Waterblok schreef :
Mijn Delphi zat dicht en heb ik vervangen, vervang nu ook het volgende filter op de motor.
Vraag me alleen af wanneer het moet, deze filters zaten er al lang in...
Motor Perkins Prima 50
Bij auto's is het gebruikelijk bij de jaarlijkse servicebeurt de brandstoffilters te vervangen. Bij een diesel is er dan pakweg 2000 liter dieselbrandstof mee gefilterd.
Als ik naar mijn diesel kijk, die maximaal 150 uur per jaar draait bij een verbruik van 1-1,5 L/h zou ik er krap tien jaar over doen om hetzelfde aantal liters te filteren als in de eerder genoemde auto. Qua filtercapaciteit zou een een lang vervangingsinterval dus geen probleem zijn.
Echter de omstandigheden aan boord kunnen duidelijk anders zijn :
- bij veel tankstations aan het water heb je een tank die bovengronds in weer en wind staat, met een lage omzetsnelheid en mogelijk daardoor oude brandstof levert voorbij de houdbaarheidsdatum, en daarmee samenhangende vervuiling. En worden de protocollen voor tankonderhoud nageleefd ?
- veel schepen zijn al op leeftijd, en voorzien van een brandstofsysteem dat qua materiaalkeuze en opzet niet aan de huidige eisen voldoet voor EN590 diesel met een flink percentage biodiesel.
- bij sommige schepen is de tankontluchting aan boord zo uitgevoerd dat water in de tank kan komen.
Ten opzichte van auto's komt besmetting met bacteriën of schimmels aan boord vaker voor. Dat is een reden om aan boord eens per jaar of twee jaar filterelementen preventief te vervangen.
Bij een Delphi filter vindt standaard de waterafscheiding uit de brandstofstroom plaats na het filterelement. Eventuele vervuiling is dan niet zichtbaar in de plastic opvangkom voor afgescheiden water. Voor mij een reden om de stroomrichting door het filter om te draaien, een optie die ook door de fabrikant wordt benoemd. Voordeel is dat vervuiling dan direkt zichtbaar is in de opvangkom, en het filter langer schoon blijft. Als je een vacuummeter monteert, krijg je een indruk van de vervuilingsgraad.