Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder?

Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder? 06 aug 2020 12:16 #1192311

Aad77 schreef :
Evaluationcopy schreef :
Jaja Aad, en nog verder terug deden we het met peddels en bomen, toen redden we ons ook dus waarom überhaupt een dieselmotor? De havens zijn wel even wat drukker dan vroeger, maar niet groter. De manoeuvreerruimte is soms beperkt. Bij drukke schuttingen even flink kunnen remmen met wind achterop, dan is 9pk op 3,5 ton echt bar weinig.

Op zee valt de wind ook nog wel eens weg maar de golven nog lang niet. Dan lig je na elke golf stil, of duwt die 9pk je daar ook gewoon doorheen? Geloof er niet veel van, en ik heb 9pk op 2400kg dus kan er wel een inschatting van maken.

O ja?. Ik ben met deze boot en motor in 1975 van Curacao naar Nederland gezeild (en gemotord), en in 1976 rondje Engeland, anti clockwise, door de Pentland Firth. Ook met wind en golven tegen was het voldoende, en ook manoeuvrerend ben ik nooit vermogen tekort geschoten.
De Pionier was overigens een geweldig schip, hielp misschien ook een beetje.
Gemiddeld brandstofverbruik was 3/4 liter/uur, dus zelfs dit beestje werd niet zwaar gebruikt.

Ik zeg nergens dat het niet kán, maar dat meer vermogen echt wel prettig is in diverse situaties. Ik weet niet of rompvorm ook nog van belang is naast de waterverplaatsing/gewicht, de 'kano-vorm' van de Pionier indachtig... dat dat een goed schip is geloof ik zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder? 06 aug 2020 12:18 #1192312

  • klaasX
  • klaasX's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 215
Ik stond voor nagenoeg dezelfde keuze voor mijn Maxi. zie draadje hieronder

zeilersforum.nl/index.php/foru...6-nieuwe-dieselmotor
NED 191
Sunstar18, Hurley 700, Victoire 26, Duetta 86, Maxi 999, Scanner 391
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder? 06 aug 2020 12:19 #1192313

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
Jedre schreef :
1000 euro nu is veel, dag na aanschaf niet meer. Dan ben je ze toch al kwijt.

Dat prijsverschil is inderdaad opvallend klein.

Zoals ik al schreef: zelf heb ik ook een 3-cilinder. Voordien had ik een boot met een bbm. Dan is alles qua geluid een vooruitgang. Maar ik heb ook wel meegevaren op andere boten met een inbouwdiesel.

Mijn huidige boot is de eerste waarop ik varen op de motor niet direct als een straf ervaar. Drie cilinders lopen ongetwijfeld met minder trillingen dan een tweecilinder. Ik moet er wel bij vertellen dat in de aandrijving ook een Python-koppeling is opgenomen. Dat helpt daar ook aan mee.

Als TS zou kiezen voor een tweecilinder, dan geef ik heb in overweging die 1000 euro verschil (gedeeltelijk) te besteden aan een een dergelijke koppeling. Kan natuurlijk ook bij een driecilinder, maar dat komt er dan nog even bovenop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder? 06 aug 2020 12:27 #1192316

Ik zie nu vaker de term 'TS' voorbij komen. waar staat dit voor? (topic starter???)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder? 06 aug 2020 12:30 #1192318

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
Evaluationcopy schreef :
Ik zeg nergens dat het niet kán, maar dat meer vermogen echt wel prettig is in diverse situaties. Ik weet niet of rompvorm ook nog van belang is naast de waterverplaatsing/gewicht, de 'kano-vorm' van de Pionier indachtig... dat dat een goed schip is geloof ik zo.

De pionier valt, ondanks de vinkiel en het balansroer nog in de categorie lang, dun en lekker. Zeilt heerlijk aan de wind en is mede daardoor op zee niet snel afhankelijk van motorvermogen om ergens te komen. De keus tussen motoren of zeilen op ruim water met wat meer wind valt, ook qua comfort, al snel uit in het voordeel van zeilen.

Hèt grote voordeel van wat meer vermogen ligt inderdaad bij het manoeuvreren in havens met beperkte ruimte. In veel moderne jachthavens is de ruimte om een box in en uit te varen (tussen twee steigers) tegenwoordig beperkt tot niet veel meer dan anderhalve bootlengte. Als je geen haarscherp en direct sturende boot hebt, moet er, met een beetje wind van opzij, nog wel eens gecorrigeerd worden met wat extra omduwen van de kont, of wat wielwerking (remmen en sturen tegelijk). Dat zijn de moment waarop een snel op het gas reagerende moderne diesel met wat extra vermogen loont.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder? 06 aug 2020 12:31 #1192319

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
sv Goesting schreef :
Ik zie nu vaker de term 'TS' voorbij komen. waar staat dit voor? (topic starter???)

Je hebt het begrepen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder? 06 aug 2020 12:54 #1192323

Wadloper schreef :
Evaluationcopy schreef :
Ik zeg nergens dat het niet kán, maar dat meer vermogen echt wel prettig is in diverse situaties. Ik weet niet of rompvorm ook nog van belang is naast de waterverplaatsing/gewicht, de 'kano-vorm' van de Pionier indachtig... dat dat een goed schip is geloof ik zo.

De pionier valt, ondanks de vinkiel en het balansroer nog in de categorie lang, dun en lekker. Zeilt heerlijk aan de wind en is mede daardoor op zee niet snel afhankelijk van motorvermogen om ergens te komen. De keus tussen motoren of zeilen op ruim water met wat meer wind valt, ook qua comfort, al snel uit in het voordeel van zeilen.

Nou heb ik wel eens een zeereis gemaakt in een Vd stadt Sprinter, als ik me niet vergis is dat de voorganger van de Pionier (of juist opvolger? Ben het even kwijt). Qua meer wind zal niemand ontkennen, het ging me juist om géén wind en wel golven. Meerdere malen al meegemaakt en daar krijg ik echt moordneigingen van, misschien wel mijn grootste irritatie op zee. Dus motor aan voor snelheid. Die Sprinter had overigens een PK of 17 en dat voldeed wel. Wellicht dat er ook weer trucen zijn om je want en beslag te sparen tijdens dat geklapper, dat weet ik niet.

-edit-
vds#146.
Said to be an extended version of the PIONEER 9.
Thanks to Jan Derks for providing corrected information and who commented, "...the yacht had a (then) revolutionary trim tab on the trailing edge of the fin keel... H 1001 "Aladdin" was van de Stadt's personal yacht for a while."
Laatst bewerkt: 06 aug 2020 12:55 door Sunshine 36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder? 06 aug 2020 13:14 #1192327

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
Evaluationcopy schreef :
Nou heb ik wel eens een zeereis gemaakt in een Vd stadt Sprinter, als ik me niet vergis is dat de voorganger van de Pionier (of juist opvolger? Ben het even kwijt). Qua meer wind zal niemand ontkennen, het ging me juist om géén wind en wel golven. Meerdere malen al meegemaakt en daar krijg ik echt moordneigingen van, misschien wel mijn grootste irritatie op zee. Dus motor aan voor snelheid. Die Sprinter had overigens een PK of 17 en dat voldeed wel. Wellicht dat er ook weer trucen zijn om je want en beslag te sparen tijdens dat geklapper, dat weet ik niet.

Wat overblijft tijdens een windstilte op zee na een periode met veel wind is de lange deining. In die situatie is een motor die de boot op z'n rompsnelheid kan brengen wel voldoende. In het geval van TS voldoet die 16 pk dan ook wel.
-edit-
vds#146.
Said to be an extended version of the PIONEER 9.
Thanks to Jan Derks for providing corrected information and who commented, "...the yacht had a (then) revolutionary trim tab on the trailing edge of the fin keel... H 1001 "Aladdin" was van de Stadt's personal yacht for a while."

Ik heb het boek 'E.G. van de Stadt, pionier in jachtontwerpen' er even op nageslagen.
De Sprinter is heeft als ontwerpnummer inderdaad 146. Inderdaad 60 cm. langer dan de Pionier.

Ik had naam (als V.d. Stadt ontwerp) nooit eerder gehoord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder? 07 aug 2020 13:05 #1192723

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7809
Evaluationcopy schreef :
Ze zijn blauw ipv geel, verder moet je goed zoeken naar verschillen. (Ze zijn er ook nog in het rood, dan noemt het Beta Marine)
Nee, Beta Marine gebruikt geen Mitsubishi's maar Kubota basisblokjes. Er is dus meer verschil dan de kleur.
Is dat belangrijk? Beta heeft wel een 20pk drie-cilinder. Net als Yanmar en Volvo-penta. Dus eigenlijk wel :silly:

Nog een stem voor een ~20/21 pk 3-cilinder dus. :P
Met een goed passende schroef
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder? 07 aug 2020 14:07 #1192741

Philip schreef :
Evaluationcopy schreef :
Ze zijn blauw ipv geel, verder moet je goed zoeken naar verschillen. (Ze zijn er ook nog in het rood, dan noemt het Beta Marine)
Nee, Beta Marine gebruikt geen Mitsubishi's maar Kubota basisblokjes. Er is dus meer verschil dan de kleur.
Is dat belangrijk? Beta heeft wel een 20pk drie-cilinder. Net als Yanmar en Volvo-penta. Dus eigenlijk wel :silly:

Nog een stem voor een ~20/21 pk 3-cilinder dus. :P
Met een goed passende schroef

Beta zijn ook prima blokjes. Gewicht verschil tussen 20pk Beta en 27pk Mitsubishi is maar 20kg... daar zou ik m’n keuze niet van af laten hangen...
Die Beta is wel weer duurder dan de Mitsubishi (maar zoals eerder gezegd, gaat het om de totaalprijs, inclusief inbouwen etc.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder? 07 aug 2020 19:56 #1192871

  • Willem65
  • Willem65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Wij varen met een Lemster Zeekruiser, staal, 28 voet en hebben zo'n Vetus 3 cilinder in de motorruimte staan. Volgens mij is dat te ruim bemeten.
Als we op de motor varen, zitten we hooguit half-gas of een tikkie meer. Als je meer gas geeft, wordt alleen je achterschip dieper in het water gedrukt (en komt het water door de loospijpen naar boven).

Voor manouvreren in de haven is het soms wel handig, die PK's. Maar ja, de boot weegt 5 ton.
Lemster Zeekruiser, staal, 28 voet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder? 07 aug 2020 20:06 #1192875

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Vetus motoren bestaan toch niet, het zijn toch Mitsubitshi motoren met een geel kleurtje en andere prijs?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder? 07 aug 2020 20:08 #1192877

Ik val in herhaling maar let heel goed dat er een juiste schroef op komt.
Dat betekend zeer waarschijnlijk een nieuwe schroef (of als huidige schroef nog goed is spoed laten aanpassen door goede schroevenboer (niet minderwaardig bedoelt, ik heb veel respect voor die vakmensen).

Oude eigenaar van mijn bootje had problemen om op rompsnelheid te komen. Door Jooren een nieuwe schroef laten aanmeten (oude klopte niks van). Nu op rompsnelheid bij iets meer dan half gas... (Beneteau Baroudeur, 7meter, 2300kg, Mitsubishi L2e, 15pk 2 cilinder).

Niet motor vervangen en dan schroef vergeten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder? 07 aug 2020 20:14 #1192881

WADnWIND schreef :
Vetus motoren bestaan toch niet, het zijn toch Mitsubitshi motoren met een geel kleurtje en andere prijs?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Basisblok is Mitsubishi inderdaad. Het “mariniseren” (dus warmtewisselaar/koelcircuit etc) is iets anders.
Drinkwaard mariniseert die dingen denk ik zelf.

Doen wel meer merken, basisblokken mariniseren: Beta Marine, Sole, Timray etc. Sommige gebruiken Kubota, andere Mitsubishi. Yanmar en Volvo hebben wel eigen blokken (volgens mij..)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder? 07 aug 2020 22:50 #1192927

Volvo Penta is Perkins toch!? Of geldt dat voor een aantal modellen uit het verleden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder? 08 aug 2020 08:29 #1192986

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7809
In 'onze' klasse (tot zeg 40pk):
Beta en Nanni gebruiken Kubota
Sole, Vetus, Craftsman gebruiken Mitsubishi
Volvo gebruikt Perkins die op hun buurt weer Shibaura blokjes inkopen.
Yanmar gebruikt eigen blokjes (die overigens net zo goed een industrieblokje in de basis zijn)

Opzich maakt het basisblokje niet zo heel veel uit. Het is nu allemaal OK en Japans. Want waar je als boot eigenaar aan klust of last van hebt, zijn toch vooral de marinisatie onderdelen: pompen, warmtewisselaar, riemen, electra, gekozen alternator, vliegwiel etc.
En dus is die marinisatie toch wel belangrijk, ook al wordt er een goed basisblok gebruikt. Dat merkje met gele/blauwe/rode/grijze verf is meer dan verf.

Uiteindelijk heb ik (weer) voor een nieuwe Yanmar gekozen maar dat had ook de maken met de inbouwmaten.

Maar in de hogere vermogens en in het verleden, ligt het weer heel anders.. Hyundai of Deutz bij Vetus, Vroeger Indenor bij Volvo, BMW bij Yanmar, Hatz bij BMW etc etc. Perkins is tegenwoordig van Caterpillar en Vetus van Yanmar. Er wordt heel wat gehoereerd in motor-land.
Laatst bewerkt: 08 aug 2020 08:49 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder? 08 aug 2020 09:53 #1193054

juist, dat komt natuurlijk omdat het ontwikkelen van het basisblok een flinke investering is, het is dus makkelijker om iets uit het rek te pakken, en dat de verven en mariniseren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder? 10 aug 2020 14:29 #1193777

De kogel is door de kerk, het wordt een Vetus M2.18. Uiteraard loopt een 3 cilinder mooier, maar qua pk's kunnen we prima met 16 pk uit de voeten en daarnaast was het ook een budget kwestie.
Voor wat betreft de schroef, ik heb een Maxprop 2 blad schroef. Deze is eenvoudig om te zetten van links naar rechts draaiend en voor de exacte afstelling krijg ik input van Maxprop zelf.
Hopelijk is het snel te leveren en kan ik jullie mijn ervaringen delen. Bedankt iedereen voor jullie input en hulp!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder? 10 aug 2020 14:39 #1193781

Mooi karretje, alvast gefeliciteerd, kan me de keuze helemaal voorstellen. Ben benieuwd naar de ervaringen ook van de uit- en inbouw.
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder? 10 aug 2020 17:38 #1193839

ik gaf de tip al eerder, maar uitbouwen en motorkamer netjes maken, kun je makkelijk zelf, is een leuk klusje, was bij mij misschien 2 a 3 middagen werk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder? 10 aug 2020 17:41 #1193841

AndreAzuree schreef :
ik gaf de tip al eerder, maar uitbouwen en motorkamer netjes maken, kun je makkelijk zelf, is een leuk klusje, was bij mij misschien 2 a 3 middagen werk.

Uitbouwen is reeds gedaan door de monteur. ‘Machinekamer’ schoonmaken heb ik afgelopen weekend gedaan. Ruimte gelijk voorzien van nieuwe isolatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder? 10 aug 2020 17:44 #1193843

mooi, begin je gelijk met een schone lei
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder? 10 aug 2020 20:33 #1193938

Ik ben blij dat jij vraagt waar TS voor staat. Ik voelde me al erg dom, want ik wist dit ook niet.
Sailing a Parker 335 liftkeel
Laatst bewerkt: 10 aug 2020 20:34 door Sjetonneke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder? 10 aug 2020 22:32 #1193966

Ik ben zelf groot voorstander van de kleine vermogens en ben blij te lezen dat je voor de 16pk motor hebt kiezen. De Pk per ton regel heb ik een bloedhekel aan want de weerstand van je boot heeft helemaal niets met het gewicht van de boot te maken en dus de benodigde voorstuwing ook niet. Overigens is over de jaren deze hardnekkige doch nutteloze vuistregel veranderd van 2.5pk per ton naar 4 pk per ton terwijl de boten zelf dus eigenlijk niet veranderd zijn.

Een kleinere motor draait op een hoger percentage van zijn kunnen en komt dus sneller op temperatuur, verbruikt minder brandstof, bouwt minder koolafzetting op, gaat langer mee, weegt minder, kost minder, neemt minder ruimte (is dus makkelijker aan te werken) en nog een aantal iets minder belangrijke voordelen.

De boot waar ik mee opgegroeid ben was een stalen van der stadt 34, we hadden daar een 18pk Volvo Penta in staan met een klapschroefje er onder. We zijn daar mee naar Zweden, Noorwegen, Schotland etc. geweest en hebben tienduizenden mijlen met die boot gevaren. Ik kan me niet herinneren dat we ooit vermogen te kort hebben gehad. Die 16pk is meer als zat voor de kleinere Dufour 3100.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder? 11 aug 2020 08:04 #1194031

Fijne schroef.. ikzelf heb overigens wel een spoed zwaarder ingesteld dan geadviseerd omdat ik wel heel makkelijk op toeren kwam maar niet op de rompsnelheid...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.401 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl