Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Startprobleem Yanmar 2GM20

Startprobleem Yanmar 2GM20 06 juni 2019 15:45 #1052289

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Het effect van contactspray duurt meestal maar kort, helaas. Je hebt meer aan de structurele oplssingen die hier zijn aangedragen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startprobleem Yanmar 2GM20 06 juni 2019 16:00 #1052291

Cees, Ik begrijp je oopmerking. De ene structurele oplossing is reeds gedaan (hulprelais). Je suggestie is dus de kabelboom vervangen of dikkere kabels te trekken 6mm
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startprobleem Yanmar 2GM20 06 juni 2019 16:28 #1052299

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5934
FirstPrins schreef :
structurele oplossing ... (hulprelais).
nee, dat is symptoombestrijding.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 06 juni 2019 16:28 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startprobleem Yanmar 2GM20 06 juni 2019 17:59 #1052326

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
FirstPrins schreef :
Cees, Ik begrijp je oopmerking. De ene structurele oplossing is reeds gedaan (hulprelais). Je suggestie is dus de kabelboom vervangen of dikkere kabels te trekken 6mm

Het Yanmar startprobleeem is hier al (veel) vaker voorbij gekomen. Ik heb het zelf destijds opgelost met een hulprelais, en twee nieuwe kabels. Eentje rechtstreeks van de motor hoofdschakelaar naar de + aansluiting van het contactslot, en een kabel vanaf de geschakelde uitgang van het contactslot via de startknop naar het hulprelais. Dit is naar mijn bescheiden mening de minimum structurele oplossing zonder al te veel overhoop te halen. En al jaaaren probleemloos in de praktijk !
Laatst bewerkt: 06 juni 2019 18:02 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startprobleem Yanmar 2GM20 06 juni 2019 18:44 #1052337

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3399
Ik zou vanaf de hoofdschakelaar via een degelijke en waterdichte drukknop direkt naar het startrelais op de startmotor gaan.
Minder overgangen is niet mogelijk.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startprobleem Yanmar 2GM20 07 juni 2019 04:20 #1052435

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
zeekraal schreef :
Ik zou vanaf de hoofdschakelaar via een degelijke en waterdichte drukknop direkt naar het startrelais op de startmotor gaan.
Minder overgangen is niet mogelijk.

Lijkt me niet verstandig de motor te kunnen starten zonder dat het contactslot 'aan' staat. De beveiligingen (oliedruk, koelwatertemperatuur, laadstroom) lopen bij Yanmar allemaal via het contactslot.
Laatst bewerkt: 07 juni 2019 04:24 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startprobleem Yanmar 2GM20 07 juni 2019 07:54 #1052483

Met dank aan Cees / Tuutlevi en het draadje over de 3GM30 ben ik het gaan begrijpen. Ga dus ook kabeltjes trekken in het circuit: accu, hulprelais en startmotor. Als ik het schema bekijk via de dynamo. waarschijnlijk, ma dat ga ik nalopen, is me de functie van een extra kabeltje aan de accu en hetzelfde kleur kabeltje bij het hulprelais me duidelijk. Maar dat is veel te dun uitgevoerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startprobleem Yanmar 2GM20 07 juni 2019 08:13 #1052493

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Zie hier voor het principe van een hulprelais bij het eigenlijke startrelais.
Voor het bedienen van het hulprelais volstaat een dun kabeltje, dit trekt nauwelijks stroom.

zeilersforum.nl/index.php/foru...tmotor-ook-ik#736782
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startprobleem Yanmar 2GM20 07 juni 2019 08:23 #1052498

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Zie hier een beschrijving van Fer :

www.dedieseldokter.nl/c-432162...tsten-op-startmotor/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startprobleem Yanmar 2GM20 07 juni 2019 09:29 #1052511

Ik had een vergelijkbaar probleem met mijn Vetus diesel.
Regelmatig pas na een paar keer alleen klikken eindelijk echt starten .
Relais vlakbij de startmotor ertussen gezet en een extra voeding vanaf de startkabelaansluiting op de startmotor naar dat relais en verder naar de startsolenoid en nooit meer problemen .

Mogelijk lag e.e.a. (ook) aan het feit dat tijdens het starten , naast de startsolenoid ook het gloeirelais bekrachigt blijft ( wat eigenlijk onnodig zou moeten zijn) wat extra stroom trekt en waarschijnlijk , samen met de andere gebruikers zoals de controle lampjes en de bekrachtiging van de alternator, net teveel is voor de vrij dunne voedingsdraad naar de start-sleutelschakelaar. Was ook wel te zien aan het vrij ver terugzakken van de voltmeter op het bedieningspaneel.
Ad
Laatst bewerkt: 07 juni 2019 09:39 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startprobleem Yanmar 2GM20 07 juni 2019 09:32 #1052513

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3399
CeesS schreef :
zeekraal schreef :
Ik zou vanaf de hoofdschakelaar via een degelijke en waterdichte drukknop direkt naar het startrelais op de startmotor gaan.
Minder overgangen is niet mogelijk.

Lijkt me niet verstandig de motor te kunnen starten zonder dat het contactslot 'aan' staat. De beveiligingen (oliedruk, koelwatertemperatuur, laadstroom) lopen bij Yanmar allemaal via het contactslot.
Het lijkt mij zo verschrikkelijk logisch dat je eerst het contact aanzet alvorens te starten dat ik daar geen enkel risico zie.
Bovendien word je onmiddellijk gewaarschuwd door het uitblijven van enige reactie door het paneel.
Geen piep op het moment dat je start, geen brandende lampjes, een toerenteller die op nul blijft staan.......
Een extra relais blijft symptoombestrijding al werkt het nog zo goed.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 07 juni 2019 09:37 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Startprobleem Yanmar 2GM20 07 juni 2019 10:32 #1052532

Een extra relais kan ook stuk gaan. Naast de te dunne bedrading heb ik ook om deze reden alle kabels vernieuwd.
Laatst bewerkt: 07 juni 2019 10:33 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Startprobleem Yanmar 2GM20 07 juni 2019 15:24 #1052618

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Jollenbaas schreef :
Een extra relais kan ook stuk gaan. Naast de te dunne bedrading heb ik ook om deze reden alle kabels vernieuwd.

Welke kabels heb je gebruikt, hoeveel mm2? Heb je het spanningsverlies gemeten ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Startprobleem Yanmar 2GM20 07 juni 2019 15:37 #1052621

Ik vaar er al ruim een jaar met de nieuwe kabelboom hoor. :)
- voor het starten: 6 mm2.
- naar de motor instrumenten: 2 mm2.
- tussen dynamo en startmotor: 10 mm2.
- tussen motor en startaccu: 50 mm2.
Laatst bewerkt: 07 juni 2019 16:04 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Startprobleem Yanmar 2GM20 07 juni 2019 15:50 #1052624

Oei , zoveel M3 koper zal wel duur geweest zijn , toch gauw €40.000 per M3 :woohoo:
Had je beter een nieuwe motor kunenn kopen :laugh:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Re:Startprobleem Yanmar 2GM20 07 juni 2019 15:52 #1052625

Yellow Boat schreef :
Oei , zoveel M3 koper zal wel duur geweest zijn , toch gauw €40.000 per M3 :woohoo:
Had je beter een nieuwe motor kunenn kopen :laugh:
Ad

Hmm thanks..... heb gelijk mijn tikfoutje maar even gecorrigeerd. :)
Laatst bewerkt: 07 juni 2019 17:31 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Startprobleem Yanmar 2GM20 08 juni 2019 07:54 #1052756

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Jollenbaas schreef :
Ik vaar er al ruim een jaar met de nieuwe kabelboom hoor. :)
- voor het starten: 6 mm2.
- naar de motor instrumenten: 2 mm2.
- tussen dynamo en startmotor: 10 mm2.
- tussen motor en startaccu: 50 mm2.

Op zich dus ook een goede oplossing, iets meer werk dan een relais plaatsen. Op een autoforum kwam ik nog de volgende opmerking tegen (zij geven aan dat een gemiddeld startrelais zo'n 20 A trekt) :

'wat wel wijs is, is om bij gebruik van een start knop op het dashbord een gewoon 30A relais te gebruiken als voorschakel relais van het echte startrelais/bendix. De drukknopjes overlijden nog al eens door de vonk die ontstaat bij loslaten van de knop. Een Din relais schakelt zo snel dat deze vonk tot een minimum beperkt wordt.'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Startprobleem Yanmar 2GM20 08 juni 2019 09:45 #1052787

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5934
CeesS schreef :
ook een goede oplossing, iets meer werk dan een relais plaatsen.

de enige goede oplossing! Het meeste werk is het materiaal bestellen; mocht het je interesseren ik heb alles wat ik besteld heb in een lijstje staan: www.aelixihr.org/antilla30/ind...upgrades+maintenance
(even naar beneden scrollen, tussen de zeilen/vallen en de autopilot.

(heb geen aandelen bij RikDonkers)
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Startprobleem Yanmar 2GM20 11 juni 2023 18:42 #1486008

Gisteren ook de kabelboom vervangen en een hulprelais geplaatst. Echt niet te begrijpen waarom Yanmar een kabelboom met zoveel overbodige bedrading heeft gebruikt.

Bewust voor een hulprelais gekozen. Op mijn vorige boot heb ik al een keer te maken gehad met een startknop die de stroom niet trok en vervolgens de geest gaf. Dat niet meer. Bijkomend voordeel is dat de stroom die nodig is voor de lampjes, buzzer en hulprelais zo minimaal is dat een simpele 6-aderige kabel 20 AWG 6 × 0,5 mm² volstaat.

Meteen maar even vastgelegd hoe de kleurtjes gemapt zijn. Vanaf de orginele bekabeling waren die net wat anders dan in het schema eerder in dit draadje.
Laatst bewerkt: 11 juni 2023 18:43 door Bosjesman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.291 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl