Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: TimRay

Re:TimRay 28 okt 2010 14:51 #157443

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Pas maar op over chips enzo zo krijgen we nog een hardware discussie is heb ombedoelt een software discussie los laten basten er anders. :laugh:

Mvg fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:TimRay 28 okt 2010 15:57 #157451

FMJ schrijft:
Waarom wil iedereen toch altijd z'n motor vervangen? Laatst met een ex-huurboot gevaren met Volvo-Penta met 8000 uur op de klok en dat ding heeft alleen een erg grote onderhoudsbeurt gehad laatst, zelfs nog nooit gereviseerd en draait nog als een zonnetje. Wat heeft zo'n ding nou heel te leiden in een boot? Industrie-aggregaten gaan toch ook tig jaar mee, dat zijn dezelfde blokjes en die draaien minimaal 40 uur id week.

Overigens lijkt zo'n moderne lichte common-rail in je zeilboot me wel wat, 1.4'tjes zitten inmiddels op 100 pk, dan schiet het tenminste een beetje op als het windstil is en je besluit te gaan motoren.. Een boot die onder zeil kan surfen / planeren gaat dan op de motor ook wel over z'n rompsnelheid lijkt me.

Ik kan je een heel eenvoudige reden geven. Er staat nu een benzine motor in en daar wil ik vanaf. Daar was je vast niet opgekomen :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:TimRay 28 okt 2010 15:59 #157452

Proost schrijft:
Welke verkoper geeft geen mooi verhaal?. Zoals ene Kees al schreef, er zullen malloten zijn die beweren dat duurdere merken beter zijn, ben ik als mogelijk malloot in spe nog niet overtuigd van het beter zijn van de Chinese producten. Het copy en paste gaat goed met een pc maar voor een motor moeten er ook nog wat technisch verantwoorde zaken voor de lange duur geregeld worden. Dat is nu niet direct een Chinese eigenschap want men switcht makkelijk over naar een ander fabricaat als men ontdekt dat ergens licenties op zitten.

Een motor nabouwen is toch ook geen rocket sience lijkt me zo. Als je een par keer in China bent geweest en je hebt kennis gemaakt met wat ze kunnen en waar ze nog kunne verbeteren weet je ook hoe met ze om te gaan om toch iets goeds te krijgen. De meeste motoren worden nu al door westerse bedrijven lokaal in china gebouwd......ook volvo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:TimRay 28 okt 2010 16:02 #157453

Apae schrijft:
Legitieme redenen om een motor te vervangen?
- Stuk
- Geen onderdelen meer leverbaar
- Niet voldoende betrouwbaar voor het veranderde doel
- te licht/te zwaar gemotoriseerd
De meeste scheepsmotoren overlijden niet door hard werken, maar juist door dat NIET te doen: dichtslibbende koelkanalen met oververhitting als gevolg, slecht werkende verstuivers met slechte verbranding als gevolg, etc.

De chinezen die ik heb gezien (Timray en iets anders, ben vergeten wat) zijn erg groot en zwaar voor wat ze bieden, en feitelijk ouderwetser dan de 43 jaar oude mercedes in mijn boot.
Op die basis zou ik van de drie opties die Speed noemt, de Beta het meest zinnig vinden. Die is toch 50-70 kg lichter dan de andere twee, voor hetzelfde vermogen.
Maar merken als lombardini, VW etc kunnen hetzelfde vermogen in nog veel lichtere (en modernere) dieseltjes leveren.

Dank je Apea, gevoelsmatig denk ik ook dat Beta de beste keuze zou zijn maar dat is meer gebaseerd op de Kubota basis motor die erg goed schijnt te zijn....heb ik me laten vertellen, niet dat ik dat weet of zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:TimRay 28 okt 2010 16:15 #157454

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6662
Overigens: in wat voor boot wil je 37 pk leggen? Dat is best redelijk wat. Als het gaat om een polyester zeiljacht, zou ik dat vermogen toch pas rond de 36 voet gaan overwegen.
Verkijk je niet op het PK-verschil tussen een benzine en een diesel, en ga niet zoeken naar hetzelfde vermogen als je huidige benzine...
De fout die je dan maakt, is vergeten dat we veel meer op koppel varen dan op vermogen, en het koppel van een diesel ligt in verhouding tot het vermogen veel hoger dan bij een benzine-motortje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:TimRay 28 okt 2010 16:45 #157460

De benzine was een 54 pk motor dus daar is wel op gelet. De boot is een klassieke motorboot van staal en weegt 3500 kg. als je die een kruissnelheid van 9 tot 10 knopen wilt geven is 37 pk diesel voldoende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:TimRay 28 okt 2010 17:30 #157476

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Wat is de lengte van die klassieke motorboot van staal?. Met een gewicht van 3500 kg kom je niet aan een lange boot neem ik aan.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:TimRay 28 okt 2010 17:37 #157481

speed20 schrijft:
De benzine was een 54 pk motor dus daar is wel op gelet. De boot is een klassieke motorboot van staal en weegt 3500 kg. als je die een kruissnelheid van 9 tot 10 knopen wilt geven is 37 pk diesel voldoende.

17 meter waterlijn, staal, 3,5 ton, wat is dat voor klassieke boot?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:TimRay 28 okt 2010 18:10 #157491

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Die 9 a 10 knopen vond ik ook verdacht voor staal met 3,5 ton vandaar mijn vraag naar de lengte.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:TimRay 29 okt 2010 18:40 #157656

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
speed20 schrijft:
[b
Een motor nabouwen is toch ook geen rocket sience lijkt me zo. Als je een par keer in China bent geweest en je hebt kennis gemaakt met wat ze kunnen en waar ze nog kunne verbeteren weet je ook hoe met ze om te gaan om toch iets goeds te krijgen. De meeste motoren worden nu al door westerse bedrijven lokaal in china gebouwd......ook volvo

Een diesel na bouwen niet maar een dieselmotor mariniseren wel

Dit gaat vaak fout bij goedkope merken overigen bij de gevestigde merken ook

De motoren zijn net trilplaten dit komt doordat ze het vliegwiel te ligt uitvoeren

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:TimRay 31 okt 2010 11:00 #157820

Proost schrijft:
Die 9 a 10 knopen vond ik ook verdacht voor staal met 3,5 ton vandaar mijn vraag naar de lengte.

Ik heb zo snel niet gezien wara die 17 meter vandaan komt, heb ik me verschreven ?? Maar de boot is 8,2 mtr lang. Scheelt een beetje ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:TimRay 31 okt 2010 17:19 #157861

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Is dus een verdringer, met een LOA van 8,2m en een kortere LWL van misschien minder dan 7,5 m zal je nooit 9 a 10 knopen kunnen lopen tenzij je er veel, veel pk's inbouwt.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:TimRay 01 nov 2010 08:04 #157963

Ik denk dat het wel meevalt. de boot meet 8.2 op de waterlijn en steekt slechts 0.7 mtr. Zal niet planeren dat niet :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:TimRay 01 nov 2010 08:55 #157982

speed20 schrijft:
Proost schrijft:
Die 9 a 10 knopen vond ik ook verdacht voor staal met 3,5 ton vandaar mijn vraag naar de lengte.

Ik heb zo snel niet gezien wara die 17 meter vandaan komt, heb ik me verschreven ?? Maar de boot is 8,2 mtr lang. Scheelt een beetje ;)

Oh die 17 meter was van mij, een wilde gok op basis van de kruissnelheid van 9 a 10 knopen :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:TimRay 01 nov 2010 10:32 #157995

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Voor een lengte van 8,2 m op de waterlijn staat een theoretische maximum rompsnelheid van 7 knopen. En dat is niet de kruissnelheid maar de top. Wil je een kruissnelheid van 9 a 10 knopen en met een nog hogere topsnelheid van pakweg 11 tot 12 knopen zul je zoals al eerder aangegeven veel extra pk's moeten gebruiken.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:TimRay 01 nov 2010 12:15 #158011

Hmm, dan zal ik mijn snelheidseisen moeen bijstellen :(
Ach met 7 knopen kom je er toch ook wel :)

Verder op zoek naar de voor en nadelen tussen de genoemde merken..

Thanks tot dusver
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:TimRay 01 nov 2010 20:21 #158124

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Elk merk heeft zijn voor en zijn nadelen

Als het gaat om Chinese motoren zal je even goed moeten nagaat wie de dealers zijn en of er meerde in het land zijn.

En wat ook zeker belangrijk is, is of makkelijk is om onderdelen te krijg dit is bij motoren uit verweggistan het grootste probleem.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.155 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl