Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 30 - 60 minuten warm draaien

Re: 30 - 60 minuten warm draaien 03 juni 2014 09:27 #520803

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
Proost schreef :
Motor pas uitzetten wanneer alle lijnen vast zitten is gewoon standaard. Ook bij beroepsvaart!.

Dat je je boot vast legt snap ik, maar dat is niet het zelfde als "de motor als laatste uit doen". Hij legt de boot vast, gaat opruimen, en pas als alle tassen op de steiger staan en hij klaar is om te vertrekken gaat de motor uit.

Wat daar het idee achter is ontgaat me helemaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 30 - 60 minuten warm draaien 03 juni 2014 09:36 #520805

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2668
Zouden al die mensen die zo 'goed voor hun motor zorgen' hun auto ook bij iedere koude start een half uur warm laten draaien. En dan dus niet alleen s'morgens, maar ook als ze op vrijdagmiddag na het werk weer naar huis toe gaan? Automotoren houden het over het algemeen aanzienlijk meer uren vol dan jachtmotoren. Wellicht een mooie vergelijking om eenvoudig duidelijk te maken dat warmdraaien echt niet nodig is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 30 - 60 minuten warm draaien 03 juni 2014 09:38 #520806

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Nou als je lange tijd vol gas hebt gevaren of 80% is het niet verstandig om direct de motor te stoppen maar eerst even te laten ¨afkoelen¨ door een tijdje wat lager toerental te gebruiken maar hoeft niet langer dan uiterlijk 10 minuten en is inderdaad vaak net de tijd om gemeerd te liggen. B) Warmdraaien en ¨nadraaien¨ verziekt je motor alleen maar. Precies zoals eerder gezegd, motor starten, trossen los en rustig wegvaren is het beste en vooral de motor niet ontzien als deze warm is.
Veel zeilers varen niet op 80% van hun vermogen om b.v. brandstof te besparen en is de belasting niet goed. Evenals het varen met een te kleine propeller want dan komt de motor ook niet aan zijn belasting. Ik heb een 3 blads folding door VP uit laten rekenen maar is te klein en kan zo naar mijn maximale toerental i.p.v dat de motor er net onder blijft door de belasting. :ohmy:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 03 juni 2014 10:25 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 30 - 60 minuten warm draaien 03 juni 2014 09:39 #520807

In de zeevaart is het nog steeds gebruikelijk om zeker een half uur, vaak zelfs een uur, uit te trekken voor het opwarmen en afkoelen van de hoofdmotor. Dat was vroeger met langzaamlopers schijnbaar erg belangrijk om lekke koppen te voorkomen.
Nu heb ik een tijdje met een medium speed motor gevaren (1000 tpm) die vaak lekke koppen had. En eerlijk is eerlijk: toen ik het uitgebreid opwarmen en afkoelen bij die motor serieuzer ging nemen hadden we opeens ook minder lekke koppen... ra ra..
Laatst bewerkt: 03 juni 2014 09:40 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 30 - 60 minuten warm draaien 03 juni 2014 09:44 #520811

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Noorderzon schreef :
In de zeevaart is het nog steeds gebruikelijk om zeker een half uur, vaak zelfs een uur, uit te trekken voor het opwarmen en afkoelen van de hoofdmotor. Dat was vroeger met langzaamlopers schijnbaar erg belangrijk om lekke koppen te voorkomen.
Nu heb ik een tijdje met een medium speed motor gevaren (1000 tpm) die vaak lekke koppen had. En eerlijk is eerlijk: toen ik het uitgebreid opwarmen en afkoelen bij die motor serieuzer ging nemen hadden we opeens ook minder lekke koppen... ra ra..

Nou dan tref ik zeker andere schepen maar een kwartier is wel het maximum. Vaak wordt er pas gestart zodra de loods aan boord komt. Zal inderdaad wel van het type motor afhangen. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 30 - 60 minuten warm draaien 03 juni 2014 09:44 #520812

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2668
Maar dan heb je het over enorme brokken staal/aluminium die gelijkmatig moeten opwarmen en afkoelen om problemen door uitzetting/krimp te voorkomen. 'Onze' motoren zijn zoveel kleiner en lichter dat zowel de vervorming als gevolg van uitzetting als de opwarmtijd veel minder zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 30 - 60 minuten warm draaien 03 juni 2014 09:50 #520815

Rikken schreef :
Maar dan heb je het over enorme brokken staal/aluminium die gelijkmatig moeten opwarmen en afkoelen om problemen door uitzetting/krimp te voorkomen. 'Onze' motoren zijn zoveel kleiner en lichter dat zowel de vervorming als gevolg van uitzetting als de opwarmtijd veel minder zijn.
Daar zit denk ik inderdaad een belangrijk verschil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 30 - 60 minuten warm draaien 03 juni 2014 09:51 #520816

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Had ik verkeerd begrepen. Pas uitzetten wanneer je de boot verlaat, is nergens voor nodig. En al dat onbelaste draaien is niet goed voor de motor ondanks goedbedoelde adviezen van familieleden, kennissen of wie dan ook.

Even in het algemeen.
Er is best veel te vinden met Google en ook hier op het forum waarom het niet goed is voor motoren om stationair onbelast te draaien. Men zou de zoekmogelijkheden eens kunnen gebruiken om hierover wijzer te worden.
Vriendelijk bedoeld hoor!
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 30 - 60 minuten warm draaien 03 juni 2014 10:04 #520819

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Rikken schreef :
Maar dan heb je het over enorme brokken staal/aluminium die gelijkmatig moeten opwarmen en afkoelen om problemen door uitzetting/krimp te voorkomen. 'Onze' motoren zijn zoveel kleiner en lichter dat zowel de vervorming als gevolg van uitzetting als de opwarmtijd veel minder zijn.

Veel van "onze" motoren zijn nog redelijk oud met een groot gewichtsverschil ten opzichte van "moderne" motoren. Mijn oude een cilinder Farymann woog bijna 150 kg en mijn Vetus twee cilinder weegt 98 kg. Grote blokken hebben meer tijd nodig om door te warmen of af te koelen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 30 - 60 minuten warm draaien 03 juni 2014 10:17 #520830

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 428
De batterij(en) opladen misschien?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 30 - 60 minuten warm draaien 03 juni 2014 10:56 #520842

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Warm draaien is slecht.
verglazing cilinder wand,voor het milieu en de stank en gezondheid voor de buren.
Een onbelaste motor vervuilt enorm.
Met varen een diesel motor wel op temperatuur laten komen (kop lekkage problemen) en daarna lekker belasten tot een 85 a 90% van zijn vermogen.
Na het varen weer naar de box en met langdurig varen op de motor zijn er verschillende hitte plekken in de motor en is dan wel verstandig om de motor een paar minuten na te laten draaien.
Een diesel motor met een turbo is het dodelijk om de motor direct uit te zetten.
De turbo draait heel veel toeren en de lagers moeten de warmte kwijt door middel van de olie stroom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 30 - 60 minuten warm draaien 03 juni 2014 12:31 #520864

Snelste manier om uit te leggen waarom stationair / onbelast warm draaien slecht is:

Bij verbranding van diesel ontstaat waterdamp + CO2. Tijdens het warmdraaien condenseert de waterdamp in je cylinderkop, op je zuigerbodem maar vooral tegen je watergekoelde cylinderwand.
De compressiedruk perst dat water vervolgens je smeerolie in.
Lauw-warm water kan je smeerfilm oplossen, daarom was je vettige borden af met warm water.

- Zet bijvoorbeeld een pan koud water op een gasfornuis: er ontstaat eerst condens op de buitenkant van de pan en pas als de pan warm genoeg is verdampt dat water weer. Bij een opwarmende motor gebeurt precies hetzelfde.

- Als je denkt dat dit wel meevalt: bij veel personenauto's die korte stukken rijden wordt de olie grijzig van het water. Het oliepeil stijgt vaak zelfs ipv dat het daalt. Maar na een lange rit kun je 2 liter olie bijvullen.
Bij een koude automotor zie je condensdruppels uit de uitlaat vallen, daarom roesten uitlaten zo snel. Dat water ontstaat al in je motor.

Vraag je buurman om tijdens het warmdraaien zijn oliepeilstok in een aanstekervlammetje te houden: de olie begint vaak te spetteren omdat het water dat erin zit begint te koken.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 30 - 60 minuten warm draaien 03 juni 2014 13:07 #520874

Eh ja, maar dit is een argument tegen korte stuken rijden/varen, niet tegen warm draaien toch?

Vocht in de olie gebeurd toch, of je nou warm draait in de box of tijdens het varen.

->Motor afzetten voor hij koud is: vocht blijft in de olie.
-> Motor goed warm laten worden: vocht verdampt weer

En , terwijl hij nog niet goed warm is slijt hij meer, daar is iedereen het wel over eens denk ik.

Dus ik weet niet of dit een goed argument is om iemand te overtuigen, want dan kan je ook denken dat het dus juist heel belangrijk is dat je hem eerst goed warm draait voor hij belast wordt, als je dat gelooft.

HET argument tegen warmdraaien in de box lijkt me dus meer dat een onbelaste motor laten draaien niet goed is (daar zijn ze niet voor gemaakt) en ze bovendien niet goed warm worden, en dat in het werk laten draaien nul zin heeft en je net zo goed kan gaan varen, minder uren draaien (en dus minder slijtage) en minder brandstof verbruik (en last but not least: veel minder overlast bij je buren..)
Aquaplanning schreef :
Snelste manier om uit te leggen waarom stationair / onbelast warm draaien slecht is:

Bij verbranding van diesel ontstaat waterdamp + CO2. Tijdens het warmdraaien condenseert de waterdamp in je cylinderkop, op je zuigerbodem maar vooral tegen je watergekoelde cylinderwand.
De compressiedruk perst dat water vervolgens je smeerolie in.
Lauw-warm water kan je smeerfilm oplossen, daarom was je vettige borden af met warm water.

- Zet bijvoorbeeld een pan koud water op een gasfornuis: er ontstaat eerst condens op de buitenkant van de pan en pas als de pan warm genoeg is verdampt dat water weer. Bij een opwarmende motor gebeurt precies hetzelfde.

- Als je denkt dat dit wel meevalt: bij veel personenauto's die korte stukken rijden wordt de olie grijzig van het water. Het oliepeil stijgt vaak zelfs ipv dat het daalt. Maar na een lange rit kun je 2 liter olie bijvullen.
Bij een koude automotor zie je condensdruppels uit de uitlaat vallen, daarom roesten uitlaten zo snel. Dat water ontstaat al in je motor.

Vraag je buurman om tijdens het warmdraaien zijn oliepeilstok in een aanstekervlammetje te houden: de olie begint vaak te spetteren omdat het water dat erin zit begint te koken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 30 - 60 minuten warm draaien 03 juni 2014 13:23 #520882

Koud slijt je motor sowieso het hardst, of je nou vaart of stil ligt. Koud stationair draaien is dus echt weggegooid geld, want het duurt tijden voor de temperatuur een beetje oploopt en dus heb je relatief veel meer slijtage dan dat je meteen wegvaart en de motor veel sneller opwarmt.

Een seconden of 10 a 15 wachten is juist wel goed om de olie alvast onbelast wat rond te pompen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 30 - 60 minuten warm draaien 03 juni 2014 15:37 #520916

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5211
Niet langer dan 15 minuten onbelast draaien voor een dieselmotor,staat als het goed is in het handboek van je motor. I.v.m. eerder genoemde boreglazing
Laatst bewerkt: 03 juni 2014 15:38 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 30 - 60 minuten warm draaien 03 juni 2014 16:06 #520922

Bas van Dijk schreef :
Eh ja, maar dit is een argument tegen korte stuken rijden/varen, niet tegen warm draaien toch?

Vocht in de olie gebeurd toch, of je nou warm draait in de box of tijdens het varen.

->Motor afzetten voor hij koud is: vocht blijft in de olie.
-> Motor goed warm laten worden: vocht verdampt weer

En , terwijl hij nog niet goed warm is slijt hij meer, daar is iedereen het wel over eens denk ik.

Dus ik weet niet of dit een goed argument is om iemand te overtuigen, want dan kan je ook denken dat het dus juist heel belangrijk is dat je hem eerst goed warm draait voor hij belast wordt, als je dat gelooft. (deel van quote weggehaald ivm leesbaarheid)

Een stationair draaiende motor heeft al gauw 15 tot 20 minuten nodig om boven de condenstemperatuur uit te komen, als hij daar al boven komt. Dat is dus 15 minuten lang condens in je olie + corrosie door vocht.

Als de overlast gevende buurman start, 20 seconden wacht op oliedruk en dan rustig wegvaart heeft hij maar 2 minuten condens.

Er zijn nog wel meer redenen waarom het slecht is maar deze is het snelst uit te leggen. Dat water in je motor slecht is begrijpt iedereen. Dat lang water in je motor hebben nog slechter zal ook duidelijk zijn.

Dat wij het erover eens zijn moge duidelijk zijn, maar het startbericht was juist op zoek naar een manier om dat die ene eigenwijze buurman duidelijk te maken.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 30 - 60 minuten warm draaien 03 juni 2014 16:30 #520932

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7214
Proost schreef :
Warm draaien voordat je gaat varen?. Een motor onbelast een uur laten draaien is onzin. Dat doen vrachtwagenchauffeurs om een warme cabine te hebben als ze gaan rijden.

ze doen het ook vooral om lucht te draaien voor de remmelarij :laugh:
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 30 - 60 minuten warm draaien 03 juni 2014 16:58 #520942

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13803
misschien je buurman even op dit topic wijzen? :woohoo:
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 30 - 60 minuten warm draaien 03 juni 2014 18:32 #520980

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29477
Bas van Dijk schreef :
Wat is het argument dan om de motor ook als laatste uit te zetten?

Moet hij ook afkoelen? :laugh:

Ja inderdaad,maar dat hangt wel af van het gebruik er voor. Na terugkomst geven wij de motoren een "cool down" . Als de motoren net vol vermogen gedraaid hebben (2x 450 pk) dan is direct uitzetten erg slecht en stijgt de temp in de motor nog eens fors, tot het kookpunt. Niet fijn. Het gaat hier over een redding boot.
Wij draaien altijd totdat de tempmeter net los komt en dan pas het vermogen opvoeren. Zeker met turbo's is dit levensverlengend.

Ik draai zelf dus ook warm tot de tempmeter net los komt, dat duurt maar 10-14 min. Een uur is onzin.
Met een koude motor direct manoeuvreren en weg varen lijkt me niet verstandig. 1 keer gelopen blijft de hele dag wel wat warm.

Zonder belasting draaien is niet warmlopen zoals yellow sub al vermeld.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 03 juni 2014 18:35 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 30 - 60 minuten warm draaien 03 juni 2014 18:33 #520981

Ja, ben ik helemaal met je eens, alleen ging het topic over iemand die 1 uur zijn motor warm liet draaien voor wegvaren, dus voor die persoon gaat dit toch niet op?
Ok, eerste 15 minuten vocht in de olie maar die verdampt weer als de motor eenmaal op temperatuur is, en heeft dan niet de tijd om roest te vormen.
Conclusie (even advocaat van de duivel): 1 uur warm draaien is beter dan 10 minuten warm draaien....

Aquaplanning schreef :
Bas van Dijk schreef :
Eh ja, maar dit is een argument tegen korte stuken rijden/varen, niet tegen warm draaien toch?

Vocht in de olie gebeurd toch, of je nou warm draait in de box of tijdens het varen.

->Motor afzetten voor hij koud is: vocht blijft in de olie.
-> Motor goed warm laten worden: vocht verdampt weer

En , terwijl hij nog niet goed warm is slijt hij meer, daar is iedereen het wel over eens denk ik.

Dus ik weet niet of dit een goed argument is om iemand te overtuigen, want dan kan je ook denken dat het dus juist heel belangrijk is dat je hem eerst goed warm draait voor hij belast wordt, als je dat gelooft. (deel van quote weggehaald ivm leesbaarheid)

Een stationair draaiende motor heeft al gauw 15 tot 20 minuten nodig om boven de condenstemperatuur uit te komen, als hij daar al boven komt. Dat is dus 15 minuten lang condens in je olie + corrosie door vocht.

Als de overlast gevende buurman start, 20 seconden wacht op oliedruk en dan rustig wegvaart heeft hij maar 2 minuten condens.

Er zijn nog wel meer redenen waarom het slecht is maar deze is het snelst uit te leggen. Dat water in je motor slecht is begrijpt iedereen. Dat lang water in je motor hebben nog slechter zal ook duidelijk zijn.

Dat wij het erover eens zijn moge duidelijk zijn, maar het startbericht was juist op zoek naar een manier om dat die ene eigenwijze buurman duidelijk te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 30 - 60 minuten warm draaien 03 juni 2014 18:35 #520983

Nou we het er toch over hebben.
Wat is een normale tijd tussen starten en het uitgaan van het olielampje??
ik heb in de winter mijn olie vervangen en filter en ik heb het idee dat het sindsdien iets langer duurt.
Ben niet 100% zeker maar in mijn herinnering duurde het vroeger zeg maar 1 seconde of minder, en nu een seconde of 3-4. Is dat erg?

Iets anders, waar is Fer eigenlijk en waarom reageert hij niet op deze draad.. :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 30 - 60 minuten warm draaien 03 juni 2014 19:03 #520995

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13803
omdat het een sociaal probleem en niet een motor probleem betreft... behalve jou topic verstoring dan ;)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 30 - 60 minuten warm draaien 03 juni 2014 19:35 #521008

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Motoren met Turbo's moeten inderdaad afkoelen zoals WADnWIND schreef, maar dat hoeft niet zonder turbo.

Bas schreef: Conclusie (even advocaat van de duivel): 1 uur warm draaien is beter dan 10 minuten warm draaien....

De advocaat van de duivel ziet het verkeerd. Na het warm draaien wordt de motor toch gebruikt en dan is een kleine hoeveelheid water na 10 minuten draaien er gauwer uit dan een grote hoeveelheid water na een uur draaien.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 30 - 60 minuten warm draaien 03 juni 2014 20:48 #521042

eh ja, ik bedoelde met mijn 'conclusie' dan ook dat dat het antwoord van de aso buurman gaat zijn als je het zo uitlegt. Dat het niet correct is is mij duidelijk.
Proost schreef :
Motoren met Turbo's moeten inderdaad afkoelen zoals WADnWIND schreef, maar dat hoeft niet zonder turbo.

Bas schreef: Conclusie (even advocaat van de duivel): 1 uur warm draaien is beter dan 10 minuten warm draaien....

De advocaat van de duivel ziet het verkeerd. Na het warm draaien wordt de motor toch gebruikt en dan is een kleine hoeveelheid water na 10 minuten draaien er gauwer uit dan een grote hoeveelheid water na een uur draaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 30 - 60 minuten warm draaien 07 juni 2014 16:56 #522092

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
WindVector schreef :
Ejob schreef :
Het klinkt als iemand die graag goed voor z'n motor zorgt...anders heb je niet het geduld om een uur warm te draaien.

Dan zou een goede strategie kunnen zijn de beste man te helpen met goed advies waarom het niet handig is om het zo te doen, win-win lijkt me.

Nog een win win (met het risico het topic te hacken :): wat is het best voor de motor mbt warmdraaien en waarom?
(ed: bold)

Dan hoef je zelfs niet aan te geven dat je er last van hebt. Je biedt hulp aan waar hij wat aan heeft, zonder negatieve associaties en dan lost het probleem zich mogelijk vanzelf op.

Wat ik doe: Voordat de vertrek voorbereidingen beginnen, de motor starten met wat gas in neutraal. Als de motor lekker loopt, gas terug naar stationair, dat is na ongeveer een minuut. Dan doorgaan met de voorbereidingen. Na zo'n 10 minuten is dat wel klaar en vertrekken we rustig varend op de motor die dan ook nog een tijdje varend draait.
Is dat een goede methode?

Is er ergens goede docmentatie te vinden hoe het warm draaien het beste kan?

Beste manier van warm draaien is door hem te starten wanneer je kaar bent om te vertrekken. Dan wegvaren met een laag vermogen.
!0 minuten nutteloos onbelast draaien is niet goed.
Tijdens dat onbelast draaien heb je een slechtere verstuiving dus ook een slechtere verbranding, ook neutraal met een iets verhoogd toerental. En niemand heeft last van die nutteloos draaiende motor met nutteloos geproduceerde uitlaatgassen.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 07 juni 2014 17:00 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl