Eh ja, maar dit is een argument tegen korte stuken rijden/varen, niet tegen warm draaien toch?
Vocht in de olie gebeurd toch, of je nou warm draait in de box of tijdens het varen.
->Motor afzetten voor hij koud is: vocht blijft in de olie.
-> Motor goed warm laten worden: vocht verdampt weer
En , terwijl hij nog niet goed warm is slijt hij meer, daar is iedereen het wel over eens denk ik.
Dus ik weet niet of dit een goed argument is om iemand te overtuigen, want dan kan je ook denken dat het dus juist heel belangrijk is dat je hem eerst goed warm draait voor hij belast wordt, als je dat gelooft.
HET argument tegen warmdraaien in de box lijkt me dus meer dat een onbelaste motor laten draaien niet goed is (daar zijn ze niet voor gemaakt) en ze bovendien niet goed warm worden, en dat in het werk laten draaien nul zin heeft en je net zo goed kan gaan varen, minder uren draaien (en dus minder slijtage) en minder brandstof verbruik (en last but not least: veel minder overlast bij je buren..)
Aquaplanning schreef :
Snelste manier om uit te leggen waarom stationair / onbelast warm draaien slecht is:
Bij verbranding van diesel ontstaat waterdamp + CO2. Tijdens het warmdraaien condenseert de waterdamp in je cylinderkop, op je zuigerbodem maar vooral tegen je watergekoelde cylinderwand.
De compressiedruk perst dat water vervolgens je smeerolie in.
Lauw-warm water kan je smeerfilm oplossen, daarom was je vettige borden af met warm water.
- Zet bijvoorbeeld een pan koud water op een gasfornuis: er ontstaat eerst condens op de buitenkant van de pan en pas als de pan warm genoeg is verdampt dat water weer. Bij een opwarmende motor gebeurt precies hetzelfde.
- Als je denkt dat dit wel meevalt: bij veel personenauto's die korte stukken rijden wordt de olie grijzig van het water. Het oliepeil stijgt vaak zelfs ipv dat het daalt. Maar na een lange rit kun je 2 liter olie bijvullen.
Bij een koude automotor zie je condensdruppels uit de uitlaat vallen, daarom roesten uitlaten zo snel. Dat water ontstaat al in je motor.
Vraag je buurman om tijdens het warmdraaien zijn oliepeilstok in een aanstekervlammetje te houden: de olie begint vaak te spetteren omdat het water dat erin zit begint te koken.