Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Nieuwe motor in Trident 80

Re:Nieuwe motor in Trident 80 04 okt 2010 09:20 #152689

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Wat maakt het gewicht nu uit als je een oude (zware motor) vervangt door een nieuwe (zware Chinese) motor. Als het om vermindering van gewicht zou gaan, de Farymann 1 cilinder 10 pk uit onze boot was ruim 145 kg en de Vetus 2 cilinder 16 pk die er voor terug gezet werd is 98 kg.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe motor in Trident 80 04 okt 2010 09:27 #152692

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
Als er al iets zwaars in staat maakt dat natuurlijk niet uit, al is minder toch altijd beter.
Maar er staat een kleine renault coach in steefs boot. De lichtste motor die nu te krijgen is bij de chinezen is bijna 200kg. Ik weet niet wat die coach weegt maar lang niet zoveel denk ik.

Timray zegt ook te komen met een kleine 10pk van 100kg op basis van kubota techniek. Als dat waar is, kan dat prima zijn. Alleen staat de melding dat die motor komt al een eeuwigheid op huin site.
Laatst bewerkt: 04 okt 2010 09:30 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe motor in Trident 80 04 okt 2010 09:37 #152697

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Philip schrijft:
Timray doet zelf vaag over de herkomst en beweert zelf dat het op Isuzu basis is maar dat is op z'n mimst twijfelachtig.
Kijk zelf eens rond op bijvoorbeeld Timray.nl. Heb ik gedaan voordat ik het voorgaande postte, werkt verhelderend.

De lichtste motor die ze hebben is 100kg, niet 200.

Van dat blok is de basis Kubota.

EDIT: Oh, dat post je net zelf ook... toch maar even gekeken? :D
Laatst bewerkt: 04 okt 2010 09:37 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe motor in Trident 80 04 okt 2010 09:39 #152699

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Overigens is de TMJ serie (Perkins basis) ook ruim onder de 200kg: de 14pk tweecylinder weegt 104kg, de 27pk driepitter 135kg. Dat valt toch best mee?
Laatst bewerkt: 04 okt 2010 09:39 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe motor in Trident 80 04 okt 2010 09:40 #152700

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Maar niet alles wat op de site van Timray staat is de waarheid. En dan druk ik me voorzichtig uit...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe motor in Trident 80 04 okt 2010 09:45 #152702

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
web schrijft:
Philip schrijft:
Timray doet zelf vaag over de herkomst en beweert zelf dat het op Isuzu basis is maar dat is op z'n mimst twijfelachtig.
Kijk zelf eens rond op bijvoorbeeld Timray.nl. Heb ik gedaan voordat ik het voorgaande postte, werkt verhelderend.

De lichtste motor die ze hebben is 100kg, niet 200.

Van dat blok is de basis Kubota.

EDIT: Oh, dat post je net zelf ook... toch maar even gekeken? :D
Die Kubota noemde die zelf niet omdat dat ding nog steeds niet leverbaar is. Ze 'zijn er mee bezig' en al heeeel lang.

Bovendien hadden we het over goedkope chinese motoren, niet over de ongetwijfeld duurdere motor op Kubota basis en de hele reeks TMJ motoren op perkins basis van Timray die nauwelijk goedkoper zijn dan hun concurenten (oa. Beta Marine).
Laatst bewerkt: 04 okt 2010 09:49 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe motor in Trident 80 04 okt 2010 09:45 #152703

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
sigdock schrijft:
Maar niet alles wat op de site van Timray staat is de waarheid. En dan druk ik me voorzichtig uit...
Ik kijk natuurlijk niet voor niets op de site van de Nederlandse importeur. Die in zijn reclame uitingen niet misleidend mag zijn anders was hij allang aangeklaagd door ontevreden klanten. Toch?

Of wordt deze wijsheid misschien verspreid door medewerkers van de 'gevestigde orde', die op deze wijze de goedkope nieuwkomers zwart proberen te maken?

Indien je ernstige aantijging waar is, zou er natuurlijk actie ondernomen moeten worden tegen deze importeur.

Niet dat ik zelf snel een bami-blok zou kopen, maar ik heb ook wel genoeg vuile "marktbescherming" tactieken gezien om niet direct alles te geloven wat er over ze gezegd wordt.
Laatst bewerkt: 04 okt 2010 09:46 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe motor in Trident 80 04 okt 2010 09:48 #152705

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Philip schrijft:
Bovendien hadden we het over goedkope chinese motoren, niet over de ongetwijfeld duurdere motor op Kubota basis en de hele reeks TMJ motoren op perkins basis van Timray die nauwelijk goedkoper zijn dan hun concurenten. Zo verhelderend genoeg?
Ik vond de TMJ reeks inderdaad niet heel goedkoop uitzien, maar het is moeilijk te zien wat nou wel of niet in China gemaakt wordt, daar.

EDIT: buiten nederland is er uberhaupt vrij weinig te vinden over Timray. Hmm. Naamplaatje bedacht door de NL importeur?
Laatst bewerkt: 04 okt 2010 09:50 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe motor in Trident 80 04 okt 2010 09:48 #152706

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
web schrijft:
sigdock schrijft:
Maar niet alles wat op de site van Timray staat is de waarheid. En dan druk ik me voorzichtig uit...
Ik kijk natuurlijk niet voor niets op de site van de Nederlandse importeur. Die in zijn reclame uitingen niet misleidend mag zijn anders was hij allang aangeklaagd door ontevreden klanten. Toch?

Of wordt deze wijsheid misschien verspreid door medewerkers van de 'gevestigde orde', die op deze wijze de goedkope nieuwkomers zwart proberen te maken?

Indien je ernstige aantijging waar is, zou er natuurlijk actie ondernomen moeten worden tegen deze importeur.

Niet dat ik zelf snel een bami-blok zou kopen, maar ik heb ook wel genoeg vuile "marktbescherming" tactieken gezien om niet direct alles te geloven wat er over ze gezegd wordt.

als er één 'tegenstander van de gevestigde orde' is dan ben ik het wel, geloof me. Maar op Timray.nl staan toch echt wel wat zaken die als misleidend beschouwd kunnen worden, kijk maar eens naar hun verhaal omtrent verzekeringen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe motor in Trident 80 04 okt 2010 09:51 #152708

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
web schrijft:
Philip schrijft:
Bovendien hadden we het over goedkope chinese motoren, niet over de ongetwijfeld duurdere motor op Kubota basis en de hele reeks TMJ motoren op perkins basis van Timray die nauwelijk goedkoper zijn dan hun concurenten. Zo verhelderend genoeg?
Ik vond de TMJ reeks inderdaad niet heel goedkoop uitzien, maar het is moeilijk te zien wat nou wel of niet in China gemaakt wordt, daar.

Een 27pk TMJ blok kost 5500,- excl. BTW, ter indicatie. Dan zit je ongeveer 20% onder de prijs van de Bekende Merken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe motor in Trident 80 04 okt 2010 10:05 #152713

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
web schrijft:
Philip schrijft:
Ik vond de TMJ reeks inderdaad niet heel goedkoop uitzien, maar het is moeilijk te zien wat nou wel of niet in China gemaakt wordt, daar.
Bij de TMJ serie staat dat de basis motor bij Perkins vandaan komt. Nu zegt dat natuurlijk niet meteen waar Perkins zijn motoren (laat) maken (ze verkopen immers ook Japanse motoren door als Perkins aan note bene Volvo Penta). Er wordt sowieso een hoop gehoereerd in motoren-land. De prijs staat er echter bij en dat is niet goedkoper dan andere motoren die wat meer op de centjes letten. Beta Marine, Drinkwaard-mitsubshi etc. Sterker nog, vorig jaar kon ik na wat offertes opvragen en onderhandelen een spinternieuwe yanmar hier thuis hebben staan voor dat geld.

Als we het over de goekdope chinzen hebben, neem ik dus aan dat we de lomarine, abato/siyang, TMD timrays etc. bedoelen. Gemariniseerde perkins of kubota's (al dan niet te verkrijgen bij timray) niet.

Van TMD serie zegt timray dat ze in licentie gebouwde isuzu's zijn. Daar mee schuif je dus een groot deel van de kwaliteit en prijs mee naar de kant van Timray (of de bouwer van de basismotor). Bovendien is volgens wat kenners de techniek toch wel heel wat decenia oud, wat houdt dat precies de verwantschap aan isuzu in? Misschien is het wel juist dat isuzu ooit 50 jaar terug de basis van dat ding ontworpen heeft. Dus of het echt onzin is wat op hun site staat weet ik niet maar volgens mij is het gewoon om een gerenomeerde naam aan hun artikel te hangen. Bij andere toepassingen en aanbieders van die motoren kom je de naam isuzu nergens tegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe motor in Trident 80 04 okt 2010 10:08 #152714

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Houden we er overigens wel rekening mee dat het grootste deel van de motoren <40pk van de Bekende Merken ook is gebaseerd op techniek die allang verouderd is. Indirecte inspuiting.... voorgloeien.... zoooooo jaren '80... of nog ouder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe motor in Trident 80 04 okt 2010 10:20 #152716

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
sigdock schrijft:
Een 27pk TMJ blok kost 5500,- excl. BTW, ter indicatie. Dan zit je ongeveer 20% onder de prijs van de Bekende Merken.
Met goed shoppen kun je daar ook wel een bekende merk diesel in je boot krijgen. Ik hen hier een offerte van vorig jaar liggen waarmee ik voor 6250 euro een nieuwe Yanmar 3Ym30 heb. En dan ben ik meteen mijn oude blok kwijt :)

Diezelfde 3ym30 uit engeland zou me met verzendkosten 6300 euro kosten. Beta Marine was vorig jaar net iets duurder, Drinkwaard iets goedkoper.

Uiteindelijk ben ik voor een gebruikte yanmar gegaan.

sigdock schrijft:
Houden we er overigens wel rekening mee dat het grootste deel van de motoren <40pk van de Bekende Merken ook is gebaseerd op techniek die allang verouderd is. Indirecte inspuiting.... voorgloeien.... zoooooo jaren '80... of nog ouder.

Jazeker. Zelfs de Yanmar die in 2004 op de markt kwam heeft nog indirecte inspuiting. Maar goed, allemaal electronische sizzle willen we ook niet aan boord. Maar dat is toch wel wat anders dan zo'n timray bakbeest van nog heel wat decenia's eerder.
Laatst bewerkt: 04 okt 2010 10:20 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe motor in Trident 80 04 okt 2010 10:21 #152718

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Gelukkig maar. Op commonrail inspuiting met vele sensoren, electrische pomp, verstuivers, EGR ventielen en een dikke kabelboom met alle storingen van dien zit ik aan boord niet te wachten.

Doe mij de ouderwetse mechanische diesel maar, die je met een zakmes en een ouwe theedoek overal ter wereld kan repareren.

In plaats van dat je specifieke diagnosecomputers nodig hebt en nog een kast vol andere speciale gereedschappen.

Overigens is de mijne nog van voor het voorgloeien ;) Mechanisch direct ingespoten Pentaatje. Loodzwaar, dat wel. Het idee dat-ie zonder enige vorm van electra te starten was als er een slinger op had gezeten, spreekt aan. Pure eenvoud. Eigenlijk alleen het gewicht is jammer, voor de rest zit ik er geen moment mee dat het 40+ jaar oude techniek is. Ik zou zo weer een nieuwe kopen, als ze ze wat minder loodzwaar zouden maken...
Laatst bewerkt: 04 okt 2010 10:23 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe motor in Trident 80 04 okt 2010 10:26 #152720

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Philip schrijft:
En dan ben ik meteen mijn oude blok kwijt :)
Ja, die wil ik ook wel gratis ophalen. Brengt altijd wel wat op aan onderdelen of oud ijzer ;)

Toch raar dat zo'n blok uit Engeland met verzendkosten nagenoeg evenveel kost. Hoe je hier dan afgezet wordt, want Engeland is sowieso niet snel goedkoop, en verschepen van 1 losse motor is dat al helemaal niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe motor in Trident 80 04 okt 2010 10:36 #152726

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
Verzenden was 120 euro of iets in die richting.

Adviesprijs yanmar blok in NL: 9,995
Prijs in NL bij prijsopvraag dealer: 7500
Prijs in NL bij inruilactie oude motor: 5990.10
Prijs in UK £4,725 (dat is nu 5500 euro)
Alles incl. btw..
Zie de verschillen... Bij beta marina was het verschil in de UK wat minder en die dealers mogen hier niet leveren.

Moet er wel bij zeggend dat ik in engeland aan het shoppen de btw tijdelijk 2% verlaagd was. Mogelijk scheelft het nu minder met de prijzen in NL.

Ook andere watersport artikelen zijn nog steeds stukken goedkoper daar, ook met verzendkosten. Mijn gebruikte motor heb ik ook daar gehaald (veel minder absurde prijzen voor gebruikte motoren), net als wat onderdelen voor mijn auto (classic Mini). Motor zelf ophalen in Ramsgate koste me iets van 80 euro aan benzine, ferry en een zondag.
Laatst bewerkt: 04 okt 2010 10:43 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe motor in Trident 80 04 okt 2010 10:37 #152727

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
web schrijft:
Overigens is de mijne nog van voor het voorgloeien ;) Mechanisch direct ingespoten Pentaatje. Loodzwaar, dat wel. Het idee dat-ie zonder enige vorm van electra te starten was als er een slinger op had gezeten, spreekt aan. Pure eenvoud. Eigenlijk alleen het gewicht is jammer, voor de rest zit ik er geen moment mee dat het 40+ jaar oude techniek is. Ik zou zo weer een nieuwe kopen, als ze ze wat minder loodzwaar zouden maken...

<off-topic> Vergis je niet in de ouderdom van het voorgloeien: de Mercedes OM636 is ook een indirect ingespoten voorkamermotor en die dateert uit de jaren '50.
Enne... Penta ruels!! Ik heb ook nog gewoon een old-skool MD2b staan en die gaat er pas uit als 'ie echt niks meer doet. Of als ik tegen een heeeele knappe MD11 aanloop.... :P
</off-topic>

Overigens dank ik dat de Timray/Lomarine motoren niet echt een optie zijn voor de Trident, een Beta lijkt me dan nog één van de beste opties als er toch iets nieuws in moet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe motor in Trident 80 04 okt 2010 10:38 #152728

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
120 euro is best voordelig, voor verzending van zo'n 150kg vanaf de overkant van de Noordzee. Heb ooit zelf wel eens een motorblok willen laten verzenden, maar dat kwam erop neer dat ik het bijna beter zelf met een busje kon gaan halen...
Laatst bewerkt: 04 okt 2010 10:38 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe motor in Trident 80 04 okt 2010 10:40 #152729

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
sigdock schrijft:
Vergis je niet in de ouderdom van het voorgloeien: de Mercedes OM636 is ook een indirect ingespoten voorkamermotor en die dateert uit de jaren '50.
Die opmerking over het voorgloeien was ook grappend bedoeld, ik heb eigenlijk geen idee van dieseltechniek ouder dan de 50er 60er jaren, toen wel en niet voorgloeien in ieder geval naast elkaar bestond.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe motor in Trident 80 04 okt 2010 10:45 #152732

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
web schrijft:
120 euro is best voordelig, voor verzending van zo'n 150kg vanaf de overkant van de Noordzee. Heb ooit zelf wel eens een motorblok willen laten verzenden, maar dat kwam erop neer dat ik het bijna beter zelf met een busje kon gaan halen...
Ja dat was de prijs van de UK dealer die wel vaker naar NL motoren verzond....
Zie ook mijn vorige geupdate post met prijzen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl