Toekomst schreef :
Ik had in mijn vorige boot ook deze motor en ook met hetzelfde probleem: steeds terugkerende diesellekkage. Ook bij mij was de oorzaak de koperen ringetjes.
En u komt het: het ene nieuwe koperen ringetje is niet het andere nieuwe koperen ringetje.
Pas het derde nieuwe ringetje was dicht. Blijkbaar dus wat Sonador zegt: ze maken de ringetjes niet meer zoals vroeger.
Voor een constructieve afdichting met een ring is het materiaal slechts een van de variabelen. Verder zijn van belang de oppervlaktekwaliteit van de af te dichten vlakken, het parallel zijn er van, en de eventuele verontreiniging die zich daar heeft verzameld.
Koper wordt vaak “halfhard” geleverd. Het kan daardoor direct redelijk goed vervormd worden, als het te hard is kan er gegloeid worden. Voor koper wordt onderscheid gemaakt tussen verschillende gloeibehandelingen :
spanningsarm gloeien :
er zitten spanningen in het materiaal die elastisch zijn en elastisch blijven bij kamertemperatuur. Bij het verhogen van de temperatuur wordt wat elastisch is plastisch. Dit is makkelijk te verklaren, de elasticiteitsgrens ligt bij de hogere temperatuur lager en dus wordt het elastisch vervormde materiaal plastisch vervormd. Dit is vooral zichtbaar op de grenzen van de kristallen. Dit is spanningsarm gloeien (halfhard), rond 250 C.
rekristallisatie :
Bij een hogere gloeitemperatuur worden de vervormde kristallen vervangen door nieuwe kristallen die blijven groeien tot het vervormde kristal volledig omgezet is. Deze nieuwe kristalkorrels bevatten nauwelijks kristalfouten. De vervormbaarheid neemt aanzienlijk toe. De snelheid van dit proces neemt toe met de temperatuur maar ook met de vervormingsgraad. (rond 500-600 C). Snel afkoelen is technisch gezien niet nodig, maar wel handig om je vingers niet te branden.