Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wat kan mijn motor eigenlijk aan ?

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 09 aug 2021 20:23 #1313147

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 744
Afgelopen zaterdag van Makkum naar Lemmer, zuid 4-5 bft tegen, later 6 bft.
Dus kruisend richting hoek Vrouwenzand.
Mijn vrouw vraagt of we niet beter op de motor kunnen varen.
Ons schip 5.5 ton met 2GM20 18 pk kan dat prima, maar dat is echt niet fijn, tegen die korte steile golven op.
Dus ook de genua gereefd en schuin op de golven opgekruisd.
Ging prima met 5 tot 6 kts.

Bij Yanmar is het zo dat 9 pk een één cilinder is, 18 pk een twee cilinder en 27 pk een drie cilinder.
Meer cilinders lopen mooier, ook een overweging, naast het aantal pk's.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Time Out - Elan 333 (2001)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 09 aug 2021 20:54 #1313158

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6347
Joop66 schreef :
7: varend met een zeilboot, kun je een afspraak maken op tijd, òf op plaats. Maar niet allebei. Dat zorgt voor ongezonde druk, en laat je overenthousiaste beslissingen nemen.

Dit is wat mij betreft een waarheid die staat als een huis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 10 aug 2021 17:35 #1313446

CeesS schreef :
Ter vergelijking de 4HJ80 met 2L inhoud en 58,8 kW is het specifiek vermogen 29,4 kW/L, bijna het dubbele van de 2YM15. Dat daar meer beperkingen gelden in de hogere vermogensregionen lijkt logisch.
Klopt helemaal.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 10 aug 2021 19:43 #1313510

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2172
Palomine schreef :
Joop66 schreef :
7: varend met een zeilboot, kun je een afspraak maken op tijd, òf op plaats. Maar niet allebei. Dat zorgt voor ongezonde druk, en laat je overenthousiaste beslissingen nemen.

Dit is wat mij betreft een waarheid die staat als een huis.

Afspraak op tijd, en niet op plaats:
"Morgen om 10 uur zal ik zijn."
- "Waar zul je dan zijn?"
"Ja dat weet ik niet, ik ben aan het zeilen."
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 11 aug 2021 09:26 #1313648

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8314
CeesS schreef :
In de huidige NL handleiding staat het anders geformuleerd. De vertaling is een beetje krom, maar het max toerental van 3600 RPM wordt toegestaan tot 30 min per 10 uur, kruissnelheid max-200 = 3400 RPM zonder verdere tijdbeperking. Mijn 1GM10 heeft exact dezelfde toerental spec, en heeft intussen 1500 draaiuren achter de kiezen, waarvan de meeste op 3200-3400 toeren. En die is nog super gezond.
In het specificatie overzicht van de 2YM15 staat zelfs een continu toelaatbaar toerental van 3489 RPM, dit is slechts 3% onder het maximum toerental. In het hele overzicht staat geen enkele beperking voor de tijd dat het continu vermogen mag worden geleverd. kennelijk is de opvatting van Yanmar hierover in de loop van de jaren gewijzigd.

Ook nieuw is de waarschuwing van Yanmar voor de nadelen en gevaren van het gebruik van EN590 diesel (B7), zie de laatste bijlage.



Ben ik efkes blij met de overbemeten stokoude MD11C. Daar staat dit niet in. Bovendien heeft hij het niet nodig om volgas te varen.

Wat wel waar is: bij hoge toerentallen, gebruik je relatief veel levensduur vooral van ja glijlagers. Ook bij te lage toerentallen, maar dan belasten wij onze motoren nauwelijks.






Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat kan mijn motor eigenlijk aan ? 11 aug 2021 10:56 #1313696

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1731
Klein245 schreef :
M'n boot Kelt 8.0 met yanmar 1gm10 motor.
Vorige week voor het eerst met behoorlijke wind 5 a 6 Bft. van Lemmer naar Volendam en nagenoeg alle wind op de kop en behoorlijke golven.

Normaal gesproken vaart de boot op motor max. 6 knopen. Nu kwam ik niet verder dan 3 a 3,5 knopen en hierdoor wat scherp aan de wind gevaren op fok. Hierdoor makkelijk naar 6 knopen en motorvermogen naar 2.000 toeren.
Mijn vraag is dit een normaal gedrag van snelheid zonder de fok te gebruiken? En wat zegt dat over de motorcapaciteit (indien ik op zee wil gaan varen ?
Ik vermoed dat ik op zee op die manier bij tegenstroom eigenlijk niet vooruit kom (tenzij hulp van fok en scherp aan de wind. Dit lijkt mij niet ideaal. Dus niet de zee op bij tegenstroom in combinatie met golven en tegen de golven in.
Of zie ik dat verkeerd?
Veel tegenwind en stroming mee is ook geen pretje heb ik begrepen.

Ik vind de waarden die TS noemt niet verkeerd. Mijn oude schuit had ook een 1GM en in de genoemde omstandigheden viel de voortgang net zo ver terug (deze had een vaanstandschroef). Wel van belang dat de motorzijn toertjes kan halen (ergens rond de 2.900 rpm. meen ik.
Mijn huidige boot geeft een 3YM (met klapschroef) en vaart in vlakke omstandigheden rond de 6,5 -7 knopen. Afgelopen weekeinde, ZW op de kop in de Keeten, viel hij door de korte golfslag en de wind regelmatig terug onder de 3 kn. Daarna neemt hij weer een aanloopje naar 5 kn. maar bij een volgend golventreintje valt het weer terug.
Als je dan ook nog stroom tegen hebt wordt het wel een lijdensweg.
Motorzeilen of gewoon zeilen (opkuisen) is wel degelijk een optie als je wat ruimte hebt in het vaarwater en een paar reven zet. Schiet inderdaad net zo hard (of harder) op als tegen die golven in beuken.
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.132 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl