Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: vervuilde dieseltank, wat is wijsheid?

vervuilde dieseltank, wat is wijsheid? 06 mrt 2019 15:27 #1027066

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
Yellow Boat schreef :
Gewoon de rubber pakking eraf en vastlijmen met epoxy.
Dan krijg je hem beslist niet meer los .

Overigens kun je een vulopening die vlak op het dek zit sowieso beter wat omhoog brengen , bijv. met een dikke kunststof ring eronder.
dan kan er geen water meer boven blijven staan als het dek niet goed afwatert. De hoeveelheid water die dan nog via een lekke pakking binnen kan komen als het regent is dan heeeel klein.
Sowieso is een vuldop voor brandstof die flush met het dek zit eigenlijk een grove designfout. :evil:

En een vulopening in de bakskist? Ga je spijt van krijgen zodra je een keer uitschiet met een vulpistool of jerrycan en je bakskist onder de diesel zit :ohmy:
Ad

Van dat probleem ben ik me bewust, maar ik vul mijn tank altijd met een jerrycan en via het aftappunt en een los darmpje heb daar eigenlijk weinig risico op lekkages van diesel mee.
Die vulopening zou ik nog alleen gebruiken voor visuele inspectie en het inbrengen wegnemen van de tampon's.
Ik ga er nog maar eens een nachtje extra over slapen.

Het idee om mijn vuldop een stukje hoge te zetten door er een ring onder te zetten lijkt me dan misschien toch nog een betere oplossing.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 06 mrt 2019 15:29 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vervuilde dieseltank, wat is wijsheid? 06 mrt 2019 15:35 #1027068

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16281
Gtl stinkt niet.
Oja, moet je op je vakantie maar eens om gtl komen bij de tankstations onderweg...
Dan beter maar niet knoeien als je met vakantie bent ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vervuilde dieseltank, wat is wijsheid? 06 mrt 2019 16:15 #1027076

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Als je last hebt van water in je tank, kijk dan ook eens naar de constructie van de ontluchting. Ideaal loopt de slang via een omgekeerde U naar de tank om te voorkomen dat regen- en buiswater de tank in kunnen lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vervuilde dieseltank, wat is wijsheid? 06 mrt 2019 16:33 #1027082

Ik bedenk nu dat bij vorige schepen de vuldop wèl onder het deksel van de bakskist zat.
Op de meest handige plaats was een vuldop voor de diesel, niet is de bakskist maar wel onder het deksel ervan. Bij overlopen zou de diesel in de kuip komen.
Lijkt mij een goede plaats.
Bij het huidige schip zit de vuldop in het schuin aflopende deel van de spiegel, regenwater spoelt er OMheen.
Dat zijn natuurlijk ook dingen die helpen.
De vuldop ook niet vaster draaien dan nodig geeft ook een lange levensduur van de dichtring!

Kontrole Is gelukkig simpel, De niveau meter kan er al uit wanneer de tank nog bijna vol is.
Een kontrole kan moeiteloos in 5 minuten gedaan zijn, dat helpt ook wel om het eens wat vaker te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vervuilde dieseltank, wat is wijsheid? 06 mrt 2019 20:44 #1027150

  • vriesjan
  • vriesjan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 146
Beste allemaal die heeft gereageerd,
Dank voor het medeleven en mede lijden. Ik ben dus niet de enige, die in het verleden naiëf is geweest en nu met de pootjes in het water terechtkomt. Nog een aanvulling op mijn situatie: de tank zit onder de kuipvloer en de vulopening is verhoogd t.o.v. de kuipvloer met daarover heen een vlonder. Water kan er dus niet in lopen en de dop controleer ik altijd op vuil en goed vastdraaien. Bij afwezigheid zit de kuiptent over de kuip en die blijft droog. de ontluchting komt heel hoog in de bakskist uit en kan er dus alleen damp in komen. Waarschijnlijk is het dus toch, gehoord alle anderen, het gevolg van jarenlang ophopen. Voorlopig gaan we door met het spoelen en controleren via af en toe een beetje onder uit pompen.
Wat ik gemist heb is een antwoord op mijn laatste vraag, nl is het wijsheid in de zijkant een mangat te (laten) maken, zonder dat er lekkage op kan treden omdat het dan continu in aanraking met diesel komt?
Elektrisch is helaas geen optie meer gezien de investering en het beperkte aantal jaren dat we nog gebruik van de boot hopen te maken. :(
Jan
Bedankt voor het advies om de aftap t4e gebruiken om af te zuigen. Ga ik proberen.
Laatst bewerkt: 06 mrt 2019 20:47 door vriesjan. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vervuilde dieseltank, wat is wijsheid? 06 mrt 2019 20:47 #1027152

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2085
Een mangat aan de zijkant lijkt me erg lastig en risicovol. Waarom kan het niet aan de bovenzijde? Kan je anders niet makkelijker een nieuwe kleinere tank inbouwen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vervuilde dieseltank, wat is wijsheid? 06 mrt 2019 21:16 #1027164

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7839
Mbt dit onderwerp, ik had laatst een kort gesprek met de lokale pomphouder. Een drukke pomp.

Hij heeft ook bacteriegroei in zijn grondtanks. En water. Ook in de Premium diesel.

Dus helaas is ook daar tanken geen garantie voor geen ellende.

Het enige wat dus echte soelaas gaat bieden, is zelf je tank zeer goed droog houden. Tampons helpen daar bij.

Alleen krijg ik ze er op de een of andere manier niet in. :angry: Blijkbaar zit er ergens een te scherpe bocht, of een soort zeefje in de leiding.

Wat ik TS hoorde zeggen: tank altijd netjes vol gehouden ivm condens en zo, dat is dus een mythe die hier op ZF dmv een experiment is doorgeprikt. De hoeveelheid water die je daarmee opdoet, is niet merkbaar.
Laatst bewerkt: 06 mrt 2019 21:18 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vervuilde dieseltank, wat is wijsheid? 06 mrt 2019 21:56 #1027174

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Joop66 schreef :
Mbt dit onderwerp, ik had laatst een kort gesprek met de lokale pomphouder. Een drukke pomp.

Hij heeft ook bacteriegroei in zijn grondtanks. En water. Ook in de Premium diesel.

Dus helaas is ook daar tanken geen garantie voor geen ellende.

Het enige wat dus echte soelaas gaat bieden, is zelf je tank zeer goed droog houden. Tampons helpen daar bij.

Alleen krijg ik ze er op de een of andere manier niet in. :angry: Blijkbaar zit er ergens een te scherpe bocht, of een soort zeefje in de leiding.

Wat ik TS hoorde zeggen: tank altijd netjes vol gehouden ivm condens en zo, dat is dus een mythe die hier op ZF dmv een experiment is doorgeprikt. De hoeveelheid water die je daarmee opdoet, is niet merkbaar.

Ik deed visloodjes aan de tampons en toen gingen ze wel door de wat nauwere openingen.
Met die biodiesel erbij krijg je meer water in je tank doordat die verbinding niet stabiel is en terug reageert naar de oorsprong t.w. water. Het effect van stil staan en wisselende temperaturen en vooral de lage versterken dit nog meer. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vervuilde dieseltank, wat is wijsheid? 07 mrt 2019 06:03 #1027199

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
svalk schreef :
(...) Met die biodiesel erbij krijg je meer water in je tank doordat die verbinding niet stabiel is en terug reageert naar de oorsprong t.w. water. Het effect van stil staan en wisselende temperaturen en vooral de lage versterken dit nog meer. B)
De aanwezigheid van koperen leiding en koperhoudende messing of bronzen onderdelen versterken dit verouderings proces als katalysator. De oliemaatschappijen geven aan dat de houdbaarheid van de huidige diesel 6 maanden is. Dus de oude gewoonte om in het najaar de tank te vullen, werkt tegenwoordig averechts. Zit je in het voorjaar met een tank vol gedegenereerde diesel. Leegvaren dus aan het einde van het zomerseizoen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vervuilde dieseltank, wat is wijsheid? 07 mrt 2019 08:16 #1027217

svalk schreef :
Ik deed visloodjes aan de tampons en toen gingen ze wel door de wat nauwere openingen.
Met die biodiesel erbij krijg je meer water in je tank doordat die verbinding niet stabiel is en terug reageert naar de oorsprong t.w. water. Het effect van stil staan en wisselende temperaturen en vooral de lage versterken dit nog meer. B)

Let op! Lood kan niet goed tegen diesel :ohmy: Wordt niet voor niets afgeraden als coating van dieseltanks i.t.t. voor benzine.
Zie:

Bijlage:

Bestandsnaam: Dieselmateriaal.pdf
Bestandsgrootte:39 KB

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vervuilde dieseltank, wat is wijsheid? 07 mrt 2019 08:19 #1027219

CeesS schreef :
De oliemaatschappijen geven aan dat de houdbaarheid van de huidige diesel 6 maanden is. Dus de oude gewoonte om in het najaar de tank te vullen, werkt tegenwoordig averechts. Zit je in het voorjaar met een tank vol gedegenereerde diesel. Leegvaren dus aan het einde van het zomerseizoen.

Ik denk ( weet eigenlijk wel zeker) dat die 6 maanden schromelijk overdreven zijn.
De oliemaatschappijen moeten zich nu eenmaal indekken tegen aansprakelijkheid en gaan dus heel ver aan de veilige kant zitten . Ik denk dat je die termijn zomaar kunt verdubbelen of nog meer.

Ad
Laatst bewerkt: 07 mrt 2019 08:20 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vervuilde dieseltank, wat is wijsheid? 07 mrt 2019 08:20 #1027220

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
Yellow Boat schreef :
svalk schreef :
Ik deed visloodjes aan de tampons en toen gingen ze wel door de wat nauwere openingen.
Met die biodiesel erbij krijg je meer water in je tank doordat die verbinding niet stabiel is en terug reageert naar de oorsprong t.w. water. Het effect van stil staan en wisselende temperaturen en vooral de lage versterken dit nog meer. B)

Let op! Lood kan niet goed tegen diesel :ohmy: Wordt niet voor niets afgeraden als coating van dieseltanks i.t.t. voor benzine.
Zie:

Bijlage:

Bestandsnaam: Dieselmateriaal.pdf
Bestandsgrootte:39 KB

Ad

Ik gebruik 2 oude RVS moeren als verzwaring, hopelijk heeft dat geen nadelige gevolgen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vervuilde dieseltank, wat is wijsheid? 07 mrt 2019 08:25 #1027222

RVS is juist een van de beste materialen voor een dieseltank.\Je moet wel de juiste soort nemen (316) want anders kan er dit gebeuren zoals met de door Vetus bij hun tankdeksel geleverde dippijp die ook van rvs zou zijn.Welk materiaal dat dan wel was weet ik ook niet.
Buiten de tank ok maar binnen :ohmy:
Heb ik trouwens toen gemeld aan vetus maar nooit op gereageerd :evil:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vervuilde dieseltank, wat is wijsheid? 07 mrt 2019 09:02 #1027231

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Yellow Boat schreef :
svalk schreef :
Ik deed visloodjes aan de tampons en toen gingen ze wel door de wat nauwere openingen.
Met die biodiesel erbij krijg je meer water in je tank doordat die verbinding niet stabiel is en terug reageert naar de oorsprong t.w. water. Het effect van stil staan en wisselende temperaturen en vooral de lage versterken dit nog meer. B)

Let op! Lood kan niet goed tegen diesel :ohmy: Wordt niet voor niets afgeraden als coating van dieseltanks i.t.t. voor benzine.
Ad

Vind je niet dat je een beetje loodjes op laag diesel zoekt Ad ? :laugh:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vervuilde dieseltank, wat is wijsheid? 07 mrt 2019 09:05 #1027233

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Yellow Boat schreef :
CeesS schreef :
De oliemaatschappijen geven aan dat de houdbaarheid van de huidige diesel 6 maanden is. Dus de oude gewoonte om in het najaar de tank te vullen, werkt tegenwoordig averechts. Zit je in het voorjaar met een tank vol gedegenereerde diesel. Leegvaren dus aan het einde van het zomerseizoen.

Ik denk ( weet eigenlijk wel zeker) dat die 6 maanden schromelijk overdreven zijn.
De oliemaatschappijen moeten zich nu eenmaal indekken tegen aansprakelijkheid en gaan dus heel ver aan de veilige kant zitten . Ik denk dat je die termijn zomaar kunt verdubbelen of nog meer.

Ad

Waar baseer je dat op ? Shell geeft niet voor niets de volgende waarschuwing af :
'De compositie van de brandstoffen is voortdurend aan veranderingen onderhevig. Daarvoor is een aantal redenen te noemen, zoals de voortschrijdende raffinagetechnologie, verandering van de wetgeving (...), de introductie van additieven en de ontwikkeling daarvan.
De veranderingen binnen de raffinaderij hebben het mogelijk gemaakt om te voldoen aan de toenemende vraag naar motor- en vliegtuigbrandstoffen zonder een groter overschot aan stookolie te produceren. Dit heeft tot gevolg gehad dat het aandeel aan onverzadigde verbindingen in de motorbrandstoffen is toegenomen. Daarmee kunnen uitstekende brandstoffen worden samengesteld, zij het dat ze meestal minder geschikt zijn voor langdurige opslag, vanwege een afnemende oxidatiestabiliteit.'


En dan moet je ook nog rekening houden met de logistieke keten voordat de brandstof in jouw tank komt. Daar kan ook al flink wat tijd (en verontreiniging) in gaan zitten...
Laatst bewerkt: 07 mrt 2019 09:10 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vervuilde dieseltank, wat is wijsheid? 07 mrt 2019 09:26 #1027242

CeesS schreef :
Yellow Boat schreef :
CeesS schreef :
De oliemaatschappijen geven aan dat de houdbaarheid van de huidige diesel 6 maanden is. Dus de oude gewoonte om in het najaar de tank te vullen, werkt tegenwoordig averechts. Zit je in het voorjaar met een tank vol gedegenereerde diesel. Leegvaren dus aan het einde van het zomerseizoen.

Ik denk ( weet eigenlijk wel zeker) dat die 6 maanden schromelijk overdreven zijn.
De oliemaatschappijen moeten zich nu eenmaal indekken tegen aansprakelijkheid en gaan dus heel ver aan de veilige kant zitten . Ik denk dat je die termijn zomaar kunt verdubbelen of nog meer.

Ad

Waar baseer je dat op ? Shell geeft niet voor niets de volgende waarschuwing af :
'De compositie van de brandstoffen is voortdurend aan veranderingen onderhevig. Daarvoor is een aantal redenen te noemen, zoals de voortschrijdende raffinagetechnologie, verandering van de wetgeving (...), de introductie van additieven en de ontwikkeling daarvan.
De veranderingen binnen de raffinaderij hebben het mogelijk gemaakt om te voldoen aan de toenemende vraag naar motor- en vliegtuigbrandstoffen zonder een groter overschot aan stookolie te produceren. Dit heeft tot gevolg gehad dat het aandeel aan onverzadigde verbindingen in de motorbrandstoffen is toegenomen. Daarmee kunnen uitstekende brandstoffen worden samengesteld, zij het dat ze meestal minder geschikt zijn voor langdurige opslag, vanwege een afnemende oxidatiestabiliteit.'


En dan moet je ook nog rekening houden met de logistieke keten voordat de brandstof in jouw tank komt. Daar kan ook al flink wat tijd (en verontreiniging) in gaan zitten...

Dat baseer ik op de algemeen toegepaste termijnen ter uitsluiting van aansprakelijkheden.
Dat gebeurt bij alle producten , niet alleen bij brandstoffen.
Bovendien, als diesel inderdaad aan afbraak onderhevig si dan begint dat al direct na de productie en niet pas in jouw tank.Dat zou dus ook betekenen dat tanken bij een niet frequent bezocht tankstation aan het water nog meer risico betekent.
En sowieso , toen ik in 2017 de laatste rest uit mijn tank opmaakte wat dat al zeker 3 jaar oud ( in die drie jaar had ik maar kleine stukjes gevaren en aan het begin zat er zon 30 liter in) maar leverde geen enkel probleem op .
Ik wil ook helemaal niet zeggen dat je die aanbeveling van de oliemaatschappijen niet moet opvolgen maar alleen dat je ze met de nodige korrels zout moet nemen.
Ad
Laatst bewerkt: 07 mrt 2019 09:30 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vervuilde dieseltank, wat is wijsheid? 07 mrt 2019 09:37 #1027245

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Dit is geen kwestie van aansprakelijkheid, maar van gezond verstand. De Oliemaatschappijen kun je niet verantwoordelijk houden voor wat er met hun brandstoffen gebeurt, bijvoorbeeld bij watersportbedrijven die hun voorraadtanks bovengronds in de volle zon hebben staan.
En volgens mij kun je beter voorkomen dat de diesel onnodig lang in je eigen tank opgeslagen blijft, dat was de achtergrond van mijn opmerking om niet in het najaar je tank vol te gooien, maar liever de tank leeg te varen aan het einde van het vaarseizoen.

Nog een waarschuwing (fa Njord, filtersystemen) :

'De diesel houdbaarheid is als direct gevolg van de veranderde productiewijze en samenstelling die op Europees niveau heeft plaatsgevonden sterk afgenomen. Dit komt doordat er aan de hedendaagse diesel de meeste zwavel onttrokken wordt en er voortaan verplicht een biocomponent aan de diesel toegevoegd moet worden. Deze veranderingen zorgen direct of indirect voor een versnelde brandstofdegradatie en stellen daarom andere eisen aan de opslag van diesel. Daarmee hebben ze gevolgen voor de diesel houdbaarheid.(..) De minder lange diesel houdbaarheid herkent u niet meteen. In een gevorderd stadium merkt of ziet u dat de dieselolie donkerder wordt of anders gaat ruiken.'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vervuilde dieseltank, wat is wijsheid? 07 mrt 2019 09:56 #1027248

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
CeesS schreef :
Dit is geen kwestie van aansprakelijkheid, maar van gezond verstand. De Oliemaatschappijen kun je niet verantwoordelijk houden voor wat er met hun brandstoffen gebeurt, bijvoorbeeld bij watersportbedrijven die hun voorraadtanks bovengronds in de volle zon hebben staan.
En volgens mij kun je beter voorkomen dat de diesel onnodig lang in je eigen tank opgeslagen blijft, dat was de achtergrond van mijn opmerking om niet in het najaar je tank vol te gooien, maar liever de tank leeg te varen aan het einde van het vaarseizoen.

Nog een waarschuwing (fa Njord, filtersystemen) :

'De diesel houdbaarheid is als direct gevolg van de veranderde productiewijze en samenstelling die op Europees niveau heeft plaatsgevonden sterk afgenomen. Dit komt doordat er aan de hedendaagse diesel de meeste zwavel onttrokken wordt en er voortaan verplicht een biocomponent aan de diesel toegevoegd moet worden. Deze veranderingen zorgen direct of indirect voor een versnelde brandstofdegradatie en stellen daarom andere eisen aan de opslag van diesel. Daarmee hebben ze gevolgen voor de diesel houdbaarheid.(..) De minder lange diesel houdbaarheid herkent u niet meteen. In een gevorderd stadium merkt of ziet u dat de dieselolie donkerder wordt of anders gaat ruiken.'

Wat merk je in de praktijk bij het gebruik van dieselolie , die ruim een half jaar in de tank heeft gestaan ?

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vervuilde dieseltank, wat is wijsheid? 07 mrt 2019 10:10 #1027250

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16281
Wij in ieder geval niets.
Ik heb wel het idee dat de diesel donkerder wordt van kleur?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vervuilde dieseltank, wat is wijsheid? 07 mrt 2019 10:14 #1027252

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
waarschijnlijk weinig.

Maar er zijn er velen die zich erop voorstaan dat ze nauwelijks diesel gebruiken omdat ze zoveel mogelijk zeilen. Dan kan het zomaar voorkomen dat dezelfde brandstof een aantal jaren in de tank zit.
Hoe die er dan aan toe is kan weleens een verassing opleveren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vervuilde dieseltank, wat is wijsheid? 07 mrt 2019 10:15 #1027253

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Als je geluk hebt, merk je niets, De meeste ouderwetse scheepsdiesels zijn uiterst robuust, en kunnen wel tegen een stootje als de brandstof enigszins gedegradeerd mocht zijn.
Als je pech hebt, heeft zich een fraaie kolonie bacteriën of schimmels ontwikkeld in je tank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vervuilde dieseltank, wat is wijsheid? 07 mrt 2019 10:21 #1027255

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
en die blijft daar permanent tot iemand op het idee komt er naar te kijken.
Of de pruttel opeens niet meer pruttelt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vervuilde dieseltank, wat is wijsheid? 07 mrt 2019 10:33 #1027260

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
vriesjan schreef :
..... Nog een aanvulling op mijn situatie: de tank zit onder de kuipvloer en de vulopening is verhoogd t.o.v. de kuipvloer met daarover heen een vlonder. Water kan er dus niet in lopen en de dop controleer ik altijd op vuil en goed vastdraaien. Bij afwezigheid zit de kuiptent over de kuip en die blijft droog. de ontluchting komt heel hoog in de bakskist uit en kan er dus alleen damp in komen. Waarschijnlijk is het dus toch, gehoord alle anderen, het gevolg van jarenlang ophopen. Voorlopig gaan we door met het spoelen en controleren via af en toe een beetje onder uit pompen.

Op mijn boot (ook een Westerly ;) ) bevindt de tank zich ook onder de kuipvloer met een verhoogde vulopening. In het verleden heb ik de tank een keer helemaal leeggezogen via de vulopening en de dieselolie daarna gefilterd weer terug laten lopen in de tank. Bij het jaarlijks vervangen van de filters bij de motor bleken deze altijd vrijwel schoon en heb ik ook nooit water in het Delphi filter aangetroffen. Deze winter de tank weer helemaal leeggezogen (50 l.) om de messing tankafsluiter te vervangen voor een RVS exemplaar en koperen brandstofleiding te vervangen door een rubberslang. Of de tank voldoende schoon is weet ik niet. Er is geen mangat in de tank. In ieder geval ga ik de tank nog wel goed spoelen. Dit dus voor de tweede keer in totaal 40 jaar.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vervuilde dieseltank, wat is wijsheid? 07 mrt 2019 11:12 #1027265

In mijn motorsailer van 1986 heb ik deze winter een mangat in de dieseltank gezaagd. Tank ook heel slecht bereikbaar, moest onder de koelkast een stuk interieur eruit zagen. Dit lag er op de bodem....
Dikke laag drab met vaste stoffen. Geen slijm of zwarte smurrie wat op bacteriën zou duiden.
Ik gebruik al enige jaren Grotamar als toevoeging, afgelopen zomer na een heel hobbelig Oosterschelde tochtje toch een vieze filter, vandaar deze ingreep met het zekere voor het onzekere.

Blij dat de tank nu schoon is, als die zooi in 1 keer de filter inklotst slaat die dicht....
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 07 mrt 2019 11:13 door Stefanvanvee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vervuilde dieseltank, wat is wijsheid? 07 mrt 2019 16:13 #1027353

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
@ Stefan : wat je op de foto van je tank ziet, zijn de restanten van de dieselschimmel hormoconis resinae. Zie o.a. genome.jgi.doe.gov/Amore1/Amore1.home.html
Schimmels produceren een uitgebreid mycelium, dat blijft achter als de schimmel gedood is door toevoeging van gif aan de brandstof (zoals bv Grotamar). Die restanten zijn dood (maar kunnen nog steeds een filter verstoppen). Alleen handmatig te verwijderen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.311 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl