Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: filters vervangen en ontluchten

Re: filters vervangen en ontluchten 09 nov 2012 08:51 #337833

Hoe het nou allemaal precies zit weet ik niet maar het valt mij wel op dat het eerder de wat modernere saildrives zijn die problemen kunnen geven met slippen en verbranden van de koppeling die er in zit.
Ik heb er zelf met mijn 110S noort problemen mee gehad en er eigenlijk nooit van gehoord met de 110S en de 120S.
Misschien kan Fer daar wat meer over zeggen.
Ik denk zelf dat het met de veranderde (platen?)koppeling te maken heeft .
Dat het soms behoorlijk mis gaat ebwijst wel de problemen met de saildrive onder de boot van de Waterkampioen , de Tijgerhaai.( ja , daar zit een saildrive onder een motorjacht!).
Staat het e.e.a. over in hun reisverslag van 2010 naar Budapest. www.anwbwatersport.nl/waterkam...mming-boedapest.html

Het gebruik van de verschillende oliesoorten schijnt ook af te hangen van het motorvermogen wat er aan de saildrive hangt. Bij hogere vermogens ( saildrives gaan vaak van 10 tot meer dan 50 pk) schijn je soms andere olie te moeten gebruiken als bij lagere vermogens. Vervelend genoeg staat dat vaak niet goed in de handleiding omschreven.

Ad
Laatst bewerkt: 09 nov 2012 09:32 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 09 nov 2012 09:44 #337861

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Helaas doe VP moeilijk als ik de handleiding vrij geef dus dat riskeert ik niet maar vertrouw er maar op dat de olie die er in moet 15W40 is.


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 09 nov 2012 09:58 #337867

Wat een ze..... zeg.
Maar via een omweg kom je er ook wel achter voor diverse typen saildrives.
Hier bijv. voor de 120S-D : www.keypart.com/volvo-penta/saildrive/120sd
Hieronder trouwens een schema voor alle VP smeermidedel voorschriften.
Gewoon kwestie van zoeken ( alleen leuk al;s je al weet waar).
Goh , Fer , wist je dat niet? :P
Staat gewoon op de VP website hoor.
Maar ja , is inderdaad erg lastig te vinden. Gaat alleen op de global website als je zoekt naat "oil"en "saildrives".
Ad

www.volvopenta.com/SiteCollect..._oil_rec_7745608.pdf
Laatst bewerkt: 09 nov 2012 10:15 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 09 nov 2012 10:15 #337880

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ja dat wis ik wel hoor Ad en kijk ook eens HIER

Heb ik niet voor de kat zijn viool gemaakt :laugh:

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 09 nov 2012 10:18 #337884

Oh , dan begrijp ik het.
Mijn kat kan geen viool spelen.... :lol:
Ad
Laatst bewerkt: 09 nov 2012 10:19 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 09 nov 2012 10:19 #337886

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
lol :laugh:

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 09 nov 2012 12:22 #337928

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
YELLOW BOAT schreef :
Hoe het nou allemaal precies zit weet ik niet maar het valt mij wel op dat het eerder de wat modernere saildrives zijn die problemen kunnen geven met slippen en verbranden van de koppeling die er in zit. Ad
Het grote verschil tussen saildrives zit'm inderdaad in de koppeling : de oudste en eenvoudigste hebben een simpele dubbele klauwkoppeling, die maar drie standen kent : in en uit voor vooruit/achteruit, en in de middenstand neutraal. Bij grotere en zwaardere schroeven geeft dat een probleem bij het omschakelen door de grote massatraagheid van de schroef. Bij zware en moderne saildrives zit daarom een lamellenkoppeling ingebouwd (en daarvoor wordt ATF olie gespecificeerd). Het was zo'n koppeling die bij de Tijgerhaai kapot ging.
Laatst bewerkt: 09 nov 2012 12:26 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 17 dec 2024 04:01 #1602369

  • MacLuky
  • MacLuky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 190
Gisteren naar Enkhuizen gevaren en filters, impeller, olie en v snaren vervangen op een yanmar 2ym15.

Op de terugweg verloor ie na 2 uur vermogen en ging sputteren. Max 1000-1500 toeren.
Voelde als te weinig brandstof maar tank was half vol.

Iemand een idee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 17 dec 2024 05:45 #1602372

Lucht!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 17 dec 2024 05:47 #1602373

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3690
MacLuky schreef :
Gisteren naar Enkhuizen gevaren en filters, impeller, olie en v snaren vervangen op een yanmar 2ym15.

Op de terugweg verloor ie na 2 uur vermogen en ging sputteren. Max 1000-1500 toeren.
Voelde als te weinig brandstof maar tank was half vol.

Iemand een idee?
wodt vermoedelijk ergens lucht aangezogen. Yanmar zonder retourleiding?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 17 dec 2024 06:46 #1602378

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29397
Of toch een verstoppend filter door het schommelen van je tank?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 17 dec 2024 06:50 #1602380

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27756
madoc schreef :
MacLuky schreef :
Gisteren naar Enkhuizen gevaren en filters, impeller, olie en v snaren vervangen op een yanmar 2ym15.

Op de terugweg verloor ie na 2 uur vermogen en ging sputteren. Max 1000-1500 toeren.
Voelde als te weinig brandstof maar tank was half vol.

Iemand een idee?
wodt vermoedelijk ergens lucht aangezogen. Yanmar zonder retourleiding?

Voor dat MacLuky op zoek gaat naar luchtlekken in zijn brandstofsysteem: na de beschreven werkzaamheden moet het brandstofsysteem 'ontlucht' worden.
Het ontbreekt mij nu even aan de moed om dat proces helemaal te gaan beschrijven, maar als MacLuky even googelt op 'ontluchten scheepsdiesels komt ie er vast wel uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 17 dec 2024 07:09 #1602383

  • MacLuky
  • MacLuky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 190
De yanmar heeft een automatische ontluchting maar ik kan ze nogmaals nalopen. Wat ik niet snap is dat hij het 2 uur prima deed en toen pas uitviel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 17 dec 2024 08:53 #1602393

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27756
MacLuky schreef :
De yanmar heeft een automatische ontluchting maar ik kan ze nogmaals nalopen. Wat ik niet snap is dat hij het 2 uur prima deed en toen pas uitviel

Heb je de filters al eens eerder vervangen? En daarna nooit problemen ervaren?

Die automatische ontluchting van Yanmar (en ook van de Mitsubishi-blokken) beperkt zich tot de motor zelf. Wat eventueel daarvóór zit (apart groffilter) wordt niet automatisch ontlucht.

Bij bepaalde typen Delphi-filters, bijvoorbeeld, blijft er soms lucht hangen bovenin de filter-behuizing. Die heeft z'n eigen ontluchtingsnippel.
Het lullige is dat die lucht soms in bellen loskomt en vervolgens de hogedrukpomp op de motor bereikt. Dat leidt ertoe dat de motor uitvalt, of op één cilinder gaat lopen. De motor start perfect loopt enige tijd prima, maar gaat dan kuren vertonen.

Als je tank lager ligt dan dat filter heb je meestal een apart pompje nodig om het groffilter te ontluchten.
Laatst bewerkt: 17 dec 2024 09:28 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 17 dec 2024 09:23 #1602401

Geen vervuiling die daar het bewegen vcan de boot is losgeslagen en vervolgens de filters weer heeft verstopt (deels)??
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 17 dec 2024 14:37 #1602448

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29397
Sailingcamelot schreef :
Geen vervuiling die daar het bewegen vcan de boot is losgeslagen en vervolgens de filters weer heeft verstopt (deels)??

dat schreef ik....

Hoe ik dat weet?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 17 dec 2024 16:12 #1602460

  • MacLuky
  • MacLuky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 190
Dank alllemaal! Ik ga de ontluchting nogmaals doen. Als dat niet werkt de fuel line tussen het grof filter en de tank door blazen. Het vorige filter was niet vies dus verwacht niet dat de tank vuil is maar je weet het nooit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 17 dec 2024 16:13 #1602461

  • MacLuky
  • MacLuky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 190
Mogelijk zit er iets in het opzuigppijpje in de tank?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 17 dec 2024 20:31 #1602497

  • MacLuky
  • MacLuky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 190
Morgen de brandstof leiding doorblazen en daarna
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 18 dec 2024 10:34 #1602570

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
MacLuky schreef :
De yanmar heeft een automatische ontluchting maar ik kan ze nogmaals nalopen. Wat ik niet snap is dat hij het 2 uur prima deed en toen pas uitviel

De automatische ontluchting heeft betrekking op het gedeelte na de opvoerpomp. Als er een luchtlek is ergens tussen tank en aanzuigpunt van de opvoerpomp, krijg je te weinig brandstof opgezogen. Een punt van aandacht is het groffilter (vaak een Delphi). Als de vervanging van de rubber ringen niet heel zorgvuldig gebeurt, heb je daar snel een luchtlek. Concentreer je aandacht dus op de aanzuig, het persgedeelte van opvoerpomp naar injectiepomp ontlucht zichzelf.
Laatst bewerkt: 18 dec 2024 10:35 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 19 dec 2024 08:05 #1602714

  • MacLuky
  • MacLuky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 190
Die loopt weer als een zonnetje. Maar geen idee wat het nu precies was. Er zat wel wat kleine rommel in het voor filter opvang bakje kleiner dan een halve mm.

Ik bedacht me nog dat ik ook een visnet of zo zou hebben kunnen opgevist. Helaas heb ik alleen in zijn vrij getest en niet onder load
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 19 dec 2024 08:34 #1602716

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3690
MacLuky schreef :
Die loopt weer als een zonnetje. Maar geen idee wat het nu precies was. Er zat wel wat kleine rommel in het voor filter opvang bakje kleiner dan een halve mm.

Ik bedacht me nog dat ik ook een visnet of zo zou hebben kunnen opgevist. Helaas heb ik alleen in zijn vrij getest en niet onder load
Nu nog maar even belast draaien,dan heeft hij meer brandstof nodig en komt hij dat dan misschien te kort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl