Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Passende motor voor Etap 22

Re: Passende motor voor Etap 22 04 aug 2008 12:04 #38403

  • Zee?end
  • Zee?end's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Dit bedoelde ik eigenlijk:

Staartlengte

Gebruikelijke naam Afkorting Spiegelhoogte
(cm) (inch)
kortstaart S 38,0 15
langstaart L 50,8 20
Ultra / extra lang UL/ EL/ XL 63,5 25
Super ultralang UL 70,0 27,5
Extra extralang XXL 76,2 30


Let bij de aanschaf goed op de lengte van de staart, deze tabel is slechts een globaal overzicht voor een "gemiddelde" boot. Zo is het bij een waterverplaatsingsboot of zeilschip wenselijk om de schroef zo diep mogelijk in het water te hebben. Bij een snelle, planerende boot moet de schroef juist zo ondiep mogelijk in het water hangen om de waterweerstand te verminderen. De schroef moet dan zo ondiep in het water steken (op volle snelheid) dat de schroef net geen lucht gaat "happen" in snel genomen bochten. Laat U bij aanschaf van een buitenboordmotor altijd in geval van twijfel goed voorlichten door een deskundige over de lengte van de staart.

Zo zitten bij grote (vracht)schepen de schroeven ook altijd zo laag mogelijk geplaatst.
Magie van wind en water... al wordt 't soms wat later...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passende motor voor Etap 22 04 aug 2008 15:11 #38411

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Je hebt met een etap 22 voor zover ik weet te maken met een goed gevormd onderwaterschip en niet met een brede transportbak. Hierdoor heb je een goede wateraanvoer naar de schroef. Tevens zit je met je bun voor je roer wat een + is voor de besturing. Dat bij grote ? vrachtschepen de schroef laag geplaatst is heeft een andere reden ,nl, als een schip leeg vaart moet de schroef ook onder water zitten. Om bij lege vrachtschepen voldoende watertoevoer te houden word ook met schroeftunnels gewerkt. Dit is een heel ander verhaal dan wat nodig is voor een goed gevormd zeiljacht.Kijk maar eens op welke diepte de schroef zit bij de meeste zeilboten.Met of zonder uithouder zit de schroef ongeveer op de diepte van de kielovergang. Je bent met een inbouwmotor nu eenmaal gebonden aan een maximale inbouwhoek. Waarom deze veel gebruikte positie nu verkeerd zou zijn bij gebruik van een BBmotor is mij een raadsel maar misschien weet een medeforumlid dit (ook aan mij) te verduidelijken.

Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passende motor voor Etap 22 04 aug 2008 15:50 #38413

  • Zee?end
  • Zee?end's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Het is beslist niet zo dat ik eigenwijs wil zijn hoor...
De overgang van romp naar kiel zit bij mijn boot zo'n 55 à 60 cm onder de waterlijn, de motorophanging zit zo'n 40 cm boven de waterlijn... (daar zit dus ca 95 à 100cm verschil in) Ik heb dus zeker een langstaart nodig.

Ik dacht dat een ultralangstaart juist ca 15 cm onder de kielaanzet zou uitkomen, er gaat immer de 40 cm boven de waterlijn af... maar misschien heb ik het mis, en is inderdaad een gewone langstaart beter met ca 5 cm onde de kielaanzet.

Ik weet het gewoon niet... ik wil gewoon graag de juiste motor... mijn vaste kiel is ca 90 cm, de rest van de 145 cm diepgang is dus romp. Een ultralangstaart is wat duurder, dus als dat niet nodig is, hoef ik dat niet te doen, maar ik wil er niet op bezuinigen als het wel beter is.
Magie van wind en water... al wordt 't soms wat later...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passende motor voor Etap 22 04 aug 2008 17:19 #38420

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Kijk nog eens naar boten met saildrive motoren. Die steken ook niet 60 cm of meer onder het vlak uit. Je moet uitgaan van het denkbeeldige doorgetrokken vlak van de bun en niet van de overgang romp/kiel. Dat is alleen aangehaald om duidelijk te maken dat de schroef niet zo diep hoeft te steken bij een bepaalde rompvorm zoals eerder aangegeven werd. Nog even ter verduidelijking, als de spiegel van de boot onder de waterlijn verdwijnt en je hebt een bbm aan de spiegel dan kan ik er in komen dat een bbm met lange staart wordt toegepast. Je hebt daar niet mee te maken.
Heb je genoeg hoogte in de bun om de motor eventueel hoger te plaatsen of kan het deksel dan niet dicht? Mocht je genoeg ruimte hebben kun je voor een langstaart kiezen die je hoger hangt als de ruimte daartoe voldoende is of lager als je denkt dat het nodig is. Kijk ook of er een werkschroefje verkregen kan worden als het er niet opzit.

Gr. Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passende motor voor Etap 22 04 aug 2008 18:23 #38422

  • Zee?end
  • Zee?end's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Hoi Dennis,
Mijn spiegel raakt het water niet, en de motor hangt zo'n 20 cm boven de kuipvloer, +- 40 cm boven het wateroppervlak in de bun. Denk je dat ik dan zelfs een kortstaart zou moeten hebben? De bun is nu nog open aan de bovenkant, maar ik wil die met een teakhouten rooster af gaan dekken, omdat mijn blinde vriend dan wat gemakkelijker aan boord kan stappen. De motor kan dan dus niet hoger...

De bun staat meestal wel in het water, maar bij flinke golven komt ie er wel eens uit... komt de schroef bij een kortstaart dan niet boven water?

En als je motor te diep steekt, haalt ie dan minder vermogen? Toen ik de boot kocht zat er een langstaart bij. Wat hebben de andere Etapeigenaren? Ik wil graag de goede keus doen, zeker als ik een nieuwe motor aan ga schaffen.
Een werkschroef was ik idd van plan.
Magie van wind en water... al wordt 't soms wat later...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passende motor voor Etap 22 04 aug 2008 19:05 #38426

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9745
Om de discussie misschien simpel te houden, overleg eens met PolyArc in Harderwijk. Zij zijn dealer van Etap en zullen vast wel weten wat het meest geschikt is. :wink:

www.polyarc.nl/

Een andere dealer van Etap is Deltayacht in Zeeland. Ook zij zullen vast een goed advies kunnen geven.

www.deltayacht.com/

En dan nog wat over pk's. Afgelopen zaterdag heb ik toch weer eens gemerkt hoe prettig het kan zijn om iets meer pk's te hebben. In mijn boot (Waarschip Halfton, 3500 kg) ligt een diesel van 12 pk. Met stroom en wind tegen haalde ik volgas amper anderhalve knoop. Bij volgas haal ik op vlak water normaal 5.5 knopen. Mijn Waarschip kwartonner destijds (1250 kg) had ik 10 pk en haalde met gemak meer dan 7 knopen en met veel wind en stroom tegen was 6 knopen eenvoudig te halen. Vraag dus voor jezelf af welk compromis je moet sluiten. Lichtgewicht vs kracht. Dit ter overweging................ :roll:

Succes met alles!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passende motor voor Etap 22 04 aug 2008 20:41 #38444

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Hey Els, heb vandaag eens even je bootje bekeken, was toch op de haven vandaar.
Een langstaart is maximaal en extra lang moet je beslist niet doen.
Een kortstaart zou nog best kunnen, scheelt ook weer gewicht.
Bij een langstaart zou je zelfs je ophang punt nog iets kunnen verhogen.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passende motor voor Etap 22 04 aug 2008 21:13 #38447

  • Zee?end
  • Zee?end's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Tja, dat begin ik ook te begrijpen... van die kortstaart
Ik wil er een rooster boven maken dus hoger moet ie niet komen... Misschien maar op zoek naar een kortstaart dan..
Magie van wind en water... al wordt 't soms wat later...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passende motor voor Etap 22 05 aug 2008 18:20 #38489

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Nu je zover bent kun je overwegen of je een 6 pk met el.start en afstandbediening neemt. Dat is wel erg makkelijk hoor!!.

Sukses , Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help! ik zie door de bomen het bos niet meer... 08 aug 2008 11:39 #38777

  • Zee?end
  • Zee?end's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Nou zeg, wat een informatie... Ik weet het inmiddels niet meer... 'Ieder voordeel hep z'n nadeel'en vice versa zo te zien.
Ik zit met de volgende dilemma's: 8O

- een nieuwe lichtgewicht (1 cilinder) 4-takt motor (z4g een Tohatsu 5 ã 6 pk) is hanteerbaar, maar schijnt erg lawaaierig te zijn, te trillen, heeft wat krap vermogen, en is erg diefstalgevoelig. En 4-takt motoren zijn gevoeliger.

- een recente 2 takt motor met een wat hoger vermogen (8, of 9 pk) kan compact en even zwaar zijn als zo'n 1 cilinder 4 takt, en is dus even hanteerbaar, maar is relatief duur, omdat ze niet meer nieuw verkocht mogen worden. Tweetactstank, en meer benzineverbruik natuurlijk, en even duur als een nieuwe 4-takt eenpitter. Diefstalgevoeligheid is gelijk aan de andere lichtgewicht motoren. ( Tohatsu 9.8 gezien van 2006 2 cilinder gewicht 26 kg vr prijs: 1350 euro, Yamaha 8pk el. start + afstandsbediening vr prijs 1095 euro)

- een oudere 4takt motor is goedkoper, loopt rustig(2 cilinder 4-takt), zuinig, en heeft genoeg vermogen. Maar, hij is weer zwaar natuurlijk, en kan goed zijn maar ook een bron van ellende. (gezien 2 x Honda 7,5 pk ca 600 euro). Zo'n motor hoef ik bij evt verkopen van de boot niet apart te verkopen. En is door gewicht en leeftijd minder diefstalgevoelig.

Het duizelt me... het ideale bestaat niet, maar wat kan ik nu het beste doen? Ik weet het echt niet meer! Hellup... :roll:
Els
Magie van wind en water... al wordt 't soms wat later...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passende motor voor Etap 22 08 aug 2008 12:12 #38783

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9745
Hoe lang ga je met de Etap varen? Als je maar voor een paar de investering moet doe zou ik zeggen kies gewoon een goede tweedehandsje (kan een 4 takt of 2 takt zijn). Als je voor nieuw gaat omdat je vele jaren met de boot blijft varen zo ik zeggen kies een goede 4 takt, je investering zal op den duur het helemaal waard zijn.

Het zijn mijn gedachten, maar hopelijk helpt het je.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passende motor voor Etap 22 08 aug 2008 12:35 #38786

  • Zee?end
  • Zee?end's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Tja, dat weet ik nou net niet... Ik was altijd een bootjesgek en zeilfanaat, en heb de afgelopen jaren altijd veel gevaren, maar toen was ik alleen.

Sinds twee jaar heb ik een vriend, die intussen ook nog blind en hulpbehoevend is geworden. Er is dus e.e.a. veranderd. Ik weet gewoon niet of ik de boot op den duur aan kan houden. Wil ik wel graag, maar de laatste twee jaar is er door allerlei omstandigheden van varen weinig terechtgekomen...

Of zeilen met mijn blinde vriend een succes is moet nog blijken... En als dat niet goed gaat, moet ik de boot toch maar verkopen, hoe zeer me dat ook aan mijn hart gaat. In m'n eentje weggaan is voor mij geen optie meer, omdat ik hem dan in de steek laat. Maar ik ben vastbesloten om hem mee te slepen naar de boot! Zou zo'n oudere honda 4takt motor wat kunnen zijn? of toch die lichtgewicht Yamaha 9.8 2takt met el.start en afstandsbediening? Zou je nog een afstandsbediening kunnen kopen bij zo'n oudere honda? Want dat lijkt me wel ideaal.
Magie van wind en water... al wordt 't soms wat later...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passende motor voor Etap 22 08 aug 2008 12:42 #38787

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Ik weet niet of het er duidelijker van wordt, maar ik heb een Trotter Pandora (6,5 mtr ong 1100 kg) en vaar met een langstaart 4pk, 4tact Mercury. Indien langstaart niet nodig is kan ie uiteraard ook kortstaart zijn.

Maar mijn ervaringen met de motor zijn zeer goed. Hji is super zuinig, loopt lekker rustig en weegt 25 kg (geen lichtgewicht dus...) En vermogen heeft ie voldoende!! Ik kan tegen een straffe bries zonder veel moeite inkomen!

Met een goed slot erop kan je de diefstal gevoeligheid ook aardig inperken, want als het langer dan 5 min kost om je motor eraf te halen laten ze hem meestal zitten!

Succes en groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Help! ik zie door de bomen het bos niet meer... 08 aug 2008 12:52 #38788

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
... en is dus even hanteerbaar, maar is relatief duur, omdat ze niet meer nieuw verkocht mogen worden.
Is dat wel zo? Tweetakt op zich is niet verboden, maar hij moet nu wel aan strengere milieunormen voldoen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passende motor voor Etap 22 08 aug 2008 13:03 #38789

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9745
Ik zou voor de Yamaha gaan dan in dit geval. Je bent zelf onzeker of je lang de boot blijft bezitten. De Yamaha past denk ik in jouw geval dan het beste. Voor de Honda is wel afstandsbediening te vinden, maar je moet dan nog wel dat in de motor aanpassen. Bij de Yamaha is alles al geregeld en dus weet je waar je aan toe bent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passende motor voor Etap 22 08 aug 2008 13:33 #38790

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1966
Ik zou voor de Yamaha gaan dan in dit geval. Je bent zelf onzeker of je lang de boot blijft bezitten. De Yamaha past denk ik in jouw geval dan het beste. Voor de Honda is wel afstandsbediening te vinden, maar je moet dan nog wel dat in de motor aanpassen. Bij de Yamaha is alles al geregeld en dus weet je waar je aan toe bent.

Volledig mee eens, het zijn zeer goede en betrouwbare motoren die Yamaha's. Ik zou ook voor een Yamaha gaan. En die afstandsbediening is heerlijk, lekker vanuit de Kuip gas geven!
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passende motor voor Etap 22 17 aug 2008 19:40 #40011

De ervaring die wij met onze ETAP 22 en een Mariner 6pk 2takt hebben is de volgende:

- inderdaad gehorig (voor de lange rit zeker TE gehorig)
- voldoende snel 5,8 knp
- achteruit moet je echt gas geven om stil te komen liggen
- volgens mij hebben we een kortstaart en nog nooit uit het watergekomen dankzij de ligging van de bun
- met stroming tegen te weinig vermogen (1,5knp)
- met tegen golfslag te weinig vermogen (2 knp)

wij zijn daardoor op zoek naar een 8pk (liefst 10pk) 4takt die in de bun gaat passen.

Hopelijk heb je hier iets aan..

Groet, Ronald
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passende motor voor Etap 22 18 aug 2008 12:06 #40071

  • Zee?end
  • Zee?end's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Tja, weer nieuwe perspectieven... Inderdaad, met achteruitvaren moest ik ook redelijk gs geven met m'n 6pk 2 takt... Toch maar eens goed over nadenken dan...
bedankt voor je tip...
Els
Magie van wind en water... al wordt 't soms wat later...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passende motor voor Etap 22 31 aug 2008 21:00 #41478

  • koos
  • koos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Na alle informatie die hierboven staat, kan er nog wel wat bij denk ik ;-)

Zelf heb ik ook een etap 22, met een Honda 8pk 4 takt. Dat kan ik sterk aanraden, en zo'n motor is met 2 personen in de bun te tillen. Misschien kan de winkel waar je de motor koopt hem er wel inhangen voor je, en dan lekker laten zitten. 8 pk is het maximale vermogen dat op de etap 22 eigenlijk aangeraden wordt, en groter gaat er volgens mij ook echt niet inpassen. Windkracht 2/3 tegen haalde ik dit weekend 5,5 knoop, en manoeuvreren op de motor gaat ook goed. Daarnaast maakt 4 takt weinig herrie en is zeer zuinig.

Voor het gemak is een elektrische start handig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passende motor voor Etap 22 02 sept 2008 20:56 #41736

Ik heb zelf een Etap 22 uit 1978. Waarschijnlijk dezelfde uitvoering als de jouwe; volgens mij is er niet zoveel veranderd.

Op mijn boot heb ik een Selva 8pk 4tact, en die past prima !

Willem
Rosmalen (Den Bosch)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passende motor voor Etap 22 16 sept 2008 08:42 #43290

  • Remco558
  • Remco558's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Mijn jeanneau flirt, zelfde maat als jou schip maar iets lichter, doet het met een 8pk honda 4takt uit 1980. oud maar superbetrouwbaar, altijd in 1x starten,stil en power genoeg, ook met wind en stroom tegen. dat kan ik van de sun2000 met suzuki 6pk niet altijd zeggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Passende motor voor Etap 22 23 aug 2010 12:20 #144303

  • lars1998
  • lars1998's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Hallo,

Het is inderdaad een probleem om een passende motor in een etap 22 te plaatsen. Heb zelf een Etap 22 en wilde een nieuwe motor plaatsen, en uitgebreid onderzoek gedaan.
(mijn Suzuki 6 pk, viertakt vond ik te weinig, op binnenmeer kan het wel, maar op IJsselmeer tegen de wind in de haven in, wordt het moeilijk, en de motor draait zich suf om boot vooruit te krijgen, ben op zoek gegaan naar 8 pk, twee cilinder, ook omdat deze rustiger zijn)

Onderzoek
Het is op voorhand niet te zeggen welke motot nu wel of niet in de bun past, de ene keer blijkt bepaald type (oudere model) wel te passen en bij andere motor(nieuwer model) niet(en andersom). Ik heb boten op internet gezien met een passende 10 of zelfs 12 pk, maar komt ook voor dat zelfs 6 pk niet past.
Het is dus gewoon ad hoc passen en meten. Het is mij gelukt een Yahama 8pk high trust te plaatsen(prachtige werkmotor, heel rustig, elektrische start op knuppel, voor en achterhendel op knuppel en laadt accu op; gewicht is ca 35/40 kg).

-1. Hij paste niet of nauwelijks(wel met veel wrikken door het "gat" van 20 bij 30 cm). Moet sowieso zonder schroef plaatsen, die is veel te groot, en ook vaak bij motoren van 10 pk). De achterkant van de kap raakte de binnenkant van de spiegel !
Volgende oplossing toegepast. De houten bevestigingsbalk, bij mij 4,8 cm dik heb ik -2 cm- uitgefreest over een lengte van 22 cm(breedte bevestigingbeugels van ene naar andere: ca. 20 cm), zodat de balk over dat deel 2,8 cm dik is. Overigens zou 1/1,5 cm uitfrezen ook. Daardoor kan motor 2 cm naar voren worden geplaatst. De balk bleek nog stevig genoeg(was geen enkele verzwakking, dus geen extra trillingen).
-2. Het blad boven de schroef heb ik "aangepast". De hoeken heb ik ca. 1 cm schuin afgezaagd c.q. beetje rond afgevijld aan beiden kanten. Is heel makkelijk met ijzerzaagje en vijl. Als je dit netjes doet valt het nauwelijks op. Zo blijft het puntige blad bij plaatsen niet meer hangen in het "gat". En je hoeft de motor niet meer zo schuin erin te plaatsen(comfortabeler, ook bij het eruit halen). Tillen van de motor is mij alleen gelukt...vanuit de kajuit(alwaar ik samen met verkoper even had opgeborgen). Over de steiger en op boot tillen heb je eigenlijk wel een hulpje nodig.

-3. Zoals gezegd plaats je de motor zonder schroef. Als hij geplaatst is bevestig je de schroef onder water. Keek er tegen op maar bleek heel makkelijk te zijn. Ik heb etap 22 met kont naar steiger geplaatst. De twee bouten op steiger gelegd, met splitpen en steeksleutel 17. Zwembroek aan en zwemrekje af. Je houdt je vast aan rekje en plaatst schroef in water.
Daarna bouten met had aangedraaid en met steek sleutel vastgezet. Splitpen erin doen lukt ook redelijk goed, maar makkelijkste is een nieuwe te gebruiken die nog nog niet verbogen is(gaat ie er makkelijker doorheen).

Groet Mark
23-08-2010
Berichten: 2
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Passende motor voor Etap 22 23 aug 2010 15:08 #144356

  • Tist
  • Tist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 594
lars1998 schrijft:
Hallo,
-2. Het blad boven de schroef heb ik "aangepast". De hoeken heb ik ca. 1 cm schuin afgezaagd c.q. beetje rond afgevijld aan beiden kanten. Is heel makkelijk met ijzerzaagje en vijl. Als je dit netjes doet valt het nauwelijks op. Zo blijft het puntige blad bij plaatsen niet meer hangen in het "gat".

Berichten: 2
Wat bedoel je met dat blad boven de schroef is dat de cavitatieplaat van de motor of heeft die plaat iets met de boot te maken? Wel erg dat je aan een dure nieuwe motor moet gaan zagen. Zaagvlak goed terug in de lak zetten zou ik zeggen

De schroef op die manier plaatsen lijkt mij ook geen lachertje als je half november de motor er af wil halen en in maart terug wil plaatsen! Brrr..

In ieder geval bedankt voor de tip. Kan nog van pas komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Passende motor voor Etap 22 24 aug 2010 09:59 #144584

  • lars1998
  • lars1998's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Hallo,

1. Ik weet niet hoe die "plaat" precies heet(zit boven de schroef). Hij steekt het verst uit(kan niet missen; als je over kap heen buigt, kun je hem met hand vastpakken en zelfs de motor meet optillen). Bij het plaatsen komt juist deze uitstekende plaat tegen bun aan. De verminking valt echt mee. Een halve cm van de twee hoeken halen is voldoende(en daarna afvijlen). Als je het aan beide zitten gelijkelijk doet, is echt nauwelijks te zien(een kniesoor als een volgende koper daarover valt, als het al opvalt). Je kunt ook alleen met een vijl(ipv ijzerzaag)gebruiken; die puntige hoeken kun je zelfs met een vijl wat afvijlen tot hij door bun past(van 20/30 cm); misschien nog netter. Een likje grondverf is voldoende(de randjes zijn 2mm ofzo).
De voordelen van zo'n geweldige motor(is overigens niet nieuw, maar tweedehands ca. 5 j) weegt daar niet tegen op.


2. Het was echt makkelijk om de schroef te plaatsen zoals ik beschreef (terwijl ik helemaal geen klusser ben). Het is wel handig als je op de bodem kunt staan(ik heb niet hoeven te watertrappelen). Overigens hoor je dat ook vaak van andere zeilboten met bun, nl. schroef in water plaatsen. Trouwens, ik weet niet welke motor je hebt..maar je kunt het ook proberen met de schroef eraan. Je moet hem dan proberen schuin erin te krijgen(dat gaat weer makkelijker door dat de punten van die "plaat" ietwat zijn ingekort)
Bij mij ging datniet omdat die Yahama 8pk High Trust(zgn werkmotor) een grotere schroef heeft dan een normale Yahama 8pk.
(Kans is groot dat deze laatste wel past).

Mijn boot gaat medio april het water in. Ja dan zal het water behoorlijk koud zijn, daar heb ik mij al gerealiseerd. Misschien dat ik van iemand even een wetsuite leen. Maar ik heb het nu al een keer gedaan en over een maad zal ik het weer doen.
Je staat echter niet langer dan 1 min in het water(zelfs de eerstekeer niet) in het water als de bouten en
steeksleutel op rand steiger(op handdoek) hebt klaarliggen.
Gebruik een goede(niet verbogen) of nieuwe splitpen die er makkelijk door de bout heengaat; even vooraf op droge oefenen.
Heb jij ook een Etap 22 en welke motor wil je plaatsen ?

Groet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Passende motor voor Etap 22 24 aug 2010 10:12 #144588

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Je zou de motor en schroef natuurlijk ook in/aan/onder de boot kunnen plaatsen vlak voordat de boot het water in gaat, scheelt een heleboel gebibber. Moet je wel wat meer hijsen maar dat moet wel lukken lijkt me.

Een wetsuit, tenzij het een hele dikke is, is voor april veel te koud, een droogpak lijkt me beter (ff bietsen bij de catamaranclub).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl