Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: ZEEWATERKRAAN dichtdraaien of open laten?

Re:ZEEWATERKRAAN dichtdraaien of open laten? 16 dec 2009 07:39 #104971

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9745
Sailbleu, jouw pleidooi is met zoveel "gaten" in jouw boot ook geheel terecht. En het zal er ook erg aan liggen hoe gemakkelijk je bij de afsluiters kan komen. Bij mij aan boord heb ik er maar vier "gaten"(koelwater, gootsteen, wc (2x)). Dit is voor mij overzichtelijk en ik ervaar het voor mijzelf niet als lastig. Indien je meer afsluiters hebt en moeilijk bereikbaar zijn komt jouw pleidooi zeker om de hoek. Neemt niet weg dat de watermelders alleen maar een waarschuwing zijn, je hebt dan al een probleem. En wat als het systeem niet werkt (lege accu), dan heb je een valse veiligheid. Ik probeer liever de problemen voor te blijven, dus voor mij is het dicht doen van de kranen gewoon de beste optie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZEEWATERKRAAN dichtdraaien of open laten? 16 dec 2009 08:40 #104991

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13803
als we na bijv een weekend van boord gaan, kijk ik voor mijn gemoeidsrust altijd naar mijn checklistje;

en nu wil ik een excell bestandje invoegen, maar weet niet hoe...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZEEWATERKRAAN dichtdraaien of open laten? 16 dec 2009 08:45 #104992

sailbleu schrijft:
Wat me wel verbaast is dat niemand reageert op mijn verwijzing van watermelders in de boot.......
Dan moet je deze draad toch maar eens terug lezen... Maar ik wil er wel wat verder op ingaan.

Watermelders moet je ook controleren op de goede werking (het z.g. Droste-effect), je zegt het zelf: controle-knopjes en lichtjes. Bovendien maakt elk toegevoegd systeem het totaal minder betrouwbaar. Tijdens aanwezigheid op de boot is het nut van een wateralarm minder dan bij afwezigheid. En dan wordt het een ander kostenplaatje want dan moet er een gsm-module enz. komen. De betrouwbaarheid van rompdoorvoeren en goede afsluiters acht ik zodanig dat een wateralarm mij overdreven overkomt.

Na de afsluiters is het een ander verhaal, met slangen en klemmen. Dat is ook de reden dat alle afsluiters (5x) bij mij altijd dicht zijn als ze niet worden gebruikt.
Laatst bewerkt: 16 dec 2009 08:53 door Free Bird overleden 2016.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZEEWATERKRAAN dichtdraaien of open laten? 16 dec 2009 09:51 #105002

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Sluit ik me helemaal bij aan, Free Bird.
Bovendien lijkt het me zinvoller om te investeren in goede lenspompen (eventueel elektrisch maar zeker ook handmatig) die het probleem bestrijden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZEEWATERKRAAN dichtdraaien of open laten? 16 dec 2009 11:06 #105023

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Delphi32 schrijft:
Sluit ik me helemaal bij aan, Free Bird.
Bovendien lijkt het me zinvoller om te investeren in goede lenspompen (eventueel elektrisch maar zeker ook handmatig) die het probleem bestrijden.

Maar dat is het nu net , in het Noordzee-voorbeeld dat ik aanhaalde , het betrof een nieuw en kanjer van een zeiljacht , waren blijkbaar de lenspompen niet meer toereikend om het zinken tegen te gaan.

ik blijf het raar vinden dat vele zeilers huiverachtig staan tegenover techniek onder de noemer of met het argument dat die kan falen. Nu dient het gezegd , ik ben wel wat een controle en automatiserings-freak , maar om dan de manieren die je voor naderend onheil waarschuwen ( een gasalarm is er ook zo één ) min of meer te veroordelen, dat vind ik op zijn minst onbegrijpelijk. Maar goed , ieder zijn/haar mening en wellicht heeft het toepassen van gadgets bij mij met een vorm van gemakzucht te maken zodat ik niet steeds de kranen die dicht te draaien.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZEEWATERKRAAN dichtdraaien of open laten? 16 dec 2009 11:22 #105027

Een gasalarm is wat anders, daar ben ik het met je eens.
Hele grote schepen waar je een half uur bezig bent met alle afsluiters ok, maar... ook regelmatig zelf de boel controleren en niet alleen af gaan op het alarm.

Lenspompen, volgens mij zijn die aan voorschriften gebonden qua aanwezig zijn en capaciteit. Bij mij is er een elektrisch bilgpompje (niet automatisch) maar ook een behoorlijke lenspomp in de kuip met aanzuigslangen naar het diepste gedeelte van het schip.

Er is niets tegen op electronische controles mits je er niet blind op af gaat. Zoals altijd is het een risico inschatting en dat risico schat ik hoger bij gas dan bij water.

Moet dan ook wel eerlijk bekennen dat ik nog steeds geen gasalarm heb, weet eigenlijk niet welke goed is butaan of koolmonoxide...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZEEWATERKRAAN dichtdraaien of open laten? 16 dec 2009 11:39 #105033

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Free Bird schrijft:
Moet dan ook wel eerlijk bekennen dat ik nog steeds geen gasalarm heb, weet eigenlijk niet welke goed is butaan of koolmonoxide...

neem er 2 dan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZEEWATERKRAAN dichtdraaien of open laten? 16 dec 2009 14:29 #105068

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12601
Mijn bilgepomp werkt met een vlotter en slaat automatisch aan wanneer er water in de wel komt. Daarbovenop geeft hij een akoestisch signaal. Wanneer dat signaal langer dan een seconde of tien duurt, wordt het tijd om onder de vloertjes te kijken. ;)
Laatst bewerkt: 16 dec 2009 14:30 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZEEWATERKRAAN dichtdraaien of open laten? 16 dec 2009 16:23 #105093

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Albert 45 schrijft:
Mijn bilgepomp werkt met een vlotter en slaat automatisch aan wanneer er water in de wel komt. Daarbovenop geeft hij een akoestisch signaal. Wanneer dat signaal langer dan een seconde of tien duurt, wordt het tijd om onder de vloertjes te kijken. ;)

Zeker Albert, dat is een hele stap in de veilige richting.
Maar de ijskast voert condenswater af , dus de bilgepomp zal af en toe ook 's nachts daarop in actie treden.
Ai !!!
En als de bilgepomp dan nog wat ' backflowed ' dan wordt het een perpetuum mobile.
Maar desalnietemin is dit een verstandig alternatief , het kan je ook een indicatie geven van lek aan watertanks ,schroefasafdichting en prullaria.

Maar , excuseer me mijn koppigheid, ik blijf zweren bij watermelders in dit specifiek geval.

Beste groeten
Laatst bewerkt: 16 dec 2009 16:26 door sailbleu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZEEWATERKRAAN dichtdraaien of open laten? 16 dec 2009 16:56 #105095

Voor mijn eigen gemoedsrust heb ik bij het verlaten van de boot voor enkele dagen/weken een vaste procedure waaronder ook het afsluiten van de kranen.

Kranen saildrive staan bij afwezigheid van enkele dagen altijd dicht . Als we overnachten op de boot of tijdens het varen blijft ie open.

Kraan spoelbak keuken blijft altijd open.

kranen WC en speolbak worden na elk gebruik gesloten.

Het zou bij elke schipper een gewoonte moeten zijn om tijdens het varen regelmatig een controlerondje onderdeks te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZEEWATERKRAAN dichtdraaien of open laten? 16 dec 2009 17:38 #105103

Ik zie nu al een paar keer dat de afsluiter van de spoelbak (kombuis) open blijft. Vraag me af waarom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZEEWATERKRAAN dichtdraaien of open laten? 16 dec 2009 18:37 #105110

boven de waterlijn , in principe toch, he
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZEEWATERKRAAN dichtdraaien of open laten? 16 dec 2009 19:20 #105116

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9745
hellefiks schrijft:
boven de waterlijn , in principe toch, he

Maar slangproblemen kunnen ook onder de waterlijn plaatsvinden (weet ik uit eigen ervaring :blush: ), ondanks dat je gootsteen boven de waterlijn zit. De uitlaat zit onder de waterlijn in veel gevallen. Als deze boven de waterlijn zit wordt het net iets anders.
Laatst bewerkt: 16 dec 2009 19:22 door Wallaby.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZEEWATERKRAAN dichtdraaien of open laten? 16 dec 2009 19:46 #105122

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12601
sailbleu schrijft:
En als de bilgepomp dan nog wat ' backflowed ' dan wordt het een perpetuum mobile.

Dat valt wel mee.Ten eerste zit er een terugslagklep, vlak achter het pompje, in de persleiding en ten tweede zit de uitstroomopening ver boven de waterlijn.
Maar besef je wel dat watermelders op hun beurt weer afhankelijk zijn van je elektrisch systeem en ook dat kan falen. Oei!!! :ohmy:
Eigenlijk is er maar een goede methode van watermeting. Dat is zoals ze het vroeger op de houten schepen deden. Slapen met een poot overde rand van je kooi. Als je wakker wordt van een koude natte voet, moet je een halfuurtje aan de lenspomp hangen. Daar wordt jij warm en het schip droog van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZEEWATERKRAAN dichtdraaien of open laten? 16 dec 2009 23:42 #105173

hellefiks schrijft:
boven de waterlijn , in principe toch, he
OK.
Bij mij zit die onder de waterlijn, daarentegen de doucheafvoer weer niet (via een lenspomp), maar die gaat ook altijd dicht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZEEWATERKRAAN dichtdraaien of open laten? 17 dec 2009 06:27 #105179

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Albert 45 schrijft:
Dat valt wel mee.Ten eerste zit er een terugslagklep, vlak achter het pompje, in de persleiding en ten tweede zit de uitstroomopening ver boven de waterlijn.
Maar besef je wel dat watermelders op hun beurt weer afhankelijk zijn van je elektrisch systeem en ook dat kan falen. Oei!!! :ohmy:
Eigenlijk is er maar een goede methode van watermeting. Dat is zoals ze het vroeger op de houten schepen deden. Slapen met een poot overde rand van je kooi. Als je wakker wordt van een koude natte voet, moet je een halfuurtje aan de lenspomp hangen. Daar wordt jij warm en het schip droog van.

Tja ik kan jullie niet overtuigen ,niet dat dit expliciet mijn bedoeling is. Ik dacht met mijn aanpak wat toegevoegde waarde te brengen en als ervaringsdeskundige op te treden mbt de watermelders.
Maar goed , bij mij staan ze er in , meer nog , ze hebben me al enkele keren verwittigd van een kleine lek aan de watertanks.
En wat betreft het falen van het boordnet dat door enkele inzenders worden aangehaald,.....wie heeft dat met een degelijke elektrische installatie al meegemaakt ?

Dat van die poot over de rand moet ik mijn vrouw maar eens zeggen , ik hou de mijne liever in de bak.
Ofschoon ze wellicht eerder mij er volledig uitgooit dan haar poot erover te hangen. :bonk:

Bwa,.....ik hou het dan maar bij mijn rvs-pootjes van de watermelders.


Beste groeten
Laatst bewerkt: 17 dec 2009 08:23 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZEEWATERKRAAN dichtdraaien of open laten? 17 dec 2009 09:14 #105209

sailbleu schrijft:
....Tja ik kan jullie niet overtuigen ,niet dat dit expliciet mijn bedoeling is. Ik dacht met mijn aanpak wat toegevoegde waarde te brengen en als ervaringsdeskundige op te treden mbt de watermelders.....
Overtuigen mbt de watermelders misschien niet maar jouw bijdragen in deze draad zijn voor mij zeker waardevol. Ik ga daardoor een gas/koolmonoxide alarm installeren....

Anders dan de afsluiters als "waterbron" hebben we natuurlijk nog het schroefaslager. Ook daar is het weer afhankelijk van de situatie op een bepaalde boot. Bij mij b.v. kan ik de afsluiter van de motor openzetten door even de trap weg te halen en dan zie ik meteen of er water, olie, koelvloeistof o.i.d. onder de motor ligt, check het oliepeil, v-snaarspanning, etc.
Als dat op een andere boot niet zo makkelijk toegankelijk is dan kan ik me zeker iets voorstellen bij een elektrisch alarm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.148 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl