Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: 2e Renault overleden

2e Renault overleden 28 okt 2019 17:54 #1096676

  • ard1
  • ard1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
BBM is voor ons niet de meest gunstige optie, daar wij ook de zee opgaan ( al heb ik er wel eens over nagedacht)
Soms heb je even een Time-Out nodig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e Renault overleden 28 okt 2019 18:54 #1096686

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Het hangt af van hoe je wilt zeilen. Als je wilt motoren als er bijvoorbeeld geen wind en wel golven staan, is een buitenboordmotor lastig. Maar bijvoorbeeld Sunday heeft in zijn kleine boot periode altijd met een (elektrische) buitenboordmotor gevaren.

Heb ik je bericht gemist: ik vroeg me af wat je tot de conclusie overleden bracht. Wat is er met je motor aan de hand? Vorig jaar had je het over een vriesplaatje en de vraag of je de kop moest laten vlakken bij plaatsen van een nieuwe koppakking. Meer heb ik niet gezien. Ik weet dat de motor oud is, in veler ogen een slechte naam heeft en dat veel onderdelen lastig kunnen zijn, maar het is ook hele traditionele bewezen technologie uit het pre-elektronica tijdperk (dus een beetje vies misschien).
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e Renault overleden 28 okt 2019 19:08 #1096688

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7798
Minim schreef :
[..]
maar het is ook hele traditionele bewezen technologie uit het pre-elektronica tijdperk (dus een beetje vies misschien).
álle motoren in deze klasse zijn pre-elektronica wat de motor zelf betreft. Ook als je een splinternieuwe koopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e Renault overleden 28 okt 2019 19:23 #1096691

  • ard1
  • ard1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
Zo stuk dus... :(
Bijlagen:
Soms heb je even een Time-Out nodig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e Renault overleden 28 okt 2019 20:25 #1096701

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 947
Hoe is de zuiger er aan toe, zuigerveren nog gangbaar?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e Renault overleden 28 okt 2019 21:03 #1096708

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Philip schreef :
Minim schreef :
[..]
maar het is ook hele traditionele bewezen technologie uit het pre-elektronica tijdperk (dus een beetje vies misschien).
álle motoren in deze klasse zijn pre-elektronica wat de motor zelf betreft. Ook als je een splinternieuwe koopt.

Ik wilde aangeven dat het puur mechanisch is waar ook veel aan gerepareerd kan worden.
De zuigerveren kun je nog gewoon nieuw kopen. De moeren voor de kop ook.
Van de gebroken klep weet ik het niet (de mijne waren nog goed en heb ik alleen ingeslepen).

Ik kan niet beoordelen of / hoeveel schade er is aan cilinderwand, zuiger en kop, maar als de cilinder met honen in orde gemaakt kan worden, de zuiger in orde is en de kop ook in orde is of in orde gemaakt kan worden, kan de motor wellicht weer goed lopen. Mijn motor loopt na honen van de cilinder, nieuwe zuigerveren, een nieuwe (zelf gemaakte roodkoperen) koppakking en een gereviseerde verstuiver weer prima, start meteen. En dat heeft me niet veel gekost (omdat ik het werk zelf gedaan heb).
Ik vind mijn motor het niet waard om vele honderden euro's aan revisie uit te geven en als bijvoorbeeld de hogedrukdieselpomp het zou begeven of iets dergelijks, dan geef ik mijn motor ook op, want ik ben maar een onervaren amateur-monteur die geen ervaring heeft met de gevolgen van een gebroken klep. Maar voorlopig kan ik de investering in vervanging mooi uitstellen en dat komt mij goed uit. Misschien is dat ook mogelijk bij Ard's motor.
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e Renault overleden 28 okt 2019 21:25 #1096716

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Lijken mij wel redelijk makkelijk zelf te reviseren blokken deze.
Als de cilinderwand nog goed is, is er denk ik nog wel hoop zeker als je de kop van motor No. 1 nog goed is en je die kan gebruiken.
Maar dan moet je wel enigzins handig met motoren zijn, niet op tijd gesteld is weer klep kapot.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e Renault overleden 29 okt 2019 06:53 #1096752

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
je kan zo zien of de zuiger en cilinderwand is beschadigd toch, want de schade is er boven. zuiger op zijn laagste stand en je ziet veel

En idd als de kop van de oude motor nog goed is gewoon overzetten, kleppen stellen en starten dat ding.

niet teveel werk en vrijwel geen kosten
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 29 okt 2019 06:56 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e Renault overleden 29 okt 2019 08:23 #1096773

  • ard1
  • ard1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
De motor was afgelopen winter gereviseerd, nieuwe verstuiver, gehoond, nieuwe zuiger +veren... Maar er scheen dat een asje in de motor te zijn blijven (wat aan het gas zit) te zijn blijven hangen waardoor na het starten van de motor de motor gelijk op hol sloeg. Voordat ik de motor uit kon schakelen was het leed al geschied..
Soms heb je even een Time-Out nodig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e Renault overleden 29 okt 2019 08:30 #1096778

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
We zien dus een gebroken klep. Als deze al met een draaiende motor op de zuiger terecht is gekomen betekent dat het einde van de motor. Klep past namelijk niet tussen zuiger en kop. Daar is de ruimte te klein voor. Dus veel gevolgschade. Kromme zuigerstang, beschadigde zuiger en voering.
De conclusie van Ard 1 is juist.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 29 okt 2019 08:31 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e Renault overleden 29 okt 2019 09:43 #1096786

  • ard1
  • ard1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
Idd Douwe, de klep zat tussen de zuiger een de kop
Soms heb je even een Time-Out nodig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e Renault overleden 29 okt 2019 09:49 #1096787

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1573
Er zijn genoeg betaalbare BBM opties, met een goed slot en een niet al te cosmetisch correct exemplaar is de kans op diefstal erg klein zou ik zeggen.

Ging bij mij jaren lang goed, zelfs met een nieuwe mercury 6pk op de spiegel.

500 a 600 euro is meer dan genoeg budget, neem je er een met een interne tank en evt de optie om er een externe tank aan te pluggen als je lange afstanden vaart. Dan neem je ook het hele benzine gevaarlijk discussie weg.

Zelf ga ik deze winter / voorjaar de overstap maken naar electrische voorstuwing direct op mijn schroefas.

Verder vaart je boot lekkerder als de diesel eruit is, ze zijn best zwaar :-)

De afstand bediening kun je weer gebruiken voor de bbm, dat is wel aan te raden, laat dan ook nog je bbm meesturen daar heb je veel plezier van in de sluis en de haven.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Laatst bewerkt: 29 okt 2019 09:57 door fer2nand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e Renault overleden 29 okt 2019 10:16 #1096788

Ard, wat een ellendig verhaal met dat motortje. Ik heb nog een langstaart 4pk Mercury bbm met externe tank aansluiting en laadspoel in de schuur hangen.
Als ik je daarmee verder kan helpen komen we wel uit de prijs. Ophalen in Maastricht (of soms midden NL), dat dan weer wel...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e Renault overleden 29 okt 2019 10:17 #1096789

  • ard1
  • ard1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
Er is nu wat meer aan de hand dan een vriesplaatje minim... Helaas
Soms heb je even een Time-Out nodig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e Renault overleden 29 okt 2019 10:21 #1096790

  • ard1
  • ard1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
fer2nand schreef :
Er zijn genoeg betaalbare BBM opties, met een goed slot en een niet al te cosmetisch correct exemplaar is de kans op diefstal erg klein zou ik zeggen.

Ging bij mij jaren lang goed, zelfs met een nieuwe mercury 6pk op de spiegel.

500 a 600 euro is meer dan genoeg budget, neem je er een met een interne tank en evt de optie om er een externe tank aan te pluggen als je lange afstanden vaart. Dan neem je ook het hele benzine gevaarlijk discussie weg.

Zelf ga ik deze winter / voorjaar de overstap maken naar electrische voorstuwing direct op mijn schroefas.

Verder vaart je boot lekkerder als de diesel eruit is, ze zijn best zwaar :-)

De afstand bediening kun je weer gebruiken voor de bbm, dat is wel aan te raden, laat dan ook nog je bbm meesturen daar heb je veel plezier van in de sluis en de haven.

Dus in 2020 ga jij electrisch met de SSR naar Engeland?
Soms heb je even een Time-Out nodig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e Renault overleden 29 okt 2019 11:30 #1096805

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1573
Dat is geen primeur, Joost Ubbink deed dit al jaren en voer dan daarna nog veel verder dan The Butt and Oyster

Ik weet ook nog niet of ik de SSR volgend jaar ga varen.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e Renault overleden 29 okt 2019 12:06 #1096810

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
vroeger hadden ze helemaal geen motor en zeilden de hele wereld over, zonder marifoon , zonder ais, zonder gps...oke de hele zeebodem ligt er nog vol mee das waar
vofer2nand schreef :
Dat is geen primeur, Joost Ubbink deed dit al jaren en voer dan daarna nog veel verder dan The Butt and Oyster

Ik weet ook nog niet of ik de SSR volgend jaar ga varen.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e Renault overleden 29 okt 2019 12:15 #1096812

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1573
Tja vroeger was alles beter :laugh:
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e Renault overleden 29 okt 2019 13:05 #1096821

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
FriendlySailor schreef :
Ja, als je handig bent.................

Dan zou ik die Renault nog eens aanpakken.........2x een 1/2/motor.
Zit mss nog wel muziek ik.

Die Renault Coach waren vanaf het begin probleem motoren. Zou er niet meer aan beginnen.

Er zijn ook nog Renault 4 cylinder benzine motoren. Zijn destijds veel geleverd aan de naam DTR. Maar dat is heel wat anders.

Maar die Couach ?!?. Jammer van de kosten van de revisie.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e Renault overleden 29 okt 2019 13:48 #1096828

Hallo Ard,

Ik heb ook een oude rc8d in mijn boot gehad (ik heb een schroefas).
Na zoeken en vergelijken kwam ik tot de conclusie dat de yanmar 1gm10 dezelfde inbouw breedte heeft.
Ik heb twee rechtopstaande schotten waar hoeklijnen aan bevestigd zitten en daarop staat de motor.
De hoeklijnen heb ik een stuk laten zakken en op de trillingdempers van yanmar kun je nog een beetje stellen in hoogte.
Via marktplaats heb ik een yanmar 1gm10 met volgens mij een kp2 keerkoppeling erop gekocht (dit kwam kwa rotaties overeen met de renault marine).
Ik vaar er nu anderhalf seizoen mee en ben zeer tevreden met de yanmar. Doet het altijd zonder consequenties.
Plaatsen heb ik zelf gedaan en met een monteur de laatste afstellingen gedaan en beugels gemaakt voor de gas en schakel kabel.

Met vriendelijke groet,
Christiaan Koelewijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e Renault overleden 29 okt 2019 14:13 #1096833

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
ard1 schreef :
Er is nu wat meer aan de hand dan een vriesplaatje minim... Helaas

Ik heb het gelezen, Ard1. Ik snap je conclusie nu helemaal. Dat is hooguit op te lossen voor een echte monteur, maar in ieder geval, denk ik, veel te duur om te laten doen. Heel treurig voor je.
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e Renault overleden 30 okt 2019 09:50 #1097062

  • ard1
  • ard1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
Stefanvanvee schreef :
Ard, wat een ellendig verhaal met dat motortje. Ik heb nog een langstaart 4pk Mercury bbm met externe tank aansluiting en laadspoel in de schuur hangen.
Als ik je daarmee verder kan helpen komen we wel uit de prijs. Ophalen in Maastricht (of soms midden NL), dat dan weer wel...

Hoi Stefan, bedankt voor het mooie aanbod maar wil het toch nog 1 maal proberen met een binnenboord motor.
Als ik het zo allemaal hoor moet ik op zoek naar een yanmar 1gm10.
(Binnenboord motor lijkt mij ook prettiger op zee)
Bedankt, Ard
Soms heb je even een Time-Out nodig
Laatst bewerkt: 30 okt 2019 09:51 door ard1. Reden: Taalfout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e Renault overleden 30 okt 2019 10:22 #1097071

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
In 2007 bleek de kop van mijn toen 19 jarige 1GM10 gescheurd. Ik stond toen voor de keus repareren of nieuw kopen. Ik heb een aantal Yanmar dealers aangeschreven wat een papieren levering (alleen factuur, zelf ophalen bij Yanmar en zelf inbouwen) van een 1GM10 aan korting zou betekenen. Ik stond versteld van de korting die dan mogelijk is. De verkoop op marktplaats van de defecte motor leverde ook nog een pittig bedrag op, uiteindelijk had ik voor weinig geld een compleet nieuwe motor.
Laatst bewerkt: 30 okt 2019 10:23 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e Renault overleden 30 okt 2019 10:58 #1097076

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5012
In mijn boot staat ook een rcd8 diesel olie en water te lekken. Heb er een elektromotor voor gekocht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.337 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl