Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Zwarte prut uit de uitlaat

Zwarte prut uit de uitlaat 04 jan 2021 21:41 #1242352

Keezx schreef :
sjoerd1981 schreef :
Tony2920 schreef :
madoc schreef :
Ik had vroeger een volkswagen passat TDI, en die had een turbo met verstelbare schoepen. Die kwam ook vast te zitten, en met Forte “advanced diesel fuel conditioner” werd het altijd beter (maar bleef een €&#% constructie, verstelbare schoepen in een turbo)

Dat hebben ALLE turbodiesels in auto's , tegenwoordig....
..

Oh, nouja, gelukkig is het tijdperk van turbodiesels in auto’s bijna voorbij... (ik schaam me nog dat ik in zo’n ding heb rondgereden...)
Diesel techniek is heel mooi, zeker op het water (zuinig), maar is niks voor in de stad... (is mijn bescheiden mening...)
Laatst bewerkt: 04 jan 2021 21:42 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zwarte prut uit de uitlaat 16 jan 2021 11:36 #1244992

  • Guus
  • Guus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 112
Ferox schreef :
De yanmar gm's hebben geen voorgloei inrichting. Op een vorige boot had ik een 3gm30 die bij alleen koud weer moeilijk startte. De truc die mij geleerd is - en heel goed werkte - is als volgt:
1 stopknop uittrekken en houden
2 ca 10 seconden starten. Motor zal niet aanslaan
3 dan de stopknop induwen ( dus in de normale positie tijdens starten)
4 een kwart tot half gas geven, keerkoppeling neutraal
5 nogmaals starten. Motor hoort nu gemakkelijk aan te slaan.

Waarom dit goed werkt: bij de eerste startaktie bouwen de cilinders beter compressiewarmte op , omdat bij uitgetrokken stopknop er bewust geen brandstof wordt ingespoten. Als er wel brandstof werd ingespoten zonder dat de motor aanslaat, dan zou de brandstof deels neerslaan op cilinderwand en zuiger, wat de opbouw van de noodzakelijk compressiewarmte tegenwerkt.

Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk

Hi,

Wij hebben ook een 3GM30(f) en deze ‘winter’ start onze motor ook slecht. Duurt een tijdje en als ze dan aanslaat, braakt ze een grote wolk witte rook uit en drijft er een olieachtige substantie op het water. Zie foto. Niet fraai...
Zou dat een teveel aan diesel zijn wat tijdens het starten in de cilinders komt? Ik ga de volgende keer in ieder geval jouw beschreven startprocedure proberen!

Als ze eenmaal loopt is de rook snel weg en later herstarten gaat makkelijk en zonder rook/olie.
We hebben de boot pas 1,5 jaar en dit is de eerste winter dat we er mee gevaren hebben. Of het altijd zo geweest is weet ik daarom niet. Met wat hogere temperaturen nooit last van gehad.

Gr. Guus
Bijlagen:
Ovni 32 | Calluna
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zwarte prut uit de uitlaat 16 jan 2021 11:45 #1244995

  • Ferox
  • Ferox's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Hoi Guus, de grote witte wolk zal hoofdzakelijk waterdamp zijn. En inderdaad moet de onverbrande diesel er ook uit.

Coen

Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk
voorheen: Pioner 8, Piaf Deriveur, Top-klasse, Oceaan 22, Bries, Optima 101
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwarte prut uit de uitlaat 16 jan 2021 11:54 #1244996

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Er hoort niets op het water te komen drijven.
Moet je lang door starten dan zou dit wel kunnen.
Anders verstuivers nakijken en lucht filter schoon maken.
Kleppen stellen of controle.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zwarte prut uit de uitlaat 16 jan 2021 12:06 #1244998

Ferox schreef :
Hoi Guus, de grote witte wolk zal hoofdzakelijk waterdamp zijn. En inderdaad moet de onverbrande diesel er ook uit.

Coen

Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk

Nee hoor, waterdamp is dat alleen als er al diesel verbrand wordt en dan loopt de motor ook al. Die witte rook is onverbrande fijnverdeelde dieseldamp , vandaar die kleuren op het water. Als daarentegen er damp uit komt als de motor loopt is dat inderdaad waterdamp die ontstaat omdat de hete uitlaatgassen in je watergekoelde uitaat water laten verdampen én omdat er ook waterdamp ontstaat als diesel verbrand namelijk ongeveer 1,4 liter waterdamp per liter diesel . Dat veroorzaakt bij lage buitentemperaturen altijd die witte damp. Als je daarentegen in de zomer ook witte damp ziet is dat wel onverbrande diesel en zie je dat ook aan die vlekken op het water. Da kan dan bijv. komen door nalekkende verstuivers .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zwarte prut uit de uitlaat 16 jan 2021 12:19 #1245000

  • Guus
  • Guus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 112
Helder! Geen witte rook in de zomer. Ook niet als de motor eenmaal goed draait. En inderdaad lang (>30 sec) doorstarten nu tijdens de kou. Meestal slaat de motor met deze temperaturen de 2de of 3de keer pas aan. Dus zal het waarschijnlijk de onverbrande diesel zijn.
Ik ga de procedure van Coen de volgende keer gebruiken. Daarnaast krijgt de motor dit voorjaar een grote beurt ;)

Dank voor het meedenken!
Ovni 32 | Calluna
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwarte prut uit de uitlaat 29 mrt 2021 12:58 #1267754

  • Guus
  • Guus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 112
Top tip geweest! Geen witte rook meer. Hopelijk gaat de huidige paus nog een tijdje mee ;-)
Ovni 32 | Calluna
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zwarte prut uit de uitlaat 29 mrt 2021 14:18 #1267794

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17715
Ferox schreef :
De truc die mij geleerd is - en heel goed werkte - is als volgt:
1 stopknop uittrekken en houden
2 ca 10 seconden starten. Motor zal niet aanslaan
3 dan de stopknop induwen ( dus in de normale positie tijdens starten)
4 een kwart tot half gas geven, keerkoppeling neutraal
5 nogmaals starten. Motor hoort nu gemakkelijk aan te slaan.
Dit is potentieel wel een risicovolle manier. Als de motor gestart wordt maar niet aanslaat wordt er wel koelwater in uitlaat gepomp, maar dit wordt niet weggeblazen door de uitlaatgassen. Als je te lang doorstart loopt de uitlaat vol en stroomt het water via de uitlaatpoorten terug de cilinders in. Dan nog een keer draaien en dat is meestal het einde van de zuigers en/of zuigerstangen en/of krukas en/of cilinderkop. Mocht je motor niet aanslaan dan kan je dit scenario alleen voorkomen door de koelwaterinlaat dicht te zetten. En uiteraard weer open zodra de motor loopt anders kan je impeller schoepjes gaan zoeken.

Ik zou TS aanraden om een keer 'injector cleaner' te gebruiken (liefst toevoegen wanneer de dieseltank nog maar 1/4 vol is) en de schroef goed schoon te maken. En een paar keer per seizoen een uurtje vrijwel volgas varen, daar wordt je motor ook blij van.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 29 mrt 2021 14:19 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwarte prut uit de uitlaat 30 mrt 2021 21:52 #1268348

  • Guus
  • Guus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 112
Is dit gevaar ook aanwezig bij een indirect gekoelde motor?
Ovni 32 | Calluna
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwarte prut uit de uitlaat 30 mrt 2021 22:57 #1268353

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17715
Ja, dat maakt niet uit.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwarte prut uit de uitlaat 31 mrt 2021 00:55 #1268358

Mijn net verkochtte boot is afgelopen weekend de kant op geweest voor keuring en AF beurt. 3 jaar in het water gelegen dus best wat aangegroeid en dikke kalklaag op schroef.

Voor deze activiteit liep de boot maar 5.5 kn, daarna 6.3. Kan behoorlijk schelen, zeker met “overdrive schroef” zoals ik heb ingesteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.259 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl