Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Geen 15W40 verkrijgbaar....kan 5W30 olie ook?

Geen 15W40 verkrijgbaar....kan 5W30 olie ook? 17 aug 2019 12:20 #1073728

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Proost schreef :
Inderdaad Douwe, carterontluchting! Ook op oudere automotoren zit zo'n ontluchting. Die kon je er af halen, tenminste bij de auto's die ik gehad heb. Wel eens een zeer vervuilde gehad die na schoonmaken weer deed waar hij voor gemaakt was. Zat vertikaal gemonteerd en was gewoon een gewichtje in een kokertje wat door de vervuiling bleef hangen (En geen spetters meer via de pijlstok).

Allemaal ouderwets. De slang tussen carter en inlaat zat ook wel eens dubbel.
Bij onze oude Citroen Traction kwam de ontluchting gewoon in de open lucht uit. Hingen altijd wel wat vette druppels aan.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen 15W40 verkrijgbaar....kan 5W30 olie ook? 17 aug 2019 14:21 #1073750

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Of terug gevoerd naar het luchtfilter...

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen 15W40 verkrijgbaar....kan 5W30 olie ook? 17 aug 2019 19:22 #1073862

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13452
De carterontluchting is het slangetje tussen het kleppen deksel en het inlaatspruitstuk. Omcirkeld met rood.

You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen 15W40 verkrijgbaar....kan 5W30 olie ook? 17 aug 2019 19:26 #1073867

Schijnen nogal ongezonde dampen te zijn als die ongecontroleerd in je interieur zouden komen. Ik vraag me wel af wat er bij (erg) oude motoren gebeurt als deze vettige dampen weer aangezogen worden. Zou de motor daarvan op hol kunnen slaan? Denk dat het luchtfilter of inlaatkleppen behoorlijk kunnen vervuilen in ieder geval.
Laatst bewerkt: 17 aug 2019 19:27 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen 15W40 verkrijgbaar....kan 5W30 olie ook? 17 aug 2019 19:27 #1073868

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4283
Zit de pijlstok goed in zijn zitting geduwd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen 15W40 verkrijgbaar....kan 5W30 olie ook? 18 aug 2019 05:37 #1073948

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7809
Als je circa 3 liter olie via de peilstok opening uit je motor 'verdwijnt' zou je die toch ergens binnen bilge moeten tegen komen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen 15W40 verkrijgbaar....kan 5W30 olie ook? 18 aug 2019 05:55 #1073954

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4283
Dat lijkt me ook, ja.
Misschien nog geen vloerplaten opengetrokken?

In het verleden ook wel olie gewisseld via de carterpan. Dacht alles netjes opgevangen te hebben. Week later op vakantie en open wat luikjes om proviand op te bergen...

Bij mijn huidige boot ook. Oliepijl gecontroleerd (nieuwe boot) dus wat vaker daarna gechecked. De motorruimte onder de olie. Pijlstok zat er toch echt in. Niet in de gaten gehad dat een slang voorkwam de pijlstok er goed in te drukken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen 15W40 verkrijgbaar....kan 5W30 olie ook? 18 aug 2019 07:04 #1073976

Nachtvlinder schreef :
Schijnen nogal ongezonde dampen te zijn als die ongecontroleerd in je interieur zouden komen. Ik vraag me wel af wat er bij (erg) oude motoren gebeurt als deze vettige dampen weer aangezogen worden. Zou de motor daarvan op hol kunnen slaan? Denk dat het luchtfilter of inlaatkleppen behoorlijk kunnen vervuilen in ieder geval.

Als je even goed naar dat schema kijkt zie je dat dat laatste niet kan. Die leiding komt na het filter in het spruitstuk uit.
Ik denk eigenlijk ook niet dat de inlaatkleppen zullen kunnen vervuilen door oliedanpen omdat de inlaatkleppen niet zo heet worden waardoor de olie niet zal verkolen zoals bij de uitlaatkleppen.
En op hol slaan kan alleen bij een veel te hoog oileniveau of bij lekkage van diesel naar de olie , bijv. door lekkage van de brandstofpomp.
Als dat gebeurt is het gewwon een kwestie van de inlaat van het luchtfilter dichthouden. Gaat hij meteen uit.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen 15W40 verkrijgbaar....kan 5W30 olie ook? 18 aug 2019 07:19 #1073985

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13452
Yellow Boat schreef :
Als dat gebeurt is het gewwon een kwestie van de inlaat van het luchtfilter dichthouden. Gaat hij meteen uit.
Ad

Als je dat met je hand doet zuigt een diesel je bloed door je huid en heb een hele grote bloedblaar.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen 15W40 verkrijgbaar....kan 5W30 olie ook? 18 aug 2019 07:34 #1073993

Goed lezen (laat verder maar)

Mijn vraag gaat over wat er kan gebeuren bij een ver versleten motor. Dat de carterdampen vettige aerosolen bevatten kon je goed merken bij de Nanni in de Loper. Carterontluchting werd daar geleid tot ingang luchtfilter. Het schuimrubber daarin kon je eens per seizoen uitknijpen van de olie. Filter sloeg daardoor dicht. Daarom opvangpot in dampleiding gemaakt waarbij aerosolen neerslaan/agglomereren onderin die pot, gevuld met staalwol en vloeistoftrap. Luchtfilter bleef daarna droog. Eens per jaar potje aftappen.

Bij een ver versleten motor zonder deze voorzieningen worden met de lucht dus ook hydrocarbons aangezogen die in de verbrandingsruimte komen of neer kunnen slaan op de koude delen daarvoor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen 15W40 verkrijgbaar....kan 5W30 olie ook? 18 aug 2019 08:04 #1074010

3Noreen schreef :
Yellow Boat schreef :
Als dat gebeurt is het gewwon een kwestie van de inlaat van het luchtfilter dichthouden. Gaat hij meteen uit.
Ad

Als je dat met je hand doet zuigt een diesel je bloed door je huid en heb een hele grote bloedblaar.

Ja , dat doe je natuurlijk ook met een opgepropte doek of desnoods een plankje of zoiets en niet met je hand.
Maar zo slim achtte ik de forumleden eigenlijk nog wel of ...... :huh:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen 15W40 verkrijgbaar....kan 5W30 olie ook? 18 aug 2019 15:25 #1074196

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Als er zoveel druk in je carter staat dat je olie uit de peilstok komt, moet je toch maar eens series aan revisie denken of je carter ontluchting ontstoppen.
Normaal bij kruissnelheid komt daat een beetje gasstroom uit. Wel vettig.

Op hol slaan van smeerolie dampen heb ik nog nooit gehoord, wel door diesel in de smeer olie.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen 15W40 verkrijgbaar....kan 5W30 olie ook? 18 aug 2019 15:26 #1074198

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Diesel stoppen met een doek kan de doek naar binnen zuigen.
Plankje is beter.
CO2 blusser is ook niet goed voor het motorblok.....

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.317 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl