Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za nov 07 @ 1:00PM - 05:30PM
Wadvaren voor Dummies
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: waterinjectiebocht

waterinjectiebocht 28 aug 2019 20:19 #1078044

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3470
Je kunt niet alle RVS soorten over een kam scheren. Het leiding- en tankwerk van de fabrieken waar onder andere de Magnums voor de hele wereld geproduceerd worden, bestaat volledig uit speciale roestvaststaal soorten, die vele jaren tegen uiterst agressieve chloorhoudende schoonmaakmiddelen bij hoge temperatuur bestand zijn. Dan praat je niet over standaard lassen en ordinair 316, dat voor je railing gebruikt wordt. Er is dus zeker een RVS soort die tegen de omstandigheden in de injectiebocht bestand is, de vraag is of de aanbieders van die onderdelen toegang hebben tot de juiste materialen en technologie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 28 aug 2019 20:31 #1078048

Ik vraag me af of CuNifer niet een mooi materiaal is voor een uitlaat bocht... iemand ervaring of een mening?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 28 aug 2019 20:32 #1078049

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4938
Waarom denken jullie dat de ingenieurs van VolvoPenta die bocht in gietijzer hebben ontworpen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 29 aug 2019 04:50 #1078100

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3470
jerry schreef :
Waarom denken jullie dat de ingenieurs van VolvoPenta die bocht in gietijzer hebben ontworpen?

Er is weinig mis met de materiaalkeuze, wat VP niet goed op orde heeft is de onderdelenvoorziening op de lange termijn. Kennelijk is er geen interesse en bedrijfsfilosofie om voor oudere motoren onderdelen te blijven leveren. In de markt circuleren hier en daar restanten onderdelen, die voor exorbitante prijzen worden aangeboden.

Voor kleine series onderdelen in de vervangingsmarkt, die door kleine aanbieders worden geproduceerd, is gieten in gietijzer, en de bewerking daarvan een te dure of te branchevreemde methode. In hun werkplaats lassen ze met minimale investeringen uit standaard verkrijgbaar plaat- en pijpmateriaal de spullen in elkaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 29 aug 2019 07:08 #1078123

Ivo pionier schreef :
Ik vraag me af of CuNifer niet een mooi materiaal is voor een uitlaat bocht... iemand ervaring of een mening?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Zal vast wel lukken maar wat dacht je dat dat spul gaat kosten. Kun je net zo goed Haslelloy nemen, dat gaat zeker nooit meer kapot .
Eventueel zou je ook monel kunnen nemen waarvan ook vaak de warmtewisselaarpijpen worden gemaakt.
Maar begin eens met het meer gangbare Duplex (1.4462) of super-Duplex(1.4463) rvs.Of eventueel 254SMo .
Dat is ook goed chloridebestendig en veel bestendiger of ongevoelig voortegen zaken als putcorrosie , spleetcorosie en spanningsscheur corrosie.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 29 aug 2019 07:41 #1078135

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1318
Bedankt allemaal. Het is toch een bocht van VP geworden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 29 aug 2019 09:29 #1078169

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4809
CeesS schreef :
De vraag is of de aanbieders van die onderdelen toegang hebben tot de juiste materialen en technologie.

Kijkende naar de foto's, wat is jouw inschatting.

Verder, wat Ad zegt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 29 aug 2019 16:45 #1078331

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 969
CeesS schreef :
jerry schreef :
Waarom denken jullie dat de ingenieurs van VolvoPenta die bocht in gietijzer hebben ontworpen?

Er is weinig mis met de materiaalkeuze, wat VP niet goed op orde heeft is de onderdelenvoorziening op de lange termijn. Kennelijk is er geen interesse en bedrijfsfilosofie om voor oudere motoren onderdelen te blijven leveren. In de markt circuleren hier en daar restanten onderdelen, die voor exorbitante prijzen worden aangeboden.

Voor kleine series onderdelen in de vervangingsmarkt, die door kleine aanbieders worden geproduceerd, is gieten in gietijzer, en de bewerking daarvan een te dure of te branchevreemde methode. In hun werkplaats lassen ze met minimale investeringen uit standaard verkrijgbaar plaat- en pijpmateriaal de spullen in elkaar.

Bij VP is de onderdelenvoorziening voor oudere motoren juist wel excellent op orde. Ik vind het nogal spectaculair dat je een onderdeel als waar hethier om gaat van een motor uit de 70r jaren nog steeds nieuw kan bestellen. Er zijn weinig merken die dat kunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 29 aug 2019 22:05 #1078445

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3470
Knar schreef :
Bij VP is de onderdelenvoorziening voor oudere motoren juist wel excellent op orde. Ik vind het nogal spectaculair dat je een onderdeel als waar hethier om gaat van een motor uit de 70r jaren nog steeds nieuw kan bestellen. Er zijn weinig merken die dat kunnen.

Het is vaak niet inzichtelijk waar onderdelen vandaan komen. Volvo Penta dealer Mulder heeft bijvoorbeeld deze tekst op z'n website staan :

In deze sectie bieden wij producten aan die bij Volvo Penta niet meer leverbaar zijn, maar Mulder Motoren BV nog wel als nieuwe producten aanbied. Bent u opzoek naar een onderdeel dat niet meer leverbaar is, maar niet in deze lijst wordt weergegeven, neem dan eens een kijkje op onze website voor gebruikte onderdelen(..)

In de kennissenkring heb ik meerdere VP bezitters, die grote moeite hebben met hun onderdelen voorziening. Het is zeker niet alles rozengeur en maneschijn, en vaak een kwestie van een hele dikke portemonnee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 02 sept 2019 13:35 #1079372

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 586
ReneK schreef :
Joop66 schreef :
baspa schreef :
Nogmaals Jongens:

RVS helpt niet!

Lassen zijn eng ivm mogelijke spleetcorrosie en kristalrooster verschuivingen door de temperatuur inwerking tijdens het lassen (interkristallijne corrosie voor de nerds).

Het enige wat hier helpt is wanddikte. Veul Aizer!

ok, de gietijzeren bocht heeft het 20 jaar uitgehouden , hoelang doet de SS bocht het voordat de gaten er in vallen ? 10 jaar ?
OP vroeg een 'goedkopere' oplossing , niet 'de beste' oplossing

Mijn BUKH 15 kW was in eerste instantie uitgerust met een gietijzeren waterinjectiebocht. Na een paar jaar kwam er een scheur in. Einde verhaal dus. Ik ben toen overgestapt op een RVS waterinjectie uitlaatbocht, zelf samengesteld uit RVS pijp- en bochtstukjes, professioneel gelast door een kennis. Ik vaar er al ruim 30 jaar mee en er is nog geen spoor van verval.
Mijn ligplaats is zoet water, maar er wordt ook veel gevaren op zout water. Bij mij dus goede ervaringen.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 02 sept 2019 20:56 #1079523

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1490
XanderB,
Net terug van vakantie. Las enige berichten terug dat je voorzien was. Enige tijd geleden van RVS een aantal van dat soort uitlaatbochten gemaakt voor mensen met een VP motor. Voor een aanzienlijk lagere prijs als wat VP voor een gietijzeren exemplaar rekent. Toen ook al op het forum diverse waarschuwingen gekregen, zoals nu ook weer.

Waar ik echter benieuwd naar ben zijn reacties van mensen die zo'n gelast bochtstuk van mij hebben en of die bochten nog dienstdoen. Gedachtig de waarschuwingen kon ik uiteraard geen garanties geven voor de duurzaamheid, maar men nam het risico, overigens met het voordeel van een veel lagere prijs. Het is een afweging.

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 03 sept 2019 14:01 #1079709

Er zijn best veel motoren leveranciers die een roestvrijstalen injectiebocht leveren met de motor. Hoor alleen klachten over de gietijzeren en zelden over roestvrijstalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 03 sept 2019 14:50 #1079728

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4482
Ik heb een RvS bocht (zie ook mijn site) en doet het prima. Zit er ruim een jaar op.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 03 sept 2019 16:01 #1079754

johannesw schreef :
Er zijn best veel motoren leveranciers die een roestvrijstalen injectiebocht leveren met de motor. Hoor alleen klachten over de gietijzeren en zelden over roestvrijstalen.
Dat is waarschijnlijk omdat de diesel steeds schoner word, 20 jaar terug hoefde je dat niet te proberen. In veel delen in de wereld ook nog niet. Hier in de VS zou een rvs uitlaatbocht een kort leven beschoren zijn.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 03 sept 2019 16:31 #1079765

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4809
johannesw schreef :
Er zijn best veel motoren leveranciers die een roestvrijstalen injectiebocht leveren met de motor. Hoor alleen klachten over de gietijzeren en zelden over roestvrijstalen.

Let wel: bij mijn MD11C issie ook doorgerot.

Na 40 jaar. Mag t?

Er is nog geen enkele RVS bocht van 40 jaar. Omdat rvs toen onbetaalbaar was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 03 sept 2019 16:57 #1079782

  • joyce
  • joyce's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 334
Erikdejong schreef :
johannesw schreef :
Er zijn best veel motoren leveranciers die een roestvrijstalen injectiebocht leveren met de motor. Hoor alleen klachten over de gietijzeren en zelden over roestvrijstalen.
Dat is waarschijnlijk omdat de diesel steeds schoner word, 20 jaar terug hoefde je dat niet te proberen. In veel delen in de wereld ook nog niet. Hier in de VS zou een rvs uitlaatbocht een kort leven beschoren zijn.

Ik heb een rvs uitlaatriser en mixer en die is inmiddels al 8 jaar bij mij en was absoluut niet nieuw toen ik de boot kocht en ik kan mij niet voorstellen dat de diesel in de cariebe schoon is,de gietijzer riser van de motor die ik hiervoor had is nog geen 10 jaar meegegaan en koste meer als $600.(leuk vp)
De rvs bocht op de yanmar motor van de generator is ook al minimaal 10 jaar oud en daar zie je helemaal niks aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 03 sept 2019 17:07 #1079787

joyce schreef :
de gietijzer riser van de motor die ik hiervoor had is nog geen 10 jaar meegegaan en koste meer als $600.(leuk vp)
De rvs bocht op de yanmar motor van de generator is ook al minimaal 10 jaar oud en daar zie je helemaal niks aan.
Ik ben vorige week ook de straat overgestoken zonder eerst links of rechts te kijken....

Op mijn vorige motor een stalen waterinjectiebocht van 43 jaar oud waar ook niets aan te zien was. Mijn buurman op zijn vissersboot heeft een RVS bocht op zijn John Deere die in 3 maanden al doorgerot was.

Zo zie je maar dat individuele voorbeelden niet veel zeggen over de geschiktheid. RVS is gewoon gevoeliger voor corrosie in een hete omgeving met zout dan gewoon staal, daarbij is RVS aanzienlijk duurder, dus waarom zou je die extra kosten maken?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 03 sept 2019 17:07 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 03 sept 2019 17:19 #1079792

  • joyce
  • joyce's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 334
Beetje flauw met dat oversteken vooral jij komt altijd met voorbeelden die bij jouw werken.(zelfs nu)

Jij zegt met stelligheid dat je dat niet hoefde te proberen 20 kaar geleden en dat in de vs het een ko
rt leven zou hebben, beide zijn nogal overdreven.
Een riser van een vp uit de 20 serie kost meer als 600 dollar en zijn binnen 10 jaar door en niet alleen bij mij dus daar is best wat winst te halen .(en Kun je heel veel rvs voor kopen)

Bij die uitlaatbochten heb/had ik zelf ook reserves en ik controleer ze regelmatig maar tot nu toe gaat het gewoon goed en de gatren vallen er niet in ondanks zeewater en smerige diesel .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 03 sept 2019 20:41 #1079860

Zoals aangegeven heb ik een rvs bocht van Petervdw sinds begin 2018 en ik ben er erg blij mee !!!

Ook heb ik er alle vertrouwen in dat deze een lange levensduur zal kennen (mijn vaste ligplaats is op zoet, dit jaar iets van 2,5 weken op zout).

Mocht dat onverhoopt toch niet zo zijn dan zijn jullie de eersten die dat vernemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 03 sept 2019 21:43 #1079876

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5227
Met zoutwater heeft RVS last van "put corrosie".
Op zoet water heeft RVS daar geen last van.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 03 sept 2019 23:02 #1079880

joyce schreef :
Beetje flauw met dat oversteken vooral jij komt altijd met voorbeelden die bij jouw werken.(zelfs nu)
De voorbeelden waarmee ik kom zijn om de lezers te prikkelen tot nadenken, tot denken buiten de vaste kaders, er is namelijk zoveel meer mogelijk en dingen zijn vaak veel simpler dan ze voorgesteld worden, daarbij zijn de voorbeelden gebaseerd op (veel) praktijk ervaring. Uiteraard moet een ieder doen waar ze zin in hebben of waar ze zich het beste bij voelen.

Echter, de meeste classificatie maatschappijen voor beroepsvaartuigen staan het niet eens toe dat je RVS stukken in je uitlaat gebruikt, dat doen ze niet omdat RVS zoveel beter is als gewoon staal en/of gietijzer. Duurder is het echter wel.

Om het in de juiste context te zetten: bij zeiljachten maakt het allemaal neit zoveel uit, de motor loopt in de meeste gevallen maar een handvol uren per jaar.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 03 sept 2019 23:08 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 04 sept 2019 01:08 #1079884

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1155
Voor elk voorbeeld wel weer een tegenvoorbeeld.
In het verleden een VP MD22 gehad, altijd op zout water. Ook een doorgeroeste uitlaat water-inspuitbocht.
Motor 5 jaar oud.
De dikte van het gietijzer valt behoorlijk tegen, vooral het stuk waar de slang op klemt.
Een beetje met schroevendraaier gepeutert, die er op verschillende plekken doorheen stak alsof het koek was. Geen vervanging op korte termijn beschikbaar.Toen als noodoplossing in het rechte stuk een stukje RVS buis dat er precies inpaste ingelijmd met "plastic steel" (hoge temperatuur epoxy met wapening). Verder na goed schoonmaken met vinger een flinke coating plastic steel aangebracht in de bocht.




Vervanging steeds uitgesteld, maar na een jaar open gemaakt om te controleren. Zag er nog steeds prima uit, geen pitting in het RVS, plastic steel was overal nog aanwezig. Inmiddels heeft de boot al jaren een nieuwe eigenaar, die vaart er nog steeds zonder problemen mee rond (ik heb bij verkoop de "noodoplossing" vermeld).



Door sommigen misschien als Mickey Mouse oplossing gezien, maar blijkt te werken.

In geval van TS zou ik de meeste roest verwijderen, plastic steel opsmeren en mantel maken van open gezaagde RVS buis, ook weer met plastic steel oplijmen en met slangenklemmen om de uitlaat klemmen. Blijft minstens een paar seizoenen goed. Als je om de wereld gaat zeilen misschien maar eerst vervangen.


Trouwens, wat RVS en zeewater betreft. Bijna elke boot heeft een uitlaat huiddoorvoer van RVS. Daar gaat dezelfde troep door als de uitlaatbocht. Toch nooit meegemaakt dat die RVS huiddoorvoer sterk gecorrodeerd was en vervangen moest worden.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 04 sept 2019 01:09 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 04 sept 2019 02:26 #1079886

37south schreef :
Trouwens, wat RVS en zeewater betreft. Bijna elke boot heeft een uitlaat huiddoorvoer van RVS. Daar gaat dezelfde troep door als de uitlaatbocht. Toch nooit meegemaakt dat die RVS huiddoorvoer sterk gecorrodeerd was en vervangen moest worden.
Omdat het daar niet meer om hoge temperaturen gaat.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 04 sept 2019 04:13 #1079887

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1155
Erikdejong schreef :
37south schreef :
Trouwens, wat RVS en zeewater betreft. Bijna elke boot heeft een uitlaat huiddoorvoer van RVS. Daar gaat dezelfde troep door als de uitlaatbocht. Toch nooit meegemaakt dat die RVS huiddoorvoer sterk gecorrodeerd was en vervangen moest worden.
Omdat het daar niet meer om hoge temperaturen gaat.

Dat is waar, maar na de water inspuiting, waar het gietijzer het meest weggevreten was, is de temperatuur ook niet super hoog meer. Tenslotte zit daar de rubber slang bevestigd, die vindt hoge temperatuur ook niet fijn. De konstante waterstroom koelt het gietijzer zeer snel af. In ieder geval leek de rvs insert niet aangedaan. Zo maar een ervaring.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 04 sept 2019 04:49 #1079889

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7595
Erikdejong schreef :

<knip>

Echter, de meeste classificatie maatschappijen voor beroepsvaartuigen staan het niet eens toe dat je RVS stukken in je uitlaat gebruikt, dat doen ze niet omdat RVS zoveel beter is als gewoon staal en/of gietijzer. Duurder is het echter wel.

Om het in de juiste context te zetten: bij zeiljachten maakt het allemaal neit zoveel uit, de motor loopt in de meeste gevallen maar een handvol uren per jaar.

Dat van die classificatie maatschappijen heeft ook weer een nuance: in de binnenvaart moeten nieuwe motoren aan redelijk strikte eisen voldoen mbt uitstoot. Daarom worden ze (bijna) allemaal met naverbranding uitgevoerd MVV AdBlue. Daarmee zot je alleen wel aal RvS 316 vast voor de uitlaat omdat anders het AdBlue door het staal vreet.

Groeten,
Johnnie
Laatst bewerkt: 04 sept 2019 04:49 door trotti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.273 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl