Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: vetus M Line

vetus M Line 05 okt 2015 11:05 #669528

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7689
Bij mijn Vetus M2O2 zou ik onderhand ook die warmtewisselaar eens uit elkaar willen halen.
Zit er nu van 2011 in, maar die 800 draaiuren heb ik nog lang niet bereikt.
Heeft iemand daar ervaring mee, lijkt dezelfde te zijn als in vele andere M type motoren.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus M Line 05 okt 2015 11:28 #669536

Waarom zou je dat doen ?
Ik heb mijn M2C5 al 12 jaar en zit bijna op 2500 draaiuren.
Nooit problemen met de koeling.
Ik zou ook niet eens weten wat er nou moet vervuilen in die warmtewisselaar bij de temperatuur die het buitenkoelwater daar krijgt, nog geen 40 graden zo te voelen en in de uitlaat hooguit 50.
Dan krijg je ook nog geen kalkneerslag.
Ook nog nooit een kapotte impeller gehad ( wissel dat ding ongeveer elke drie jaar) en ik heb uiteraard een koelwaterfilter.
Bij het openmaken kan er altijd wat mis gaan met alle vervelende gevolgen van dien.

En bovendien; kijk eens wat er op pagina 72 van de handleiding staat. :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus M Line 05 okt 2015 12:53 #669548

HYellow Boat schreef :
Waarom zou je dat doen ?
Ik heb mijn M2C5 al 12 jaar en zit bijna op 2500 draaiuren.
Nooit problemen met de koeling.
Ik zou ook niet eens weten wat er nou moet vervuilen in die warmtewisselaar bij de temperatuur die het buitenkoelwater daar krijgt, nog geen 40 graden zo te voelen en in de uitlaat hooguit 50.
Dan krijg je ook nog geen kalkneerslag.
Ook nog nooit een kapotte impeller gehad ( wissel dat ding ongeveer elke drie jaar) en ik heb uiteraard een koelwaterfilter.
Bij het openmaken kan er altijd wat mis gaan met alle vervelende gevolgen van dien.

En bovendien; kijk eens wat er op pagina 72 van de handleiding staat. :whistle:
Ad
Het heeft mij een duur onderdeel gekost, de expansietank. Volgens Vetus omdat de rubber o-ring tussen eindkap, warmtewisselaar en expansietank niet tijddig vervangen was.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 05 okt 2015 12:54 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus M Line 05 okt 2015 13:15 #669551

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Het bijgeleverde handboek van de M2.06 heeft toch iets vergeten wat aftappen betreft. Voor olie verversen schrijft men dat dit moet gebeuren met de handpomp via de peilstokingang. En dat terwijl 15 cm lager een aftapbout voor motorolie in het carter zit. Men had dat op z'n minst kunnen vermelden. Heb je geen ruimte, dan via de peilstok ingang, in dit geval olie uitgang.

Toch een flink minpunt voor Vetus. :laugh:
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus M Line 05 okt 2015 14:02 #669563

Proost schreef :
Het bijgeleverde handboek van de M2.06 heeft toch iets vergeten wat aftappen betreft. Voor olie verversen schrijft men dat dit moet gebeuren met de handpomp via de peilstokingang. En dat terwijl 15 cm lager een aftapbout voor motorolie in het carter zit. Men had dat op z'n minst kunnen vermelden. Heb je geen ruimte, dan via de peilstok ingang, in dit geval olie uitgang.

Toch een flink minpunt voor Vetus. :laugh:

Waarom een minpunt?
Ik denk niet dat er veel schepen zijn waar je makkelijker bij de carteraftap kunt dan bij de peilstokopening.
Die carteraftap zit er omdat deze motoren niet speciaal voor de watersport zijn gemaakt maar in het algemeen als industriemotor maar ook in van die kleine 45km autotjes worden gebruikt.

Als je gewoon van je motor de onderdelen catalogus download staan daar alle detailtekeningen in net als bijv. van de Volvo Penta's op marinepartseurope
Die catalogus staat gewoon in dezelfde file als de manuals: www.vetusweb.com/manuals_categories.php
Van de Mitsubishi kun je zelfs op de mitsubishi website de workshop manuals vinden maar uiteraard zonder de marinisatie delen.
Van de L2E bijv.(de tweecilinders van Vetus) is dat bijv. deze:

Want het type Mitsubishi waarop de Vetus diesels zijn gebaseerd staat netjes in de handleiding.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus M Line 05 okt 2015 14:03 #669564

Proost schreef :
Het bijgeleverde handboek van de M2.06 heeft toch iets vergeten wat aftappen betreft. Voor olie verversen schrijft men dat dit moet gebeuren met de handpomp via de peilstokingang. En dat terwijl 15 cm lager een aftapbout voor motorolie in het carter zit. Men had dat op z'n minst kunnen vermelden. Heb je geen ruimte, dan via de peilstok ingang, in dit geval olie uitgang.

Toch een flink minpunt voor Vetus. :laugh:

Waarom een minpunt?
Ik denk niet dat er veel schepen zijn waar je makkelijker bij de carteraftap kunt dan bij de peilstokopening.
Die carteraftap zit er omdat deze motoren niet speciaal voor de watersport zijn gemaakt maar in het algemeen als industriemotor maar ook in van die kleine 45km autotjes worden gebruikt.

Als je gewoon van je motor de onderdelen catalogus download staan daar alle detailtekeningen in net als bijv. van de Volvo Penta's op marinepartseurope
Die catalogus staat gewoon in dezelfde file als de manuals: www.vetusweb.com/manuals_categories.php
Van de Mitsubishi kun je zelfs op de mitsubishi website de workshop manuals vinden maar uiteraard zonder de marinisatie delen.
Van de L2E bijv.(de tweecilinders van Vetus) is dat bijv. deze:

Bijlage:

Bestandsnaam: VETUSL2Eworkshop.pdf
Bestandsgrootte:3,328 KB

Staan trouwens aardige details in zoals een veel grotere olieververs interval voor marine toepassingen als wat Vetus voorschrijft.
Want het type Mitsubishi waarop de Vetus diesels zijn gebaseerd staat netjes in de handleiding.
Ad
Laatst bewerkt: 05 okt 2015 14:04 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus M Line 05 okt 2015 14:26 #669570

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Ad, goed dat je het allemaal even noemt. Is het voor iedereen duidelijk. Alleen het aftappunt staat niet in het eigenaarshandboekje. Als je mijn andere posts goed gelezen hebt, zou je moeten begrijpen dat het "minpunt" minder serieus geschreven is en dat ik daar helemaal niet zwaar aan til. Verder heb Ik persoonlijk ook het workshop manual, maar veel eigenaars van Vetusjes hebben dat niet, toch? Net zoals voor velen niet duidelijk is wat voor motorolie er in moet. Gewoon 15W40 mineraal volstaat. Ook kan 10W40, maar dat is al wat lastiger voor veel mensen omdat deze olie veelal aangeboden wordt als halfsyntheet.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus M Line 05 okt 2015 14:33 #669571

Tja , ik vind het gewoon een soort van sport om van alles wat ik aanschaf zoveel mogelijk detail informatie te krijgen.
Niet dat het ooit gebruikt wordt maar het kan soms erg handig zijn.
En dankzij internet is dat eigenlijk voor iedereen mogelijk , want als ik het kan vinden terwijl ik nog uit de rekenlineaaltijd stam ;) moet dat voor de wat jongere watersporters eigenlijk geen probleem zijn.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus M Line 05 okt 2015 14:35 #669572

de motor-man bij ons in de haven, van zijn vak automonteur, doet elk seizoen het onderhoud aan vele tientallen motortjes in de paar honderd boten in de winterberging.

Als hij 'Vetus' zegt kijkt hij daar altijd erg meewarig bij..... allerlei kleine en grotere narigheden vanwege te simpele en goedkope constructies en onderdelen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus M Line 05 okt 2015 14:53 #669574

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Baasklusje schreef :
de motor-man bij ons in de haven, van zijn vak automonteur, doet elk seizoen het onderhoud aan vele tientallen motortjes in de paar honderd boten in de winterberging.

Als hij 'Vetus' zegt kijkt hij daar altijd erg meewarig bij..... allerlei kleine en grotere narigheden vanwege te simpele en goedkope constructies en onderdelen.

Weet deze man wel dat Vetus helemaal geen motoren maakt, maar er alleen een stikker op plakt en allerlei ander spul omheen installeert dat ook alleen maar door Vetus bestikkert is.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus M Line 05 okt 2015 15:26 #669581

Zeker weet hij dat, het gaat precies om al dat andere eromheen geinstalleerde spul.
Zoals zeer snel corroderende warmtewisselaars....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus M Line 05 okt 2015 15:28 #669584

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Zo zijn er ook monteurs die meewarig kijken bij het noemen van andere merken. Waarschijnlijk kennen ze hun pappenheimers en spelen ze daar op in. Houdt ze te vriend en ze vallen je niet aan wanneer je de boel belazerd. :evil:
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus M Line 05 okt 2015 15:32 #669586

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1089
Misschien mosterd na de maaltijd, maar ik lees nu pas de discussie over Vetus.

Een paar jaar geleden zocht ik ook een nieuwe motor. Bij Drinkwaard in de showroom stond toen een Craftsman Marine en die is het geworden. Eigenlijk kwam ik voor een door Drinkwaard gemariniseerde Mitsubishi, maar die had standaard een te kleine dynamo.

De Craftsman motoren zijn gebaseerd op dezelfde motorblokken en lijken technisch identiek aan de Vetus, bijv. dynamo, warmtewisselaar, uitlaatbocht e.d. Alleen zijn ze grijs i.p.v. geel (bijna Yanmar grijs :) ) En de prijs was lager. Bevalt mij prima. Of de aansluitingen goed bereikbaar zijn hangt natuurlijk af van de ruimte in de boot, maar de waterpomp zit in elk geval aan de voorkant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus M Line 13 okt 2015 07:24 #671768

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1030
lodewijk stegman schreef :
Toekomst schreef :
Wat qua rustig en trillingvrij lopen trouwens ook aanbevelenswaardig is als je toch een nieuwe motor gaat installeren, is het toepassen van een flexibele koppeling zoals een Python-drive of iets soortgelijk.
Als ik voorop sta en de boot vaart met kruissnelheid hoor en voel ik de motor niet lopen.

Dergelijke koppelingen kosten iets, maar ik zou er een meenemen in het budget. Een investering waar je geen spijt van krijgt.


Lodewijk, bedankt voor de tip maar is dat echt nodig voor zo'n licht motortje ? Heeft zo'n flexibele koppeling ook nadelen ?
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus M Line 13 okt 2015 07:24 #671770

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1030
Lodewijk, bedankt voor de tip maar is dat echt nodig voor zo'n licht motortje ? Heeft zo'n flexibele koppeling ook nadelen ?
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus M Line 13 okt 2015 08:20 #671782

  • TimoDino
  • TimoDino's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 921
Eh bij heeft de koppeling een klein nadeel omdat de inbouwlengte te kort is, en ik moeite heb om de boel weer van elkaar af te halen. Ook omdat mijn momentsleutel ook niet voldoende ruimte heeft moet het toch vast op gevoel. Maar ja dat zal voor meer koppelingen gelden.

Over de motor (M2.05) niets dan lof, loopt als een tierelier en is simpel te onderhouden.
Alles filters en pompen zitten aan de voorzijde incl een pompje om de olie te verversen. Ik zou het tijdens het varen kunnen doen.
I.d.d. de peilstok terug plaatsen is even zoeken maar al gauw een handigheid geworden.
Bijlagen:
Dompkruiser 770 "GISZMO"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus M Line 13 okt 2015 09:06 #671806

Tja , bij die oudere Vetus types zat alles nog mooi aan de voorkant maar in ieder geval sinds de M@.C5 niet meer hoor.
Zijn ook twee totaal verschillende basismotoren.
Ad
M2.05

M2.C5
Laatst bewerkt: 13 okt 2015 09:12 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus M Line 13 okt 2015 09:28 #671813

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27843
Toekomst schreef :
Lodewijk, bedankt voor de tip maar is dat echt nodig voor zo'n licht motortje ? Heeft zo'n flexibele koppeling ook nadelen ?

Tja, nodig? Het heeft met de maat van de motor niet zoveel te maken. Het is een kwestie van comfort. Zo'n koppeling beperkt het overbrengen van trillingen aan de boot tot een minimum en bovendien wordt, zoals ook elders al vermeld de uitlijning minder kritisch.

Nadeel is in de pots van TimoDino genoemd. Je moet de inbouwdiepte hebben om het ding kwijt te kunnen. maar als de motor op flexibele steunen wordt gezet is er altijd een bepaalde koppeling nodig, al is het maar een ordinaire kruiskoppeling. Maar misschien is die compacter dan een Python-drive of soortgelijke koppelingen.
Laatst bewerkt: 13 okt 2015 09:32 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus M Line 13 okt 2015 09:34 #671817

Behalve dan als je een saildrive hebt. ;)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus M Line 13 okt 2015 09:39 #671820

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
Extra voordeel: door mijn python staat de motor bijna waterpas. Als ik de python niet had, zou ie onder 15 graden staan. Op zich nog wel net binnen de toleranties van wat mijn motor mag maar nu blijft de motor ook netjes binnen de toleranties bij zeegang.

Voordeel van Python oid tov 'gewone' flexibele koppeling is dat de eerste nagenoeg altijd ook voorzien is van stuwdruk lager. Krachten worden dus op de boot zelf afgevoerd en niet op de steunen. Deze en de asafdichting bewegen daardoor ook minder.

Nadeel: extra componenten die stuk kunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus M Line 13 okt 2015 10:06 #671832

Philip schreef :
E

Nadeel: extra componenten die stuk kunnen.
En nog meer ruimte nodig wat bij veel boten een probleem is.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus M Line 21 aug 2020 18:43 #1197945

Hoi,

Heeft er iemand ervaring met GTL Diesel en Vetus M-line motor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus M Line 21 aug 2020 19:41 #1197967

Ja hoor. Ik heb/had een m204 en gebruik gtl. Geen problemen er mee
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus M Line 22 aug 2020 13:35 #1198146

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1430
Ik heb geen Vetus, maar een Drinkwaard en dus een Mitsubishi blok. Heb Drinkwaard er we eens over gebeld, maar zij zeiden dat ik dat maar niet moest doen. Dat terwijl Mitsubishi samen met Shell eigenaar is van die plant in Qatar



Gepost met de officiƫle Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus M Line 22 aug 2020 14:08 #1198153

Misschien Mitsubishi zelf eens vragen?
www.mtee.eu/engines/products/engine
Via die website ben ik ook aan de wokshop manual gekomen van de L serie die ook Vetus in de M serie gebruikt .Het betreffende Mitsubishi type staat in de handleiding.
Die zullen het vast wel weten. www.mtee.eu/contact
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.200 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl