Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
Alles over het weer
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Blikseminslag

Re: Blikseminslag 05 juli 2012 12:58 #299030

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13442
Capolavoro schreef :
beewee schreef :
Kan Capo uitrekenen wat dan de kans is om daardoor weer aangevaren te worden?

als je maar hard genoeg vaart is de kans nul, omdat de kans dat er net iemand anders ook op die plek is nul wordt bij hele hoge snelheid ;-)

hetzelfde geldt met de auto! Als je maar hard genoeg over een kruising rijdt is de kans dat er net ook iemand anders rijdt nul. :evil:

groet
t

Sterker nog, als je maar hard genoeg op een kruispunt met een rood stoplicht afkomt wordt het rode stoplicht door het dopler effect vanzelf groen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blikseminslag 05 juli 2012 13:28 #299036

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
3Noreen schreef :
Sterker nog, als je maar hard genoeg op een kruispunt met een rood stoplicht afkomt wordt het rode stoplicht door het dopler effect vanzelf groen.

:laugh: :laugh: :laugh:

maar dat werkt alleen bij kruisingen met stoplichten, een ernstige beperking :woohoo:

je moet overigens wel 200 nm van de golflengte af doppleren, op een 700nm van rood licht, dus met ca 1/3 van de lichtsnelheid moet het lukken. Valt nog mee, eigenlijk!
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blikseminslag 05 juli 2012 13:40 #299038

Sorry jongens, Bagheera is een snelle boot, maar ook zij kent enkele grenzen :side:
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blikseminslag 05 juli 2012 15:30 #299080

  • kbakker
  • kbakker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
monreve schreef :
@Klaas: Als ik je verhaal zo lees, zou dan een metalen staaf met daaraan een dikke koperen kabel omhoog hijsen in de mast en het andere eind van de kabel in het water gooien een (nood)oplossing kunnen zijn?
Stan
Stan, laat ik eerst even voorop stellen dat ik absoluut geen bliksembeveiliger deskundige ben! Ook niet hoe het op een boot zou moeten. Ik anticipeer alleen vanuit de luchtvaarttechniek.

Ja, ik zou zeggen alles is beter als niets. Maar het lijkt mij dat je geen garantie hebt, immers niet altijd pakt de bliksem het hoogste punt. Veel bliksems bestaan uit meerdere strikes. Voor hetzelfde geldt wordt toch nog de mast gepakt.

Kijkend naar de ‘doorgeef methode’ van een vliegtuig lijkt het mij raadzaam toch daarin te investeren. De kans dat we geraakt worden is bijzonder klein. Maar toch…..je zal maar de lotto winnen. Daarnaast ligt de boot meer in de haven dan dat je erop zit. Dan ben je er niet bij. Als je dan prijs hebt, heb je zeker schade.

Grtn, Klaas
Laatst bewerkt: 05 juli 2012 15:35 door kbakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blikseminslag 05 juli 2012 18:22 #299143

  • kbakker
  • kbakker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
@Eric
Ik heb toch een beetje gemengde gevoelens over alles elektrisch verbinden. Je hebt verschillende metalen bij elkaar en als je alles gaat verbinden krijg je sterk vergrote kans op galvanische corrosie.

Dat was een groot probleem in de luchtvaart. Zeker met de veel verschillende soorten samenstellingen van aluminium. De een moet veerkrachtig zijn, de andere weer stijf. Dan te bedenken dat de onderdelen zoals vleugels, spanten, vertical stabilizer, motor ophanging en ander belangrijke structure componenten met cress (hardstaal of rvs) bouten bevestigd worden, die dan ook nog eens onder grote belasting staan. Corrosie gevoeliger kun je het niet hebben (galvanische-, spannings-, interkristallijne-, en corrosie door zwerfstromen). Toch zijn hier uitstekende oplossingen voor.

@T
Misschien alleen vastmaken als ik in een onweer dreig te komen..... ik zal eens zien of dat kan.

Voor een goed werkende marifoon hebben we het liefst een coaxkabel vanaf de set naar de antenne uit één stuk. Zo willen het ook het liefst alle kabels van binnen naar buiten (nav lights, radar cables, mast instrumenten enz) ook uit één stuk hebben om storingen te voorkomen door slechte verbindingen en corrosie in de connectors.

Wil je de vaste marifoonset op laten blazen met bliksem inslag moet je dit doen!
Wil je de radar controller op laten blazen door blikseminslag moet je dit doen!
Wil je het schakelpaneel op laten blazen door het navlight met blikseminslag moet je dit doen!
Wil je de wind instrumenten op laten blazen met blikseminslag moet je dit doen.

In de luchtvaart gaat GEEN ENKELE KABEL OF DRAAD die in verbinding staat met een component die buiten geplaatst is, zelfs in een radome zitten (zoals antenne, radar, hoogtemeters e.d.) rechtstreeks verbonden met een set, schakelpaneel o.i.d…!!!!!
Al die kabels worden opgevangen door een connector die op een spant of ander structure onderdeel geplaatst is en ja…met electrical bonding …zodat zwerf/externe stromen opvangen worden zodat de set zo min mogelijk beschadigd wordt!

Daarnaast is elke set (radioset, tacanset, radarset e.d.) ook flight/nav/engine instrumenten tot het kleinste knopje b.v. verlichting aan/uit dus werkelijk alles wat in het vliegtuig geplaatst is ALTIJD electrical bonded aan aircraft structure. Een schakelpaneel, power panel, circuitbreaker panel o.i.d. geplaatst in een ruimte die met een scharnierend luik open kunnen, zijn gesloten componenten in een metalen behuizing (mini kooi van Faraday?). Deze componenten zijn geplaatst op supports, en je raad het al; alles is weer bonded aan aircraftstructure. Ja inderdaad, er is geen enkel component die niet electrical bonded geplaatst is.

Hierdoor wordt schade door elektronische ontladingen als gevolgd van elektronische malfuncties, kortsluitingen, zwerfstromen en blikseminslag tot een minimum beperkt.

Dit alles is commen sence in de luchtvaart, al na de tweede wereld oorlog en door ontwikkeld naar de huidige materialen. Gek eigenlijk dat dit nooit door gekomen is naar pleziervaart ontwerpers (dit bedenk ik net). Hoewel ik het me in deze tijd eigenlijk niet voor kan stellen. Neem aan dat de grote scheepvaart wel zo ontwerpt. Of zou dit voor de pleziervaart teveel kosten voor die zeer kleine risico’s.

Al die stukjes van mij worden langzamerhand loshangend. Ik kan nog veel meer tonen. Denk hierbij aan oplossingen van galvanische, spanning, inter-kristallijnen, en corrosie door zwerfstromen. Hoe worden electrical bondingprocessen uitgevoerd op aluminium. Hoe worden antennes op aluminium geplaatst, wat zijn de juiste bevestigingsmiddelen hiervoor. Hoe worden coaxkabels en ander soort kabels op structure en aluminium geplaatst t.a.v. goede borging van die electrical bonding. Wat voor soort bevestigingsmiddelen heb je daarvoor nodig om corrosie te voorkomen. Dit zijn standards in de luchtvaart. Volgens mij toepassingen die uitstekend toepasbaar zijn op onze boten. Geeft in ieder geval een ander kijk op ‘ons’ probleem.

Als er meer behoefte aan informatie is hoor ik het wel. Denk dan aan een pdf boekje, maar dat wordt dan wel najaar. Sta ook op het punt de trossen los te gooien om met vakantie te gaan.

Grtn, Klaas
Laatst bewerkt: 05 juli 2012 19:17 door kbakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blikseminslag 05 juli 2012 18:30 #299147

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
kbakker schreef :
Dit alles is commen sence in de luchtvaart, al na de tweede wereld oorlog. Gek eigenlijk dat dit nooit door gekomen is naar pleziervaart ontwerpers (dit bedenk ik net). Hoewel ik het me in deze tijd eigenlijk niet voor kan stellen. Neem aan dat de grote scheepvaart wel zo ontwerpt. Of zou dit voor de pleziervaart teveel kostten voor die zeer kleine risico’s.

in de plastic pleziervaart is dit allemaal erg lastig, zonder metalen frame....
verder zijn de risico's ook nogal verschillend, in de lucht en op het water: in de lucht moet je de ellende vooraf minimaliseren want anders valt er niets meer te redden, maar op het water verschijnt gewoon de reddingboot naast je!

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blikseminslag 05 juli 2012 18:53 #299154

  • kbakker
  • kbakker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Capolavoro schreef :
kbakker schreef :
in de plastic pleziervaart is dit allemaal erg lastig, zonder metalen frame....
verder zijn de risico's ook nogal verschillend, in de lucht en op het water: in de lucht moet je de ellende vooraf minimaliseren want anders valt er niets meer te redden, maar op het water verschijnt gewoon de reddingboot naast je!
groet
t

Klopt, een kunststof boot is een ander verhaal. Inderdaad de risico’s met een boot is kleiner, er zitten misschien 2 tot 4 personen in ipv 230. Het is ook niet mijn bedoeling de wereld te veranderen, maar een andere kijk geven. Het wiel is immers al uitgevonden. Met wat kleine gerichte aanpassingen zou je het een stuk veiliger kunnen maken. Die reddingboot? Met onweer zit je niet op het IJsselmeer! Hooguit een paar honderd mijl uit de kust. Oh ja sh.t hoe hoog moet ik klimmen dat de kustwacht mij kan zien?

Grtn,Klaas

Edit: Is het niet zo met de kunststofboten van tegenwoordig dat juist hier aandacht aanbesteedt wordt?
Laatst bewerkt: 06 juli 2012 04:03 door kbakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blikseminslag 05 juli 2012 20:31 #299198

@ klaas bakker, je legt het heel duidelijk uit, daarvoor mijn/onze dank. of het ook toepasbaar is op onze bootjes, het zal een afweging zijn van risico en kosten. maar ik denk dat het grootste probleem zal zijn de disipline om alles na een reparatie, mast naar beneden, een ander stukje electronica weer in de gevraagde toestand te brengen. een ex zwager heeft gewerkt bij de klm , hij was verantwoordelijk voor de wires in de grote 747 toestellen. ja die staaldraadjes. dat kwam toch heel wat op de 0, oooo mm dan onze stagen op de zeilboot , ik noem maar een zijstraat.

ik hoop dat als je er tijd voor kunt vrijmaken je de losse gegevens als pdf in de download sectie wilt plaatsen. ook al zal ik het misschien niet zo toepassen weten is altijd erg belangrijk.
mijn dank alvast grt sietse.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blikseminslag 06 juli 2012 03:38 #299205

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Ik schrijf me ook vast in...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blikseminslag 06 juli 2012 03:59 #299208

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Me too
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blikseminslag 06 juli 2012 05:27 #299219

Ik heb ooit eens een dergelijke ervaring van een solo zeiler meegekregen die midden op de Atlantische Oceaan een dergelijk onweer meemaakte.
Bliksem sloeg in, weinig schade aan apparatuur alleen zijn zorgvuldig gestouwde voorraad blikvoer was vernietigd, ALLE blikken aan elkaar gelast!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blikseminslag 12 juli 2012 18:41 #301115

  • kbakker
  • kbakker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Heb het pdf'je net gereed kunnen maken voor mijn vakantie . Het is 784kb groot. Kan het op google docks zetten maar is dan niet bereikbaar als je geen google account hebt. Laat maar even weten.

Grtn, Klaas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blikseminslag 12 juli 2012 18:48 #301118

Ik heb een google acount.
Heb je daarvoor mijn email adres nodig?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blikseminslag 12 juli 2012 19:15 #301131

  • kbakker
  • kbakker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Nee, je kunt hem zo downloaden maar nog niet opslaan. Hopelijk heeft iemand een oplossing anders even een pb met email.

Het pdf documentje is gereed. Heb alleen informatie opgehaald die interessant zijn voor de watersport. Hoe bliksem opgevangen en weer afgegeven wordt. Daar een vliegtuig veelal uit aluminium bestaat heeft de methodiek voor bliksem beveiliging directe relatie met galvanische corrosie. Deze zijn dus interessant voor de aluminium mast en zijn toebehoren.

Hier de link

Het is een google doc geworden, je kunt hem zo inzien.
Krijg het niet voor elkaar dat je hem daarna kunt downloaden als een pdf, dat leest makkelijker en kun je hem opslaan, hij weigert dat. Misschien heeft iemand een oplossing. Kun je hem als een bijlage toevoegen?

Grtn, Klaas
Laatst bewerkt: 12 juli 2012 19:22 door kbakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blikseminslag 12 juli 2012 19:45 #301135

Bij mij werkt het prima. Ik kan het document openen in google docs en dan print ik hem uit met een pdf printer en dan kan ik hem zo opslaan.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blikseminslag 12 juli 2012 19:55 #301137

klaas geen probleem , iedereen, dat is bijna iedereen , die een youtube acount heeft, heeft ook een google acount. dus.
ik kan het doc prima lezen en als ik wil ook printen.

zeer leerzaam en bedankt voor de moeite.
grt sietse.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blikseminslag 13 juli 2012 11:03 #301244

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Heb ik weer, kan de link klikken wat ik wil (ik ben ingelogd op Google) maar krijg enkel een reclamescherm te zien. Kan iemand hem door de brievenbus gooien? edit: ik heb hem! Dank je!
Laatst bewerkt: 13 juli 2012 12:04 door Herman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blikseminslag 13 juli 2012 11:13 #301246

Herman schreef :
Heb ik weer, kan de link klikken wat ik wil (ik ben ingelogd op Google) maar krijg enkel een reclamescherm te zien. Kan iemand hem door de brievenbus gooien? hb at brandscomposiet punt nl

gebruik je ook google chrome?
het lukt bij mij in vuurvos ook niet, rare jongens die iters.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blikseminslag 13 juli 2012 11:17 #301247

  • kbakker
  • kbakker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Google is inderdaad niet zo vriendelijk.
Zal eens kijken wat het doet als ik hem als bijlage invoegd.

Nee dus, zie hem niet.
Laatst bewerkt: 13 juli 2012 11:18 door kbakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blikseminslag 13 juli 2012 11:28 #301249

  • kbakker
  • kbakker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Hoe zit dat eigenlijk met stalenschepen. De wat oudere hebben veelal de accu min pool op het casco aangsloten zitten. Lopen die extra gevaar bij een bliksem inslag dat de accu opblaast? Is het verstandig een dergelijke aarding van top tot kiel te creëren?


Grtn, Klaas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blikseminslag 13 juli 2012 14:13 #301266

Ik vermoed dat die meer schade hebben bij een inslag. Op onze eveneens stalen boot hebben we een zwevend elektrisch systeem. niets is geaard via de romp.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blikseminslag 13 juli 2012 14:29 #301268

toen ik mijn stalen schip kocht was het ook min aan de romp en alleen de plus werd gevoerd, dus allemaal rode draden.
ik heb dit allemaal omgebouwd met elke verbruiker zijn eigen plus en min, de motor staat al geisoleerd, dus geen verbinding meer met de romp van het 12 volt en 220 volt net.

ik heb nog wel een vraag aan klaas, ik kwam op de med in een onweers depressie ( dat zei de radio) een hoefijzer van donder en bliksem, letterlijk gedurende meerdere uren. ik was alleen op het water, tot zover ik kon zien, stalen schip, rvs verstaging, geen voorzorgen genomen, behalve alles los koppelen en kwetsbare electronica, had niet veel, in de oven :blush: er is niets gebeurt maar het was zo dicht bij dat ik de bliksem "rook". heb ik dit nu te danken aan dat engeltje op mijn schouder, of is dit nu de loterij van de natuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blikseminslag 13 juli 2012 15:33 #301292

  • kbakker
  • kbakker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
@ Eric
Op onze eveneens stalen boot hebben we een zwevend elektrisch systeem.

Net zoals een vliegtuig. Dat alles op een vliegtuig geaard is werkt goed. Een jaar of dertig geleden was dat nog niet altijd zo. Dan hingen er naast het landingsgestel een slepend aard kabel over de grond om zijn statische lading te ontladen. Toch kon je toen, staand naast een vliegtuig, zodra je hem aanraakte een geweldige opdonder krijgen. Dat gebeurt tegenwoordig niet meer, alle zwevende stromen zijn ze tegenwoordig kwijt voordat hij op de grond staat.

Op je boot
Je had de inslag binnen gekregen via de toplichtbedrading zoals je liet weten. Immers, het toplicht kwam los, dus heeft vermoedelijk bovenin een ontlading gehad. Kennelijk was de inslag van je toplicht niet via de mast afgevloeid. Via de bedrading was hij daarna binnen gekomen. Interessant is natuurlijk te weten indien je toplicht elektronica (benedendeks) ook tot ontlading was gekomen als dat wel geaard was. Dan had je mogelijk geen ontlading (explosie) gekregen. Dat blijft natuurlijk gissen. Je weet immers nooit.

@ Sietse
Toen ik mijn stalen schip kocht was het ook min aan de romp en alleen de plus werd gevoerd, dus allemaal rode draden.
ik heb dit allemaal omgebouwd met elke verbruiker zijn eigen plus en min, de motor staat al geisoleerd, dus geen verbinding meer met de romp van het 12 volt en 220 volt net.

Dat is bijna een nieuw elektra systeem aanleggen, zal een hele klus geweest zijn.

@ Sietse
Heb ik dit nu te danken aan dat engeltje op mijn schouder, of is dit nu de loterij van de natuur.

Als je hebt zitten bidden, is het een engeltje geweest.
Zo ver ik je op het forum zie zal het de loterij geweest zijn.;)

Grtn, Klaas
Laatst bewerkt: 13 juli 2012 15:34 door kbakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blikseminslag 18 juli 2012 03:07 #302298

Ik kon het niet vinden in dit forum,
Maar, wij hebben onze voorstag,achterstag en zijstagen onderdeks met zware accukabels naar de kiel verbonden.
en uit laten lopen op een al aanwezige grote koperen plaat onder in de kiel
(dit kan ook op de bouten van de stalen kiel)
Hiermee stuur je de bliksem naar buiten en je hebt gelijk een kooi van faraday gecrëeerd!
Wij hebben een bliksem ervaring en nooit schade gehad! (polyester schip)
en overwegen nog een metalen borstel in de mast te zetten wat een geconcentreerde inslag sterk zou verminderen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.272 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl