Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Nieuwe buitenboordmotor start lastig

Nieuwe buitenboordmotor start lastig 01 aug 2021 01:12 #1310272

Ik heb Aspen van Mischien wel 6 jaar oud die ik in de bosmaaier en in grondboor gebruik. Niets op aan te merken. Gewoon primeren en paar keer rond trekken en starten en lopen. Als de motortjes warm zijn een keer treken en lopen. Vermogens verlies nou daar heb ik geen gevoel over. Tja wat wil je nog meer :evil:



Grt. Mark






Verzonden vanaf mijn iPad zonder tapatalk.
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe buitenboordmotor start lastig 01 aug 2021 07:51 #1310328

Goed om te weten Lis-jolle, ik kan me herinneren dat ik ergens gelezen had dat een hoger octaangehalte niks uitmaakt tenzij je geen racemonster van een motor hebt. Ik ga het nog eens opzoeken. Wil inderdaad binnenkort eens overstappen op e10 want Aspen is super duur. Voor nu vind ik het slim, wat er ook met de motor mis kan wezen, de kans is groot dat het niet vergomming is of de andere problemen die je typisch leest over brandstof met alcohol er in. Als er dan wat is dan kan ik gerichter het probleem vinden. Dat van de verbranding is interessant, hoop dat het niet zo is... Voor nu vind ik de Mercury F5 een krachtpatser. Op wat is het 2000-2500 toeren (ongeveer de helft) gaat het al super snel voor mijn gevoel
https://youtube.com/@SailingAlbinBallad92 Zeilen en filosofie op de Albin Ballad 30. Net begonnen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe buitenboordmotor start lastig 01 aug 2021 08:43 #1310354

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1142
Het is inderdaad een fijn motortje, erg sterk, ik heb wel een andere 6pk carb maar of dat iets uitmaakt?
Maar je moet even wennen aan het starten.
Het octaangehalte heeft daar niks mee van doen:
Octaangetal RON van Aspen is 95 en dat van E10 is ook 95.
De mate waarin damp wordt gevormd is voor E10 hoger, maar de ondergrens gelijk. Je ruikt E10 dus beter.
Dampspanning Aspen 55-65kpa, E10 55-95kpa.
Kortom, aan de Aspen zal het niet liggen qua starten.

Het is wel duur en als je veel wilt of moet motoren, dan is superbezine prima.
Met 98 RON krijg je theoretisch iets meer vermogen maar ws niet merkbaar.

Eudaimonia:
Gebruik nooit maar dan ook nooit E10 ivm de ethanol, dit sloopt je motor, neem dan superbenzine 98 of V-power of zoiets. Je kunt een additief toevoegen als je wat langer de motor niet gebruikt.
Na 6 tot 9 weken moet je elke gewone benzine niet meer gebruiken, de Aspen blijft maandenlang goed.
L´union fait la force
Laatst bewerkt: 01 aug 2021 08:45 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe buitenboordmotor start lastig 01 aug 2021 10:44 #1310397

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7576
Zou het niet verbazend zijn dat een nieuwe, moderne motor gesloopt wordt door E10...?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe buitenboordmotor start lastig 01 aug 2021 15:40 #1310463

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1142
Ilex schreef :
Zou het niet verbazend zijn dat een nieuwe, moderne motor gesloopt wordt door E10...?

De motor kan het aan, maar 10% ethanol en 90% benzine geven later phase separation.
Kort door de bocht; Ethanol trekt vocht aan en het al aanwezige water en de aangezogen waterdelen en de ethanol verzameld onder in de tank, benzine bovenop.
Als de ethanol en watercomponenten opgezogen worden (je hebt eerst probleemloos de bovenste laag benzine gestookt) dan kun je forse schade oplopen. Dit is een tijdsgebonden proces, dus als je 10 liter E10 hebt, en je stookt deze met een week op, dan kan dit zonder problemen.
BBM´s op een zeilboot draaien normaliter weinig, ergo mijn opmerking om super 98 te gebruiken of Aspen.

Ethanol levert minder energie, dus E10 zou iets minder power geven dan Aspen en bv V-power.
Ik zou, als je Aspen te duur vindt, dan in ieder geval 98 tanken en deze zoveel mogelijk vers tanken.
L´union fait la force
Laatst bewerkt: 01 aug 2021 15:44 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe buitenboordmotor start lastig 01 aug 2021 19:33 #1310530

Goede informatie hier. Voor de haven in en uit is Aspen wel heel lekker. Ik gebruik nu ongeveer 0.3 liter heen en 0.3 liter terug. Het kost me nu dus iets meer dan 2 euro om de haven in en uit te komen. Voor een beetje peace of mind is het ook super. Gevoel dat je goed voor je motor zorgt. Staat inderdaad in gebruikershandleiding "uw motor kan brandstof met 10% ethanol aan".
https://youtube.com/@SailingAlbinBallad92 Zeilen en filosofie op de Albin Ballad 30. Net begonnen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe buitenboordmotor start lastig 01 aug 2021 21:59 #1310575

Spoel je e10 met water daar bind de alcohol aan. Poosje laten staan en je houd water ethanol mix over en benzine. De ubuis staat vol met instructies voor dit truukje. :evil:




Grt. Mark





Verzonden vanaf mijn iPad zonder tapatalk.
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe buitenboordmotor start lastig 02 aug 2021 19:22 #1310919

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Vandaag helaas ook een startprobleem met de Mercury 5pk, ik had de interne tank leeggevaren tot de motor uitviel en laatste stukje terug gepaddeld. Maar ik wilde thuis nog even de motor spoelen in zoetwater. Half litertje in de interne tank, maar starten ho maar! Na wat onderzoek bleek er geen benzine in de carburateur te komen, de benzinepomp is kennelijk niet zelfaanzuigend. Door door de interne tank op een hoger niveau te vullen dan het benzinepompje vulde hij wel de carburateur. (geen knijpbal om door te pompen)
Nu loopt de motor in twee trekjes, en warm met een trek en gas iets open.
Laatst bewerkt: 02 aug 2021 19:42 door Lis-jolle.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe buitenboordmotor start lastig 04 aug 2021 09:38 #1311391

Interessant. Ik dacht dat het op de een of andere manier laten draaien van de krukas de suctie creërt om de vlotterbak te vullen, maar schijnbaar rekent dat proces er op dat er al brandstof in de vlotterbak zit. Ik heb dat tankje ook al los moeten halen om elke laatste druppel brandstof te verwijderen want mijn ontluchtingsnippel is afgebroken = dus lekkage. Zat ineens moervast en daarna was het stuk. Voortaan ben ik wat voorzichtiger denk ik. Er is ook een externe tank op komst.

Ook zei je dat jou bbm moeilijker start dan die van mij. Een ding wat ik gemerkt heb is dat ik eigenlijk de choke niet helemaal uit moet trekken. Gas op restart of 1 mm verder, koord tot aantrekpunt en er een giga trek aan geven

@Freetime, klopt dat is enge business vooral als er veel water in de buurt is, zoals bij een bbmtje
https://youtube.com/@SailingAlbinBallad92 Zeilen en filosofie op de Albin Ballad 30. Net begonnen!
Laatst bewerkt: 04 aug 2021 09:49 door Eudaimonia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe buitenboordmotor start lastig 04 aug 2021 10:04 #1311400

  • GRD
  • GRD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 586
Zit er wel een knijpbal in de slang vanaf de externe tank? Anders wordt het lastig starten.
Als ik de knijpbal niet gebruikt nadat de slang is gekoppeld zal mijn bbm ook niet starten. Als ik er te veel in knijp dan vindt de bbm dat ook niet fijn. :)
Boot: IF
Vaargebied: Kagerplassen
Youtube: Sailing Marieholm IF
www.youtube.com/SailingMarieholmIF
Laatst bewerkt: 04 aug 2021 13:35 door GRD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe buitenboordmotor start lastig 04 aug 2021 10:25 #1311405

Freetime1970 schreef :
Spoel je e10 met water daar bind de alcohol aan. Poosje laten staan en je houd water ethanol mix over en benzine. De ubuis staat vol met instructies voor dit truukje. :evil:
Grt. Mark
Verzonden vanaf mijn iPad zonder tapatalk.

Dat zal je zeker niet voor 100% lukken als je het maar één keer doet.Dan haal je , afhankelijk van de water/benzine verhouding hooguit een procent of 50 , waarschijnlijk minder.Dat komt omdat alcohol immers zowel in benzine als in water erg goed oplost .In een keer 100% lukt alleen als de alcohol in benzine veel slechter zou oplossen maaar dat is natuurlijk niet het geval.
In ieder geval meer water dan benzine nemen en dat flink mengen of schudden en weer uit alten zakken. Als je dat minimaal 3 keer herhaalt zit je wel boven de 90% efficientie.
Het gaat hier om een zogenaamd vloeistof-vloeistof extractieproces en dat kan eenvoudig nooit in een keer voor 100% lukken . Kan in principe wel maar niet zonder speciaal daarvoor gemaakte extractiekolom .In het klein ( 1,5 meter hoog) ziet dat er bijv. zo uit.
Ad
Laatst bewerkt: 04 aug 2021 10:26 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe buitenboordmotor start lastig 04 aug 2021 13:15 #1311451

Hoi GRD ik denk dat Lisjolle de interne tank bedoelt. Yellow boat bedoelen jullie nou zelf de water en brandstof scheiden? Ik zag daar filmpjes over. Er blijft een laagje water aan de bodem van de brandstof over en die filter je dan ofzo. Doen mensen dat wel? Wel jammer dat je er bijna een chemisch lab voor nodig heb schijnbaar
https://youtube.com/@SailingAlbinBallad92 Zeilen en filosofie op de Albin Ballad 30. Net begonnen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe buitenboordmotor start lastig 04 aug 2021 13:48 #1311456

Eudaimonia schreef :
Hoi GRD ik denk dat Lisjolle de interne tank bedoelt. Yellow boat bedoelen jullie nou zelf de water en brandstof scheiden? Ik zag daar filmpjes over. Er blijft een laagje water aan de bodem van de brandstof over en die filter je dan ofzo. Doen mensen dat wel? Wel jammer dat je er bijna een chemisch lab voor nodig heb schijnbaar

Ja , eigenlijk is het vrij simpel . Je kunt het ook thuis doen met twee finke glazen flessen en m moet je dan wel aanschaffen en is niet goedkoop , een scheitrechter ( commons.wikimedia.org/wiki/File:Scheitrechter.JPG ) nl.wikipedia.org/wiki/Decanteren_(scheikunde) ). Daarmee kun je namelijk heel makkelijk ook de laatste ml's water uit de benzine aftappen.
Eigenlijk is alles wat je nodig hebt drie (half)transparante jerrycans ( een voor water , een voor de benzine en een voro het mengen van beide) en dus bij voorkeur een scheitrechter voor het laatste beetje mengsel .
Google maar eens met "vloeistof-vloeistof extractie"dan vind je vele voorbeelden en uitleg . Ook op Youtube
is er van alles over te vinden . Een compleet chemisch lab het je er echt niet voor nodig hoor , alleen niet thuis in de keuken doen :lol:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.351 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl