Apae schrijft:Legitieme redenen om een motor te vervangen?
- Stuk
- Geen onderdelen meer leverbaar
- Niet voldoende betrouwbaar voor het veranderde doel
- te licht/te zwaar gemotoriseerd
De meeste scheepsmotoren overlijden niet door hard werken, maar juist door dat NIET te doen: dichtslibbende koelkanalen met oververhitting als gevolg, slecht werkende verstuivers met slechte verbranding als gevolg, etc.
De chinezen die ik heb gezien (Timray en iets anders, ben vergeten wat) zijn erg groot en zwaar voor wat ze bieden, en feitelijk ouderwetser dan de 43 jaar oude mercedes in mijn boot.
Op die basis zou ik van de drie opties die Speed noemt, de Beta het meest zinnig vinden. Die is toch 50-70 kg lichter dan de andere twee, voor hetzelfde vermogen.
Maar merken als lombardini, VW etc kunnen hetzelfde vermogen in nog veel lichtere (en modernere) dieseltjes leveren.
Dank je Apea, gevoelsmatig denk ik ook dat Beta de beste keuze zou zijn maar dat is meer gebaseerd op de Kubota basis motor die erg goed schijnt te zijn....heb ik me laten vertellen, niet dat ik dat weet of zo.