Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517)

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 09 dec 2019 17:03 #1107639

Dit is overigens de dikke deutz waar het over gaat (rookt nu niet meer zo, kleppen deksel zit er normaal gewoon op)

www.dropbox.com/s/idpzfh8lnggr...0522_201912.mp4?dl=0

Zit in deze kotter:


Baron van Hoëvel "Starnakel" - Motorkotter "Nescio"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 09 dec 2019 17:33 #1107643

Starnakel schreef :
Toch wil ik even terug komen op de handleiding. Wat bedoelen ze hier dan met de 3 a 5 min op 1000 toeren zonder last?




En het voorsmeren, ik lees hier dat er 3x gepompt moet worden. Dus niet lekker doorpompen...?







(Wie spreekt hier goed technisch Duits?)

Ik :whistle: .
Maar zo technisch is dit duits niet hoor.
Op de eerste pagina staat iderdaad dat je de motor 3-5 minuten onbelast oet alten draaien voordat je hem belast. Maar echt op bedrijfstemperatuur zal hij dan zeker nog niet zijn ( mijn mening , staat daar niet hoor).
Op de tweede pagina wordt het smeren uitvoeriger besproken en dat is toch anders en ook meer dan pompen tot je druk voelt.
Ik zal eens kijken of ik het vertaald krijg met een appje wat ook tekst op een foto kan vertalen. Heb ik al vaker gebruikt om chinees te vertalen en werkt verbluffend goed.

Lukt heelaas niet . foto is te onduidelijk kennelijk.
Ik zal het eens echt vertalen maar dat duurt even.
Ad
Laatst bewerkt: 09 dec 2019 18:45 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 09 dec 2019 18:46 #1107664

Hier de vertaling van de smeerpagina.
Ad

Bijlage:

Bestandsnaam: Smeringvertaling.pdf
Bestandsgrootte:416 KB
Laatst bewerkt: 09 dec 2019 18:47 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 09 dec 2019 19:18 #1107685

Hartelijk bedankt voor het vertalen! Maar het lijkt erop dat er iets niet helemaal klopt. Er zitten geen kleine smeerpotjes bij de tuimelaars. Dit moet ik namelijk met een oliesnip doen. (Wellichtdat wat hier beschreven is een optie is?)

Ik maak morgen even een foto van de vleugel pomp en de technische tekening van het smeersysteem.

Nogmaals bedankt, dat verklaart de 3x pompen (dat is namelijk bijna niets met de vleugelpomp)
Baron van Hoëvel "Starnakel" - Motorkotter "Nescio"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 09 dec 2019 20:08 #1107702

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
Sonador schreef :
WADnWIND schreef :
Verbazingwekkend hoeveel "Experts" hier zijn. :laugh:

Er komen er nog wel een paar denk ik.

Ik zie liever een lading antwoorden van mensen die logisch nadenken, dan dit soort zure verbitterde reacties!

Beetje jammer WADnWIND.

Heb ik nu een expert op zijn lange tenen getrapt?

Het verbaasd mij dat 8 van de 10 adviezen een soort napraten uit fora zijn, met teksten over bore-glazing en niet stationair laten lopen.
Die motor loopt al 60 jaar! en een beetje licht in zijn werk gelijkmatig en beheerst warmlopen lijkt mij niet onaardig. Dus het antwoordt van Tony lijkt mij het beste.

Ook wel bijzonder dat je op een kritische opmerking zó reageert, gelijk in een wiek geschoten. B)

Ik ben tenslotte maar een argeloze voorbijganger. :laugh:

Toch hebben we hier bij dit soort reacties weer te maken met menschen in een bepaald spectrum. Ze herkennen niet welke setting het geschreven wordt/is.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 09 dec 2019 20:16 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 09 dec 2019 20:19 #1107703

je had natuurlijk ook meteen de technisch inhoudelijke reactie kunnen plaatsen.
Je eerste reactie kwam nogal neerbuigend over, en zo ken ik je niet.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 09 dec 2019 20:21 #1107704

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
Yellow Boat schreef :
Ik :whistle: .
Maar zo technisch is dit duits niet hoor.
Op de eerste pagina staat iderdaad dat je de motor 3-5 minuten onbelast oet alten draaien voordat je hem belast. Maar echt op bedrijfstemperatuur zal hij dan zeker nog niet zijn ( mijn mening , staat daar niet hoor).

Ad

Staat duidelijk 3-5 minuten op 1000rpm, maar dat neemt niet weg dat uit voortschrijdend inzicht best wat langer mag en b.v. in zijn werk, om gelijkmatig op te warmen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 09 dec 2019 20:27 #1107706

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Beste WADnWIND, Ik ben ervoor naar school geweest.

Ik hou niet van neerbuigende/kleinerende reacties, iets wat jij wel vaker doet.
Lees je eigen reacties eens terug a.u.b.

Dat is alles wat ik erover wil schrijven, gewoon erg jammer want ik had je hoger zitten.
Laatst bewerkt: 09 dec 2019 20:30 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 09 dec 2019 20:31 #1107707

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
roozeboos schreef :
je had natuurlijk ook meteen de technisch inhoudelijke reactie kunnen plaatsen.
Je eerste reactie kwam nogal neerbuigend over, en zo ken ik je niet.

je en nee. Er stond een emoticon achter, echter begrijpen de meesten in een bepaald spectrum dat kennelijk niet.
In dat geval blijkt dus dat iedereen die de schoen past gelijk gaat reageren.

Alleen al als je over bore glazing begint bij een motor van 60 jaar oud? Alsof dat die motor gaat redden? Het plaatsten in het juiste perspectief t.o.v. de actuele situatie lijkt hier nogal eens moeilijk.

Straks gaan ze hier ook nog beweren dat een cool-down onzin is. ;)
Ik bedoel maar.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 09 dec 2019 20:33 #1107708

Sonador schreef :
Beste WADnWIND, Ik ben ervoor naar school geweest.

Ik hou niet van neerbuigende/kleinerende reacties, iets wat jij wel vaker doet.
Lees je eigen reacties eens terug a.u.b.

Dat is alles wat ik erover wil schrijven, gewoon erg jammer want ik had je hoger zitten.

Ik heb WnW's reactie niet als neerbuigend ervaren.
Grappig hoe verschillend een boodschap geïnterpreteerd kan worden. (Ook dit is niet neerbuigend bedoeld).
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 09 dec 2019 20:35 #1107709

Sonador schreef :
Beste WADnWIND, Ik ben ervoor naar school geweest.

Ik hou niet van neerbuigende/kleinerende reacties, iets wat jij wel vaker doet.
Lees je eigen reacties eens terug a.u.b.

Dat is alles wat ik erover wil schrijven, gewoon erg jammer want ik had je hoger zitten.

Sonador , je begon ook meteen over bore glaze etc , dat treed niet meteen op en zeker niet in bv 5 min stationair.

Sterker nog hoe wil je niet stationair / varen / rijden ?
Ook sommige motoren moeten de zuigers eerst een bepaalde temperatuur hebben voor ze belast mogen worden , en zo zijn er wel meer gekke dingen die motor specifiek kunnen zijn in merk type etc
Het Manual geeft daarin altijd uitsluitsel
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 09 dec 2019 20:38 #1107711

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
Berghout-2 schreef :

Ik heb WnW's reactie niet als neerbuigend ervaren.
Grappig hoe verschillend een boodschap geïnterpreteerd kan worden. (Ook dit is niet neerbuigend bedoeld).
Wim.

Dát is dus exact wat ik bedoel.
je kan er 20 smilies achter zetten, maar sommige zien dat niet of kunnen dat niet zien en zijn helemaal blind beledigd in hun wiek geschoten.

Als ik er nu helemaal geen smily achter gezet had, had Sonador gelijk. ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 09 dec 2019 20:39 #1107713

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Jeroen, ik haakte gewoon aan over het onbelast draaien verhaaltje erboven.
Daarna gaf ik gewoon mijn mening op basis van eigen ervaring, en van wat ik geleerd heb.

Misschien had ik er een smiley bij moeten zetten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 09 dec 2019 20:43 #1107714

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
WADnWIND schreef :
Berghout-2 schreef :

Ik heb WnW's reactie niet als neerbuigend ervaren.
Grappig hoe verschillend een boodschap geïnterpreteerd kan worden. (Ook dit is niet neerbuigend bedoeld).
Wim.

Dát is dus exact wat ik bedoel.
je kan er 20 smilies achter zetten, maar sommige zien dat niet of kunnen dat niet zien en zijn helemaal blind beledigd in hun wiek geschoten.

Als ik er nu helemaal geen smily achter gezet had, had Sonador gelijk. ;)

Lees nog eens je reactie op mijn reactie, je zet mij gewoon weg als iemand uit een bepaald spectrum.
Speldenprikjes noem ik dat,
Allemaal best, ik ben ook wel eens als mongool weg gezet hier op het forum.

Allemaal prima joh.

:laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 09 dec 2019 20:50 #1107716

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
Om het toch maar over motoren en boreglazing te hebben.
Nu heb ik relatief veel met motoren te maken gehad, merendeel als gebruiker en sta er nog wel wel eens naast tijdens groot onderhoud (b.v. 1MW sulzer of catepillers) als argeloze voorbijganger. Ik heb een monteur nog nooit horen klagen over boreglazing, terwijl de berichten op internet alarmerend zijn?
Oke, er wordt wel geklaagd dat een 30-35 jaar oude generator niet meer het volle vermogen haalt van 1MW, dat zou een indicatie kunnen zijn.

Maar ik denk niet dat het een issue is bij een 60 jaar oud beestje is, die mag je best met liefde vertroetelen als museumstuk door oliedruk pompen en gelijkmatig warm laten lopen (in zijn werk).
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 09 dec 2019 20:51 #1107717

Allemaal best, ik ben ook wel eens als mongool weg gezet hier op het forum.

Wel een leuke mongool hoor ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 09 dec 2019 20:52 door Noballast. Reden: Quote toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 09 dec 2019 21:06 #1107723

Sonador schreef :
Jeroen, ik haakte gewoon aan over het onbelast draaien verhaaltje erboven.
Daarna gaf ik gewoon mijn mening op basis van eigen ervaring, en van wat ik geleerd heb.

Misschien had ik er een smiley bij moeten zetten?

Hahahah wie weet :P

Maar goed ik vind in het algemeen ook op de steiger hoor; onbelast / stationair als of je je motor in No time sloopt.
Ik denk dat daar erg veel nuance in is , in de meeste bootjes hebben de diesel dames aardige leeftijden, en echt vertroeteld worden ze niet vaak en gepoetst al helemaal niet.

Daar voeg ik meteen aan toe dat jollenbaas Wel de kroon spant met zijn machine kamer porno :blush:
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 09 dec 2019 21:08 #1107724

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
WADnWIND schreef :
Om het toch maar over motoren en boreglazing te hebben.
Nu heb ik relatief veel met motoren te maken gehad, merendeel als gebruiker en sta er nog wel wel eens naast tijdens groot onderhoud (b.v. 1MW sulzer of catepillers) als argeloze voorbijganger. Ik heb een monteur nog nooit horen klagen over boreglazing, terwijl de berichten op internet alarmerend zijn?
Oke, er wordt wel geklaagd dat een 30-35 jaar oude generator niet meer het volle vermogen haalt van 1MW, dat zou een indicatie kunnen zijn.

Maar ik denk niet dat het een issue is bij een 60 jaar oud beestje is, die mag je best met liefde vertroetelen als museumstuk door oliedruk pompen en gelijkmatig warm laten lopen (in zijn werk).

Zo had ik erg graag jou eerste reactie gezien!
En past bij het beeld wat ik van jou heb.

Ik ga mijn reactie(s) niet goedpraten, maar ik haakte slechts aan bij het onbelast draaien verhaal.
En ook oude motoren kunnen er last van hebben, mijn md5a had er ook last van.
Geen noemenswaardige slijtage, maar bijna spiegelgladde cilinderwand, is ook 40 jaar oud.

Maar goed sorry voor alle off topic, ik geloof dat ik ongesteld moet worden.
Laatst bewerkt: 09 dec 2019 21:10 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 09 dec 2019 21:09 #1107727

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh:
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 09 dec 2019 21:10 #1107729

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Noballast schreef :
Allemaal best, ik ben ook wel eens als mongool weg gezet hier op het forum.

Wel een leuke mongool hoor ;)

Dat zei mijn vrouw laatst ook tegen mij!

:woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 09 dec 2019 21:11 #1107730

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
Sonador schreef :
En ook oude motoren kunnen er last van hebben, mijn md5a had er ook last van.
Geen noemenswaardige slijtage, maar bijna spiegelgladde cilinderwand, is ook 40 jaar oud.

Hoe merkte je dat?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 09 dec 2019 21:14 #1107732

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Dat zag ik, toen ik het blok uit elkaar had liggen.
Rondom een spiegelgladde cilinderwand.
Daarvoor heb ik hem nooit zien/horen lopen, zie mijn dagboek in off-topic.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 09 dec 2019 21:21 #1107736

Dan kunnen we wel vaststellen dat je setje zuigerveren harder waren dan de bus :silly:
Cummins had het een tijdje andersom op een type , vrat zuigerveren :pinch:
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 09 dec 2019 21:26 #1107738

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Jeroen-pion schreef :
Dan kunnen we wel vaststellen dat je setje zuigerveren harder waren dan de bus :silly:
Cummins had het een tijdje andersom op een type , vrat zuigerveren :pinch:

Hij was niet ovaal uitgesleten, of ingevreten, gewoon echt verglaasd.
Loopt nu weer mooi!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 09 dec 2019 21:54 #1107752

Het gaat al 60 jaar lang goed met de dikke deutz ondanks de enorme gevaren van het stationair lopen. Er zitten nieuwe cilinder bussen in dus hij houdt het vast nog wel 60 jaar vol voordat hij aan de glazing ten onder gaat.

Het draait mij meer om spanningen in het blok (hij weegt zo'n 1300 kg) en dat ik mijn koppakkingen er niet uitblaas.

Maar ik hou gewoon de manual aan en na 3 min vaar ik rustig weg.

Mocht er iemand zelf een Klöckner hebben, stuur mij even een PB!
Baron van Hoëvel "Starnakel" - Motorkotter "Nescio"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.315 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl