Je geeft aan dat het fenomeen optreedt na vervanging van de impeller. Zou dat niet een aanwijzing moeten zijn naar de oorzaak ? Het impellerwereldje is een slagveld van alternatieve types en enorme prijsverschillen. Soms worden alternatieve types aangeboden die op het oog identiek zijn met de 'originele' impellers, maar hier en daar maat- of vormafwijkingen hebben. Hierdoor kan lekkage optreden, die vooral bij stilstand merkbaar is. Dat kan extra vervelend zijn als het pompdeksel of het huis slijtage vertonen.
Van de dieseldokter heb ik het bijgaande plaatje van een koelsysteem geleend. Hierin is (2) het wierfilter, (3) de koelwaterpomp, (4) de warmtewisselaar, en links daarvan het injectiepunt van koelwater in de motoruitlaat. Als dit injectiepunt zich boven de waterlijn bevindt, zal er altijd de neiging zijn voor het buitenkoelwater terug te stromen tot een punt waar de waterlijn wordt bereikt. Een goede afdichting van de impeller in de koelwaterpomp verhindert dat.
Onder zeil vaar je onder helling, een groter niveauverschil kan dan een verklaring zijn voor een toename of optreden van lekkage door toename van het drukverschil.