Wimwer schreef :
Natuurlijk, een nieuwe schroef kan net zo makkelijk maar...
Achter mijn huis is een sloot waar de maaiboot nooit komt en de waterplanten uitbundig groeien. Op mijn motorschuit heb ik nu een geweldige anti-wierschroef die ik dus eigenlijk wil behouden. Met een normale schroef moet ik elke 50 meter stoppen om de schroef leeg te halen.
Maar maakt werkelijk niemand meer een vergelijkbare schroef?
Dus ik ben de mogelijkheid aan het uitzoeken of dat zou kunnen om de anti-wierschroef te behouden.
De huidige motor draait maximaal 1500 toeren en de uitgaande as komt van de nokkenas dus die draait maar maximaal 750 toeren.
Als er een moderne motor op komt van bijvoorbeeld 3600 toeren met een 2:1 reductie op de keerkoppeling kan de uitgaande as 1800 toeren draaien. Dat is niet de bedoeling maar dan kan ik wel met lage toerentallen van de motor "rustig" varen. Mocht de schuit gaan planeren ga ik gewoon terug in toerentallen.
Lekker rustig varen met de huidige schroef, dat is dus de bedoeling.
Nogmaals: let op! Die gedachtengang gaat niet zomaar op. Bij vergelijkbaar vermogen tussen oude en nieuwe motor, zal je de nieuwe motor al snel overbelasten en zal de 1800 toeren niet eens kunnen halen. De schroef is ongeschikt.
Als de motor enorm veel zwaarder is dan je huidige motor, dan kan dit wel werken, hoewel ik vermoed dat je het dan hebt over een factor >2 keer zo sterk als je 1800tpm wilt halen. Maar de 3600 zul je dan nog niet halen en gooi je dus al die extra PK's tussen 1800 en 3600tpm weg.
Wil je (sporadisch) die 3600tpm kunnen halen, dan heb je een nog enorm veel zwaardere motor nodig. Dit vooral omdat je de boot dan in plané moet zijn te krijgen.
Het zou me verbazen dat het prijsverschil voor die enorm zwaardere motor niet te compenseren is met een nieuwe schroef die erg geschikt is voor wier.
Ik zou voordat je iets gaat bestellen eerst even wat advies inwinnen bij wat professionals.