Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bepalen zuinigste toerental

Bepalen zuinigste toerental 01 aug 2021 11:35 #1310414

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1741
it Paradyske:
Zeker, het kan beter. Maar het betere is het gevaar voor het goede.
En daarbij, proefstand, warm, zonder dynamo, onbekend met of zonder koelwaterpomp, etc.
Gezien de vraag zit TS niet op dat detail te wachten.

Voldoende goed echter voor TS: bijdragen samengevat, korte onderbouwing, cijfermatig voorbeeld en instructie hoe hij dit zelf kan bepalen voor zijn eigen boot.
Laatst bewerkt: 01 aug 2021 11:36 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen zuinigste toerental 01 aug 2021 11:36 #1310415

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1741
Gijper schreef :
Booty24 schreef :
713 / (2,5 - 2) = 1596
Reken het nog eens na.
klopt! (dat het fout is, dus).
Laatst bewerkt: 01 aug 2021 11:48 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen zuinigste toerental 01 aug 2021 11:41 #1310418

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1741
sjoerd1981 schreef :
Dit zijn altijd leuke theoretische discussies, waar ik best nog wat van leer.

Praktisch: Ik denk dat iets meer half gas is bij een goed gedimensioneerde schroef (bij max toerental iets boven rompsnelheid in vlak water) waarschijnlijk het meest economisch zal zijn, waarbij je ook nog ergens komt.

Als je niet veel op de motor vaar, dan af en toe de motor goed belasten, een uurtje flink gas erop en de motor laten werken wordt een diesel blij van!

Dus niet altijd half gas of minder varen. Bespaart brandstof, maar is slecht voor je motor...

Groet!

Het gaat dus om de definitie van economisch:
afstand: stationair
ergens komen: zo hard als nodig
motor schoon: goed warm lopen, goed doorblazen en schoon tanken
vaarplezier: alles mag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen zuinigste toerental 01 aug 2021 11:58 #1310423

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
Ik sprak een paar dagen geleden nog de eigenaar van een motorbootje, die zei dat het niet zo veel uitmaakte welke snelheid hij voer, het verbruik was altijd ongeveer anderhalve liter per kilometer :whistle:
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen zuinigste toerental 01 aug 2021 12:55 #1310434

bij de oversteek van Thyboron naar NL 2019 hadden we achteraf eigenlijk moeten tanken, maar met nog 80 liter en voorspelde wind viel het tegen, de wind viel weg dus rustig op de motor bij 1800 toeren 2 dagen lang dikke liter per uur, snelheid 4.5 Kn. bij Terschelling hadden we nog 15 liter in de tank. gelukkig begon het te waaien en hoefden we niet te tanken op Terschelling. motor 59 pk Volvo MD22.
ik vond het erg zuinig.
volgende keer tanken, en diesel in jerrycans mee.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen zuinigste toerental 01 aug 2021 14:48 #1310452

Als je de verbruikscurve van je motor kunt vinden ( die van Vetus staan in de catalogus bij motoren en de mijne zie beneden , anders in de brchure van de motor) en de rompsnelheid ( van mijn boot 6,7 knopen) kun je het verbruik per km ook vrij nauwkeurig uitrekenen, ermee rekenend dat het benodigd vermogen met ongeveer het kwadraat omlaag gaat beneden de rompsnelheid. Hoef je eiegnlijk niets voor te meten en is ook aardig om te zien of het een beetje klopt met het werkelijke verbruik. Bij mij klopt het in ieder geval heel aardig en ligt in de praktijk ca. 10% lager .
Voor mijn motor en boot ziet dat er zo uit als op de grafiek. Ik heb de groene lijk erin gezet om het verschil met lineair te zien. Het ideaal ligt dus rond de 4,5 knopen .
Je ziet dat er inderdaad een minimum aan zit maar erg ver ligt dat niet onder het gemiddelde.

Ad

Laatst bewerkt: 01 aug 2021 14:52 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen zuinigste toerental 01 aug 2021 15:12 #1310456

madoc schreef :
......Hoe langzamer je vaart des te verder kom je met dezelfde hoeveelheid brandstof/electrische energie.

Maar op een hele lange oversteek moet je niet zo langzaam varen dat het voedsel op is voordat je de haven bereikt ;)

Klopt helemaal.
Rustig-an en met weinig stuwkracht kom je ver op een boterham met pindakaas. Maar je moet op tijd bij de bakker zijn om te bunkeren.

Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen zuinigste toerental 02 aug 2021 06:54 #1310600

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6096
Tja mooie discussies en grafieken...
Maar ik mis wel een van de belangrijkste elementen die de zuinigheid sterk beinvloedt.

Hoe schoon en glad is het onderwaterschip!
Daar valt denk ik het meeste mee te verprutsen of winst te behalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen zuinigste toerental 02 aug 2021 07:29 #1310610

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15114
Stroom mee of tegen schijnt ook nogal uit te maken.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen zuinigste toerental 02 aug 2021 07:35 #1310613

3Noreen schreef :
Stroom mee of tegen schijnt ook nogal uit te maken.

Wel voor het verbruik per km natuurlijk maar niet voor het verbruik per uur en dat laatste is waar je normaliter mee moet rekenen.Dat is namelijk alleen afhankelijk van het vermogen van je motor.
Daarom is ook de opmerking van HPV onjuist want dat kost snelheid en dus verbruik per km , niet per uur.

Ad
Laatst bewerkt: 02 aug 2021 07:36 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen zuinigste toerental 02 aug 2021 08:10 #1310624

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1681
is waar je normaliter mee moet rekenen.

Tsja, wat wil je?
Als ik van a naar b wil en dat is 100 nm, dan is uiteindelijk de vraag hoeveel diesel (electra) verbruik ik?
Ben je een ferry, komt er een eis bij: s.n.e.l.
Ben je armlastige student met zeeën van tijd: w.e.i.n.i.g.l.i.t.e.r.s.
En allerlei tussenvormen.
De computer is geduldig en zal wel goed rekenen, bepalend voor de uitkomst is wat je er zelf aan het begin intypt: de aannames dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen zuinigste toerental 02 aug 2021 08:11 #1310625

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15114
Yellow Boat schreef :
3Noreen schreef :
Stroom mee of tegen schijnt ook nogal uit te maken.

Wel voor het verbruik per km natuurlijk maar niet voor het verbruik per uur en dat laatste is waar je normaliter mee moet rekenen.Dat is namelijk alleen afhankelijk van het vermogen van je motor.
Daarom is ook de opmerking van HPV onjuist want dat kost snelheid en dus verbruik per km , niet per uur.

Ad

Soms is het goed om zaken in perspectief te zien.
Stel ik heb bepaalt dat mijn motor het minste verbruikt bij 3kn door het water en xx RPM. Maar ik heb 3 kn stroom tegen. Dan ben ik wel lekker weinig brandstof aan het verstoken maar ik kom nergens. Het anker uitgooien is dan goedkoper.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen zuinigste toerental 02 aug 2021 10:30 #1310682

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6096
Als het over zuinigheid gaat dan is een schoon onderwaterschip schip het eerste waar resultaat mee kan worden gehaald. Kan je je blind staren op toeren natuurlijk...
Minder vermogen nodig vraagt bij dezelfde snelheid minder peut.
Of bij dezelfde peut een grotere afgelegde afstand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen zuinigste toerental 02 aug 2021 15:41 #1310794

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
Ronaldl schreef :
Ben je armlastige student ...
Boot verkopen en naar de kroeg gaan zou ik zeggen! :woohoo:
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen zuinigste toerental 02 aug 2021 17:08 #1310842

Het antwoord op de vraag is heel simpel: hier kun je niet aan rekenen want er zijn teveel variabelen. Het enige wat je kunt doen is proefondervindelijk vaststellen en meten. De meest nauwkeurige manier om te meten is een flow meter op je brandstof systeem te monteren, dan kun je het zo aflezen. Je bent niet opzoek naar het toerental waarbij je motor het meeste vermogen uit een liter brnadstof kan halen, je bent opzoek naar het minimale brandstofverbruik per afgelegde mijl. Het probleem is dat dit niet constant is. Als je op windstil vlak water vaart dan ligt die optimale grens ergens anders als wanneer je een beetje wind mee hebt of als er wat golfslag staat. Bij tegen de stroom en wind in motoren ligt het optimale vermogen ook op een andere plek dan motoren op blakstil water en geen stroom.

Daarnaast missen veel mensen dat toerental ook geen enkele indicatie is voor brandstof verbruik. Je kunt de keerkoppeling in zijn vrij zetten en 1400 toeren draaien, het afgenomen vermogen van de motor is nagenoeg nul en zo is het brandstofverbruik van de motor. Ga je varen met je boot op vlakwater en geen wind met een schoon onderwaterschip dan heb je bijvoorbeeld 1 liter per uur bij 1400 toeren. Ga je echter tegen wind en golven in varen met een vies onderwaterschip dan kun je best een verbruik van 1,5 liter per uur hebben bij diezelfde 1400 toeren.

De enige manier om econmisch brandstof verbruik vast te stellen is je SOG meten en je brandstof verbruik meten en dan bepalen hoeveel liter je per mijl gebruikt.

Op mijn boot met een schoon onderwaterschip en vlak water zit ik op 0.6 liter per mijl als optimale brandstof verbruik en dat is rond de 6.2 knopen. Motor ik tegen 3 knopen stroom in dan heb ik nog steeds een brandstof verbruik van 3.8 liter per uur, maar doe ik nog maar 1.3 liter per mijl. Geef ik een tikkeltje gas bij dan gaat de snelheid door het water naar de 7 knopen en het brandstofverbruik gaat naar de 4.5 liter per uur. Over de grond ga je dan 4 ipv 3 knopen, maar het brandstofverbruik per mijl is dan 1.1.

Zoals je ziet is iedere situatie anders en is het optimale brandstofverbruik dus ook anders. De enige manier waarop je wat zinnigs kunt zeggen daarover is als je het brandstof verbruik kunt meten. De meeste zeilboot motoren kunnen dat helaas neit, maar je kunt wel een debiet meter in je brandstofleiding plaatsen, dan kun je het aflezen. GPS je erbij en je kunt in een handomdraai uitrekenen wat je verbruik is en of wat sneller of langzamer draaien beter word voor je brandstof verbruik.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen zuinigste toerental 02 aug 2021 17:29 #1310860

Erikdejong schreef :
De meeste zeilboot motoren kunnen dat helaas neit, maar je kunt wel een debiet meter in je brandstofleiding plaatsen, dan kun je het aflezen. GPS je erbij en je kunt in een handomdraai uitrekenen wat je verbruik is en of wat sneller of langzamer draaien beter word voor je brandstof verbruik.

Hmm, bij een diesel is dat best lastig denk ik. Want het debiet in de brandstofleiding is toch niet je verbruik? Groot deel gaat via de retourleiding toch weer de tank in? Of is daar een handige oplossing voor? (Niet dat ik het zou willen, ongeveer verbruik in kunnen schatten is prima. Reserve jerrycan met diesel aan boord, voor als je toch eens mis zit.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen zuinigste toerental 02 aug 2021 18:00 #1310874

Als je tegen stroom en/of wind in moet motoren kan je beter gaan zeilen. Ga je nog sneller ook. En is comfortabeler...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 02 aug 2021 18:01 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen zuinigste toerental 02 aug 2021 18:07 #1310878

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
roozeboos schreef :
Als je tegen stroom en/of wind in moet motoren kan je beter gaan zeilen. Ga je nog sneller ook. En is comfortabeler...
Als je nog eens in de buurt van Dordrecht bent, moet je maar een seintje geven.doen we een wedstrijdje, jij zeilen van Dordrecht naar Gorinchem, ik moterent met een economische snelheid.
Eens kijken wie er eerder aan het bier zit. ;)
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen zuinigste toerental 02 aug 2021 18:12 #1310882

sjoerd1981 schreef :
Want het debiet in de brandstofleiding is toch niet je verbruik? Groot deel gaat via de retourleiding toch weer de tank in?
Een debiet meter voor diesels heeft dubbele aansluitingen en meet het verschil tussen debiet in en debiet uit. Het verschil is je verbruik.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen zuinigste toerental 02 aug 2021 21:17 #1310965

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Yellow Boat schreef :
Voor mijn motor en boot ziet dat er zo uit als op de grafiek. Ik heb de groene lijk erin gezet om het verschil met lineair te zien. Het ideaal ligt dus rond de 4,5 knopen .
Je ziet dat er inderdaad een minimum aan zit maar erg ver ligt dat niet onder het gemiddelde.

Ad

Ad, volgens mij klopt er iets niet in de grafiek. Op de (romp)snelheid van 7 knoop kom je op een verbruik van 0,67 L/mijl, dus 7x0,67= 4,69 L/h of 3,75 kg/h. Het specifieke verbruik ligt max op 275 g/kW per uur, je zou dus 3750/275= 13,6 kW leveren voor de rompsnelheid op basis van het specifieke verbruik. Dit is meer dan de motor volgens de grafiek kan leveren.

Mijn Yanmar 10 pk in een 8 m boot verbruikt bij 5,6 knoop 1,5 L/h, dit komt neer op 0,27 L/mijl. Bij 4,8 knoop daalt dit tot 1 L/h, oftewel 0,20 L/mijl (dit zijn in de praktijk gemeten waarden. Dat zou minder dan de helft zijn van de Vetus ??)

Bij nog lagere toerentallen loopt de curve van L/mijl weer op, het is min of meer de vorm van een badkuip, het is zeker geen rechte lijn.

Ter vergelijking zie onderstaand ei-diagram van een Audi motor in een auto. In absolute zin onvergelijkbare grootheden, maar kwalitatief qua verloop over de toerentallen wel vergelijkbaar. De moraal : bij lage toerentallen neemt de motor efficiency sterk af. Qua verbruiksverloop ten opzichte van toerental een badkuipcurve. Het bijbehorende artikel staat hier : www.wautomotive.nl/zuinig-toeren-bij-220-kmu/

Laatst bewerkt: 03 aug 2021 05:54 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen zuinigste toerental 03 aug 2021 07:45 #1311050

CeesS schreef :
Yellow Boat schreef :
Voor mijn motor en boot ziet dat er zo uit als op de grafiek. Ik heb de groene lijk erin gezet om het verschil met lineair te zien. Het ideaal ligt dus rond de 4,5 knopen .
Je ziet dat er inderdaad een minimum aan zit maar erg ver ligt dat niet onder het gemiddelde.

Ad

Ad, volgens mij klopt er iets niet in de grafiek. Op de (romp)snelheid van 7 knoop kom je op een verbruik van 0,67 L/mijl, dus 7x0,67= 4,69 L/h of 3,75 kg/h. Het specifieke verbruik ligt max op 275 g/kW per uur, je zou dus 3750/275= 13,6 kW leveren voor de rompsnelheid op basis van het specifieke verbruik. Dit is meer dan de motor volgens de grafiek kan leveren.

Nee hoor , de rompsnelheid van mijn boot is maar iets meer dan 6,1 knoop en die haal ik niet met mijn 11pk motor . Daarvor zou in een bijna 15 pk motor moeten hebben. Ik haal dus maar maximaal ongeveer 5,8 knopen en dan is mijn verbruik volgens het plaatje 3 liter en volgens een eerder gemaakt plaatje 2,7 per uur . In werkelijheid i dat nog wat lager ( zie andere plaatje) .Normaliter vaar ik nooit harder dan 5,5 knopen op de motor en dan is het verbruik iets minder dan 2 liter per uur..
Je kunt ook het verbruik van twee verschillende boten niet zomaar vergelijken omdat de rompsneheid door de LWL wordt bepaald en het benodigde vermogen door het gewicht/waterverplaatsing . Je kunt dus alleen het verbruik van twee boten goed vergelijken die hetzelfde wegen en dezelfde LWL hebben . Daarom kan zelfs een langere boot van ongeveer hetzelfde gewicht en dezelfde snelheid best minder verbruiken dan een boot die daarvoor op de rompsnelheid moet varen . Daarom klopt het gezegde "lengte loopt" best wel en ziet alleen zeilend.

Ik heb ooit voor mijn boot al eens het werkelijke verbruik en berekende verbruik in een grafiek met motor en snelheidcurve gezet. Dat ziet er zo uit.
Ad
Laatst bewerkt: 03 aug 2021 08:00 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen zuinigste toerental 03 aug 2021 08:54 #1311087

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1756

Het Duitse motorbotenblad Boote publiceert bij elke boottest altijd een overzicht zoals in de bijlage waarin je de relatie tussen toerental, snelheid, verbruik en actieradius kunt aflezen. Omdat elke motor-boot combinatie uniek is kun je zoiets alleen middels metingen verkrijgen. De diagrammetjes laten zien wat hier al eerder geconstateerd is, namelijk dat het economisch toerental, waarbij er een optimum is tussen verbruik en actieradius, zo rond 3/4 van het maximum toerental ligt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen zuinigste toerental 03 aug 2021 09:00 #1311093

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3704
Knar schreef :

Het Duitse motorbotenblad Boote publiceert bij elke boottest altijd een overzicht zoals in de bijlage waarin je de relatie tussen toerental, snelheid, verbruik en actieradius kunt aflezen. Omdat elke motor-boot combinatie uniek is kun je zoiets alleen middels metingen verkrijgen. De diagrammetjes laten zien wat hier al eerder geconstateerd is, namelijk dat het economisch toerental, waarbij er een optimum is tussen verbruik en actieradius, zo rond 3/4 van het maximum toerental ligt.

Deze lijst slaat op een motorboot die gaat planeren en is dus niet te vergelijken met onze zeilbootjes die een beperkte rompsnelheid hebben.
Zoals je ziet begint het glijden van de boot als tussen de 3000 en 3500 toeren.Daar loopt de snelheid plotseling stijl omhoog op.
Laatst bewerkt: 03 aug 2021 09:08 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen zuinigste toerental 03 aug 2021 16:58 #1311251

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 03 aug 2021 17:01 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen zuinigste toerental 03 aug 2021 19:44 #1311283

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 643
Gijper schreef :
Ronaldl schreef :
Ben je armlastige student ...
Boot verkopen en naar de kroeg gaan zou ik zeggen! :woohoo:

Zuinigste toerental = nul :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.198 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl