Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Schroef spoed vraagje

Schroef spoed vraagje 22 feb 2022 14:43 #1371098

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7832
Hi Bas, Ik durf t bijna niet... Er is geroepen dat je een propcalc berekening hebt gedaan.

Ik kan dat stukje even niet vinden hier op t forum.

Maar daarom een paar checkvragen:

Welke heb je gebruikt?
Weet je zeker dat je de overbrenging van je keerkoppeling juist hebt?

Want, hum, in het wilde weg gaan proberen...
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 22 feb 2022 14:54 #1371104

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
wat heb je nu als schroef ingesteld?

Als ik uit boat data voor een spirit 28 opzoek.

kom ik met een 1:2 KK aan een 12x7 3 blads schroef

EN heb je de draai richting gecontroleerd. Niet toevallig de spoed voor vooruit in de achteruit ingesteld en visa versa?
Laatst bewerkt: 22 feb 2022 14:56 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 22 feb 2022 15:42 #1371120

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Bas van Dijk schreef :
Of is het zo dat het koppel al te laag is om het toerental nog hoger te krijgen en aangezien het maximale koppel bij 2500 ligt het geen zin heeft om de spoed te verzetten?
Waarschijnlijk haal je nu het max koppel niet. Je haalt weliswaar 2600 toeren maar met te weinig lucht.
Als je de spoed verkleint krijgt de motor meer lucht, kan meer diesel worden ingespoten en zal je koppel toenemen en zal ook je max toerental toenemen.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Schroef spoed vraagje 22 feb 2022 15:49 #1371123

  • Ferox
  • Ferox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Bas van Dijk schreef :
Het vermogen stijgt idd iets minder dan linear tot aan 3600 rpm
Het maximale koppel ligt bij 2500 RPM en neemt iets af tot 3600 (van 30 tot 25 Nm)

Dus kleinere spoed: zelfde snelheid bij hoger toerental en meer vermogen dus mogelijk iets meer maximale snelheid.. Toch? Of is het zo dat het koppel al te laag is om het toerental nog hoger te krijgen en aangezien het maximale koppel bij 2500 ligt het geen zin heeft om de spoed te verzetten?

Het ligt iets anders, Bas. Kleinere spoed: zelfde snelheid bij hoger toerental en hetzelfde vermogen. Dat zelfde vermogen is de vermenigvuldiging van het hogere toerental en lagere koppel dat de aangepaste schroef van de motor vraagt. Nu wordt van je motor dus een lager koppel gevraagd dan hij kan leveren en kan je motor desgevraagd een hoger toerental bereiken.

Voor mij is dat de kern van de zaak: de motor levert geen vermogen. De schroef vraagt koppel van de motor om het door jou ingestelde toerental te bereiken.
Met je bedieningshendel kies jij ook geen vermogen. Je stelt slechts een gewenst toerental in.
voorheen: Pioner 8, Piaf Deriveur, Top-klasse, Oceaan 22, Bries, Optima 101
Laatst bewerkt: 22 feb 2022 15:51 door Ferox.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 22 feb 2022 15:53 #1371126

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
Om je probleem inzichtelijk te maken, bijgaand een plaatje met de vermogens-toerentalkarakteristiek van zowel de motor als de schroef. Door de onjuiste bladhoek instelling kruist de schroefcurve de motorcurve ongunstig in punt 'A', je zou dat willen wijzigen naar punt 'B' door de spoed te verminderen. Dat wordt trial and error ben ik bang. De schroefberekeningsprogramma's slaan er ook maar een slag naar.
Overigens vraag ik me af waarom er voor een 3-blads schroef is gekozen. Met het aangegeven motorvermogen zou een 2-blads waarschijnlijk ook prima voldoen. Minder weerstand tijdens zeilen, minder traagheidskrachten bij schakelen.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 22 feb 2022 16:08 #1371135

Joop66 schreef :
Hi Bas, Ik durf t bijna niet... Er is geroepen dat je een propcalc berekening hebt gedaan.

Ik kan dat stukje even niet vinden hier op t forum.

Maar daarom een paar checkvragen:

Welke heb je gebruikt?
Weet je zeker dat je de overbrenging van je keerkoppeling juist hebt?

Want, hum, in het wilde weg gaan proberen...

Hmm, ik weet het niet meer precies, ik heb toen zo een tooltje gebruikt op internet maar waar en hoe weet ik niet meer. Keerkoppeling is 1:2, dat weet ik vrij zeker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 22 feb 2022 16:09 #1371137

FKZ schreef :
wat heb je nu als schroef ingesteld?

Als ik uit boat data voor een spirit 28 opzoek.

kom ik met een 1:2 KK aan een 12x7 3 blads schroef

EN heb je de draai richting gecontroleerd. Niet toevallig de spoed voor vooruit in de achteruit ingesteld en visa versa?

Ik heb de schroef tweedehands gekocht maar is geinstalleerd door de haven, dus dat weet ik eigenlijk niet, ga dinsdag kijken als hij open gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 22 feb 2022 16:12 #1371138

CeesS schreef :
Om je probleem inzichtelijk te maken, bijgaand een plaatje met de vermogens-toerentalkarakteristiek van zowel de motor als de schroef. Door de onjuiste bladhoek instelling kruist de schroefcurve de motorcurve ongunstig in punt 'A', je zou dat willen wijzigen naar punt 'B' door de spoed te verminderen. Dat wordt trial and error ben ik bang. De schroefberekeningsprogramma's slaan er ook maar een slag naar.
Overigens vraag ik me af waarom er voor een 3-blads schroef is gekozen. Met het aangegeven motorvermogen zou een 2-blads waarschijnlijk ook prima voldoen. Minder weerstand tijdens zeilen, minder traagheidskrachten bij schakelen.


Er is voor een drie-blads gekozen omdat ik die erg goedkoop op de kop heb getikt..

:-)


En daarvoor had ik (zo heb ik de boot gekocht) een vast 3 blads. Dat verschil is enorm.
Zou het verschil tussen 2 en 3 vaanstand nog zo groot zijn?

Bedankt voor het duidelijke plaatje, dat is helder.
Laatst bewerkt: 22 feb 2022 16:15 door Bas van Dijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 22 feb 2022 16:34 #1371144

Nog even een aanvulling, met het risico dat nog ingewikkelder wordt :)

Een kleinere spoed kan twee voordelen hebben:
a. je kan je max toerental halen en
b. je bootsnelheid bij lage/stationaire toerentallen is lager, dit vind ik prettig bij manoeuvreren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 22 feb 2022 17:49 #1371165

CeesS schreef :
Om je probleem inzichtelijk te maken, bijgaand een plaatje met de vermogens-toerentalkarakteristiek van zowel de motor als de schroef. Door de onjuiste bladhoek instelling kruist de schroefcurve de motorcurve ongunstig in punt 'A', je zou dat willen wijzigen naar punt 'B' door de spoed te verminderen. Dat wordt trial and error ben ik bang. De schroefberekeningsprogramma's slaan er ook maar een slag naar.
Overigens vraag ik me af waarom er voor een 3-blads schroef is gekozen. Met het aangegeven motorvermogen zou een 2-blads waarschijnlijk ook prima voldoen. Minder weerstand tijdens zeilen, minder traagheidskrachten bij schakelen.


Exact , hier een dergelijk plaatje voor mijn boot gemaakt m.b.v. berekeningen van Vicprop en ook deels gemaakt m.b.v. de werkelijke snelheden en toeentallen/ vermogens .Blijkt in de paktijk ook goed te kloppen.destippellijnen geven de weg van de kruispunten van beschikbaar vermogen en schroefcurve naar de bereikbare snelheid .
Die middelste schroef is vooral voortgekomen uit de kleinste beschikbare klapschroefmaat van 7*13 inch maar de oorzaak daarva is een heel ander verhaal.
Ad
Laatst bewerkt: 22 feb 2022 17:55 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 22 feb 2022 19:49 #1371200

keeszeiler schreef :
Nog even een aanvulling, met het risico dat nog ingewikkelder wordt :)

Een kleinere spoed kan twee voordelen hebben:
a. je kan je max toerental halen en
b. je bootsnelheid bij lage/stationaire toerentallen is lager, dit vind ik prettig bij manoeuvreren.

Ja precies dat had ik ook al bedacht. Gewoon meer dynamisch bereik op de hendel. Nauwkeuriger te regelen. Nu is het net iets over de helft afgelopen. Dus tweede helft gebruik ik nooit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 22 feb 2022 20:19 #1371214

Bas,
Ik vind het logisch dat je denkt dat je schroef te zwaar is, gezien de beschreven symptomen.
Echter, dezelfde symptomen zie je ook als de motor een luchttekort heeft.
Heb je de luchttoevoer al gecheckt? Denk aan een verstopte, vervuilde of geblokkeerde inlaatfilter of -slang. Of een veel te grote inlaatklepspeling.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Laatst bewerkt: 22 feb 2022 20:20 door Berghout-2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 22 feb 2022 21:29 #1371235

Net een kop revisie gehad en kleppen gesteld. Luchtfilter is nieuw.
Dus ik vermoed het niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 22 feb 2022 21:40 #1371239

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16267
Je hebt wel de goede manual voor de drieblads van Maxprop bij de hand?
Pas even op met demonteren. Heel voorzichtig doen anders kun je de instellingen niet teruglezen waar die nu op staat en weet je nog niet wat je moet kiezen.
Als het een wat nieuwer model is kun je aan de askant van de behuizing zien welke instellingen je hebt door aan de schroef te draaien zodat de bladen verstellen.
Ook geeft dat een indicatie of de huidige afstelling wel een beetje klopt. Misschien staat die inderdaad compleet fout afgesteld. Het zou de eerste niet zijn want het zijn lastige dingen en de tandjes schieten zo op de verkeerde plek.
Laatst bewerkt: 22 feb 2022 21:41 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 23 feb 2022 12:08 #1371354

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
Bas van Dijk schreef :
(....) Mijn motor levert max vermogen (volgens boekje) op 3600 RPM. In neutraal haal ik 3800 of zo als het moet. Maar met de schroef in werking kom ik niet verder dan 2600, en dan is het 3/4 gas, meer gas levert zwarte rook maar niet meer snelheid. Ik haal dan 4.5-5kts, terwijl de rompsnelheid toch richting 6.5-7 zou moeten zitten.(...)

De Spirit 28 heeft volgens werfopgave een LWL van 23 ft/7,01 m. Op basis daarvan zou een rompsnelheid van rond de 6,4 kts haalbaar moeten zijn. Je haalt met de huidige schroef 5/6,4 = 78% van de rompsnelheid.
Uit de motorkarakteristiek lees ik af dat het bij 3600 RPM beschikbare vermogen aan de krukas 8,8 kW is, en bij je op dit moment haalbare toerental van 2500 RPM rond 7 kW (= 80% van max vermogen).

Aangezien het benodigde vermogen ten opzichte van de vaarsnelheid niet lineair, maar met een hogere macht toeneemt, zul je waarschijnlijk met deze motor ook onder optimale schroefparameters, je rompsnelheid niet halen.
Neem ook in aanmerking dat je een flinke aftrek op het vermogen moet toepassen door de verliezen in de keerkoppeling of saildrive, de schroefasafdichting en -lagers. Dat kan zomaar tegen de 10% verlies betekenen van de theoretisch beschikbare 8,8 kW.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 23 feb 2022 14:23 #1371382

CeesS schreef :

Aangezien het benodigde vermogen ten opzichte van de vaarsnelheid niet lineair, maar met een hogere macht toeneemt, zul je waarschijnlijk met deze motor ook onder optimale schroefparameters, je rompsnelheid niet halen.
.

Met 8,8 KW zul je zeker de rompsnelheid niet halen , daarvoor heb je ca. 10 KW nodig en nog meer naar gelang de belading , maar ver zul je er niet onder komen .
Het verband KW vs snelheid gaat tot ongeveer halve rompsnelheid met de macht 2 , daarboven oplopend tot 2,3-2,4 op de rompsnelheid en daarboven snel tot 3-4 totdat de boot in plané komt .
Daarmee is het wel uit te rekenen . Met 8,8 zul je dus op ongeveer 6 knopen maximum op vlak wate en zonder wind .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 23 feb 2022 15:57 #1371403

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
Als je er aan wilt rekenen, hier de formule uit Dave Gerr's standaardwerk 'Propellor Handbook'.
Uitgaande van een optimale schroef, dat is nog weer een berekeningsniveau dieper. Je moet voor dit soort boten rekenen met een slip van 40-50 %.

Eenheden :

1 pound=0,4536 kg
1 ft = 0,3048 m
1 HP= 0,7457 kW

Laatst bewerkt: 23 feb 2022 16:51 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 23 feb 2022 17:10 #1371426

Duidelijk, maar ik haal die max snelheid dan liever wel bij iets hoger toerental om genoemde redenen lijkt me?

Ik zie dat je de ISO (groene) curve gebruikt ipv de max output curve, wat is de reden daarvan? Wat is het verschil?

Bedankt
Bas
CeesS schreef :
Bas van Dijk schreef :
(....) Mijn motor levert max vermogen (volgens boekje) op 3600 RPM. In neutraal haal ik 3800 of zo als het moet. Maar met de schroef in werking kom ik niet verder dan 2600, en dan is het 3/4 gas, meer gas levert zwarte rook maar niet meer snelheid. Ik haal dan 4.5-5kts, terwijl de rompsnelheid toch richting 6.5-7 zou moeten zitten.(...)

De Spirit 28 heeft volgens werfopgave een LWL van 23 ft/7,01 m. Op basis daarvan zou een rompsnelheid van rond de 6,4 kts haalbaar moeten zijn. Je haalt met de huidige schroef 5/6,4 = 78% van de rompsnelheid.
Uit de motorkarakteristiek lees ik af dat het bij 3600 RPM beschikbare vermogen aan de krukas 8,8 kW is, en bij je op dit moment haalbare toerental van 2500 RPM rond 7 kW (= 80% van max vermogen).

Aangezien het benodigde vermogen ten opzichte van de vaarsnelheid niet lineair, maar met een hogere macht toeneemt, zul je waarschijnlijk met deze motor ook onder optimale schroefparameters, je rompsnelheid niet halen.
Neem ook in aanmerking dat je een flinke aftrek op het vermogen moet toepassen door de verliezen in de keerkoppeling of saildrive, de schroefasafdichting en -lagers. Dat kan zomaar tegen de 10% verlies betekenen van de theoretisch beschikbare 8,8 kW.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 23 feb 2022 17:58 #1371435

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
Bas van Dijk schreef :
Duidelijk, maar ik haal die max snelheid dan liever wel bij iets hoger toerental om genoemde redenen lijkt me?

Ja, mee eens

Bas van Dijk schreef :
Ik zie dat je de ISO (groene) curve gebruikt ipv de max output curve, wat is de reden daarvan? Wat is het verschil?

Het is het verschil tussen een 'kale' motor en de praktijksituatie met bv. aangedreven alternator, buitenwater koelwaterpomp en aftrek van verliezen in het natte uitlaatsysteem. Die absorberen een deel van het opgewekte vermogen, dat dus niet volledig voor de schroefas beschikbaar is.
Laatst bewerkt: 23 feb 2022 17:59 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 01 mrt 2022 15:48 #1372699

Mechanieker in de haven vond 4 graden echt te veel. Dus we hebben de schroef 2 graden verzet.
Pakt beter op, Max 3200-3300 rpm nu met snelheid van 6.3 door het water (als mijn log klopt maar was dus 5.6 of zo).
Ook geen zwarte rook meer. Toerental neemt toe tot gashandle op 90-95% staat ipv al bij 50-60%

Ik ben tevreden. Bedankt voor alle tips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 01 mrt 2022 15:58 #1372702

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16267
Mooi opgelost!

Waar ik wel benieuwd naar ben dat zijn de oude instellingen en de nieuwe,
Is het zeker dat de schroef goed in elkaar gezet was en heb je, bij het demonteren de oude instellingen kunnen noteren en van daaruit aangepast?
Laatst bewerkt: 01 mrt 2022 16:03 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 01 mrt 2022 17:47 #1372723

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1337
Bas van Dijk schreef :
Ik ben tevreden.

Het enige wat telt. Fijn dat je tevreden bent Bas (en terecht)!
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 01 mrt 2022 18:00 #1372732

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
Bas van Dijk schreef :
Mechanieker in de haven vond 4 graden echt te veel. Dus we hebben de schroef 2 graden verzet.
Pakt beter op, Max 3200-3300 rpm nu met snelheid van 6.3 door het water (als mijn log klopt maar was dus 5.6 of zo).
Ook geen zwarte rook meer. Toerental neemt toe tot gashandle op 90-95% staat ipv al bij 50-60%

Ik ben tevreden. Bedankt voor alle tips.

Gefeliciteerd fijn vaar seizoen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 01 mrt 2022 19:55 #1372756

holtere schreef :
Mooi opgelost!

Waar ik wel benieuwd naar ben dat zijn de oude instellingen en de nieuwe,
Is het zeker dat de schroef goed in elkaar gezet was en heb je, bij het demonteren de oude instellingen kunnen noteren en van daaruit aangepast?


Ja hoor. Stond op 16 graden. Nu op 14.

De schroef zelf gaat van 10-30 graden.

Groet Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 01 mrt 2022 20:15 #1372761

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
6,3 is heel mooi Bas, voor de Sp28.
Met de Gotcha kwamen we ook daar op uit. Weliswaar met een oudere motor met 13Pk toendienognieuwwas, maar veel meer is niet echt haalbaar.

Vooral het feit dat je nu volgas kan varen zonder zwarte rook is een goed teken. Dan kloppen de verhoudingen weer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.320 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl