Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Diesel probleem lucht of vuil

Diesel probleem lucht of vuil 17 mei 2016 08:02 #735754

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 653
Kan bevestigen dat de automatische ontluchting van het brandstofsysteem prima werkt op de m2 serie (m2.d5 in mijn geval). Ik heb eenzelfde opstelling als tafkaf, met als verschil dat mijn groffilter onder de tank, maar boven de motor zit.

Het idee om het probleem op te knippen is prima. Neem een tijdelijke slang, hang 'm in een jerrycan schone diesel voor de aanzuig en kijk wat er gebeurt.
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel probleem lucht of vuil 17 mei 2016 08:04 #735755

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6096
weet niet of dat met deze motor ook zo is maar bij mijn volvo wel:
op een bepaalde stand van de nokkenas staat het hendeltje van de opvoerpomp maximaal en is er geen vrije ruimte meer om de hendel te bedienen.
Motor een half slagje tornen kan m dan weer vrij zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel probleem lucht of vuil 17 mei 2016 08:05 #735756

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6096
pas op met een losse jerrycan, meestal gaat deze bij draaiende motor zo leeg omdat de retour naar de hoofdtank blijft gaan.
Tank kan ook overvullen daardoor!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel probleem lucht of vuil 17 mei 2016 08:07 #735758

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 653
Inderdaad, dat is bij de m2 serie ook het geval. Maar aangezien tafkaf gewoon kan starten en zijn systeem ogenschijnlijk wel gewoon volgezogen krijgt met de handpomp lijkt me dat hier niet zo van belang.

En ja, met een losse jerrycan wel even opletten zoals HPV zegt!
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Laatst bewerkt: 17 mei 2016 08:08 door Twist. Reden: nog een reactie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel probleem lucht of vuil 17 mei 2016 08:08 #735760

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
HPV schreef :
pas op met een losse jerrycan, meestal gaat deze bij draaiende motor zo leeg omdat de retour naar de hoofdtank blijft gaan.
Tank kan ook overvullen daardoor!
Tornen hebben we gedaan geen verschil, ik wilde geen schone tank gebruiken in eerste instantie aan de tankzijde is namelijk niks verandert maar dat zou een volgende stap kunnen zijn.
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel probleem lucht of vuil 17 mei 2016 08:13 #735761

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 653
Ik zou ervoor kiezen om het probleem in 2'en te knippen, ipv een deel van je brandstofsysteem te omzeilen met iets tijdelijks. Het maakt het foutzoeken (hopelijk) wat makkelijker. Als je nou een schone slang en een schone tijdelijke tank gebruikt, dan weet je tenminste zeker of het probleem voor je m2d6 zit, of erop/erin.

Maar je kan natuurlijk ook precies goed gokken en erachter komen dat je groffilter de boosdoener is. ;)

succes en houd ons op de hoogte
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel probleem lucht of vuil 17 mei 2016 10:57 #735803

wat mij hier even ontgaat is, je hebt alle filters vervangen etc.

Liep de motor daarvoor goed, of heb je dit gedaan om te kijken of het daar misschien aan ligt ....???

Kennelijk heb je nog steeds een lucht probleem in je brandstof toevoer, ik zou dat eerst oplossen, hoe lastig het misschien ook is, lucht in het systeem van dit soort diesels, gooien nogal veel roet in het eten op een juiste werking van de motor.

Ik heb het idee dat telkens als jij met de vacuüm probeert te ontluchten dat je wel de aanwezige lucht er uit zuigt maar en door het lekje ook weer nieuwe lucht bij komt.

Ik zou ook eerst een klein extern tankje direct op de pomp aansluiten hoeft niet eens zo groot te zijn met een liter ben je al een heel eind toch ?!

doet de motor dan wat hij moet doen, weet je dar het ergens in een slang filter etc moet zitten

succes! :)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 17 mei 2016 11:03 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel probleem lucht of vuil 17 mei 2016 11:18 #735811

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6096
dat kan ook heel goed. Nergens een slang aansluiting die wat vochtig is met diesel? Even wat keukenpapier ertegen en je weet het
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel probleem lucht of vuil 17 mei 2016 12:10 #735822

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2668
Is je opvoer pomp wel dicht? Geen klein scheurtje in het membraan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel probleem lucht of vuil 17 mei 2016 12:18 #735824

  • vribo
  • vribo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 403
zit je slang ergens afgeknikt door een klemmetje of bocht.
klinkt mij ook als tekort aan brandstof.
met een omleiding moet je daar achter kunnen komen.

succes.

Dirk
Je moet zeilen
op de wind van vandaag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel probleem lucht of vuil 17 mei 2016 12:33 #735827

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
Jeroen-pion schreef :
wat mij hier even ontgaat is, je hebt alle filters vervangen etc.
Liep de motor daarvoor goed, of heb je dit gedaan om te kijken of het daar misschien aan ligt ....???
Vervangen als algemeen onderhoud eigenlijk liep perfect na de winterstop maar het was twee jaar overdue, achteraf gezien had ik alles in stukken moeten doen, 1e, motor testen. 2e, motor testen. etc etc. Lessonslearned zullen we maar zeggen.
Rikken schreef :
Is je opvoer pomp wel dicht? Geen klein scheurtje in het membraan?
Daarom is dit de optie na de slang, vervang pompo kost alleen 298 dus eerst brandstof slang testen...

Meer erover na het weekend wanneer ik er weer langs geweest ben :)
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel probleem lucht of vuil 17 mei 2016 14:38 #735862

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Een bekende truc om te testen, zet je reserve jerrycan in de kuip met een slang direct gekoppeld aan de pomp. Als de motor dan nog niet goed wil lopen dan ligt het niet aan de filters etc. Loopt de motor wel goed dan stapsgewijs terug naar de originele positie.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel probleem lucht of vuil 21 mei 2016 09:58 #737117

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
kaaiman schreef :
Een bekende truc om te testen, zet je reserve jerrycan in de kuip met een slang direct gekoppeld aan de pomp. Als de motor dan nog niet goed wil lopen dan ligt het niet aan de filters etc. Loopt de motor wel goed dan stapsgewijs terug naar de originele positie.

Jan
Hier dus inderdaad begonnen en de motor loopt als een zonnetje, met vol vermogen op de schroef, heerlijk....

Dus mijn pomp fijnfilter en alles erna is prima in orde..... vreugdedansje...

Next step slang direct op dieseltank om te zien of die ok is, keep you posted.
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel probleem lucht of vuil 21 mei 2016 10:13 #737123

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
Geen probleem direct op de dieseltank ook vol gas vooruit (de meertouwen hielden het) dus aansluiten op de nieuwe delphi groffilter en hopen dat het de slangaansluiting is daarop..... (En niet dat ding zelf)
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Laatst bewerkt: 21 mei 2016 10:15 door tafkaf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel probleem lucht of vuil 21 mei 2016 10:36 #737125

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
tafkaf schreef :
Geen probleem direct op de dieseltank ook vol gas vooruit (de meertouwen hielden het) dus aansluiten op de nieuwe delphi groffilter en hopen dat het de slangaansluiting is daarop..... (En niet dat ding zelf)
En dus dat ding zelf.... )$#$//$&?&/#@=%%%€€£¥¥

Ok op naar de bootshop hun mening horen en kijken of ik hem niet kan ruilen tegen een vetus exemplaar.... ben nu wel genezen van Delphi..... (no offense to the enthousiasts ;))
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel probleem lucht of vuil 21 mei 2016 11:40 #737129

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
Ok vetus exemplaar in de pocket. Heel netjes om kunnen ruilen bij Reijns boten in huizen. Toch een voordeel van de echte winkel service tegen een webshop ) (uitzonderingen daargelaten)
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel probleem lucht of vuil 21 mei 2016 12:14 #737131

Ergens begrijp ik die afkeur van die Delphi filters niet zo goed.
Je moet bij het wisselen van een filterelement zorgvuldig te werk gaan maar dan heb ik er eigenlijk in de 19 jaar dat ik een boot met een diesel heb nooit echt moeite mee gehad.
Ok, wel eens gehad dat hij een beetje lekte na filter wisselen maar dat was altijd met wat natrekken ( ik zet de centrale bout in eerste instantie maar "handvast" ) altijd op te lossen.
Wel smeer ik de rubber ringen altijd dun in met siliconenvet. Niet met gewoon vet of vaseline want dat lost meteen weer op in dieselolie.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel probleem lucht of vuil 21 mei 2016 12:41 #737138

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 13835
variatie op van Gaal...
zijn jullie nu zo onhandig? of zijn die filters echt zo slecht? :laugh:
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel probleem lucht of vuil 21 mei 2016 12:42 #737139

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
Yellow Boat schreef :
Ergens begrijp ik die afkeur van die Delphi filters niet zo goed.
Je moet bij het wisselen van een filterelement zorgvuldig te werk gaan maar dan heb ik er eigenlijk in de 19 jaar dat ik een boot met een diesel heb nooit echt moeite mee gehad.
Ok, wel eens gehad dat hij een beetje lekte na filter wisselen maar dat was altijd met wat natrekken ( ik zet de centrale bout in eerste instantie maar "handvast" ) altijd op te lossen.
Wel smeer ik de rubber ringen altijd dun in met siliconenvet. Niet met gewoon vet of vaseline want dat lost meteen weer op in dieselolie.
Ad
Ik snap wat je bedoeld, de bootshop zei hetzelfde en nu terugdenkend had ik misschien een andere volgorde moeten aanhouden (de vetus hebik nu buiten gevuld en geolied) feit is wel dat de vetus maar 1 ring heeft en de delphi 3 er kan dus meer misgaan zoals ik nu dus schijnbaar had.

Al met al ik kan eeeeinnndeeeelijk zeilen en dat ga ik nu ook doen ;)
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel probleem lucht of vuil 21 mei 2016 16:09 #737183

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6681
sy helios schreef :
zijn jullie nu zo onhandig? of zijn die filters echt zo slecht? :laugh:
Het eerste dus. Delphi's moet je inderdaad even drie handen hebben bij montage, maar een beetje behending sleutelaar kan het met twee. Maar als het eenmaal zit is het en prima filter, tegen een nog meer prima prijs.
Als ik zou verwachten dat ik midden op de oceaan in heftige golfslag een filter moest wisselen, zou ik wel iets makkelijkers zoeken, een Racor ofzo. Of gewoon dubbele Delphi's...
Laatst bewerkt: 21 mei 2016 16:10 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel probleem lucht of vuil 07 okt 2021 19:31 #1331410

  • Job54
  • Job54's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Ik heb met mijn Vetus m2.06 precies het zelfde probleem. Handopvoer pompje werkt niet, motor geen vermogen en valt soms stil. Alles al vervangen en schoongemaakt : tank, slangen vervangen, filters gereinigd of vervangen. Volgens mij is het membraan van het dieselopvoerpompje gescheurd of beschadigd. Dit verklaart ook dat de handopvoerpomp niet werkt en ik het systeem niet goed kan ontluchten. Revisie setje besteld voor de mikuni opvoerpomp en dat zou de oplossing zijn. Werkelijke oorzaak is dat er voor de mikuni nog een elektrische opvoerpomp is geplaatst die membraan beschadigd.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel probleem lucht of vuil 08 okt 2021 13:07 #1331511

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Job, wat ik even niet begrijp: 3 of 4 postings hierboven geeft TS aan dat de oplossing zat in het filterhuis van zijn groffilter/ waterscheider. Opgelost door een ander merk met minder kans op luchtlekken.
En dan duik jij op het duurste stukkie en denkt aan het membraam. Welke reden heb jij om niet eerst verder te gaan bij het groffilter?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl