Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Warmtewisselaar (vetus) zit vast

Warmtewisselaar (vetus) zit vast 02 aug 2020 06:12 #1190644

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Wat ook wel eens gebeurt, is dat er een lekje ergens is en dat buitenwater zich meng met het koelmiddel wat in de motor zit.

Dan krijg je ook dit soort corrosie, nu weet ik dat dat wel eens voorkomt bij de oudere penta motoren, met deze vetus heb ik praktisch geen ervaring.
Maar misschien is het wel iets om in overweging te nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtewisselaar (vetus) zit vast 02 aug 2020 09:13 #1190684

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2333
Tony2920 schreef :
Lig je op zout of op zoet water ? Maakt volgens mij een groot verschil uit kwestie van aantasting. Volgende winterperiode gaat mijn M2O2 uit 2012 een uitgebreid onderhoud krijgen, kleppen, steunen, nazicht warmtewisselaar, en wat er nog meer aan moet nagekeken worden.
Ik lag de hele periode op zout water.

Vaste ligplaats is zoet. Maar vaar ook veel op zout water. Ook een jaar helemaal op zout in de oostzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtewisselaar (vetus) zit vast 02 aug 2020 09:38 #1190692

Ik weet niet waar de pijpenbundel van een Vetus warmtewisselaar van gemaakt is. Ik heb een Bowman warmtewisselaar, de pijpen daarvan zijn van een koper nikkel legering (ik denk CuNi 70:30). Dat is een goede keuze met zeewater. In het manual staat een interessant stukje over anodes;




Verder staat in het manual dat de bundel 1x per jaar geïnspecteerd dient te worden. En dat er een filter (wierpot) moet worden gebruikt (met maaswijdte maximaal 2,5 mm) (voor de anti-wierfilter aanhangers onder ons ;) )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtewisselaar (vetus) zit vast 02 aug 2020 23:22 #1190893

  • Tim83
  • Tim83's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28
Inmiddels alles in elkaar gezet met nieuwe O ringen. motor draait goed. water loopt nu veel sneller weg. geen lekkage maar die deksels zitten er voor mij gevoel niet lekker meer op want ik kan die ringen gewoon bijna zien. Zonder cilinder passen ze er mooi op maar met cilinder krijg ik ze niet helemaal goed mooi tegenaan. Echt vreemd ! Ik heb ze daarna dusdanig strak gedraaid waardoor 1 kant nu de schroef is doorgedraaid :S

Ik denk misschien toch tijd voor een andere ..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtewisselaar (vetus) zit vast 05 mei 2021 06:05 #1281010

  • Bebop62
  • Bebop62's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
Hallo, hoewel dit onderwerp al wat ouder is, ben ik toch benieuwd naar de afloop. Ik heb namelijk een soortgelijk probleem met een 3.28 Vetus, deze lekt interne koelvloeistof en dat loopt niet naar de bilge. Ik vermoed dat dit (inmiddels vervangen voor gewoon water) gewoon in het buitenboord systeem verdwijnt. Het rare is dat dit niet tijdens het draaien gebeurt, maar als ik bv 3 weken stil lig. Het niveau is dan dusdaning gezakt dat er dan soms meer dan een liter water bijgevuld moet worden. Als ik dan vaar, blijft het niveau redelijk, en zodra de motor stilgaat, loopt het water weer uit het intere systeem.
Ik zit eraan te denken om de pijpenbundel eruit te halen, maar de laatste keer dat ik dit probeerde zat deze muurvast en heb alleen de O ringen vernieuwd. Maar als ik dit draadje zo lees, moet ik echt aktie gaan ondernemen. Ik hoor graag of jullie nog aanwijzingen hebben. Oh en ik heb geen boiler op de motor waar het water naar toe kan lekken.

Gr Ruud
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtewisselaar (vetus) zit vast 05 mei 2021 06:54 #1281024

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7477
Ik volg dit onderwerp met de nodige belangstelling want op mijn Vetus M2O2 zou ik de waterkoeler ook eens moeten kuisen. (van 2013 )

Kan even aangegeven hoe oud de motoren zijn waar de koelers problemen geven of ze op zout of op zoet water lagen, en hoe lang geleden de koelers ondehoud hadden gehad zonder problemen.

Ik vrees dat ik ook een nieuwe koeler zal mogen bestellen.

Is het gezien de problemen en de dikwijls moeizame bereikbaarheid ook niet handige om de koeler te demonteren en in een werkplaats te laten nakijken, in plaats van moeizaam de pijpenbundel in de motorruimte te proberen eruit te halen en terug te monteren ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtewisselaar (vetus) zit vast 05 mei 2021 07:53 #1281052

  • Tim83
  • Tim83's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28
Ik heb er niks meer aan gedaan. geen lekkages gehad

Het koelhuis demonteren was voor mij echt nodig om de bundel los te kunnen persen. Zo kon ik alles goed inspecteren en reinigen zodat ik daarna nieuwe o ringen kon plaatsen.
Mijn boot heeft toen daarvoor op zout water gelegen.

Als je koelmiddel verliest is denk ik je bundel lek of de o ringen zitten niet goed. De o ringen spelen een cruciale rol om zowel water en koelmiddel uit elkaar te houden en als seal voor de deksels.

Ik heb het goedkoop opgelost zo maar een nieuw koelhuis geeft mij meer rust. Heb wel veel geleerd van deze klus. En die kennis zul je hard nodig hebben als je op zee zit zonder experts.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtewisselaar (vetus) zit vast 05 mei 2021 08:03 #1281058

  • Bebop62
  • Bebop62's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
Ik ga mij verdiepen in het demonteren van het koelhuis en dan kan ik ook de pijpenbundel in een vloeistof dompelen om dit zo los te krijgen.
Ik heb het schip vorig jaar gekocht en de motor heeft slechts 80 uur gedraaid, maar zat intern vol kalk wegens ruim 8 jaar op de wal staan.

Ik zag op een duitse website wel een nieuwe pijpenbundel voor rond de 200 euro (in ieder geval veel goedkoper dan in NL) maar dat ga ik pas doen als het niet anders kan.
Bedankt alvast en ik hou jullie op de hoogte.

Ruud
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtewisselaar (vetus) zit vast 05 mei 2021 08:18 #1281064

Bebop62 schreef :
Hallo, hoewel dit onderwerp al wat ouder is, ben ik toch benieuwd naar de afloop. Ik heb namelijk een soortgelijk probleem met een 3.28 Vetus, deze lekt interne koelvloeistof en dat loopt niet naar de bilge. Ik vermoed dat dit (inmiddels vervangen voor gewoon water) gewoon in het buitenboord systeem verdwijnt. Het rare is dat dit niet tijdens het draaien gebeurt, maar als ik bv 3 weken stil lig. Het niveau is dan dusdaning gezakt dat er dan soms meer dan een liter water bijgevuld moet worden. Als ik dan vaar, blijft het niveau redelijk, en zodra de motor stilgaat, loopt het water weer uit het intere systeem.
Ik zit eraan te denken om de pijpenbundel eruit te halen, maar de laatste keer dat ik dit probeerde zat deze muurvast en heb alleen de O ringen vernieuwd. Maar als ik dit draadje zo lees, moet ik echt aktie gaan ondernemen. Ik hoor graag of jullie nog aanwijzingen hebben. Oh en ik heb geen boiler op de motor waar het water naar toe kan lekken.

Gr Ruud

Tohc zou he de bundel er zo uit moeten kunnen tikken ( met een rubber hamer uiteraard ) als ik de tekening op pagina 23 van de onderdelen manual en pagina 48 van de gebruikers manual ( lnks beneden) van die motor bekijk. Daarvoor moeten wel beide kappen verwijderd zijn. Natuurlijk kan die nunden erg vast zitetn aangezien er aan de binnenzijde corrosieproducten kunnen ontstaan tussen de messing :unsure: ringen om de bundel en het aluminium huis. Dat laatste zou eigenlijk niet moeten kunnen als er regelmatig de koelvloeistof wordt vervangen en zeker als de bundel regelmatig wordt getrokken maar ja , dat doet niet iedereen . ( ik ook niet )
Ad
www.vetus.com/media/magentomin...20171122161052_0.pdf
www.vetus.com/media/magentomin...20131219114100_0.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtewisselaar (vetus) zit vast 05 mei 2021 09:07 #1281097

  • Tim83
  • Tim83's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28
Bij mij was het onmogelijk om met een hamer of met vloeistoffen de bundel los te krijgen. Er was zoveel corrosie opgebouwd wie weet hoeveel jaar lang.
Ik heb het uit laten persen bij een autogarage. Daar kon je pas goed horen hoe vast deze zat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtewisselaar (vetus) zit vast 05 mei 2021 14:36 #1281287

  • Hielkoos
  • Hielkoos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 540
Been there & got the t-shirt (M2.06)

Uiteindelijk de hele warmtewisselaar van de motor af gehaald en met een passend stuk stophout en een dikke rubberhamer de pijpenbundel er uit getikt op de werkbank. Die zat inderdaad behoorlijk vast en ook de helft van de pijpjes zat vol met shit (boot lang op zout gevaren) dus het was geen overbodige actie.
De warmtewisselaar in z'n geheel zit gewoon met 2 bouten op de motor. Het enige gedoe zijn de slangen en alle koelvloeistof in de bilge haha.

De eind-stukken van de warmtewisselaar (die je kan losschroeven om bij de pijpenbundel te komen) waren ook behoorlijk ingevreten. Klein design-foutje van Vetus: alu eindkappen en behuizing met een koperen pijpenbundel op zoutwater??? enige isolatie zijn dan de rubberen O-ringen... hmmm.
Hielkoos schippert Drascombe Coaster "Fiddler's Green" op de Westeinder en ommelanden. Slootjevaren is ook fijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtewisselaar (vetus) zit vast 05 mei 2021 14:46 #1281290

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3229
Hielkoos schreef :
Been there & got the t-shirt (M2.06)

Uiteindelijk de hele warmtewisselaar van de motor af gehaald en met een passend stuk stophout en een dikke rubberhamer de pijpenbundel er uit getikt op de werkbank. Die zat inderdaad behoorlijk vast en ook de helft van de pijpjes zat vol met shit (boot lang op zout gevaren) dus het was geen overbodige actie.
De warmtewisselaar in z'n geheel zit gewoon met 2 bouten op de motor. Het enige gedoe zijn de slangen en alle koelvloeistof in de bilge haha.

De eind-stukken van de warmtewisselaar (die je kan losschroeven om bij de pijpenbundel te komen) waren ook behoorlijk ingevreten. Klein design-foutje van Vetus: alu eindkappen en behuizing met een koperen pijpenbundel op zoutwater??? enige isolatie zijn dan de rubberen O-ringen... hmmm.

Goedkope manier van mariniseren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtewisselaar (vetus) zit vast 05 mei 2021 16:53 #1281359

  • Bebop62
  • Bebop62's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
Ik zat al te denken aan een potkrik op de kopse kant, maar demonteren van het huis is makkelijker volgens mij B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtewisselaar (vetus) zit vast 24 juli 2021 10:54 #1307791

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7477
madoc schreef :
Hielkoos schreef :
Been there & got the t-shirt (M2.06)

Uiteindelijk de hele warmtewisselaar van de motor af gehaald en met een passend stuk stophout en een dikke rubberhamer de pijpenbundel er uit getikt op de werkbank. Die zat inderdaad behoorlijk vast en ook de helft van de pijpjes zat vol met shit (boot lang op zout gevaren) dus het was geen overbodige actie.
De warmtewisselaar in z'n geheel zit gewoon met 2 bouten op de motor. Het enige gedoe zijn de slangen en alle koelvloeistof in de bilge haha.

De eind-stukken van de warmtewisselaar (die je kan losschroeven om bij de pijpenbundel te komen) waren ook behoorlijk ingevreten. Klein design-foutje van Vetus: alu eindkappen en behuizing met een koperen pijpenbundel op zoutwater??? enige isolatie zijn dan de rubberen O-ringen... hmmm.

Goedkope manier van mariniseren.

Hieronder een paar foto's van mijn warmtewisselaar.











Motor van 2012 ( Vetus M2O2 ) Volgens de jachtwerf is dit probleem gekend bij Vetus.
Lig op de Grevelingen dus zout water.
Maar doen ze er niets aan om de betrokken eigenaars te verwittigen.
Lekker duur ook nog.
BEDANKT VETUS
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 24 juli 2021 10:58 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtewisselaar (vetus) zit vast 24 juli 2021 11:20 #1307797

Dat is balen...

Je kan overwegen er een Bowman ML120-3992 warmtewisselaar op te zetten (als je basis blok tenminste een Mitsubishi L2e is). Die kost ongeveer 500 euro.

Die Bowman zit ook op onze Drinkwaard Mitsubishi. Motor uit 2000, is nog perfect (vaar op zout water).
Misschien eerst ff Drinkwaard bellen of het past (ken de Vetus uitvoering niet in detail)

Want dezelfde erop zetten, en over 9 jaar weer problemen schiet niet echt op (of misschien heeft Vetus het verbetert, dat kan natuurlijk ook...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtewisselaar (vetus) zit vast 24 juli 2021 15:04 #1307848

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7477
Volgens de werf zou Vetus het probleem hebben begrepen en de nieuwe warmtewisselaars binnen een coating hebben gegeven.
De nieuwe warmtewisselaar zit er ondertussen op, vorige woensdag geinstalleerd, ik zit nog te dubben of ik Vetus inlicht en vraag voor een tussenkomst in de prijs van de nieuwe warmtewisselaar.

De vraag of ik over 9 jaar opnieuw met hetzelfde probleem ga zitten is terecht.
Misschien is het wel zo verstandig om over 4 jaar de warmtewisselaar eens heel goed na te kijken.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtewisselaar (vetus) zit vast 24 juli 2021 20:26 #1307932

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Dit is is een bekend probleem helaas en geld voor meerdere merken en niet alleen vetus.

Het controleren van de warmtewisselaar hoorde bij preventie onderhoud en zou zeker om de 2 a 4 jaar moeten worden uitgevoerd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtewisselaar (vetus) zit vast 25 juli 2021 07:22 #1307969

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7477
Fer schreef :
Dit is is een bekend probleem helaas en geld voor meerdere merken en niet alleen vetus.

Het controleren van de warmtewisselaar hoorde bij preventie onderhoud en zou zeker om de 2 a 4 jaar moeten worden uitgevoerd

In het onderhoudsvoorschrift van Vetus wordt er niet gesproken over controle op corrosie van de warmtewisselaar. Alleen het kuisen van de pijpenbundel staat aangegeven.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtewisselaar (vetus) zit vast 25 juli 2021 09:21 #1308014

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ze zullen natuur zoiets niet in de handleiding zetten.

Onderhoud aan de warmtewisselaar (schoonmaken) hoord bijnier onderhoud , bij dit onderhoud zie je ook meteen de staat van de pijlbundel en contactvlakken van de bundel die nog wel eens corroderen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtewisselaar (vetus) zit vast 25 juli 2021 10:22 #1308037

Dat is wel zo. Toch denk ik dat de materiaal keuze en wijze van galvanisch scheiden van de verschillende materialen in de Vetus warmtewisselaar niet helemaal ideaal is...

Er zijn verhalen hier op ZF dat ze naar 5 of 6 jaar al ernstig aangetast zijn door corrosie. Dat vind ik om eerlijk te zijn best snel.
Vetus zou eigenlijk dan aan moeten geven elke 2 jaar de warmtewisselaar te demonteren en inspecteren (vooral o-ringen) om vroegtijdige schade door galvanische corrosie te voorkomen.

Zie ook bijvoorbeeld:
zeilersforum.nl/index.php/foru...tus-m2-06?start=%1$d
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtewisselaar (vetus) zit vast 31 mei 2023 05:18 #1483256

  • Bebop62
  • Bebop62's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
Ik heb het hele koelhuis gedemonteerd en thuis nader bekeken. Inmiddels de ijpenbundel eruit gehaald (ging vrij makkeleijk met een stuk hout eruit getikt) en alles schoon gemaakt. binnenkant geen last van corrosie en de bundel zelf ook weinig aangeslagen. Alles weer monteren en dan hopeljk geen last meer van de lekkage.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl