Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: diesellekkage van de Bukh DV20 in onze Rustler

diesellekkage van de Bukh DV20 in onze Rustler 14 mei 2020 12:52 #1159807

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Toekomst schreef :
Ik had in mijn vorige boot ook deze motor en ook met hetzelfde probleem: steeds terugkerende diesellekkage. Ook bij mij was de oorzaak de koperen ringetjes.

En u komt het: het ene nieuwe koperen ringetje is niet het andere nieuwe koperen ringetje.
Pas het derde nieuwe ringetje was dicht. Blijkbaar dus wat Sonador zegt: ze maken de ringetjes niet meer zoals vroeger.

Voor een constructieve afdichting met een ring is het materiaal slechts een van de variabelen. Verder zijn van belang de oppervlaktekwaliteit van de af te dichten vlakken, het parallel zijn er van, en de eventuele verontreiniging die zich daar heeft verzameld.
Koper wordt vaak “halfhard” geleverd. Het kan daardoor direct redelijk goed vervormd worden, als het te hard is kan er gegloeid worden. Voor koper wordt onderscheid gemaakt tussen verschillende gloeibehandelingen :

spanningsarm gloeien :
er zitten spanningen in het materiaal die elastisch zijn en elastisch blijven bij kamertemperatuur. Bij het verhogen van de temperatuur wordt wat elastisch is plastisch. Dit is makkelijk te verklaren, de elasticiteitsgrens ligt bij de hogere temperatuur lager en dus wordt het elastisch vervormde materiaal plastisch vervormd. Dit is vooral zichtbaar op de grenzen van de kristallen. Dit is spanningsarm gloeien (halfhard), rond 250 C.

rekristallisatie :
Bij een hogere gloeitemperatuur worden de vervormde kristallen vervangen door nieuwe kristallen die blijven groeien tot het vervormde kristal volledig omgezet is. Deze nieuwe kristalkorrels bevatten nauwelijks kristalfouten. De vervormbaarheid neemt aanzienlijk toe. De snelheid van dit proces neemt toe met de temperatuur maar ook met de vervormingsgraad. (rond 500-600 C). Snel afkoelen is technisch gezien niet nodig, maar wel handig om je vingers niet te branden.
Laatst bewerkt: 14 mei 2020 22:28 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesellekkage van de Bukh DV20 in onze Rustler 14 mei 2020 14:17 #1159840

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6161
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesellekkage van de Bukh DV20 in onze Rustler 14 mei 2020 20:39 #1160091

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Jutter schreef :
Dit is wat een andere zilversmid schrijft :

'Als je metalen snel afkoelt dan krijgt het metaal niet de kans om de kristalstructuur van die hoge temperatuur te veranderen. Dat is het trucje van afkoelen in water of olie. De behouden kristalstructuur (grootte en type) bepaalt eigenschappen als hard en zacht, taaiheid en sterkte. Bij kleine zilveren werkstukken is de afkoelsnelheid in de lucht groot genoeg.'
Laatst bewerkt: 14 mei 2020 22:24 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesellekkage van de Bukh DV20 in onze Rustler 21 mei 2020 06:01 #1162596

  • HenL
  • HenL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 54
Momenteel niet opnieuw op de boot geweest. Momenteel heel veel stress om een benzinemotor in een boot welke we verkocht hadden en niet wilt starten. (grrrr, uren werk hier al in zitten)

Dit weekend gaan we weer naar de boot met een lading koperen ringetjes. Kristalstructuren ed vind ik echt te hoge materie. Ringetje warmen en snel afkoelen, dat is wat mij is geleerd. B)

We keep on posting
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesellekkage van de Bukh DV20 in onze Rustler 21 mei 2020 07:09 #1162612

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2668
Toen ik in Dronten op de STOAS (agrarische HBO) zat hadden we daar een tractor voor Tractorpulling. De Rattle 'n Hum. V8, 8 liter, methanol gestookt met koperen koppakking. Na iedere demontage van de koppen gingen de koppakkingen een uur of twee op 250 graden in de grote ovens van de mensa aldaar. De koks waren het gewend en begonnen al te lachen als wij weer met een paar pakkingen in de rij stonden voor het middageten. De volgende dag lagen ze dan weer voor ons klaar. Op die manier gingen de pakkingen meer dan één wedstrijd seizoen mee.
Laatst bewerkt: 21 mei 2020 07:10 door Rikken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.123 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl