhof 24 sept 2024 11:31 #1586914

Wadloper schreef :

De eerste promotor van Coelan op ZF was Baasklusje, als ik me niet vergis. Of misschien was hij dat al in nl.sport.varen; daar wil ik vanaf zijn.
Maar wat ik me nog heel goed herinner was dat hij gebruik van primer afraadde.
Blijkbaar was het bij hem toch nodig om deze afwerking van tijd tot tijd opnieuw aan te brengen en als je geen primer gebruikte kon je de Coelan er zó, als een film af trekken, zonder een krabber of iets dergelijks te gebruiken.
Ik ben benieuwd hoe hij in het licht van bovenstaande nu anders tegen deze verwerkingswijze aankijkt.

Ik heb Coelan op de handrails op dek (teak) met primer, en op de helmstok zonder primer.
Reden dat ik de primer niet fijn vind is dat het vreselijke vlekken geeft op polyester. Heeeeel goed afplakken rondom.
Ik zie geen verschil tussen tussen met en zonder (behalve de kleur).

De helmstok zit het 8 jaar op, de handrail 7 jaar, geen onderhoud gedaan behalve af en toe schoonmaken. Er kan een soort schimmeltje op komen.
De toestand vandaag (ben toevallig aan boord):



"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Praktijktest Coelan op het kerkhof 24 sept 2024 13:46 #1586941

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
Baasklusje schreef :
Er kan een soort schimmeltje op komen.

Op de helmstok zie ik inderdaad wat vlekjes. Is dat de schimmel? Bij mij zit het ècht onder of in de Coelan. Ik kan het er niet af poetsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Praktijktest Coelan op het kerkhof 24 sept 2024 14:41 #1586947

Soms buitenop, soms eronder.
Coelan laat vocht door.
Ik had het ooit op het stukje teak met rubber op het brugdekje.
In natte tijden werd het dan grijzig ipv zwart op de rubbernaden.
In drogere tijden werd het weer normaal zwart.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Praktijktest Coelan op het kerkhof 24 sept 2024 15:49 #1586971

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Bij de renovatie van ons bootje heb ik onder meer nieuwe teak dekken gelegd op dek, kajuitdak en doghouse. Goed werk al zeg ik het zelf, helaas heb ik bij het kitten van de naden een fout gemaakt, heb geen tape op de bodem van de groef gelegd en gekit bij stijgende temperatuur.
Indertijd had je geen internet en forums, wist ik veel, moest zelf het wiel uitvinden.
Zolang de boot in en rond Nederland was hadden we geen problemen. Toen ik besloot naar de Med te varen voorzag ik wel problemen. Maandenlange moordende zon en hitte zouden alles uitdrogen en bij de Mediterrane winter hoosbuien zou het houten dek ( 4 cm ) waarschijnlijk gaan lekken.

Mijn naden waren door de fout die ik maakte bij het aanbrengen niet 100 %. De Sika had precies in het midden van de voeg belletjes ( Door uittredende lucht bij het opwarmen van het hout ) en had op sommige plaatsen losgelaten aan één zijde door het ontbreken van de bodemtape.

Het opnieuw kitten zag ik gewoon niet zitten. Opnieuw minstens twee maand werk op de knieën. Ik besloot alles in de Coelan te zetten. Coelan is net als Sika een polyurethaan maar dan vloeibaar, zakt de groefjes en zwakke stellen binnen en hard dan uit tot een elastische laag.

Ik deed het werk in Nederland, m.a.w. een nat landje. Tijdens het jaar Frankrijk droogde de boot ontzettend uit, ik moest hier en daar een kleine reparatie doen. Er is nooit ook maar een druppel water binnen gekomen, ook al zeilt de boot behoorlijk nat. Na ongeveer 12 jaar Mediterrane zon was het teak onder de Coelan vergeeld en dood door UV. Ik heb dan het dek opnieuw in de Coelan gezet. Moeilijk, want de Coelan lost niet van de Sika, moet er met een vlijmscherp mes echt afgesneden worden. Deze keer werkte ik op een door en door droge boot, nooit een scheurtje gehad.

Nu zestien jaar verder, nog steeds absoluut waterdicht.

Coelan is ontzettend duur, stinkt bij verwerking, kleeft als de pieten ( Is een uitstekend middel om lekkende ramen dicht te maken ) en is zeer moeilijk te verwerken. Is niet te krijgen in Zuiderse landen dus moet gesmokkeld worden.
Ik haat het spul maar het houd een massief houten bootje perfect waterdicht. Geen enkel ander middel kan dat.
Ik heb op strategische plaatsen anti slip glaskorreltjes op de naden ingewerkt. Stap ik naast een van die plekken ga ik bij nat dek op m´n bek of overboord. Behalve als je rubberlaarzen draagt. Beetje lastig tijdens de zomer hier in het zuiden.

Vóór ik de dekken “Coelande” was de hele boot reeds van net onder de voetrail tot en met de masten met Coelan behandeld.

Iedere twee jaar maak ik schoon met water en zeep, zet even mat met een schuursponsje en geef één nieuw laagje op de hele bovenbouw zodat alles weer glanst als een vette knikker. Drie dagen onderhoud per jaar, niet slecht nietwaar?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Praktijktest Coelan op het kerkhof 25 sept 2024 15:44 #1587195

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
OldBawley schreef :
Iedere twee jaar maak ik schoon met water en zeep, zet even mat met een schuursponsje en geef één nieuw laagje op de hele bovenbouw zodat alles weer glanst als een vette knikker. Drie dagen onderhoud per jaar, niet slecht nietwaar?

En is de hele pot dan leeg of heb je nog over? En zo ja, blijft het lang goed of droogt het onmiddellijk uit?
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Praktijktest Coelan op het kerkhof 25 sept 2024 15:49 #1587199

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1704
Waterblok schreef :
PG?

PG = Perzische Golf
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Praktijktest Coelan op het kerkhof 26 sept 2024 05:05 #1587307

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
DavidS schreef :
OldBawley schreef :
Iedere twee jaar maak ik schoon met water en zeep, zet even mat met een schuursponsje en geef één nieuw laagje op de hele bovenbouw zodat alles weer glanst als een vette knikker. Drie dagen onderhoud per jaar, niet slecht nietwaar?

En is de hele pot dan leeg of heb je nog over? En zo ja, blijft het lang goed of droogt het onmiddellijk uit?


Ik smeer tot de pot leeg is. Bewaren kan hooguit een paar dagen in de koelkast. Afhankelijk van de luchtvochtigheid hard Coelan soms zo snel uit dat je om de paar minuten een nieuwe kwast nodig hebt. Hangt waarschijnlijk ook af van hoe oud het spul is voor je de pot openmaakt.
Coelan is twee component, echter reeds voorgemengd in de pot, samen met een soort scheidingproduct dat door de luchtvochtigheid opgelost word.
Daardoor trekt de open verpakking luchtvochtigheid aan. Jaja.
Soms zo erg dat je bij stralend heldere hemel een blik openmaakt en je een zuigend geluid hoort. Even daarna komen de wolken en de regen. Jaja.
Ik bestel Coelan direct bij de hersteller en laat het opsturen. Dus uit Duitsland. Dan heb ik een verse levering. Bestel ik in Griekenland is de kans groot dat ik jaren oude blikken krijg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Praktijktest Coelan op het kerkhof 26 sept 2024 06:04 #1587316

OldBawley schreef :
Coelan is twee component, echter reeds voorgemengd in de pot, samen met een soort scheidingproduct dat door de luchtvochtigheid opgelost word.

Bijna goed.
Coelan is één-component. Het hard uit (klinkt raar voor een product dat super-elastisch is) door opname van water uit de ondergrond of de lucht.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Praktijktest Coelan op het kerkhof 26 sept 2024 06:26 #1587323

Berghout-2 schreef :
Coelan is één-component. Het hard uit (klinkt raar voor een product dat super-elastisch is) door opname van water uit de ondergrond of de lucht.

Zo raar is dat niet. Water kan helpen. Er is nog zo'n materiaal dat hard wordt door water: beton. Een hydrataat.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Praktijktest Coelan op het kerkhof 26 sept 2024 06:46 #1587327

www.sciencedirect.com/science/...ii/S0300944005001682

Water is in een 1C PU lak een van de reactanten nodig voor de polymerisatie reactie; idd volop aanwezig in de atmosfeer en substraat. En ook in het blik, na opening. Die “plop” zou een vacuum kunnen zijn dat je verbreekt bij opening, al denk ik eerder dat er CO2 of stikstof gebruikt wordt in het blik. Als de temperatuur waarbij je het blik opent verschilt van wanneer dit gevuld is, is er altijd wat onder- of overdruk…

Laatst bewerkt: 26 sept 2024 06:48 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Praktijktest Coelan op het kerkhof 26 sept 2024 07:27 #1587346

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Ik ben indertijd toen ik het spul verkocht in onze winkel twee keer naar een cursus Coelan applicatie geweest. Dat twee componenten concept werd daar uitgelegd. Ik geloof dat het scheidingsproduct een inhibitor genoemd werd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Praktijktest Coelan op het kerkhof 26 sept 2024 07:32 #1587349

Dat kun je geloven inderdaad ;)

“H2O” betekent “water” in het reactieschema hierboven. Dat reageert met de mono-urethanen om een polyurethaan polymeer te vormen.
Laatst bewerkt: 26 sept 2024 07:35 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.140 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl