Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Biodiesel veroorzaakt doorroesting tanks

Biodiesel veroorzaakt doorroesting tanks 26 feb 2018 07:08 #920695

  • Cox
  • Cox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 231
Even uit een artikel van NRC vanmorgen:

"..... bijmenging van biobrandstoffen is tien jaar geleden in de Europese Unie ingevoerd om het gebruik van fossiele brandstoffen te verminderen. In diesel wordt ‘biodiesel’ bijgemengd (FAME, in jargon) die in Nederland veelal van gebruikt frituur- en braadvet gemaakt is. De afgelopen tien jaar schommelde het biodieselgehalte van Nederlandse diesel tussen de 1,5 en 4,5 procent.

Om Europese en landelijke biobrandstofdoelen te halen, wordt de bijmenging tot en met 2020 echter ieder jaar opgehoogd. „Dat zal het probleem vermoedelijk verder vergroten”, aldus de onderzoekers.
Zuren tasten het staal aan

De roestplekken ontstaan doordat bacteriën zich aan de binnenwand van de tank hechten. Ze produceren zuren die, bij tanks zonder coating, het staal aantasten.

Bacteriën groeien beter op biodiesel dan op gewone diesel. Dat komt doordat biodiesel een natuurproduct is en doordat het meer water aantrekt door de chemische samenstelling. Dat diesel sinds tien à vijftien jaar nauwelijks nog zwavel bevat, kan de bacteriegroei vergroten.

„Signalen over problematiek met tanks en biobrandstoffen zijn niet nieuw”, aldus het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in een reactie per e-mail. „Het ministerie kijkt daarom uit naar de uiteindelijke resultaten van dit onderzoek.”

Ik heb zelf een kunststof tank en ik tank nooit diesel, maar wellicht dat er iemand op het forum z'n voordeel mee kan doen.
Contest 27 "Emma"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biodiesel veroorzaakt doorroesting tanks 26 feb 2018 07:21 #920699

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Interssant artikel idd.

Maar geldt dit voor alle staalsoorten? Ook voor RVS?

Wat voor coating zou je toe moeten passen? Imand daar een idee bij?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biodiesel veroorzaakt doorroesting tanks 26 feb 2018 07:36 #920704

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3298
koko schreef :
Wat voor coating zou je toe moeten passen? Imand daar een idee bij?

zuurbstendige zoals het plastic dat gebruikt wordt om bvb zoutzuur of zwavelzuur op te slaan. Vergeet niet dat de concentratie zuur in de tank veel lager is het zuur dat in de doe-het-zelf zaken koopt.
Maar waarom niet het trukje dat vroeger gebruikt werd in de landbouw voor diesel: 1l lamppetroleum op 30l diesel toevoegen? De parafine in de petroleum zorgde ervoor dat het water in de diesel niet stolde.
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biodiesel veroorzaakt doorroesting tanks 26 feb 2018 07:58 #920708

Een goede epoxycoating moet voldoende zijn.
Ik heb ooit lang geleden op mijn werk bij Akzo Research een rvs tank gecoat met epoxy (iets dergelijks als HB coating) omdat ik die ging gebruiken met 5-10% zoutzuur en maximaal 50 graden ( kunststof ging niet want het moest een dubbelwandige gekoelde of verwarmde tank zijn) .
Heeft jaren probleemloos gefunctioneerd zonder enige vorm van aantasting .

Nog beter als dat mogelijk is ; vervangen door een kunststof tank.www.georgekniest.nl/catalogus/...aste-brandstoftanks/
Ik heb 10 jaar geleden de (lekke) 20 liter stalen ( geen rvs) tank ook vervangen door een van kunststof van 42 liter.

Overigens gebeurt dat roesten ook zonder bio diesel als er een waterlaag onderin de tank blijft staan. Dus die regelmatig ( eenmaal per jaar of zo) weghalen of de dieselleiding naar het voorfilter/waterafscheider helemaal vanaf het onderste punt van de tank laten komen ( maar daar is hier al vaker over gediscussieerd). Tenslotte zit de waterafscheider er niet voor niets.
Geeft bovendien wat minder risico van dieselbugs.
Ad
Laatst bewerkt: 26 feb 2018 08:04 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biodiesel veroorzaakt doorroesting tanks 26 feb 2018 08:38 #920722

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7281
Het is al een oud fenomeen. In de drab, die zich onder in de tank verzameld, floreren aerobe bacteriën. Juist die bacteriën tasten metalen aan. De aantasting daarom is vrijwel altijd onder in de tank.

Het wordt dus niet zoals aangegeven uitsluitend veroorzaakt door bio toevoegingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Biodiesel veroorzaakt doorroesting tanks 26 feb 2018 08:56 #920725

Gewoon zoveel mogelijk GTL gaan gebruiken.
Laatst bewerkt: 26 feb 2018 08:57 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biodiesel veroorzaakt doorroesting tanks 26 feb 2018 09:38 #920732

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Mijn rvs tank zit er nu 34 jaar in en was na het weghalen van de shit een paar jaar geleden nog prima in orde en tank altijd normale diesel langs de weg dus als je een RVS tank hebt ,wat de meeste wel zullen zijn, heb je geen probleem hiermee . B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biodiesel veroorzaakt doorroesting tanks 26 feb 2018 10:26 #920740

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
Ook bij mij een 30plus RVS tank, die ik bij de hermotorisatie heb laten spoelen.
De Tank zelf zag er prima uit. Maar hoe groot is het risico op problemen met zo een RVS tank gezien de nieuwe dieselbrandstof meer organische groei toelaat?

Heeft iemand een idee ?

Is er een testmogelijkheid, en wat zou dat ongeveer kosten ?
Is een kunststoftank dan niet goedkoper ?
Maar daar komt meer licht in, en dat geeft dan weer meer mogelijkheden aan de algengroei ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biodiesel veroorzaakt doorroesting tanks 26 feb 2018 10:31 #920741

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
kunststof hoeft geen licht door te laten hoor.
ABS of dergelijk is in knijterzwart verkrijgbaar.

Overigens schijn bio diesel ook de koperen leidingen aan te tasten dus reden temeer om premium diesel (met GTL als toevoeging ipv bio diesel) of puur GTL te gaan gebruiken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biodiesel veroorzaakt doorroesting tanks 26 feb 2018 11:42 #920754

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Tony2920 schreef :
Ook bij mij een 30plus RVS tank, die ik bij de hermotorisatie heb laten spoelen.
De Tank zelf zag er prima uit. Maar hoe groot is het risico op problemen met zo een RVS tank gezien de nieuwe dieselbrandstof meer organische groei toelaat?

Heeft iemand een idee ?

Is er een testmogelijkheid, en wat zou dat ongeveer kosten ?
Is een kunststoftank dan niet goedkoper ?
Maar daar komt meer licht in, en dat geeft dan weer meer mogelijkheden aan de algengroei ?

In principe kan pisbakken RVS wel tegen zuren maar als er chloor verbindingen bij komen dan is het een ander verhaal dus denk niet dat we nu ineens ons allemaal zorgen moeten gaan maken hoor. Storm in een ............ B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 26 feb 2018 11:42 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biodiesel veroorzaakt doorroesting tanks 26 feb 2018 11:43 #920755

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
HPV schreef :
kunststof hoeft geen licht door te laten hoor.
ABS of dergelijk is in knijterzwart verkrijgbaar.

Overigens schijn bio diesel ook de koperen leidingen aan te tasten dus reden temeer om premium diesel (met GTL als toevoeging ipv bio diesel) of puur GTL te gaan gebruiken

Praat je over koperaantasting of het soldeer wat is gebruikt ? B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biodiesel veroorzaakt doorroesting tanks 26 feb 2018 11:58 #920761

HPV schreef :
kunststof hoeft geen licht door te laten hoor.
ABS of dergelijk is in knijterzwart verkrijgbaar.

Overigens schijn bio diesel ook de koperen leidingen aan te tasten dus reden temeer om premium diesel (met GTL als toevoeging ipv bio diesel) of puur GTL te gaan gebruiken

Dat laaste schijnt inderdaad te kloppen want officieel is koper niet meer in dieselleidingen toegestaan.
Ik heb er nog geen Nederlands document over gevonden maar een paar jaar geleden kwam dit onderwerp hier ook al ter sprake ( zeilersforum.nl/index.php/foru...sel-leidingen#491891 ) en heb ik de regels zoals die in Engeland gelden geplaatst: zeilersforum.nl/media/kunena/a...ents/8027/Diesel.pdf
De reden schijnt te zijn dat koper de afbraak van biodiesel en de groei van bacterien versneld .
Kennelijk is dat nog steeds niet doorgedrongen tot de bekende watersportshops want die bieden nog steeds zonder uitzondering( :unsure: ) koper aan als dieselleiding.

Ad
Laatst bewerkt: 26 feb 2018 12:00 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biodiesel veroorzaakt doorroesting tanks 26 feb 2018 13:04 #920775

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Yellow Boat schreef :
HPV schreef :
kunststof hoeft geen licht door te laten hoor.
ABS of dergelijk is in knijterzwart verkrijgbaar.

Overigens schijn bio diesel ook de koperen leidingen aan te tasten dus reden temeer om premium diesel (met GTL als toevoeging ipv bio diesel) of puur GTL te gaan gebruiken

Dat laaste schijnt inderdaad te kloppen want officieel is koper niet meer in dieselleidingen toegestaan.
Ik heb er nog geen Nederlands document over gevonden maar een paar jaar geleden kwam dit onderwerp hier ook al ter sprake ( zeilersforum.nl/index.php/foru...sel-leidingen#491891 ) en heb ik de regels zoals die in Engeland gelden geplaatst: zeilersforum.nl/media/kunena/a...ents/8027/Diesel.pdf
De reden schijnt te zijn dat koper de afbraak van biodiesel en de groei van bacterien versneld .
Kennelijk is dat nog steeds niet doorgedrongen tot de bekende watersportshops want die bieden nog steeds zonder uitzondering( :unsure: ) koper aan als dieselleiding.

Ad

Biodiesel komt uit water en zal zich idd gemakkelijker terug vormen tot water , echter, neemt de bacteriegroei toe vanwege de biodiesel of neemt de bacteriegroei toe omdat er meer water in je tank aanwezig kan zijn door de terugvorming van de biodiesel ? B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biodiesel veroorzaakt doorroesting tanks 26 feb 2018 15:23 #920807

svalk schreef :
Yellow Boat schreef :
HPV schreef :
kunststof hoeft geen licht door te laten hoor.
ABS of dergelijk is in knijterzwart verkrijgbaar.

Overigens schijn bio diesel ook de koperen leidingen aan te tasten dus reden temeer om premium diesel (met GTL als toevoeging ipv bio diesel) of puur GTL te gaan gebruiken

Dat laaste schijnt inderdaad te kloppen want officieel is koper niet meer in dieselleidingen toegestaan.
Ik heb er nog geen Nederlands document over gevonden maar een paar jaar geleden kwam dit onderwerp hier ook al ter sprake ( zeilersforum.nl/index.php/foru...sel-leidingen#491891 ) en heb ik de regels zoals die in Engeland gelden geplaatst: zeilersforum.nl/media/kunena/a...ents/8027/Diesel.pdf
De reden schijnt te zijn dat koper de afbraak van biodiesel en de groei van bacterien versneld .
Kennelijk is dat nog steeds niet doorgedrongen tot de bekende watersportshops want die bieden nog steeds zonder uitzondering( :unsure: ) koper aan als dieselleiding.

Ad

Biodiesel komt uit water en zal zich idd gemakkelijker terug vormen tot water , echter, neemt de bacteriegroei toe vanwege de biodiesel of neemt de bacteriegroei toe omdat er meer water in je tank aanwezig kan zijn door de terugvorming van de biodiesel ? B)

Goeie vraag , wie zet er een mooie laboratoriorumproef mee op :whistle: :lol:
Want ik betwijfel of dat ooit echt is uitgezocht.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biodiesel veroorzaakt doorroesting tanks 26 feb 2018 15:27 #920808

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3298
dieseltank in mijn Halcyon is koper, zijn daar problemen te verwachten? Oh ja, de doorvoer naar de motor is onderaan.
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biodiesel veroorzaakt doorroesting tanks 26 feb 2018 17:09 #920845

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Weet er alles van. :unsure:

Mijn dieseltank is inderdaad doorgeroest.
De nieuwe staat al te wachten voor de inbouw.
Kunststof uiteraard.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biodiesel veroorzaakt doorroesting tanks 26 feb 2018 17:17 #920851

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
DavidS schreef :
dieseltank in mijn Halcyon is koper, zijn daar problemen te verwachten? Oh ja, de doorvoer naar de motor is onderaan.


Ook Koper Vinni ?

ik zou me er maar niet al te druk over maken en gewoon als goed booteigenaar alles in de gaten houden en gewoon regelmatig je tank even controleren op opeenhoping van bacteriën of hun afval. B) Pure diesel kan echt niet zoveel schade toebrengen aan koper. B) Heeft er vroeger een benzine motor in jouw boot gestaan vanwege de koperen tank ? B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 26 feb 2018 17:27 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biodiesel veroorzaakt doorroesting tanks 26 feb 2018 17:21 #920853

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Nee....staal.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biodiesel veroorzaakt doorroesting tanks 26 feb 2018 18:40 #920869

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3298
nee, staat nog steeds de originele Sabb H 8pk in. Oorspronkelijk werden ze wel geleverd met Wickstrom 7pk benzine diesel (gasoline = diesel)
"Life is too short to own an ugly boat"
Laatst bewerkt: 26 feb 2018 18:44 door DavidS. Reden: bewerken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biodiesel veroorzaakt doorroesting tanks 26 feb 2018 19:11 #920875

  • CeesT
  • CeesT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 117
Interessant onderwerp, waar ik vorig jaar ook al eens op geattendeerd werd: Ik tank mijn zeilboot altijd met jerrycans die ik bij een tankstation langs de weg vul (is voor mij handiger dan naar een bunkerstation te varen). Mijn buurman in de haven vertelde mij dat dat slecht voor de motor is en adviseerde mij alleen te tanken bij bunkerstations omdat die diesel verkoopt welke geschikt zou zijn voor scheepsdiesels, hij wist geen verdere details. Aangezien ik contacten heb in de beroepsvaart heb, heb ik e.e.a. nagevraagd. Het blijkt dat diesel voor scheepsbunker-stations idd verschilt van reguliere automotive diesel omdat deze scheepsdiesel geen bio toevoeging heeft en enkele andere toevoegingen ook ontbreken. Reden hiervoor is dat in de beroepsvaart nog vele oude ( > 50 jaar) langzaam lopende dieselmotoren in bedrijf zijn welke materialen in het brandstofsysteem hebben welke niet tegen bio bestand zijn. Er werd mij niet verteld om welke materialen dat gaat maar ik weet uit eigen ervaring dat in die oude motoren volop koper is verwerkt. Alle moderne dieselmotoren van na een bepaald bouwjaar hebben geen materialen die gevoelig zijn voor bio en sommige andere moderne dopes. Ik weet geen jaartal meer maar dacht te herinneren dat het ergens in de jaren 90 was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biodiesel veroorzaakt doorroesting tanks 26 feb 2018 19:37 #920888

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
DavidS schreef :
nee, staat nog steeds de originele Sabb H 8pk in. Oorspronkelijk werden ze wel geleverd met Wickstrom 7pk benzine diesel (gasoline = diesel)

Hmmm Gasoline, is toch petrol in US engels ? en petrol is toch benzine in het Nederlands of heb ik nou voor niets op school gezeten in plaats van gratis. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Biodiesel veroorzaakt doorroesting tanks 26 feb 2018 19:46 #920895

DavidS schreef :
nee, staat nog steeds de originele Sabb H 8pk in. Oorspronkelijk werden ze wel geleverd met Wickstrom 7pk benzine diesel (gasoline = diesel)

Meen dat Wickstrom alleen benzine motoren maakten. Ze waren ook geschikt om op petroleum te draaien als de motor warm was.

Mijn vader had destijds een twee cilinder Wickstrom in zijn LM23 staan. Later hebben wij een Yanmar 2GM20 ingebouwd.
Laatst bewerkt: 26 feb 2018 19:50 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biodiesel veroorzaakt doorroesting tanks 26 feb 2018 21:59 #920953

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3298
Yup, gasoline is benzine, dus die Wickstrom was wel degelijk een benzine pruttelaar
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biodiesel veroorzaakt doorroesting tanks 27 feb 2018 08:34 #921016

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
DavidS schreef :
Yup, gasoline is benzine, dus die Wickstrom was wel degelijk een benzine pruttelaar

ja benzine motor vervangen door diesel en niet de tank vervangen. Kan wel op je ¨Todo¨lijsje dan. Diesel is dol op soldeermateriaal en eet het langzaam op. Vandaar mijn vraag of het om een benzine motor ging. Heb zelf een O22 motor gehad en ook met een koperen tank en heb toen indertijd een inventarisatie gemaakt om het motortje te vervangen door een dieseltje en toen stond de tank vervangen ook op het lijstje. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biodiesel veroorzaakt doorroesting tanks 27 feb 2018 09:51 #921044

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Standaard diesel (EN590) bevat op dit moment 7% biodiesel.

Uit de 'Factsheet biodiesel' :



Laatst bewerkt: 27 feb 2018 10:12 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.288 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl