JoostSailor schreef :
Vandaag proef gevaren. De motor starte goed en liep prima. Na de proefvaar 30+ minuten de temperatuur opgemeten met de IR Thermometer van de dieseldokter. De temperatuur van de voorste cilinder was +/-49 en de achterse +/-51 graden. Volgens mij prima waardes.
De koper wist niet wanneer de motor voor het laatst een beurt had gehad.
Wat is wijsheid? Wat kan je dan het beste laten doen? De kop eraf en dan toch ook maar mechanisch reinigen of juist zo min mogelijk eraan zitten?
Ohja en heb het schip gekocht
www.bardahl.nl/product/01032b-olie-flush-nl/
Dit is wat ik gebruikt in de autobranche.
Zeker bij de VW Audi met hun achterlijke oliepomp systeem van de TFSI motoren.
Mijn aanwijzing hoe ik het gebruikt
Bij vullen de toevoeging .
30 minuten laten draaien wel de koeling in de gaten houden .
Dan alles verversen met nieuwe filters
Dan weer alles laten draaien .
Weer alles verversen met filter
Zodat ik zeker weet dat er niks is achtergebleven van de oplosmiddel .
De spul maak je olie even zeer dun zodat alles schoon is.
Nadeel versleten ketting spanner worden ook schoon gemaakt en de kans bestaat dat de ketting spanner door de vuile olie beter zijn spanning houd dan de nieuwe olie na het reinigen.
Iets wat we bij de motor van een boot niet snel zullen hebben .
Aangezien dat vaak tandwiel word gebruikt en of vaste ketting zonder spanner .
Aangezien er geen 16 klepper in zit waardoor je een langere ketting nodig heb.
De Amerikaanse wagens hebben net als bij de boot 2 tandwielen met ketting zonder ketting spanner omdat de krukass en nokkennass onder in liggen naast elkaar (denk aan een fiets zonder versnelling )
Ik ben niet verantwoord voor deze informatie nog je het zelf gaan uitvoeren .
Zelf verantwoordelijk voor je eigen daden.
En anders door een bedrijf laten uitvoeren.