Calidris schreef :
...................
Misschien is Wim wat vriendelijker gestemd, maar ik krijg er ondertussen wel de hik in van die frivole jachtschipper opmerkingen.............
Ik vaar nooit op zee. Dus daarover ventileer ik geen mening.
Op binnenwateren (inclusief IJsselmeer, Wad en Scheldes) heb ik helaas ruime mist-ervaring.
Zelfs met uitstekende radar- en andere schermen is varen in dichte mist klote en dodelijk vermoeiend.
Het radarscherm dient continu gelezen te worden met grote concentratie. Je ziet alleen maar stippen, vlekken en lijnen, maar wat is wat? Is die stip een boei, een gans, een visbootje, een valse echo? Zit er tussen de sea-clutter een iets feller stipje enzo ja, wat is dat dan?
En die lijn dwars voor de kop, dat is de brug maar waar zit het doorvaartgat precies?
En dat bliepje dat op ramkoers op je afkomt vanaf de rivieroever, is dat een bootje, o nee, dat is de valse echo van de hoogspanningsleiding, of toch niet?
Tegenwoordig kun je het radarbeeld tonen als overlay over de kaart. Dat heeft het voordeel dat je bepaalde echo's (bijv. van boeien) beter kunt plaatsen, maar het maakt de kans veel groter dat je nèt dat ene echootje van dat plastic bootje mist, omdat je scherm overvol staat met gegevens.
Ik wil mijn radarbeeld kaal en onbewerkt op een apart scherm, met daarnaast eventueel een overlay met mooie kleurtjes.
Maar hoe dan ook, een radarwacht hou je niet langer vol dan 2 of 3 uren, dan verslapt de concentratie.
Als ik lees dat jachtenschippers hun speelgoedradartje met scanner ter grootte van een wc-stortbak aanzetten zonder radartraining en zonder bochtaanwijzer, en dan "veilig" doorvaren, dan wordt ik daar diep droevig van.
Een jachtradartje is een prima hulpmiddel om zo snel mogelijk een veilige ligplaats te zoeken, meer niet. Daar aangekomen, motor uit en luisteren!
Zelfs met professionele apparatuur en radarpatent mijd ik varen in mist. Dan maar een paar uur later op de bestemming.
Er is niks stoers aan mistvaart.
Wim.
Gepost met de officiële Zeilersforum-app