Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Welke motor wel, welke niet?

Welke motor wel, welke niet? 18 okt 2020 20:38 #1219215

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Een nanni 2 cilinder vind ik wel heel mooi en rustig lopen, mocht ik ooit over een bult geld struikelen dan lepel ik een nanni in mijn zeilbootje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor wel, welke niet? 18 okt 2020 23:11 #1219241

suijkerbuijk schreef :
gURBe schreef :
plusfast schreef :

Het lijkt mij dat als je op zoek gaat naar een ZEILboot dat er belangrijkere dingen zijn als wat voor motor er in zit. Ja, ik begrijp dat je graag de motor zelf wilt onderhouden, en dat mede daardoor het merk en type motor meespeelt, maar dat is naar mijn idee pas het vierde of vijfde punt om naar te kijken. Je koopt een ZEIL boot om te kunnen zeilen, daarmee is dat het belangrijkste, de gewenste zeileigenschappen dus. Dan nog de verblijfsruimte, aangezien je toch vrij veel tijd op de boot gaat doorbrengen is ook dat van belang, daarmee dus ook slaapplaatsen en kookmogelijkheden. Dan uiteraard je budget, en hoe groot de boot moet zijn die je zoekt.

En daarna, dan ga je eens kijken naar wat voor motor er in zit...

Wat jij hier zegt klopt en dat is ook mijn werkwijze; ik heb een aantal criteria waar mijn volgende boot aan moet voldoen. De koop gaat echter niet door als er een motor in staat die mij heel veel extra geld gaat kosten of die een boel kopzorgen zal gaan meebrengen, vandaar mijn vraag.
Misschien vind je het zelf niet vervelend om een barrel van een motor in je ZEILboot te hebben staan maar daar heb ik geen zin in.


Tja

Ik ben juist voor de buiten kant van de boot gegaan en de inhoud .
De motor zal me een zorg zijn.
Eerst waar ik al rekening mee houd was de motor gelijk vervangen zeker met de nieuwe regels van uit stoot.
Maar goed ik heb dan ook een motorboot dus weer de uitzondering op deze onderwerp.

Eh nieuwe regels van uitstoot, je bedoeld dan dus zoiets van jij hebt een dieselmotor uit 1972 dus je mag niet door de sluis of deze rivier op of deze haven in? Ik denk dat ik het nog niet helemaal begrijp wat die nieuwe regels van uitstoot zijn dan.

Grt. Mark
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor wel, welke niet? 18 okt 2020 23:32 #1219243

Mark.

Het heeft te maken met de havens van de EU.
Daar willen ze de ouwe motoren gaan verbieden.
Nu is daar hele discussie al over de binnen motor en de kosten er van.
Ook wel dood en los verklaart op kosten.

In Nederland heb je er niet zo veel last van deze regels op Amsterdam na die compleet diesel wilt gaan verbieden in 2025 ook bij de scheepvaart .

Aangezien ik nog een ouwe motor bezit en toch niet betrouwbaar is om mijn rond reis te maken.
Besloten om die te vervangen naar de nieuwste type aan eisen .
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor wel, welke niet? 19 okt 2020 00:25 #1219245

Zelf heb ik een Farymann L30M van 1978. Wordt al sinds 1980 niet meer gemaakt, maar robuuste motor, start altijd in elk weer na 2 slagen, slat nooit zomaar af etc. het is wel een schommelaartje in de lage toeren. Wel afgelopen winter was de startmotor kapot. Deze bleek hetzelfde te zijn als een startmotor voor een Porsche 911 uit je jaren ‘70, dus nog verkrijgbaar.

Echter meester Farymann onderdelen zijn niet meer verkrijgbaar en dus lastig te reviseren. Ik raad deze dus niet aan.

Mocht iemand nog onderdelen (motorsteunen, koker drijfstangen bijv) hebben liggen voor zo’n Farymann dan houd ik me aanbevolen :whistle:
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor wel, welke niet? 19 okt 2020 05:12 #1219255

Orange Sunset schreef :
Zelf heb ik een Farymann L30M van 1978. Wordt al sinds 1980 niet meer gemaakt, maar robuuste motor, start altijd in elk weer na 2 slagen, slat nooit zomaar af etc. het is wel een schommelaartje in de lage toeren. Wel afgelopen winter was de startmotor kapot. Deze bleek hetzelfde te zijn als een startmotor voor een Porsche 911 uit je jaren ‘70, dus nog verkrijgbaar.

Echter meester Farymann onderdelen zijn niet meer verkrijgbaar en dus lastig te reviseren. Ik raad deze dus niet aan.

Mocht iemand nog onderdelen (motorsteunen, koker drijfstangen bijv) hebben liggen voor zo’n Farymann dan houd ik me aanbevolen :whistle:

Farymann maakt die 1 cilinders gewoon nog.
Oa Allpa gebruikt ze nog in hun SF-7 diesel.

Op dit adres zijn alle onderdelen te krijgen:
www.farymann.nl/organisatie/

Groet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor wel, welke niet? 17 nov 2020 16:35 #1228702

  • gURBe
  • gURBe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 281
Update:
Inmiddels een schip gekocht, een Aldebaran met een 2GM20F. (een motor waar ik zelf wel vertrouwen in heb)
Sailing: The most expensive way to get somewhere for free
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor wel, welke niet? 11 mrt 2024 21:16 #1546083

hoi gURBe. Heb je je Number IV nog? Er is inmiddels ee nieuwe aldebaran815.nl website.Ook een WhatsApp groep voor bezitters. Gebruik het contactformulier op de website voor meer info
webmaster aldebaran815.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor wel, welke niet? 13 mrt 2024 14:47 #1546390

  • gURBe
  • gURBe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 281
Hallo Harry,
Ja, Number IV is nog steeds in mijn bezit; een fijn schip. Hij staat ook op de website en ik ben lid van de whatsapp groep. Desondanks, dankjewel voor je te tip/info. Attent!
Sailing: The most expensive way to get somewhere for free
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor wel, welke niet? 23 apr 2024 11:35 #1554930

  • vlinder
  • vlinder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 207
bij sommige motoren is het vervelend
om goed bij de impeller te komen
en daar ook goed kunt werken !
Bij De nieuwe Volvos (dus perkins)
Yanmar
Nanni
Beta marine
kom je er goed bij.

Sole uitkijken
evenzo de andere van mitsubishi afgeleide
en Vetus (daar is er maar een of twee types met de impeller aan de voorkant)
De andere servicepunten ook in de gaten houden.
je motor staat tijdens onderhoud immers niet op je keukentafel
waar je omheen kunt lopen.

groet,jurgen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor wel, welke niet? 23 apr 2024 11:50 #1554936

Yanmar doet het netjes, vervolgens draait de werf van mijn boot (Sirena Marine) de richting van de motor om (saildrive naar voren). En je kunt nergens meer makkelijk bij......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor wel, welke niet? 23 apr 2024 12:01 #1554940

Dehler 29 doet dat met een VP....dus ja wat is nu goed bereikbaar en onderhouds vriendelijk.....afhankelijk van de inbouw ruimte en vormen dus
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor wel, welke niet? 23 apr 2024 12:08 #1554942

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6992
Bij de Farymann zit de impellerpomp recht van voren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor wel, welke niet? 23 apr 2024 13:37 #1554956

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1321
Een paar jaar geleden heb ik een Vire 7pk tweetakt voor iemand gerepareerd.
Simpel, loopt altijd en er zijn nog onderdelen zat.
Het ding loopt nog prima!
De eigenaar gebruikt Aspen twee-takt.
Die bevat 2% olie en dat is wat mager dus beetje 2-takt olie extra tot 3%.
Moet zeggen dat je ´m amper ruikt, net een dieseltje als ie stationair draait.
Maar, ruim 2,5 liter per uur verbruik dus nodigt vooral uit tot zeilen!

Ook gesleuteld aan een RC8D (Renault), wel een stamper, maar erg betrouwbaar.
Nog geen liter diesel per uur. Er moet wel gewone diesel in, volgens mij niet geschikt voor de milieu vriendelijke brandstoffen. Het zwellen van de pakkingen door de diesel verminderd an en dan gaat het ding lekken.
Onderdelen verkrijgen is erg lastig.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor wel, welke niet? 23 apr 2024 16:17 #1555002

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7629
vlinder schreef :
bij sommige motoren is het vervelend
om goed bij de impeller te komen
en daar ook goed kunt werken !
Bij De nieuwe Volvos (dus perkins)
Yanmar
Nanni
Beta marine
kom je er goed bij.

Sole uitkijken
evenzo de andere van mitsubishi afgeleide
en Vetus (daar is er maar een of twee types met de impeller aan de voorkant)
De andere servicepunten ook in de gaten houden.
je motor staat tijdens onderhoud immers niet op je keukentafel
waar je omheen kunt lopen.

groet,jurgen

Klopt als een bus. Had vroeger een VP MD7A en nu een Vetus M2O2 in dezelfde boot.
VP servicepunten aan BB Vetus alles aan STB.
Zelfs met een bijgemaakt serviceluikje om het iets aangenamer te maken is het prutsen om zelfs maar een oliepeil te nemen. Laat staan de impeller vervangen. Wel een dingetje.
Als ik dit van tevoren had geweten had ik vermoedelijk geen Vetus maar terug een VP laten plaatsen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl